Aihe: Erikoisemmat soittoasennot
1
MustaKissa
22.09.2023 14:11:47
Nyt 15 vuoden enempi-ja-vähempi soittamisen jälkeen, iso osa siitä RRillä istuen kitara oikean polven päällä, olen pitkäskaalaisen 8-kielisen hommaamisen jälkeen ruvennut huomaanaan jänniä soittoasennon osalta: nykyään alkaa klassiseen tyyliin kitara vasemman jalan päällä soittaminen luontevammalta ei-RR kitaroilla. 8-kielisellä hyvin ymmärtää kun plektrakädellä ranteen kulma kieliin nähden on suorempi sillain, mikä tuntuu ainakin itselleni huomattavasti kevyemmältä. Nyttemmin myös lespalla ja stratolla soittamiseen sama asento välillä siirtynyt. Mutta. Viime aikoina, ja varsinkin tänään, välillä olen lespalla ja stratolla välillä soitellut kitara reiden päällä lähes suorassa pystyasennossa ja tänään black metallia sahatessa ja harjoitellessa tilujuoksutuksia huomasin, että molempien käsien nopeus ja tarkkuus oli huomattavasti parempi kuin normaalisti kitara vaakasuorassa ja soittaminen hyvin rentoa vaikka luulisi että plektrakäden ranteelle se olisi pahempi jyrkemmän kulman takia. Tosin hihnatapit tietty painoivat reittä vähän ikäväntuntuisesti.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia soiton helpottumisesta vaihtaessa eri soittoasentoon?
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
WanhaWetäjä
22.09.2023 15:13:46

MustaKissa: Nyt 15 vuoden enempi-ja-vähempi soittamisen jälkeen, iso osa siitä RRillä istuen kitara oikean polven päällä, olen pitkäskaalaisen 8-kielisen hommaamisen jälkeen ruvennut huomaanaan jänniä soittoasennon osalta: nykyään alkaa klassiseen tyyliin kitara vasemman jalan päällä soittaminen luontevammalta ei-RR kitaroilla. 8-kielisellä hyvin ymmärtää kun plektrakädellä ranteen kulma kieliin nähden on suorempi sillain, mikä tuntuu ainakin itselleni huomattavasti kevyemmältä. Nyttemmin myös lespalla ja stratolla soittamiseen sama asento välillä siirtynyt. Mutta. Viime aikoina, ja varsinkin tänään, välillä olen lespalla ja stratolla välillä soitellut kitara reiden päällä lähes suorassa pystyasennossa ja tänään black metallia sahatessa ja harjoitellessa tilujuoksutuksia huomasin, että molempien käsien nopeus ja tarkkuus oli huomattavasti parempi kuin normaalisti kitara vaakasuorassa ja soittaminen hyvin rentoa vaikka luulisi että plektrakäden ranteelle se olisi pahempi jyrkemmän kulman takia. Tosin hihnatapit tietty painoivat reittä vähän ikäväntuntuisesti.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia soiton helpottumisesta vaihtaessa eri soittoasentoon?

https://youtu.be/7ZGjMPiKjlg?feature=shared
Tähän tapaanko meinaat? Just tänään soittelin silleen että jalka oli toisen päällä ja kitara suht korkealla vs esim seisten soittaminen, jotenkin tuntu plekukäden toiminta sulavammalta. No joo, klasaritaustaa on nuoruudesta joten ei ongelmaa tuon soittoasennon suhteen. Täytyy kokeilla tuota vieläkin pystympää Alexin tyyliä, liekö hällä joissain pätkissä jopa joku koroke tukijalalle kuten klasarissa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
VesQ1986
23.09.2023 12:03:20
Itse en pysty soittamaan kitara oikean jalan päällä ns normaalissa istuma-asennossa juuri lainkaan edes strato/lespa yms mallisilla, oikea käsi nousee ihan liian ylös ja taakse vaikka mitä tekee ja sen kannattelu saa aikaan massiivisen lihasjumin lapaluiden taakse

eli jalkojen välissä eli vasemman jalan päällä menee perinteisemmän malliset ja samalla nousee otelautakin parempaan asentoon ja vasenta kättä ei tarvitse viedä kauas ja ranteen asento suorempi

Hihnassa roikkuen nuo tuppaa asettumaan myös melko vasemmalle tai jos sen mallinen että oikean käden paikka enemmän oikealla niin silloin asettuu kitara niin alas että oikeaa kättä saa pitää melko suorana

Nyttemmin on tullut soitettua pääosin noilla RR ja V mallisilla, ne asettuu luonnollisesti vasemman jalan päälle väkisin mallista johtuen
Jester44
24.09.2023 22:05:54 (muokattu 24.09.2023 22:06:26)
VesQ1986: Itse en pysty soittamaan kitara oikean jalan päällä ns normaalissa istuma-asennossa juuri lainkaan edes strato/lespa yms mallisilla, oikea käsi nousee ihan liian ylös ja taakse vaikka mitä tekee ja sen kannattelu saa aikaan massiivisen lihasjumin lapaluiden taakse

Miten olisi Explorer tyylinen kepukka, tuki kädelle tulee paljon alemmas.

VesQ1986: Nyttemmin on tullut soitettua pääosin noilla RR ja V mallisilla, ne asettuu luonnollisesti vasemman jalan päälle väkisin mallista johtuen

Henkilökohtainen mielipide mutta en kestä V mallin keppejä koska ne ovat mahdottoman tuntoisia soittaa istuallaan, toki mahdollista mutta ei tunnu luontevalta.
MustaKissa
25.09.2023 08:42:28
WanhaWetäjä: https://youtu.be/7ZGjMPiKjlg?feature=shared
Tähän tapaanko meinaat? Just tänään soittelin silleen että jalka oli toisen päällä ja kitara suht korkealla vs esim seisten soittaminen, jotenkin tuntu plekukäden toiminta sulavammalta. No joo, klasaritaustaa on nuoruudesta joten ei ongelmaa tuon soittoasennon suhteen. Täytyy kokeilla tuota vieläkin pystympää Alexin tyyliä, liekö hällä joissain pätkissä jopa joku koroke tukijalalle kuten klasarissa.

Hmm, ei oikeastaan tuollain. Nyt kun mietin miten kuvailisin paremmin, pipan (kiinalainen luuttu) soittoasento melkolailla lähimpänä. Johtuen sähkökitaran lyhyemmästä pituudesta otelauta ei tietenkään yllä läheskään yhtä ylös ja siltä osin otelautakädellä sellistille tyypillisellä "kyynärpää kulmassa, ranne suorana ja sormet koukistuu vähän otelaudalle"-asennolla tunnun saavani puhtaimman otteen otelaudalla. Ranne ei myöskään rasitu samalla tavoin kuin jos soittaisin kaula vaakatasossa, jolloin varsinkin paksumpia kieliä soittaessa ranne rupee helposti koukistumaan ja pitkään soittaessa kipeytymään.
Toki voi olla, että mulla on muuten vaan normaalisti soittaessa huono otelautakäden tekniikka ja sen takia nivelet kipeytyy ja sormet tuntuu hitailta.
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)