Perza 24.01.2006 14:51:00 | |
---|
Nyt tuli kiista johon pitää saada vastaus!! Kaikkihan sen tietää, että Henkka soitti oikeakätisellä stratolla, mutta oli hänellä koskaan uransa aikana kielet väärinpäi, eli ohuin kieli ylinmäisenä. Fakta tietoa kaivataan, eikä mitään kuvien perusteella selittämistä. Sellanen legenda liikkuu, että Henkka olis soitellu kielet väärinpäin paljonki ja uransa loppupuolella kääntänyt kielet oikein päin, onko kukaan kuullut tällaista. Eli onko henkka soittanut kielet väärinpäin?? Turhaa |
Harvestman 24.01.2006 14:56:37 (muokattu 24.01.2006 14:57:08) | |
---|
Oikeakätisen strato johon se laittoi kielet päinvastaisessa järjestyksessä. Norm-Jimi E - E A - H D - G G - D H - A E - E Non est ad astra mollis e terris via. |
Milkop 24.01.2006 14:57:02 | |
---|
Eli onko henkka soittanut kielet väärinpäin?? Itse kyllä väittäisin, että ei. Ainakaan omien havaintojen perusteella. Nyt aihetta sivuten pitää kysyä, että onko kellään tietoa millaisia virityksiä Henkka käytti? Tuo on kiinnostanut jo pitkään. |
Tarkastaja 24.01.2006 15:08:55 (muokattu 24.01.2006 15:09:14) | |
---|
Itse kyllä väittäisin, että ei. Ainakaan omien havaintojen perusteella. Nyt aihetta sivuten pitää kysyä, että onko kellään tietoa millaisia virityksiä Henkka käytti? Tuo on kiinnostanut jo pitkään. Kielet oli ihan normaalisti, niinkuin ylempänä jo todettiin. Ja virehän oli yleensä puolisävelaskelta normaalia alempana. |
Keppi 24.01.2006 15:10:09 | |
---|
Faktatietoo ei oo, mutt oon kans jostain lukenu, ett mies ois soittanu myös kielet ylösalaisin...siis vasurille ylösalaisin. Sanamuoto siinä tekstissä meni jotenkin näin, ettei Jimi aina jaksanut vaihtaa kieliä toiseen järjestykseen vaan soitti kielet ylösalaisin(siis kuten ne ovat oikeakätisten kitaroissa). Mutt en tiedä, pitääkö tämä urbaanilegenda paikkansa?! ...no ei vaineskaan;) |
Mrezzye 24.01.2006 15:17:19 | |
---|
Faktatietoo ei oo, mutt oon kans jostain lukenu, ett mies ois soittanu myös kielet ylösalaisin...siis vasurille ylösalaisin. Sanamuoto siinä tekstissä meni jotenkin näin, ettei Jimi aina jaksanut vaihtaa kieliä toiseen järjestykseen vaan soitti kielet ylösalaisin(siis kuten ne ovat oikeakätisten kitaroissa). Mutt en tiedä, pitääkö tämä urbaanilegenda paikkansa?! Tästä oli juttua joskus jossain, jonkun Jimpan vanhan tutun kertomana. Eli Jimi osasi soittaa aikasta hyvin myös kielet toisin päin, mutta harrasti tätä lähinnä kitarakaupoissa testatessaan uusia soittimia, niihin kun kielet oli yleensä laitettu oikeakätisiä varten. Kitarat, joita hän sitten oikeasti käytti kielitettiin ihan normaalisti ohuin kieli lähimpänä lattiaa -tyyliin. Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???
|
blyysi 24.01.2006 15:29:25 (muokattu 24.01.2006 15:43:49) | |
---|
Jimi soitti oikeakätistä kitaraa, mutta kielet aina normaalissa järjestyksessä. Legenda lähtöisin TV-showsta, jossa Hendrix veti jonkun biisin playbackina käyttäen muistaakseni vakiota oikeakätistä Fender Jaguaria, koska muuta kitaraa ei kiireessä löytynyt rekvisiitaksi. Bassoa hän soitti aikalaistan kertoman mukaan jameissa ja joskus studiossakin oikeakätisellä bassolla kielet ylösalaisin. Menee tosiaan hieman urbaanilegendan puolelle, että mies olisi soittanut tuosta vaan yhtä hyvin kielet ylösalaisin. Hendrix käytti lähes yksinomaan vakiovirettä(tosin puoli sävelaskelta alas standardista), tuskin mitään levytyksiä muilla vireillä(?). Kielet ylösalaisin soittavista/soittaneista kitaristeista voisi mainita Albert Kingin ja Otis Rushin. |
apenaattori 24.01.2006 17:11:47 (muokattu 24.01.2006 17:13:14) | |
---|
Itse kyllä väittäisin, että ei. Ainakaan omien havaintojen perusteella. Nyt aihetta sivuten pitää kysyä, että onko kellään tietoa millaisia virityksiä Henkka käytti? Tuo on kiinnostanut jo pitkään. Eikös se virittänyt kitaran puoli sävelaskelta alaspäin? Ainakin Voodoo child kuulosti vireisemmältä kun soitin cd:n mukana, kun soitin nauhavälin matalammalta. Meikäläisen sävelkorvaan ei tosin paljoa ole luottamista... Ja mun käsityksen mukaan Henkka soitti oikeakätisellä stratolla, johon kielet oli vain vaihdettu vasenkätiselle. Tämän takia sitten myös tuo Eb-vire, ettei kaula kärsi tai jotain. Tämä siis ei ollut tiukkaa faktaa, vaan jotain syvältä muistista kaivettua jämää. E: Niinkuin Tonig jo sanoi. :-) "The harder you try the dumber you look." |
zuppermuhle 24.01.2006 17:25:48 | |
---|
Jostain wanhasta rytmi-lehrestä olen lukenut samanlaista legendaa. Eli omien kitaroiden kielet oikeinpäin, mutta pystyi soittelemaan myös täys-oikeakätisellä systeemillä. (Kuulema veti Noel Reddingin bassolla soolot johonkin biisiin) Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
MasK oF SaNiTY 24.01.2006 17:31:33 | |
---|
En lukenu aikaisempia viestejä mutta olen aina ymmärtänyt että se soitti lefty tavallisella right skitalla.. Uskotko jumalaan?:
En, Uskon Alexi Laihoon koska hänet olen nähnyt!! |
Imper 24.01.2006 17:47:06 | |
---|
Niin normaali oikeakätinen kitara käännetty vasurille kieliä myöten. Eka levy norm. vireessä ja siitä eteenpäin ½ sävelaskelta alavireessä. Everyone is a per-son |
J.Hollström 24.01.2006 18:47:51 | |
---|
Kuka veti Tolosen soolon? |
Milkop 24.01.2006 19:43:14 | |
---|
Kuka veti Tolosen soolon? Komodo. Mietin vaan sitä, että käyttikö Hendrix tavallista EADGHE-viritystä puoli sävelaskelta laskettuna vai oliko hällä joku oma XVCIUT-viritys ;-? Jotain livepätkiä kun katselee, niin siltä tuntuis... |
micow 24.01.2006 20:05:08 | |
---|
Ja mun käsityksen mukaan Henkka soitti oikeakätisellä stratolla, johon kielet oli vain vaihdettu vasenkätiselle. Tämän takia sitten myös tuo Eb-vire, ettei kaula kärsi tai jotain. Tämä siis ei ollut tiukkaa faktaa, vaan jotain syvältä muistista kaivettua jämää. Se käytti matalampaa virettä, että olisi helpompi laulaa. Ei nähkääs ollu mikään Gillani... ;-) SRV on asia erikseen, joka soitti jo huomattavasti paksummilla kielillä kuin Henkka, ja sai näin Stratojen kaulat mutkalle. Paras musa on tehty v. 1967-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa... |
micow 24.01.2006 20:08:20 | |
---|
Ja mun käsityksen mukaan Henkka soitti oikeakätisellä stratolla, johon kielet oli vain vaihdettu vasenkätiselle. Tämän takia sitten myös tuo Eb-vire, ettei kaula kärsi tai jotain. Tämä siis ei ollut tiukkaa faktaa, vaan jotain syvältä muistista kaivettua jämää. Se käytti matalampaa virettä, että olisi helpompi laulaa. Ei nähkääs ollu mikään Gillani... ;-) SRV on asia erikseen, joka soitti jo huomattavasti paksummilla kielillä kuin Henkka, ja sai näin Stratojen kaulat mutkalle. Paras musa on tehty v. 1967-84, jos Pahhia ja Peethooffenia ei lasketa... |
Tasapaino 24.01.2006 20:10:16 | |
---|
Mietin vaan sitä, että käyttikö Hendrix tavallista EADGHE-viritystä puoli sävelaskelta laskettuna vai oliko hällä joku oma XVCIUT-viritys ;-? Jotain livepätkiä kun katselee, niin siltä tuntuis... Eiköhän ainakin noissa livepätkissä se vire ole perstuntumalla sinne päin vedetty. Tosin Jimi ei välttämättä viritellyt sinne päin... Mut mitä tohon kielitykseen tulee, niin mä oon kuullu sellasen version, että Jimppa joutu soittamaan armeijassa oikenkätisellä kepillä, missä ei ollut kieliä käännetty, koska se oli armeijan oma kitara. Mene ja tiedä. Jimi siis ei soittanut armeijan soittokunnassa vaan joidenkin muiden jamppojen kanssa huvikseen. [( Vapaustaistelija Tasapaino )] |
blyysi 24.01.2006 20:53:34 | |
---|
Katsokaa epäilevät Tuomaat niitä Hendrixin videoita, tuhansia ja tuhansia valokuvia sekä lukekaa ne lukuisat elämänkerrat ja lehtijutut. Mies ei todellakaan kääntänyt kieliä ylösalaisin käytännössä koskaan 1966-70, jolloin oli tunnettu artisti. Tuskin juuri milloinkaan aikaisemminkaan. Vire tosiaan joskus livenä jopa koko sävelaskeleen alempana, tuskin äänirautaa tms käytelty. |
Hammermul 24.01.2006 20:56:08 | |
---|
Aijaa kun mä oon aina luullut, että se soitti puoli sävelaskelta normaalia matalemmalla olevalla oikeakätisellä stratolla, missä oli kielet käännetty vasurille... Mielipiteesi on väärä. |
E.Q 24.01.2006 21:31:09 | |
---|
Ei siihen aikaan ollu mitään viritysmittareita sun muita härpäkkeitä, eikä muutenkaan kitaransoittoa pidetty tiedelajina niinkuin nykyään. Tuskin millään ääniraudoillakaan lähtivät keikoilla virittelemään, joten eiköhän se riittänyt kun vaan oli basson kanssa samassa vireessä. K100#10 |
Perza 24.01.2006 22:04:20 | |
---|
Eli jos joku summais vielä niin, että saatais faktaa, soittiko Henkka ohuin kieli ylimmäisenä vai ei?????????????????????? Turhaa |