author 14.09.2005 18:34:15 (muokattu 14.09.2005 18:34:38) | |
---|
Muistaakseni Ben_D antoi joskus hyvän neuvon downstroken treenaamiseen metronomilla mutta en löytänyt sitä haulla :/ Mistä nopeudesta kannattaisi aloittaa downstroken treenaaminen ? Olisiko mahdollisimman hidas hyvä vai kannattaako heti aloittaa läheltä omaa maksiminopeutta ? Ja kuinka usein treenausnopeutta olisi hyvä lisätä ? Ranteenhan pitäisi olla mahdollisimman rento koko treenin aikana jos oikein olen ymmärtänyt (?) Ja koska tähän kysymykseen tuskin on olemassa mitään absoluuttista totuutta niin antakaa vaikka esimerkkejä omista treeneistänne. |
Micolo 14.09.2005 18:48:26 (muokattu 14.09.2005 18:49:52) | |
---|
Kannataa ensin testata nopeus jota pystyt vetää maximissaan 10s tasasella temmolla. sitten tiputat siitä selvästi tempoa että pystyt pickkaamaan suht kauan, mutta kuitenkin sillai et lopulta käsivarressa alkaa poltaa ja tuntuu siltä et se räjähtää. sit pinnistä vielä vähän. Ite huomannu ainakin selvää kehitystä pickkaus nopeudessa ja kestävyydessä tolla treenillä. Muistat vaan tosiaan ettet jäykin rantein ja väkisin rupea nostamaan tempoa. Ja tempoa kannattaa nostaa aina kun tuntuu että kehitystä on tapahtunut. Paskan möivät! |
kimurantti1 14.09.2005 19:08:35 | |
---|
...sillai et lopulta käsivarressa alkaa poltaa ja tuntuu siltä et se räjähtää. sit pinnistä vielä vähän... Nyt et tiedä mistä puhut! Älä nyt hyvä ihminen tuollaisia neuvoja anna kenellekkään. Minä olen kärsinyt (kärsin vieläkin vähän) oikeassa ranteessa niveltulehduksesta, ja aivan varmaa on että pitemmän päälle tuolla systeemillä tulee ongelmia. Alkuperäiseen kysymykseen: Metronomiin tempokso 80. Siihen ala soittamaan neljäsosia, eli joka lyönnille vaan. Kun saat rehellisesti tuohon menemään tasaisesti niin sitten siitä lähdet ylöspäin aina vaikka 5 bpm kerrallaan. Sitten kun olet jossain 180 bpm tempossa, niin puolita tempo ja ala soittamaan 8-osia. Siitä sitten ylöspäin jne. "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
-Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005) |
moottorisaha 14.09.2005 19:11:20 (muokattu 14.09.2005 19:15:52) | |
---|
No itse ainakin olen vedellyt tuolla Micolon tyylillä noita biisejä missä on nopeaa downstrokea. Joku puoli vuotta tuntui Matser Of Puppets originaalitempolla hieman polttavalta kädessä, mutta nyt menee ihan kevyesti sillä. Mitä olen kavereiden kanssa jutellut, niin juuri tuolla tyylillä suurin osa oppii vain soittamaan nopeammin downstrokeja. Vetelee vaan niitä nopeahkoja biisejä niin kauan että ne rupeaa menemään. Petruccin opetusvideossakin sanotaan, että vedä aina välillä sellaisella tempolla että menee yli rajojesi, ja sitten palaa takaisin siihen hieman hitaampaan tempoon, niin tuntuu helpommalta taas. ;) Alkuperäiseen kysymykseen: Metronomiin tempokso 80. Siihen ala soittamaan neljäsosia, eli joka lyönnille vaan. Kun saat rehellisesti tuohon menemään tasaisesti niin sitten siitä lähdet ylöspäin aina vaikka 5 bpm kerrallaan. Tämä nyt vaikuttaa aivan naurettavalta hieromiselta, eikä tuolla ole varsinaisesti mitään tekemistä minkään nopeustreenin kanssa. Eiköhän nyt urpokin osaa lyödä aina metronomin iskiessä plektralla kieliin, ilman mitään treenaamisiakaan. ;) Jos väkisin metronomin kanssa haluat vänkätä downstrokeja, niin katso mieluummin että kuinka nopeasti pysty maksimissaan soittamaan (niin että hetken päästä rupeaa tuntumaan kädessä), ja laske sen jälkeen tempoa hieman, niin että menee ilman ongelmia. Jynkytä sillä tempolla jonkun aikaa, ja nostele pikkuhiljaa. "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
toxic 14.09.2005 19:12:19 | |
---|
Nyt et tiedä mistä puhut! Älä nyt hyvä ihminen tuollaisia neuvoja anna kenellekkään. Minä olen kärsinyt (kärsin vieläkin vähän) oikeassa ranteessa niveltulehduksesta, ja aivan varmaa on että pitemmän päälle tuolla systeemillä tulee ongelmia. Jep, ei pidä tehrä noin. Itselläni oli käsi viikon ajan täysin paskana, kun yritin treenata downstrokea noin. |
moottorisaha 14.09.2005 19:13:55 | |
---|
Jep, ei pidä tehrä noin. Itselläni oli käsi viikon ajan täysin paskana, kun yritin treenata downstrokea noin. No kyllähän tietysti pitää osata lopettaa ajoissa, jos rupeaa oikeasti tuntumaan kädessä pahalta. "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Jzci 14.09.2005 19:16:24 | |
---|
Jep, ei pidä tehrä noin. Itselläni oli käsi viikon ajan täysin paskana, kun yritin treenata downstrokea noin. Kohtuurajoissahan tuota tietenkin pitää tehdä! Kyllähän sen vähän pitää tuntua sielä lihaksissa. |
toxic 14.09.2005 19:22:37 | |
---|
No kyllähän tietysti pitää osata lopettaa ajoissa, jos rupeaa oikeasti tuntumaan kädessä pahalta. Kun itse reenasin silloin, niin se ei koskenut. Mutta parin minuutin päästä.. |
kimurantti1 14.09.2005 19:28:28 (muokattu 14.09.2005 19:30:53) | |
---|
Tämä nyt vaikuttaa aivan naurettavalta hieromiselta, eikä tuolla ole varsinaisesti mitään tekemistä minkään nopeustreenin kanssa. Eiköhän nyt urpokin osaa lyödä aina metronomin iskiessä plektralla kieliin, ilman mitään treenaamisiakaan. ;) Onhan se tietysti aika naurettavaa jos haluaa ne downstroket menemään myös tasaisesti. Ei pelkän nopeuden treenaamisessa ole mitään järkeä (kohta tulee Ynkältä vihainen soitto..:). Ihan oikeasti koitapa joskus tuota 80:n tempossa biitille lyöntiä. Ei ole helppoa puuhaa. Tasaisesti soittaminen hitaalla tempolla on paljon vaikeampaa kuin nopeasti ja siitä todellakin on apua. Monet jutut jotka on oikeasti hitaampia kuulostaa paljon nopeammalta kun ne soittaa todella tasaisesti ja taimiin. "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
*Kitaristi* 14.09.2005 19:30:25 | |
---|
Mitä vasen käsi tekee kun treenaatte tota? |
Micolo 14.09.2005 19:34:00 | |
---|
Nyt et tiedä mistä puhut! Älä nyt hyvä ihminen tuollaisia neuvoja anna kenellekkään. Häh? kyllähän nyt hölmönkin pitäis se tajuta että ei lihas voi kehittyä jossei sitä treenaa eikä sitä nopeutta millään neppailulla tule. En tietenkään tarkottanu sitä että pitää rannetta jossain luonnottomassa asennossa jolloin nivelet kerää stressiä, vaan siten että se lihas joka tekee töitä pickkausessa alkaa piiputtaa. Paskan möivät! |
Jzci 14.09.2005 19:38:14 | |
---|
Ihan oikeasti koitapa joskus tuota 80:n tempossa biitille lyöntiä. Ei ole helppoa puuhaa. Tasaisesti soittaminen hitaalla tempolla on paljon vaikeampaa kuin nopeasti ja siitä todellakin on apua. Monet jutut jotka on oikeasti hitaampia kuulostaa paljon nopeammalta kun ne soittaa todella tasaisesti ja taimiin. Tässä on totuus. |
kimurantti1 14.09.2005 19:45:31 | |
---|
Häh? kyllähän nyt hölmönkin pitäis se tajuta että ei lihas voi kehittyä jossei sitä treenaa eikä sitä nopeutta millään neppailulla tule. Kyllä muuten tulee ;) Minulle ainakin. Soitossa oikea tekniikka ja tasaisuus on paljon tärkeämpi juttu kuin kova lihaskunto. En tietenkään tarkottanu sitä että pitää rannetta jossain luonnottomassa asennossa jolloin nivelet kerää stressiä, vaan siten että se lihas joka tekee töitä pickkausessa alkaa piiputtaa. Et tietenkään, en mä sua tyhmänä pidä:) Kuitenkin lopettaa pitäisi ennen kuin alkaa polttelemaan. Usko pois, olen kärsinyt rannevaivasta ja olen jonkin verran ottanut asiasta selvää. Sitä en kiistä etteikö tuo systeemisi voisi tuoda nopeutta lisää, mutta käden anatomiasta jotain tietävänä en missään nimessä menisi suosittelemaan sitä. "Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa."
Micolo 14.09.2005 19:48:21 | |
---|
No oli miten oli niin on tuo mulla toiminu jo vuosia ilman mitään ongelmaa. Paskan möivät! |
moottorisaha 14.09.2005 19:59:06 (muokattu 14.09.2005 20:05:35) | |
---|
Onhan se tietysti aika naurettavaa jos haluaa ne downstroket menemään myös tasaisesti. Ei pelkän nopeuden treenaamisessa ole mitään järkeä (kohta tulee Ynkältä vihainen soitto..:). Ihan oikeasti koitapa joskus tuota 80:n tempossa biitille lyöntiä. Ei ole helppoa puuhaa. Tasaisesti soittaminen hitaalla tempolla on paljon vaikeampaa kuin nopeasti ja siitä todellakin on apua. Monet jutut jotka on oikeasti hitaampia kuulostaa paljon nopeammalta kun ne soittaa todella tasaisesti ja taimiin. Kokeilin, enkä itse ainakaan havainnu mitään vaikeutta. Ja en varsinaisesti ymmärrä että miten tuo "hitaasti soittaminen on vaikeampaa" juttu liittyy tähän, kun aloittaja kysyi että miten saada nopeutta downstrokeihin. Soitossa oikea tekniikka ja tasaisuus on paljon tärkeämpi juttu kuin kova lihaskunto. Mutta se on vain fakta, että tuollainen nopea downstroke-jynkytys vaatii jo jonkin verran lihaskuntoa, jotta tekniikan kannalta hyvä ja tasainen soitto on edes mahdollista. Ja lihaksethan kehittyvät sillon parhaiten, kun niissä rupeaa tuntumaan. :) "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
author 14.09.2005 20:06:01 (muokattu 14.09.2005 20:08:20) | |
---|
Kokeilin, enkä itse ainakaan havainnu mitään vaikeutta. Ja en varsinaisesti ymmärrä että miten tuo "hitaasti soittaminen on vaikeampaa" juttu liittyy tähän, kun aloittaja kysyi että miten saada nopeutta downstrokeihin. Toki kestävyys on yhtä tärkeää. Eihän siinä ole mitään iloa jos pystyy lyömään vaikka kahdeksasosanuotteja 180bpm nopeudella jos sitä ei jaksa tehdä 10 sekuntia kauemmin. Edit. Lisätäkseni vielä alkuperäiseen kysymykseen: Olisi siis löydettävä hyvä nopeus niin, että se kehittäisi mahdollisimman paljon nopeutta mutta samalla myös kestävyyttä. |
moottorisaha 14.09.2005 20:09:43 | |
---|
Toki kestävyys on yhtä tärkeää. Eihän siinä ole mitään iloa jos pystyy lyömään vaikka kahdeksasosanuotteja 180bpm nopeudella jos sitä ei jaksa tehdä 10 sekuntia kauemmin. No sitä kestävyyttä ei todellakaan opi ainakaan sillä että lyö kerran minuutissa yhden iskun kieliin. :) "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Jööhannes 14.09.2005 20:13:47 | |
---|
Ite oon ainakin huomannut että niitä juttuja kannattaa treenata seisaaltaan, nimittäin istueltaan käsi on huonossa asennossa, ja väsyy paljon nopeammin. Minä myös saan jostakin kumman syystä nopeampaa juttua aikaan kun käsi on suorempana ja vapaampana. En tiedä onko muilla sama juttu, ja jos ei, niin minulla on luultavasti tekniikkavirhe, mutta kyllä minä suht nopeita downstrokekomppeja saan aikaan. Röhröh, kvakvakvak. |
TheWickerMan 14.09.2005 20:23:25 (muokattu 14.09.2005 20:24:00) | |
---|
No oli miten oli niin on tuo mulla toiminu jo vuosia ilman mitään ongelmaa. Kuka haluu opetella downstrokea kun edestakanen pikkaus on keksitty? Huom: ;) Punked. |
Jannipaali 14.09.2005 20:38:16 (muokattu 14.09.2005 20:38:33) | |
---|
Kuka haluu opetella downstrokea kun edestakanen pikkaus on keksitty? Huom: ;) Tosi ranggat hevimiset jotka haluaa soittaa astetta hevimmin. Edestakainen pikkaus on "epätasaisempi". Huom. :) THV-klubi #40
Kyllä lähtee!
"Onko viileetä olla rienaaja?" -sticky fingers |