Aihe: Perusrytmejä komppaukselle hakusessa
1
Tapsa72
01.11.2006 21:20:23
Moi,

Olen aloittelija kitaransoitossa ja harjoittelen akustisella kitaralla tuttujen rokki- ja poppibiisien säestyksiä soinnuilla. Netti on pulloillaan tabloja ja sointuja biiseille, mutta erilaisia perusrytmirämpytyksiä on vaikea löytää. Olen opetellut pari kolme rytmikuviota, mutta eivät ne tietenkään sovi joka biisiin. Olisi kiva tietää pieni valikoima erilaisia rytmityksiä ja kokeilla sitten niitä erilaisiin biiseihin.

Viitsisittekö siis vaivautua pistämään suosikkirytmejänne esim. alla olevan reaaliaika.netissä esitetyn ohjeen mukaan? Ja jos vielä sanotte mihin biiseihin olette noita rytmejä käyttäneet niin kiitos!

Tapsa

----------------------
http://www.reaaliaika.net/showarea.php/kitara:

Perusrytmi komppaukselle (4/4) kulkee näin: Käsi liikkuu koko ajan ylös ja alas vakiotahdilla (1/8 -nuotti). Kuitenkaan koko aikaa ei soiteta plektralla kieliä, vaan tämän kaavion mukaan (* = soitetaan):

1/8 Alas *
2/8 Ylös
3/8 Alas *
4/8 Ylös *
5/8 Alas
6/8 Ylös *
7/8 Alas *
8/8 Ylös *
Mixer
04.11.2006 00:07:53 (muokattu 04.11.2006 00:08:49)
Itselle tulee mieleen pari:

4/4 tahtilaji

1.
alas
alas
alas

2.
alas
(tauko)
alas
alas

3/4 tahtilaji

1.
alas
alas
alas

(bum-tsika-tsika)

2.(Tämä sopii myös 6/8)

alas
alas
alas
alas
alas

(bum-tsika-tsika-bum-tsika)

Siinä muutamia suosikkeja. :)

Muoks. Käytän noita kaikkia Nuoren seurakunnan veisukirjan kanssa.
eewo
04.11.2006 12:02:14 (muokattu 04.11.2006 12:07:30)
Periaatteessa itse käytän melkeinpä kahta komppia, toista 4/4 ja toista 3/4 (toimii tietenkin myös 6/8:ssa), riippuen tietty vähän biiseistä. Mixer mainitsi molemmat jo.

Kun osaa pari-kolme komppia kaikkiin tahtilajeihin, niin sillä saa sitten jo vähän variaatiotakn...

E: Pop- ja Rock-biisejä kannataa kuunnella esim. radiosta ja vaikka hakata reiteen niihin sopivaa komppia (hieman epäselvä ilmaus, mutta viesti meni kai perille :D) Eli kun kuuntelee biisin, niin siihen osaa sitten heittää ainakin saman typpisen kompin
So long and thanks for all the fish
Tapsa72
05.11.2006 12:20:34
Kiitos. Tuo ensimmäinen 4/4 tahtilajin rytmi onkin juuri se jonka jo osaan ja jota käytän. Toinen 4/4 tahtilajin rytmi oli mulle uusi. Kokeilin sitä ja se sopiikin muutamaan biisiin missä tuo ensimmäinen rytmi ei ole oikein toiminut.

Ensimmäinen 3/4 tahtilajin rytmi sopi ainakin yhteen valssiin - valssien tiesin varmasti olevan 3/4 tahdissa. Toinen 3/4 tahtilajin rytmi (se joka sopii myös 6/8) ei auennut mulle kyllä ollenkaan. Olisko joku tunnettu biisi missä voisin sitä kokeilla?
Daytona
05.11.2006 12:37:50
Mites sitten tuo komppaus jos haluaa väliin näpäyttää basso ääntä tai näppäillä sointuja, elikkäs perus koppi johon välillä laitettaan jotain eloa antavaa. ois hyvä jos joku vois vaikka laittaa tabulatuurina jonkinlaisen variaation.
pes
05.11.2006 14:15:04 (muokattu 05.11.2006 14:16:22)
Mites sitten tuo komppaus jos haluaa väliin näpäyttää basso ääntä tai näppäillä sointuja, elikkäs perus koppi johon välillä laitettaan jotain eloa antavaa. ois hyvä jos joku vois vaikka laittaa tabulatuurina jonkinlaisen variaation.

joo sunnuntai päivan tylsyyttä. tota voi krapulassa soitella...jostain kumman syystä alkaa aina naurattamaan kun tota vetää nopeesti :) joskus vissiin jostain suuresta kitarakirjasta opeteltu...

A                                     
-----0----0----------------0------0----------------
-----2----2----------------2------2---------------
-----2----2----------------2------2---------------
-----2----2----------------2------2----------------
--0----------0----------0-------------0-0-2-4----
--------0--------0-2-4---------0----------------

D                       A
---2-----2-----------------0----0-------------
---3-----3-----------------2----2-------------
---2-----2-----------------2----2-------------
-0----------0 -0-----------2----2-----------------
------0------------4-2--0-----------0--0----------
------------------------------0------------4--2-

E                         A
----0-----0------------------------------------
----0-----0------------------------------------
----1-----1------------------------------------
----2-----2-----------------------------------
----2--2--2--------------------0-0------------
-0-------------0-0--0-0-2-4----------------------

jne...

tai sit on jotain tällästä

Led Zeppelin-Babe im gonna leave you ois varmaan yks hyvä niin että soinnuilla kikkaillaan sitä melodiaa sinne, tosin korkeilla äänillä, ei bassoäänillä. Itse tykkään tälläisestä soitosta että heitellää tonne sointuihin vaikka pikkurillillä sellasta elävyyttä. Page osaa...
Daytona
05.11.2006 17:16:02
Kiitos kiitos, tuollaista just etinki. no entäs sitten miten jos haetaan väriä noilla korkeilla äänillä. Itellä tulee vaan mieleen toi sointu vaihtelu esim. Em ja Em7
t0ni-
06.11.2006 09:45:50
Kokeile "vapailla" sormilla eri nuotteja soinnun "ulkopuolelta" tai sitten kokeile tuplata joitain erityisiä soinnun "sisäisiä" nuotteja.

Ja kokeilemallahan se parhaiten selviää!
ravensoul
06.11.2006 14:53:52
Vielä noita komppeja:
Tätä perusjuttua ei kaiketi oo mainittu, toimii munsta joskus hyvin sekotettuna ton avauksessa olleen rytmin kans.

1/8 Alas *
2/8 Ylös
3/8 Alas *
4/8 Ylös
5/8 Alas *
6/8 Ylös *
7/8 Alas
8/8 Ylös *

Sit vähä kikkailevampi, jonka bongasin jostain nettiartikkelista. Groovy!

1/8 Alas *
2/8 Ylös
3/8 Alas * (dempattu "rake" tai täys mykistys kopauttaen samalla kantta)
4/8 Ylös *
5/8 Alas
6/8 Ylös *
7/8 Alas * (tämäkin dempattuna)
8/8 Ylös *
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Mixer
08.11.2006 14:48:39
Ensimmäinen 3/4 tahtilajin rytmi sopi ainakin yhteen valssiin - valssien tiesin varmasti olevan 3/4 tahdissa. Toinen 3/4 tahtilajin rytmi (se joka sopii myös 6/8) ei auennut mulle kyllä ollenkaan. Olisko joku tunnettu biisi missä voisin sitä kokeilla?

Käsittääkseni tuo eka 3/4 rytmi sopii kaikkiin kolmijakoisiin?

Tuo toinen on itseasiassa hiukan omakeksimäni, siinähän tuo alku on sama kuin tuossa 3/4 rytmissä mutta sen jälkeen tulee vielä kolme iskua ylös - alas - ylös periaatteella. :)

Jos tiedät Nuoren seurakunnan veisukirjan (2000 painoksen) niin sieltä biisi nro. 98 - Kuljeta ja Johda (Tuossahan on melkein joka kohdassa kaksi tahtia samaa sointua). Sopii mielestäni siihen ja myös sitten 81.
cocoon
09.11.2006 11:33:59 (muokattu 09.11.2006 11:44:30)

Komppauksen perusteita esittelee mielestäni ihan hyvin http://www.cyberfret.com/techniques/strumming/101/index.php ja etenkin sivu "4/4 accompaniment patterns" minne tosta on linkki. Toisaalta kuulostaa, että noi on jo tuttuja juttuja sulle, mutta ehkäpä sieltä jotain uuttakin löytyy.

Mulla komppaus lähtee yleensä aika fiilispohjalta. Eli ei niinkään ajattele mitä tekee, vaan kuuntelee biisiä, plokkailee ja kohta huomaakin jo soittavansa sitä biisiä itse. :) Toimii ainakin sellasissa biiseissä missä kitaran komppaus kuuluu selvästi. Jos siinä on paljo muita soittimia päällä, niin sitte saakin käyttää enemmän mielikuvitusta.

EDIT: voisin vielä lisätä, että tolla ravensoulin mainitsemalla jälkimmäisellä kompilla oon ainakin soitellu Buffalo Springfieldin biisiä For What It's Worth.
Tapsa72
10.11.2006 20:43:36
Kiitti Cocoon, toi linkki oli hyvä. Tollaista oon etsinytkin. Varsinkin The "Rule" (4/4 accompaniment patterns) sivulla opetti mulle uutta soinnun otteen vaihdosta. Siis rytmin pitäminen on tärkeämpää kuin puhtaan soinnun löytäminen heti ensi-iskulla. Ja viimeinen isku ylöspäin vapailla kielillä helpottamaan otteen vaihtoa. No enpä ole totakaan tajunnu! Kuulostaa ihan hyvältä kun kokeilin. Lisää vaan vinkkejä tännepäin!
SuomiRokinToivo
02.12.2006 14:10:07

No tässä tämmönen joka sopii joihinkin missä toistetaan paljon samaa sointua.
* soitetaan kunnolla muulloin kaulakäsi mykistää kielet. pikkaus tulee joka iskulla

1/16 alas
2/16 ylös
3/16 alas*
4/16 ylös
5/16 alas
6/16 ylös*
7/16 alas
8/16 ylös
9/16 alas*
10/16 ylös
11/16 alas
12/16 ylös*
13/16 alas
14/16 ylös
15/16 alas
16/16 ylös
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
bigmasi
02.12.2006 15:49:33
en oo koskaan miettinyt asiaa, mutta nyt sitten mietin... kitos sulle..

oma suosikkini (yksi niistä, vetelen fiiliksen mukaan) on seuraavanlainen:

1. alas *
2. alas *
3. ylös *
4. alas *
5. alas *
6. ylös *
7. alas
8. ylös

tosin se aina välillä vaihtuu vahingossa seuraavaksi:

1. alas *
2. ylös *
3. Stop tai tosi dempattu
4. alas. *
5. ylös *
6. stop tai tosi dempattu
7. alas
8. ylös

ja siis * on vähän dumpattu

...ja sinne väliin kaikenmaailman kokeiluja, häröilyjä, juttuja, hakkaamista, yksittäisiä ääniä, stoppeja yms yms... Toimii nopeesti soitettuna ainakin mulle. Kuten sanoin soitan tosi fiiliksellä (musalaji on kylläkin jotain progensuuntasta ja soitin sähkönen ja soinnut useimmiten voimasointuja) ja välillä sekoilenkin aika tavalla... otan sitten kiinni taas jollain pitkällä soinnulla tai jotain...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)