Seoes 08.05.2019 12:45:47 (muokattu 08.05.2019 21:12:55) | |
---|
ei mitää ropleemi ratkaistu |
Kimmo72 22.05.2019 17:20:53 | |
---|
Ongelman ratkaisu/vastaus kannattaisi jättää ketjuun jos joku sattuu pähkäilemään samaa. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
Kefiiri 22.05.2019 18:37:34 | |
---|
Kimmo72: Ongelman ratkaisu/vastaus kannattaisi jättää ketjuun jos joku sattuu pähkäilemään samaa. Joo, Nyt joutuu pähkäilemään että mistä ihmeestä oli kysymys. En ole musiikin asiantuntija. |
Tinnittus 23.05.2019 07:56:46 | |
---|
Voisikohan tuossa olla ollut kyse esim. G/C tapaisesta merkinnästä, joissa moni menee sekaisin. |
Kefiiri 23.05.2019 20:25:23 | |
---|
Näin asia varmaan onkin ollut. Lukitsemme vastauksen tyytyväisinä :) En ole musiikin asiantuntija. |
Puavali 27.05.2019 08:42:38 | |
---|
Tinnittus: Voisikohan tuossa olla ollut kyse esim. G/C tapaisesta merkinnästä, joissa moni menee sekaisin. Vielä voidaan selittää mitä se tarkoittaa, eli tuossa soitetaan G-sointu ja saman aikaan bassosäveleksi C-sävel. |
Jucciz 27.05.2019 09:38:28 | |
---|
Puavali: Vielä voidaan selittää mitä se tarkoittaa, eli tuossa soitetaan G-sointu ja saman aikaan bassosäveleksi C-sävel. Jep, jolloin kuulokuva on Cmaj9. |
baron 27.05.2019 10:11:23 | |
---|
Jucciz: Jep, jolloin kuulokuva on Cmaj9. Terssi puuttuu. Pitäiskö olla G6/C? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Jucciz 27.05.2019 21:28:46 | |
---|
baron: Terssi puuttuu. Pitäiskö olla G6/C? Lillukanvarsia. |
kaikkonen975 01.06.2019 19:40:39 | |
---|
Ajatelkaa lähimmäistämme, basistia. Antakaa hänellekkin mahdollisuus. |
Puavali 17.06.2019 20:05:27 | |
---|
Jucciz: Lillukanvarsia. Terssi pitää olla. |
baron 17.06.2019 21:06:50 | |
---|
Puavali: Terssi pitää olla. Mulle on opetettu että terssi ja septimi pitää olla, muut on lillukanvarsia jotka on tai ei. (Siis tietysti muunnetut kvintit) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Nuages 18.06.2019 19:19:59 | |
---|
baron: Mulle on opetettu että terssi ja septimi pitää olla, muut on lillukanvarsia jotka on tai ei. (Siis tietysti muunnetut kvintit) Kyllä kai kaikki merkatut sävelet pitäisi soittaa? Jos on merkattu vaikka 13, niin kai se on silloin tarkoitus, että se silloin kuuluu. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi |
sepisti 18.06.2019 21:58:20 | |
---|
Nuages: Kyllä kai kaikki merkatut sävelet pitäisi soittaa? Jos on merkattu vaikka 13, niin kai se on silloin tarkoitus, että se silloin kuuluu. Kitaralla (kuusikielisellä) on aika hankala soittaa x13-sointu, koska siinä on seitsemän säveltä. Mm. siksi usein osa sävelistä jätetään soittamatta. |
Nuages 18.06.2019 22:38:56 | |
---|
sepisti: Kitaralla (kuusikielisellä) on aika hankala soittaa x13-sointu, koska siinä on seitsemän säveltä. Mm. siksi usein osa sävelistä jätetään soittamatta. Juu, tarkoitin vain sitä, että jos on nimenomaan merkitty tuo 13, niin kai se sävel pitäisi yleensä soittaa ainakin. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi |
baron 22.06.2019 15:37:16 (muokattu 22.06.2019 15:39:49) | |
---|
Nuages: Kyllä kai kaikki merkatut sävelet pitäisi soittaa? Jos on merkattu vaikka 13, niin kai se on silloin tarkoitus, että se silloin kuuluu. 1. Kitaralla ei voi soittaa kuin kuusi ääntä. 2. Jos on bändi niin kaikkien soittimien ei tarvitse soiittaa kaikkia ääniä. Mä usein jätän perussävelen ja kvintin basistille (yleensä ne osaa ne) ja soitan itse soinnun "hienot" sävelet. x13 on ainakin jatsissa usein " pikakirjoitustapa" soinnulle jossa on suuri seksti ja pieni septimi ja jos halutaan nooni niin se merkitään erikseen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Nuages 23.06.2019 12:14:48 | |
---|
baron: x13 on ainakin jatsissa usein " pikakirjoitustapa" soinnulle jossa on suuri seksti ja pieni septimi ja jos halutaan nooni niin se merkitään erikseen. No tätä minä periaatteessa tarkoitinkin. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi |
Epämuusikko 13.07.2019 13:26:12 | |
---|
baron: Mulle on opetettu että terssi ja septimi pitää olla, muut on lillukanvarsia jotka on tai ei. (Siis tietysti muunnetut kvintit) Normaalisti olisin kehottanut tämmöisillä naljailuilla kontribuoivia suksimaan suolle, mutta pop-musiikissa tuo cmajsus2 -sointu on kieltämättä oma juttunsa verrattuna jatsarien lepotehosointeihin joissa se vitun terssi yleensä on. So smooth you can hear the beard. |
Puavali 12.08.2019 14:49:17 | |
---|
baron: 1. Kitaralla ei voi soittaa kuin kuusi ääntä. 2. Jos on bändi niin kaikkien soittimien ei tarvitse soiittaa kaikkia ääniä. Mä usein jätän perussävelen ja kvintin basistille (yleensä ne osaa ne) ja soitan itse soinnun "hienot" sävelet. x13 on ainakin jatsissa usein " pikakirjoitustapa" soinnulle jossa on suuri seksti ja pieni septimi ja jos halutaan nooni niin se merkitään erikseen. 13-soinnun muodostamisen kitaralla opettelin joskus niin, että siinä on mukana seiska ja kutonen, ja 6+7=13. Tarpeeksi loogista ja ihan riittävän hyvä kitaralla useimmiten ollut jos komppi tuota vaatii. |
baron 12.08.2019 22:23:25 (muokattu 13.08.2019 10:16:56) | |
---|
Epämuusikko: Normaalisti olisin kehottanut tämmöisillä naljailuilla kontribuoivia suksimaan suolle, mutta pop-musiikissa tuo cmajsus2 -sointu on kieltämättä oma juttunsa verrattuna jatsarien lepotehosointeihin joissa se vitun terssi yleensä on. Sus soinnuissa terssi on korvattu sekunnilla tai kvartilla eli ne vastaa terssiä jota ei silloin tarvitse soittaa. Toisaalta jatsissa usein on (tarpeeton) terssi lisäksi vaikka oikeesti se sitten olisi add9 tai add11 sointu. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |