Aihe: Moodit
1 2
ryynikuolettaja
12.06.2003 13:21:02
Päivää.

Voisko joku moodeista tietävä kertoa niistä ja niiden käytöstä. Itse ymmärrän kyllä että jokaisen moodin sävelet ovat duuri/molliasteikossa, aloitetaan vain eri sävelestä. En kuitenkaan osaa oikein soveltaa niitä. Kyllä soolossa mikä menee vaikka A mollissa voin soittaa Am asteikkoa aloittaen F sävelestä(en muista onko tuo nyt sitten 5. moodin nimeä) kun komppi käy F:ssä, mutta en muuten niitä oikeen pysty hyödyntää.

Moodit olis varmasti hyvä hallita, joten jos joku vois tehä siitä vaikka tommosen FAQin ni siitä ois hyötyä kaikille. Jos joku tietää jonku saitin mil ois asiasta tietoo ni olisin kiitollinen.
Nii ja jos joku tietää jonku biisin mikä menee jossain tietyssä moodissa ni ois hyötyä tutkia siitä vähän sointukulkuja ja muutakin. Kiitokset!
Herra Rapu
12.06.2003 13:25:29

Päivää.

Voisko joku moodeista tietävä kertoa niistä ja niiden käytöstä. Itse ymmärrän kyllä että jokaisen moodin sävelet ovat duuri/molliasteikossa, aloitetaan vain eri sävelestä. En kuitenkaan osaa oikein soveltaa niitä. Kyllä soolossa mikä menee vaikka A mollissa voin soittaa Am asteikkoa aloittaen F sävelestä(en muista onko tuo nyt sitten 5. moodin nimeä) kun komppi käy F:ssä, mutta en muuten niitä oikeen pysty hyödyntää.

Moodit olis varmasti hyvä hallita, joten jos joku vois tehä siitä vaikka tommosen FAQin ni siitä ois hyötyä kaikille. Jos joku tietää jonku saitin mil ois asiasta tietoo ni olisin kiitollinen.
Nii ja jos joku tietää jonku biisin mikä menee jossain tietyssä moodissa ni ois hyötyä tutkia siitä vähän sointukulkuja ja muutakin. Kiitokset!

Saas nähä, jos ottas oikeen projektiksi tehdä moodeista ja improvisoinnista FAQ:n. Meikä vois ainaki kantaa korteni kekoon ja varmaan aika moni muukin täällä. Uli, Nahkis, MacGyver?
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
MacGyver
12.06.2003 14:28:52
Saas nähä, jos ottas oikeen projektiksi tehdä moodeista ja improvisoinnista FAQ:n. Meikä vois ainaki kantaa korteni kekoon ja varmaan aika moni muukin täällä. Uli, Nahkis, MacGyver?

Kirjoittakaa te improvisoinnista ja muusta tarpeettomasta, mie voin väsätä referenssitaulukkoja vaikka puolentoista Sodan ja rauhan verran, ok?

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Herra Rapu
12.06.2003 14:51:24

Kirjoittakaa te improvisoinnista ja muusta tarpeettomasta, mie voin väsätä referenssitaulukkoja vaikka puolentoista Sodan ja rauhan verran, ok?

-MacGyver

Joo onnistuu.. sitten kun on aikaa ja jaksaa, eli ei ihan heti tänään :)
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
MacGyver
12.06.2003 15:01:06
Joo onnistuu.. sitten kun on aikaa ja jaksaa, eli ei ihan heti tänään :)

Totta, tänään ei jaksa. Sain kahdeksan viikon jälkeen Thomannilta sen EQ:n, joten pitää päästä räveltämään.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Aardfather
12.06.2003 16:09:40
Tsekkaappas Satrianin lessonit täältä: http://www.guitarworld.com/0100/framesets/lessons.html

- Aardfather
KMT
12.06.2003 16:44:45

Teoriapalstalta löytyy jonkinmoista tietoo moodeista...
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
Uli Con Carne
12.06.2003 16:51:29

Ääääääääääääääääääääää...

Kai sitä vois jaksaa joskus... nyt laiskottaa. Meitsi on töissä.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
MacGyver
12.06.2003 16:58:38
Ääääääääääääääääääääää...

Kai sitä vois jaksaa joskus... nyt laiskottaa. Meitsi on töissä.

Minä myös. Täältä on kätevä irkata ja surffata mnetissä kun kukaan ei kaipaa.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Uli Con Carne
12.06.2003 17:01:27

-MacGyver

Juuri näin. Mnetissä pitäis vaan olla se Larry 1:sen boss key... ;)
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
Nuages
12.06.2003 19:20:16
Juuri näin. Mnetissä pitäis vaan olla se Larry 1:sen boss key... ;)

Hoho. Legenda=)
Kaukana väijyy ystäviä...
pwallin
12.06.2003 21:53:45

Frank Gambalella on vanha "Modes, No More Mystery" -video (olikohan nimi ihan oikein?) joka on mainio selkeytensä takia ja esimerkit kuunneltavia.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Keppi
15.06.2003 14:39:11
Moodeista ei tosissaan oo oikeen mitään hyötyä vaikka ne osasi...jos niitä ei osaa käyttää. Yks tapa oppia eri moodien "sävyt" on kuunnella sellaisia kappaleita, missä on kutakin moodia käytetty. Jos on esimerkiksi kuunnellut paljon jotain kipalettaa ja tietää ett se menee vaikka miksolyydisestä moodista, ni se helpottaa hahmottamaan. Tietysti ensin on otettava selvää missä moodissa mikäkin kappale menee. Steve Vai kertoi jossain lehdessä miettivänsä kussakin moodissa aina jotain kappaletta, mitä hän on nuoruudessaan paljon kuunnellut. Steve listasi vielä siinä lehdessä mikä kappale hänelle tulee mistäkin moodista mieleen ensimmäisenä.
Tämä on mielestäni hyvä tapa. Oppii luomaan uusia melodioita, kun on sisäistänyt moodin...
Juuup!
R.Cooley
15.06.2003 15:00:25 (muokattu 15.06.2003 15:00:43)
Olen Denyerin kirjassa juuri moodien kohdalla, enkä tajunnut kaikkea, joten kyllä tosta on apua.
Nopeus on soittotaidon mittari.
pwallin
16.06.2003 08:39:39

-MacGyver

Hitsi kun pitää olla 2 kuukautta lomalla ja lähinnä vain aamulla pääsee kunnolla nettiin silloin kun tenava katsoo Maisa-hiirtä...
pwallin
17.06.2003 09:05:03

Ai niin, monesti moodit opetetaan melko sekavasti ja minulle ne aukeni heti melko vaivattomasti kun ne laittaa lähtemään samasta sävellajista kuten esim. F. Gambalen videollakin tehdään. Niiden käyttäminen käytännössä onkin sitten tosiaankin eri asia...
R.Cooley
17.06.2003 09:15:51 (muokattu 17.06.2003 09:16:46)
Cduuri (2 oktaavia)

C,D,E,F,G,A,B,C,D,E,F,G,A,B,C

C,D,E,F,G,A,B,C - The ionian mode (Cduuri)

D,E,F,G,A,B,C,D - The dorian mode

E,F,G,A,B,C,D,E - The phrygian mode

F,G,A,B,C,D,E,F - The lydian mode

G,A,B,C,D,E,F,G - The mixolydian mode

A,B,C,D,E,F,G,A - The aeolian mode (a-molli)

B,C,D,E,F,G,A,B - The locrian mode

Jos minä ymmärrän niin noi lähtee aina esim. skaalan 2:stä sävelestä tai kolmannesta jne. kuitenkin maksimissaan 7:nnestä sävelestä koska 8:s on jo oktaavi
R.Cooley
17.06.2003 09:18:17
Noh ootellaan FAQ:ia jos se selventää.
MacGyver
17.06.2003 10:08:05
Noh ootellaan FAQ:ia jos se selventää.

Ei tässä koskaan ole ollut kysymys moodien opettelusta, nehän on jo kertaalleen selitetty FAQ:ssa. Pointti tässä koko threadissa on ollut moodien soveltaminen oikeissa sävellyksissä, niiden suhtautuminen diatonisiin sointuihin, muunnesointuihin, lainamuunnesointuihin jne.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
R.Cooley
17.06.2003 10:11:19
Ei tässä koskaan ole ollut kysymys moodien opettelusta, nehän on jo kertaalleen selitetty FAQ:ssa. Pointti tässä koko threadissa on ollut moodien soveltaminen oikeissa sävellyksissä, niiden suhtautuminen diatonisiin sointuihin, muunnesointuihin, lainamuunnesointuihin jne.

-MacGyver

Anteeksi, innostuin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)