Aihe: Perusrytmejä komppaukselle hakusessa
1
Tapsa72
01.11.2006 21:20:23
Moi,

Olen aloittelija kitaransoitossa ja harjoittelen akustisella kitaralla tuttujen rokki- ja poppibiisien säestyksiä soinnuilla. Netti on pulloillaan tabloja ja sointuja biiseille, mutta erilaisia perusrytmirämpytyksiä on vaikea löytää. Olen opetellut pari kolme rytmikuviota, mutta eivät ne tietenkään sovi joka biisiin. Olisi kiva tietää pieni valikoima erilaisia rytmityksiä ja kokeilla sitten niitä erilaisiin biiseihin.

Viitsisittekö siis vaivautua pistämään suosikkirytmejänne esim. alla olevan reaaliaika.netissä esitetyn ohjeen mukaan? Ja jos vielä sanotte mihin biiseihin olette noita rytmejä käyttäneet niin kiitos!

Tapsa

----------------------
http://www.reaaliaika.net/showarea.php/kitara:

Perusrytmi komppaukselle (4/4) kulkee näin: Käsi liikkuu koko ajan ylös ja alas vakiotahdilla (1/8 -nuotti). Kuitenkaan koko aikaa ei soiteta plektralla kieliä, vaan tämän kaavion mukaan (* = soitetaan):

1/8 Alas *
2/8 Ylös
3/8 Alas *
4/8 Ylös *
5/8 Alas
6/8 Ylös *
7/8 Alas *
8/8 Ylös *
Mixer
04.11.2006 00:07:53 (muokattu 04.11.2006 00:08:49)
Itselle tulee mieleen pari:

4/4 tahtilaji

1.
alas
alas
alas

2.
alas
(tauko)
alas
alas

3/4 tahtilaji

1.
alas
alas
alas

(bum-tsika-tsika)

2.(Tämä sopii myös 6/8)

alas
alas
alas
alas
alas

(bum-tsika-tsika-bum-tsika)

Siinä muutamia suosikkeja. :)

Muoks. Käytän noita kaikkia Nuoren seurakunnan veisukirjan kanssa.
eewo
04.11.2006 12:02:14 (muokattu 04.11.2006 12:07:30)
Periaatteessa itse käytän melkeinpä kahta komppia, toista 4/4 ja toista 3/4 (toimii tietenkin myös 6/8:ssa), riippuen tietty vähän biiseistä. Mixer mainitsi molemmat jo.

Kun osaa pari-kolme komppia kaikkiin tahtilajeihin, niin sillä saa sitten jo vähän variaatiotakn...