Aihe: Biisien soittaminen soinnuilla
1 2
apip
02.11.2005 08:16:25
Moikka,

Hommasin pari viikkoa sitten ensimmäinen kitarani. Olen opetellut perussointuja ja ne alkavatkin hiljalleen kuulostaa soinnuilta :)

Tämän hetken ongelmani on, että mistä tiedän miten soinnuilla pitää jotain tiettyä biisiä säestää (käytössäni on siis nuottikirja)? Lyönkö kieliä yhden tahdin aikana esim. 5 kertaa vai 4 kertaa? Ylös- vai alaspäin? Rytmitajuinen henkilö varmasti kuulee tämän helposti, kunhan on ko. biisin joskus kuullut. Mutta entäpä jos biisiä ei ole koskaan aikaisemmin kuullut ja se pitäisi soittaa suoraan nuoteista? Omat nuottilukutaitoni ovat hyvin puutteelliset ja en osaa lukea tätä niistä.

Kiitoksia vastauksista.
Hannu H.
02.11.2005 08:45:02

http://www.cyberfret.com/techniques/strumming/101/index.php

Tossa on jotain perus rämpytyskuvioita.
Biisin tyylin ja tunnelman mukaan. Ei samanlaista rämpytystä valssiin ja sambaan =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
weelie
02.11.2005 09:28:33
Mutta entäpä jos biisiä ei ole koskaan aikaisemmin kuullut ja se pitäisi soittaa suoraan nuoteista? Omat nuottilukutaitoni ovat hyvin puutteelliset ja en osaa lukea tätä niistä.

Unohda biisit joita et tunne, ellet osaa lukea hyvin nuoteista. Soita vain biisejä jotka tunnet, kuuntele levyä ja matki.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Fortune
02.11.2005 10:15:46
Unohda biisit joita et tunne, ellet osaa lukea hyvin nuoteista. Soita vain biisejä jotka tunnet, kuuntele levyä ja matki.

Tai sitten voi treenata niitä nuotteja soittamalla aluksi tuttuja biisejä nuoteista. Ennen pitkää pystyy sitten soittamaan tuntemattomatkin kappaleet suoraan nuoteista.
Tykkään kaakaosta ja kaakao minusta.
apip
03.11.2005 23:35:48
Ok, pitänee vaan kuunnella alkuperäistä teosta ja yrittää toistaa sama perässä.

Pakko noi nuotitkin on jossain vaiheessa opetella, ärsyttää kun ei osaa niitä yhtään ;)
oiva tumpeloinen
03.11.2005 23:42:01
Ok, pitänee vaan kuunnella alkuperäistä teosta ja yrittää toistaa sama perässä.

Tämä itseasiassa kehittää niin monta osa-aluetta, että kannattaa ehdottomasti aloittaa heti.

Pakko noi nuotitkin on jossain vaiheessa opetella, ärsyttää kun ei osaa niitä yhtään ;)

Pakko ja pakko......pakko ei ole kuin kuolla. Niin ainakin kaikki mummot aina kertoo. Suositeltavaa se kuitenkin on. Tosin tuo ensimmäisen kohdan opetteleminen (siis korvakuulolta soittaminen) saattaa vähentää kovasti nuotinlukutaidon tarpeellisuutta.
Fortune
04.11.2005 10:05:34
Tosin tuo ensimmäisen kohdan opetteleminen (siis korvakuulolta soittaminen) saattaa vähentää kovasti nuotinlukutaidon tarpeellisuutta.

Ääh, eivät ne toisiaan korvaa vaan kulkevat käsi kädessä.

Täysin tuntematonta kappaletta, josta ei ole äänitettä olemassa, on aika kenkku opetella ilman nuotinlukutaitoa.

Ja eipähän tarvitse kärttää "Jänis istuu maassa" -kappaleen tabulatuureja (tai minkään muunkaan, vaikeammankaan standardin) netissä, kun voi ottaa nuottikirjan kauniiseen käteen ja soittaa sen sieltä.

Ja nuotit ovat niin paljon paremmat senkin takia kuin tabulatuurit, että sormituksia ei ole millään tapaa rajoitettu. Se kehittää oman soittotyylin ja sormitusvalintojen kehittymistä.
Look behind you, a three-necked guitar!
oiva tumpeloinen
04.11.2005 11:01:13
Ääh, eivät ne toisiaan korvaa...

Senpä takia sanoinkin, että SAATTAA VÄHENTÄÄ tarvetta. En mielestäni missään vaiheessa sanonut, että nuotinlukutaitoa ei tarvitse, eiks je. Taisin mielestäni vielä sanoa, että se olisi jopa ihan suositeltavaa opetella edes pikkaisen tavaamaan nuotteja.

Se pointti mikä tuossa aikaisemmassa postissani oli, oli se että useat soittavat joko omia veisuja tai sitten jotain tunnettuja covereita. Jälkimmäisessä tapauksessa ei välttämättä tarvitse mitään lappuja, jos osaa plokata tavaran kelalta ja aikaa riittää.
Jos taas joudut jossain keikalla vetämään jotain suoraan lapuista, siis muutakin kuin sointuja, aletaan puhua jo vähän enemmän tai vähemmän pro-tason musisoinnista. Silloin ei enään välttämättä riitä pelkkä nuotinlukutaito, vaan on suositeltavaa osata jo jotain vähän pintaa syvemmältä. Että tältä pohjalta.....
wrshredder
04.11.2005 11:26:43

Ei kannata ottaa mitään stressiä..
ja tiedät tämän jo varmaan mutta muistutan silti eli kannattaa alkaa opettelemaan nuottienlukua ihan helpoista melodioista, ala-asteiden musiikkikirjat ovat hyviä tähän..
ja kirjastoista löytyy nuottien lukemiseen opuksiakin. kannattaa käydä lainaamassa. mä alotin nuottienlukemisen noiden kirjojen avulla. niistä oppii ne perusseikat ,nuottien pituudet ,tauot, korotukset, jne..
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
Arcane
04.11.2005 11:31:30
Siihen komppaukseen kertyy sitten ajan myötä varmuutta, ja se alkaa kuulostaa paremmalta ja paremmalta. Alussa voit vaikka lyödä niitä kieliä vaan kerran, ja sitten antaa soida siihen asti, kun vaihdat sointua. Siitä sitten vähitellen monimutkaisempaa.
Kalamies #31 >-)))> THV-klubi #37
Harvestman
04.11.2005 12:48:05
Katsasta sieltä kirjasta ja biisistä jota soitat ni kyseiseen biisin tahtilaji. Nämä kun opettelet niin pitäisi ruveta luonnistumaan ilman sitä että olet ennen kuullut biisin.
Even the samurai feared the ninja
Fortune
04.11.2005 13:12:51

Se pointti mikä tuossa aikaisemmassa postissani oli, oli se että useat soittavat joko omia veisuja tai sitten jotain tunnettuja covereita. Jälkimmäisessä tapauksessa ei välttämättä tarvitse mitään lappuja, jos osaa plokata tavaran kelalta ja aikaa riittää.

Jaa, minusta vain on tyhmää kuluttaa aikaa kuuntelemiseen, jos saman asian voi hoitaa nopeasti lapuista katsomalla. Toisaalta olen totaalinen puukorva :)

Ja isoin ongelma on se, että en omista niin suurta levykokoelmaa, että kaikkiin biiseihin löytyisi äänite (saati että kirjastosta löytyisi oikeassa sävellajissa menevä sovitus levyllä helposti), mutta nuotti löytyy kirjastosta lähes biisiin kuin biisiin ja transponoiminen on helppoa. Jos biisi on levyllä väärässä sävellajissa, säätäminen on armotonta ja aikaa kuluu.

Jos taas joudut jossain keikalla vetämään jotain suoraan lapuista, siis muutakin kuin sointuja, aletaan puhua jo vähän enemmän tai vähemmän pro-tason musisoinnista. Silloin ei enään välttämättä riitä pelkkä nuotinlukutaito, vaan on suositeltavaa osata jo jotain vähän pintaa syvemmältä. Että tältä pohjalta.....

No en minä lappuja keikalle roudaa, tuo nuotinlukutaito nyt on sitä treenivaihetta nopeuttavaa hommaa. Keikalla biisit tulevat selkärangasta.
oiva tumpeloinen
04.11.2005 13:51:06
Jaa, minusta vain on tyhmää kuluttaa aikaa kuuntelemiseen, jos saman asian voi hoitaa nopeasti lapuista katsomalla. Toisaalta olen totaalinen puukorva :)

Ja isoin ongelma on se, että en omista niin suurta levykokoelmaa, että kaikkiin biiseihin löytyisi äänite (saati että kirjastosta löytyisi oikeassa sävellajissa menevä sovitus levyllä helposti), mutta nuotti löytyy kirjastosta lähes biisiin kuin biisiin ja transponoiminen on helppoa. Jos biisi on levyllä väärässä sävellajissa, säätäminen on armotonta ja aikaa kuluu.

Se "väärä" sävellaji ei ole mielestäni niin vakava juttu plokatessa biisiä. Itse ainakin aloitan homman tapailemalla sointuja biisistä. Sen jälkeen sen transponoiminen ei ole sen kummempi juttu kuin lapuista.

Ja asiaan sinänsä liittymättä: sitä biisiä ei välttämättä kannata aina transponoida juuri kitaralle helpoimmalla tavalla soitettavaksi. Transponointi kannattanee miettiä ennemmin laulajan näkökulmasta, mun mielestä ainakin.

Myönnettäköön, että joskus kiireessä (kiireellä siis tarkoitan laiskuutta) käytän myös lappuja plokkaamisen rinnalla. Mutta pelkästään lapuista soittamista pyrin välttämään (eniten varmaan sen takia, että olen niin huono niissä) sen takia, että niistä ei välttämättä saa kaikkea irti. Ja toisekseen ne kuitenkin jonkun toisen plokkaamaa tavaraa, milloin siellä voi ihan yhtä hyvin olla virheitä. Harva artisti kuitenkaan itse jaksaa tai edes kykenee kirjoittamaan tuotoksiaan lapuille täydellisesti.
apip
04.11.2005 14:15:59
Katsasta sieltä kirjasta ja biisistä jota soitat ni kyseiseen biisin tahtilaji. Nämä kun opettelet niin pitäisi ruveta luonnistumaan ilman sitä että olet ennen kuullut biisin.

Jos biisin tahtilaji on esim. 4/4, niin tarkoittaako se aina automaattisesti sitä, että jokaisen tahdin aikana tulee soittaa neljä sointua? Jokainen näistä siis biisiin sopivalla rytmillä?
Fortune
04.11.2005 14:18:14

Ja asiaan sinänsä liittymättä: sitä biisiä ei välttämättä kannata aina transponoida juuri kitaralle helpoimmalla tavalla soitettavaksi. Transponointi kannattanee miettiä ennemmin laulajan näkökulmasta, mun mielestä ainakin.

Tämä nyt meneen sarjaan "itsestäänselvyyksiä".

Myönnettäköön, että joskus kiireessä (kiireellä siis tarkoitan laiskuutta) käytän myös lappuja plokkaamisen rinnalla. Mutta pelkästään lapuista soittamista pyrin välttämään (eniten varmaan sen takia, että olen niin huono niissä) sen takia, että niistä ei välttämättä saa kaikkea irti. Ja toisekseen ne kuitenkin jonkun toisen plokkaamaa tavaraa, milloin siellä voi ihan yhtä hyvin olla virheitä. Harva artisti kuitenkaan itse jaksaa tai edes kykenee kirjoittamaan tuotoksiaan lapuille täydellisesti.

No, minä en kykene kuulemaan simppeleimpiäkään sointukiertoja levyltä, koska en ole sitä koskaan katsonut tarpeelliseksi, aina on joku tehnyt nuotinnoksen, jossa edes soinnutus menee oikein. Soittaessahan se muuttuu kuitenkin, kun en jaksa nuotista nuottiin mitään soittaa kuitenkaan.
wrshredder
04.11.2005 14:18:59
Jos biisin tahtilaji on esim. 4/4, niin tarkoittaako se aina automaattisesti sitä, että jokaisen tahdin aikana tulee soittaa neljä sointua? Jokainen näistä siis biisiin sopivalla rytmillä?

Ei....
Romantikkoitkijät#23 So, this dude, Sauron, made a big badass ring. He did some nasty shit with it, and then he got killed and this human took it. Then he did nasty shit, too. The ring made everyone an asshole and then Ian Holm got i
oiva tumpeloinen
04.11.2005 14:33:39
Tämä nyt meneen sarjaan "itsestäänselvyyksiä".

Niin mä siihen tekstiin ajattelin aluksi laittakin, mutta jätin sitten väliin. Välillä vaan tulee kuunneltua joitakin, jotka ovat tehneet kovan duunin treenatessa jotain biisiä, jossa esim. näppäillään avosointuja. Sitten huomataan, ettei laulaja välttämättä kykenekään laulamaan sitä ja neuvotaan laulajaa treenamaan enemmän. Tai vaihtoehtoisesti ruvetaan laskemaan vireitä nupeista. Välillä vaan näihin törmätessä ei tiedä, itkeäkö vai nauraako.

No, minä en kykene kuulemaan simppeleimpiäkään sointukiertoja levyltä, koska en ole sitä koskaan katsonut tarpeelliseksi, aina on joku tehnyt nuotinnoksen, jossa edes soinnutus menee oikein. Soittaessahan se muuttuu kuitenkin, kun en jaksa nuotista nuottiin mitään soittaa kuitenkaan.

Jos se ei tunnu tarpeelliselta, ei sitä tietenkään kannata väkisin treenata, jos ei ole leipä hommasta kiinni. Helpottaa vain usein treenikselläkin, kun joku tuo jotain uutta pöytään. Itse ainakin huomaan, että välillä sitä tietää jo, mihin mennään, ennen kuin neuvoja on sinne asti päässytkään.
lxi
04.11.2005 14:45:08

Vaan kun tahtilaji ei kerro sen tarkemmin biisin rytmistä mitään. 4/4-biisi voi yhtä lailla olla reggaeta, tangoa, boogieta tai bossanovaa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Harvestman
04.11.2005 15:17:58
4/4-biisi voi yhtä lailla olla reggaeta, tangoa, boogieta tai bossanovaa.

Juu mutta kyllähän nämäkin asiat yleensa mainitaan. Ainakin jossain muodossa.
Even the samurai feared the ninja
oiva tumpeloinen
04.11.2005 15:50:22
Juu mutta kyllähän nämäkin asiat yleensa mainitaan. Ainakin jossain muodossa.

Esim. sillä, miten nuottien palkit on jaoteltu tahtiin. Eipä vain taida tehdä vaikutusta keneenkään, kuka ei niistä mitään tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)