Aihe: Kitaran nuoteista kyselyä
1
Amatööri88
07.11.2018 23:21:43
Olen nyt miettinyt jo jonkin aikaa, että miten pitää toimia jos on seuraavalla tavalla käsketty soittaa:
------
------
--4--
------
------
--X--

Eli siis pitäisi yhtä aikaa lyödä peukalolla kieltä ja soittaa tuo sointu? Vai pitääkö toinen tehdä ensin? Ja myös sitä olen miettinyt, että mitä jos on samassa kohdassa kaksi kertaa X. Eli siis esim E ja A kielten kohdalla.
Jucciz
08.11.2018 00:00:19 (muokattu 08.11.2018 00:02:10)
X tarkoittaa, että kieli on vaimennettu otelautakädellä, joten se tuottaa pelkän räpsähdyksen, ei soivaa säveltä. Varmaan helpointa on soittaa X:llä merkitty kieli peukalolla ja tuo nelosnauhalta painettava kieli jollain muulla sormella tai sitten plektralla.

Kaikella rakkaudella, tämä saattaisi olla parempi paikka tämäntasoisille kysymyksille:
https://muusikoiden.net/keskustelu/11
Amatööri88
08.11.2018 09:30:16
Kiitos, laitan seuraavat kysymykset tuonne.
Jucciz
08.11.2018 16:09:27
Tuossahan ei muuten ollut nuotin nuottia, vaan tabulatuuri. :)
kirosanoja ja loukkaavaa tekstiä
11.11.2018 16:46:37
Musta tossa on nuotit E, B, G + 4 frettiä = B, D ja A. Ala E on vaimennettu. (Jos on vakioviritys kitarassa.)

Mä vaimentaisin peukalolla ala E:n ja käyttäisin nimetöntä tai keskisormea G-kielen 4. fretin B:n soittamiseen.

Se mitä sormea käyttää on lähinnä kiinni siitä, mikä sointi tulee seuraavaksi. Kannattaa käyttää sellasta sormea, josta vaihto seuraavaan sointuun käy helpoiten.
I'm shopping around for something to do that no one will like.
Jucciz
11.11.2018 17:03:46
kirosanoja ja loukkaavaa tekstiä: Musta tossa on nuotit E, B, G + 4 frettiä = B, D ja A. Ala E on vaimennettu. (Jos on vakioviritys kitarassa.)

Mä vaimentaisin peukalolla ala E:n ja käyttäisin nimetöntä tai keskisormea G-kielen 4. fretin B:n soittamiseen.

Se mitä sormea käyttää on lähinnä kiinni siitä, mikä sointi tulee seuraavaksi. Kannattaa käyttää sellasta sormea, josta vaihto seuraavaan sointuun käy helpoiten.

Ei. Vapaa kieli merkitään tabulatuurissa numerolla 0. Älä puhu freteistä, suomeksi sana on nauha.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)