Aihe: Arpeggioiden soittotekniikka
1
Kampela77
06.04.2008 10:35:32
Kyselenpä sunnuntaiaamun kuluksi tämmöistä, että miten ihmiset soittavat sointuarpeggioita? En puhu nyt mistään supertiluarpeggioista, vaan ihan sointujen näppäilystä plektralla. Itse olen tottunut soittamaan ihan alternatella viuhtoen. Itse saan ainakin helpommin säädeltyä kuinka kovaa soitan eri nuotit verrattuna, että soittaisin alaspäin mennessä kaikki alas ja ylöspäin tullessa ylös. Onko tähän jotain "standardia", jota esimerkiksi kouluissa useimmiten opetetaan? Kysymys pulpahti mieleen rockwayn-videota katsellessa, jossa neuvottiin tuo jälkimmäinen tekniikka. Katsotaan saadaanko tästä economy vs. alternate -sota pystyyn.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Snapo
06.04.2008 11:06:58 (muokattu 06.04.2008 11:09:32)
Jos kompataan 6/8 nii yleensä oon soittanu vaikka G-duuria 3. nauhalta barrena että "E alas, A ylös, D alas, kolme ylintä alas, D alas, A alas" ja sitä rataa. 4/4 menee alternativella E A D G E B G D
viddunääs
Cucumber?
06.04.2008 12:00:32
Standardi lienee se että mikä on helpointa eh? No joo ite vedän Morse henkisesti alternatella tai sitten hybrid pikkauksella. Mutta...toi economy on aika käytännöllistä kieltämättä, suosittelen tutustumaan jokatapauksessa. Hybrid/finger meiningeillä saa tietysti kivasti "bassot" otettua messiin ja pääsee kivoihin nopeuksiin vaivattomasti.
blastoff
06.04.2008 12:32:29
Itse vedän kai sitten tuolla economy-tyylillä, ainakin pääsääntöisesti. Kielillä alaspäin mentäessä pikkaan alaspäin ja ylös tultaessa ylöspäin.
companion
06.04.2008 14:50:14

Mulla se vähän vaihtelee. Jos kyseessä on joku simppeli kolmen kielen arpeggio, käytän yleensä alternatea. Jossain monimutkaisemmassa arpeggiossa käytän enemmän perättäisiä ylöspäin ja alaspäin pikkauksia. Kyllä toi alternate picking on mulle ominaista myös näppäilyssä, jos plektralla arpeggioita soitan.
Teorian ja käytännön välillä ei ole teoriassa mitään eroa, mutta käytännössä on.
Izer
06.04.2008 16:27:41
Samaa mietin minäkin tuossa yksi päivä noita Rockway-videoita katsellessa, koska joskus soitin aina tuohon economy-tyyliin, mutta sitten vaihdoin tuohon vuoropikkaukseen ja kyllä se nyt on muodostunu luontevammaksi. Tiedä häntä sitten, makuasioita. Kuitenkin yllätyin vähän tuosta videosta, koska olen ollut sellaisessa käsityksessä, että tuo alternate on yleisempi tuohon.
Ridin' with the wind!
Johann Onn
07.04.2008 00:30:57 (muokattu 07.04.2008 00:31:18)
....miten ihmiset soittavat sointuarpeggioita ?

Sormilla, suurimmaksi osaksi. Jotenkin se on aina tuntunut luontevammalta, kuin plekulla. Siten voi myös soittaa enemmin "pianotyylisesti". Perusnäppäily alkaa tuntua ja kuulostaa, jotenkin ohkaiselta "peukalo bassokuviot ja kolmella muulla sointupohja" jälkeen.
Lenoldinho
07.04.2008 15:45:59

Standardi lienee se että mikä on helpointa eh? No joo ite vedän Morse henkisesti alternatella tai sitten hybrid pikkauksella. Mutta...toi economy on aika käytännöllistä kieltämättä, suosittelen tutustumaan jokatapauksessa. Hybrid/finger meiningeillä saa tietysti kivasti "bassot" otettua messiin ja pääsee kivoihin nopeuksiin vaivattomasti.

Täsmälleen sama.
Paino on voimaa, ja ylipaino ylivoimaa.
Kampela77
07.04.2008 16:02:50
Cucumber?:

Lenoldinho:
Täsmälleen sama.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ei ole olemassa mitään yleistä tapaa mitä esimerkiksi kouluissa suositellaan? En mä omaa tapaani enää ole muuttamassa, vaikka jimi laskeutuisi taivaasta ja sanoisi, että vedän väärin. Mielenkiinnosta vain halusin tietää suositaanko opetuksessa yleisesti jotain tapaa. Mä en ainakaan itse luottaisi siihen, että aloittelijat osaavat automaattisesti valita sen tavan, joka on pitkällä tähtäimellä se toimivin. Voisin esimerkiksi kuvitella, että alternatessa voisi helpommin tulla ongelmia nopeahkoissa arpeggioissa. Toinen juttu on sitten, onko tarvetta soitella niin nopeita arpeggioita, että rajat tulee vastaan.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Cucumber?
07.04.2008 19:09:28
Mnjoo...En nyt taas 100% muista ja olen laiska tarkistamaan kirjoista mutta...Muistaakseni monissa oppikirjoissa (esim. William Leavittin amodern method for guitar jota voin suositella, siis koko sarjaa), lähdetään vuoropikkauksella liikkeelle niin sanottuna perustyökaluna, ja myöhemmin sitten tutustutaan economyyn. On kuitenkin useita kitaristeja jotka eivät tunne joko economya tai alternatea omakseen...Itellä jäi hieman päälle toi alternate kun soitin kaiken mahdollisen aikoinaan sillä, niin no oon myös Morse fani (ei Petruccillakaan huonosti toi tekniikka ole omaksuttu kun tsekkailee esmes glass prisonin arpeggioita). Yleisesti ottaen kitaroinnissa kannattaa tutustua moniin eri tyyleihin, niin tekniikassa kuin musiikinlajeissakin. Eri musatyylien peruskliseet nyt ainakin on hyvä handlata, tai mahdollisimman moni. Ite aina hurahdan milloin mihinkin (ja palaan aina sitten juurilleni) viimeksi funkiin (toi 16-osa komppaus nopeemmilla tempoilla on ...hauskaa? Nile Rodgers on aika ässä siinä hommassa). Vaikkakin tilutus on pääasia. Tietysti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)