Kitaristit_kunniaan 16.05.2008 17:45:02 | |
---|
Eli jotenkin tuntuu siltä, että tuo tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Jotenkuten saan edes-takas liikkeellä pari sekuntia ja sitten se tyssää.Olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätisten kitaraa. Voisiko sillä olla jonkinlaista vaikutusta soittoni koordinaatio kykyyn? Kyllä, Ibanez Roadstar II Seriesillä '83 soitan |
Metal_Late 16.05.2008 17:47:33 | |
---|
hommaa vasuri |
Kitaristit_kunniaan 16.05.2008 17:49:18 | |
---|
Ongelma on kyllä siinä että olen soittanut yli 2 v kitaraa, joten olisi aika radikaali muutos. Kyllä, Ibanez Roadstar II Seriesillä '83 soitan |
Krice 16.05.2008 18:34:53 | |
---|
Jotenkuten saan edes-takas liikkeellä pari sekuntia ja sitten se tyssää. Riippuu vähän miten nopeasti soittaa niin meneehän se käsi jumiin, varsinkin jos ei soita rennosti. Pakolla veivaaminen ei yleensä toimi. Joskus ranne (tai pikemminkin kyynärvarren lihakset) voi mennä rasituksesta myös kroonisesti jumiin, joka entisestään hankaloittaa soittamista. |
Obscure 16.05.2008 20:11:19 | |
---|
Moro! Itse olen periaatteessa myös vasuri: kirjoitan vasurilla, mutta teenpä melkein muut toimenpiteet oikealla kädellä. Kaksikätinen? Emt. Alternatepickaus on toinen nimeni. o.O Periaatteessahan se voi johtua jostakin aivopierun tapaisesta ongelmasta, mutta veikkaisin, että ainut vaihtoehto tuohon on etsiä mukava ja rento tekniikka, jota lähteä kehittämään. Onnistuuko vastaava liike vasurilla sitten helpommin? Vertaile vähän miten kädet toimivat ja ala harjoittaa oikeaa kättä sitten vaikka matkimalla päätoimiseksi pickauskädeksi, mikäli tosiaan vasemmalla vaikuttaisi luonnistuvan paremmin. |
Kitaristit_kunniaan 16.05.2008 21:28:05 | |
---|
Joo. Ite pelaan sählyä, golfia ym mailapelejä oikeakätisten mailoilla/ tarvikkeilla. Kai sitä sitten vaan pitää alkaa treenaa sormipuristimilla vähän habaa sormiin ja aloittaa alternaten peruksista. Mutta hiljaa, hyvä tulee. Kyllä, Ibanez Roadstar II Seriesillä '83 soitan |
Johnnycaster 16.05.2008 21:41:56 | |
---|
Ongelma on kyllä siinä että olen soittanut yli 2 v kitaraa, joten olisi aika radikaali muutos. Eiköhän se tuossa tullut kaikki olennainen. Mä oon ottanu yleensä jos on ollu tarvetta niin feel-for-me-pickingillä. Yleensä on menny sillä toimien suht hyvin. |
Jonttu90 10.07.2008 17:09:09 | |
---|
Täs ois yks helppo keino harjotella alternate pickingii kato joku kappale joka soitetaa yhdellä kielellä ja harjottele sitä pelkästään up liikkeellä eli joka liike on ylös-liike. Mulla se toimi tosi hyvin... katos vaikka joku Iron maidenin Wasted years jne. |
StoRBa 11.07.2008 10:08:58 | |
---|
Jos ihan tuo pelkkä alternate pickaustekniikka ei onnaa, niin ihan perus 1-2-3-4 -harjotukset ovat hyvää koordinaatio treeniä. Kokeile ensin niin hitaasti, että homma menee rennosti ja iskut tulevat tasaisen tarkasti. Sitten vaan metronomin kanssa nopeuttamaan. Kun plekukäsi alkaa toimia niin vaan vaikeampia kuvioita peliin. |
Kitaristit_kunniaan 11.07.2008 12:45:52 | |
---|
Vielä plektran asennosta: Missä kulmassa sen kannatisi olla? Esim onko helpompaa vähän alaviistoon vai täysin "suorassa" Ibanez on hyvä. |
Moimies 11.07.2008 18:37:09 | |
---|
Vielä plektran asennosta: Missä kulmassa sen kannatisi olla? Esim onko helpompaa vähän alaviistoon vai täysin "suorassa" Kokeile, mikä on sinulle helppoa, voi olla minulle vaikeaa, ja toisinpäin. Nyt kunno rähinät pystyy. |
jonne.i 11.07.2008 19:31:44 | |
---|
Joo. Ite pelaan sählyä, golfia ym mailapelejä oikeakätisten mailoilla/ tarvikkeilla. Kai sitä sitten vaan pitää alkaa treenaa sormipuristimilla vähän habaa sormiin ja aloittaa alternaten peruksista. Mutta hiljaa, hyvä tulee. ei sormiin tarvitse mitään habaa. sitä plekua EI pidä puristaa, vaan pitää silleen rennosti. liike pitäisi tulla ranteesta (ei sormista eikä kyynärpäästä tai olkapäästä tai mistään muustakaan päästä). pidä siis käsi ihan rentona, ja tee pientä ylös-alas liikettä ranteella. pleku suht suorassa linjassa kielen kanssa tai on hankalaa / ylös pikkaus kuulostaa erilaiselta kuin alas |
JamesHetfield 11.07.2008 21:09:43 (muokattu 11.07.2008 21:10:26) | |
---|
ei sormiin tarvitse mitään habaa. sitä plekua EI pidä puristaa, vaan pitää silleen rennosti. liike pitäisi tulla ranteesta (ei sormista eikä kyynärpäästä tai olkapäästä tai mistään muustakaan päästä). pidä siis käsi ihan rentona, ja tee pientä ylös-alas liikettä ranteella. pleku suht suorassa linjassa kielen kanssa tai on hankalaa / ylös pikkaus kuulostaa erilaiselta kuin alas Hyvin moni niin kuuluisa kuin ei-kuuluisakin kitaristi tuntuu kuitenkin pitävän sitä plekua ennemminkin hieman sivuttain kieliin nähden kuin niiden suuntaisesti. Muuten ihan hyvät pointit, ja sitten vaan reenaamaan sitä voimaa siihen otelautakäteen soittamalla!;) E:typoa... Kovaa mättöä:
http://www.myspace.com/damagingfallout
http://nervehell.net/studio/ |
sepisti 12.07.2008 00:51:26 | |
---|
liike pitäisi tulla ranteesta (ei sormista Millä perustelet tämän? Riippuen mitä ja minkälaista matskua soittaa, IMO pitäisi pyrkiä yhdistämään sekä sormien, että ranteen, ja kyynärpään liikettä. Alternatessa mulla yhdistyy sekä peukalon ja etusormen, että ranteen liikkuminen... Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! |
deepsleeper 22.07.2008 02:13:11 | |
---|
liike pitäisi tulla ranteesta (ei sormista eikä kyynärpäästä tai olkapäästä tai mistään muustakaan päästä). Mnjaaa...kaikilla omat tekniikkansa mutta kyllä se kyynärvarrestakin se liike lähtee. Kyynärvarsi on tasaisempi ja helpompi hallita liikkeessä kuin ranne. Toki jos puhutaan esmes palm mutingista tai tilusta niin silloin puhutaan ranteesta, mutta rennommassa kamassa kyynärvarsi voi hoitaa pikkauksen kunhan ranteen asento on oikea ja pleku mestoilla. |
kimurantti1 22.07.2008 11:35:37 (muokattu 22.07.2008 11:36:52) | |
---|
Mnjaaa...kaikilla omat tekniikkansa mutta kyllä se kyynärvarrestakin se liike lähtee. Kyynärvarsi on tasaisempi ja helpompi hallita liikkeessä kuin ranne. Toki jos puhutaan esmes palm mutingista tai tilusta niin silloin puhutaan ranteesta, mutta rennommassa kamassa kyynärvarsi voi hoitaa pikkauksen kunhan ranteen asento on oikea ja pleku mestoilla. Vinnie Moore taitaa olla ainoa, joka on saanut sen kyynärvarsitekniikan toimimaan, ja se on kyllä jonkinlainen pieni ihme. Ei kyynärvartta yksinkertaisesti pysty hallitsemaan yhtä hyvin kuin rannetta, ja pidemmän päälle ranteesta lähtevällä pikkauksella saa tarkkuuden aivan erilaiseksi. Siihen on syynsä, miksi tasan kaikki kovimmat pikkaajat pikkaavat ranteella. Ja ei, Vinnie Moorea en laskisi sinne kovimpiin pikkaajiin, vaikka ihan hyvältä sen soitto kuulostaakin. E: Eikun mitä meinasitkaan rennommalla kamalla, perus sointukomppaustako? Siinähän on tietty pakko olla kyynärvarren vapaana, mutta kyllä mulla siinäkin pääasiallinen liike on ranteessa. |
-J.- 22.07.2008 15:06:53 | |
---|
Itse olen periaatteessa myös vasuri: kirjoitan vasurilla, mutta teenpä melkein muut toimenpiteet oikealla kädellä. Kaksikätinen? Itse pienenpänä kaiken pystyin tekemään kaksikätisesti. Tosin sitten minut ennen kouluun laittoa ohjattiin oikeakätiseksi. Jonkinlainen lääkäri/neuvolan-täti/whatever oli sanonut, että jos ei ohjata vain toiskätiseksi niin se on sitten yleensä jostain muusta poijjes. Khamoun evripadi lets tuusimuusii.... |
Marshallga 22.07.2008 19:34:08 (muokattu 22.07.2008 21:08:44) | |
---|
e: alemmasta löytyy "Support music, not rumors." -Charles Michael "Chuck" Schuldiner |
Marshallga 22.07.2008 21:05:18 (muokattu 22.07.2008 21:19:26) | |
---|
Olen itsekin vasenkätinen, mutta soitan oikeakätisellä kitaralla. Alternate pickaus on ongelmana itsellänikin, siihen ei vaan tunnu saavan nopeutta tai tarkkuutta vaikka kuinka yrittäisi reenata eri tempoilla ja tekniikoilla. http://www.youtube.com/watch?v=S9uRNl-ZMn4 Kuinka saada pikkaus noin rennoksi ja tarkaksi kuten edellä mainitussa pätkässä. Näyttää ihan siltä että pleku lähes "liukuu" kielien päällä. Itselläni pikkaus on nykyisellään melko tönkköä, kuinka saada tekniikka kuntoon? Ja nyt puhun nimen omaan komppauksesta, tilutus ei ole mun juttu. e: jaahas, tuplat "Support music, not rumors." -Charles Michael "Chuck" Schuldiner |
pseDe 23.07.2008 15:17:00 | |
---|
Itse olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätistä kitaraa, ajatuskin vasenkätisestä kitarasta saa pään pyörälle. Jotenkin paljon luonnollisempaa että vasen käsi tekee tarkan työn ja oikea käsi sitten pikkauskätenä. Alternatepickingiä ei ole edes tarvinnut opetella vaan tulee ikäänkuin luonnostaan. |