Aihe: Tuleeko minulle vääristynyt sävelkorva?
1
EnemyAce
24.08.2005 16:31:32
Heräsi tälläinen kysymys mieleen kun luin tuosta virittämisestä äsken.

Olen jo soittanut vuosia ilman kitaranviritintä, tai oikeastaan en ole ikinä käyttänyt sitä koska en raski ostaa ja en jaksa vaivautua mitään tietsikkavirityksiä väsäämään. Olen aina vaan säätänyt e kielen hyvän kuuloiseksi ja muut sen mukaan, tietämättä yhtään onko se joku D vai E.

Kuitenkin olen huomannut että kun säädän e-kielen kielten vaihdon jälkeen niin se tulee viritettyä aina saman sävyiseksi. Olen kokeillut tämän kahdella kitaralla.

Eli siis jos pitäisi jotenkin virittää kitara normin mukaan en osoisi soittaa sillä koska olen käyttäny ties mitä viritystä iät ja ajat?

Enkä oikeastaan tiedä noista kitaran viritys hommista mitään, kuhan olen vaan rokannut! D E yks sama.
Schenker
24.08.2005 16:37:26
Kyllä sulla täytyy jotain sävelkorvaa olla, jos kerran aina saat samaan säveleen viritettyä..:D

Eikai sillä mitään väliä ole loppupeleissä, jos ei muiden biisejä soittele...(?)

Kuinka siis _tarkkaan ottaen_ virität kitaran??
"Limp Bizkit sucks dick!" -Zakk Wylde
Muuki
24.08.2005 17:19:57
Eurolla parilla saa hienon avaimenperän josta voi kuunnella EADGHE. Kannattais alkaa raskimaan.
''Hei, ja tervetuloa kanssamme valmistamaan herkullista ruokaa hauduttamalla. Mikko, mitäs tämä hauduttaminen nyt oikein on?'' -Aromipesä
EnemyAce
24.08.2005 17:23:24
Kuinka siis _tarkkaan ottaen_ virität kitaran??

Säädän e:n mukavan kuuloiseksi ja sit loput hoituu itsestään.
jonsku1
24.08.2005 19:37:07
Säädän e:n mukavan kuuloiseksi ja sit loput hoituu itsestään.

Koitappa soittaa levyn mukana sillä sun nykyisellä vireelläs jotain biisiä mikä on soitettu standardi vireellä ja kuuntele miltä kuulostaa.
VIHAAN SINUA IHMINEN!!!!!!!
Krice
24.08.2005 20:41:43 (muokattu 24.08.2005 20:42:19)

Ei tuosta varmaan mitään haittaa ole, itsekin olen virittänyt aina ilman mittareita. Sen kyllä huomaa, että jos ei vähään aikaan soita levyn perässä niin vire nousee hieman ylöspäin. E: Siis niin, että sitä ei itse huomaa.
IommI
29.08.2005 09:23:21
Enkä oikeastaan tiedä noista kitaran viritys hommista mitään, kuhan olen vaan rokannut! D E yks sama.

Sama vika rahikaisella... ei mullakaan ole sen paremin tietoa virityksistä mutta kun sain kitaran ekan kerran käteen ja siinä oli se vire mikä oli, niin sillä on sitte omat biisit opeteltu...
wrshredder
29.08.2005 12:34:40
mun virityspilli (pilli!) maksoi 2 euroa. Eli ei ole kovin paha investointi.
Paganini fan club
Prome
29.08.2005 14:32:31
Eipä nuo mittarit paljoa maksa, mutta kun on koko ikänsä virittänyt korvakuulolta niin ei jaksa muuttaa tässä vaiheessa tyyliään. Jos menee vähän vikaan niin korjaa sitten soiton aikana. Toki keikkoja ennen viritän mittarin avulla.
Morse Code
31.08.2005 21:05:41
Olen aina vaan säätänyt e kielen hyvän kuuloiseksi ja muut sen mukaan, tietämättä yhtään onko se joku D vai E.

Eipä kai tuosta muuta varsinaista haittaa ole kuin se, että esim. levyjen mukana on hankalampi soitella, jos se "omatekemä" viritys sattuu vaikka olemaan 1/7 sävelaskeleen päässä oikeasta; siitä kun ei lennossa transponoimalla selviä.

Tulipa mieleeni, että luin joskus, miten aikoinaan treenikämpällä kuulemma Eddie Van Halen pitkästyi, kun treenien alussa Michael Anthony alkoi mittarilla virittää bassoaan. Sen jälkeen Eddien piti virittää myös kitaransa, ja se oli pitkästyttävää hommaa. Hän olisi halunnut, että Mr Anthony olisi mieluummin virittänyt hänen skittansa mukaan, eli Eddie ajatteli hieman tuolla samalla periaatteella.
Today is a gift ; that's why it's called the present
Walrus
01.09.2005 17:05:13
Tulipa mieleeni, että luin joskus, miten aikoinaan treenikämpällä kuulemma Eddie Van Halen pitkästyi, kun treenien alussa Michael Anthony alkoi mittarilla virittää bassoaan. Sen jälkeen Eddien piti virittää myös kitaransa, ja se oli pitkästyttävää hommaa. Hän olisi halunnut, että Mr Anthony olisi mieluummin virittänyt hänen skittansa mukaan, eli Eddie ajatteli hieman tuolla samalla periaatteella.

Mitähän mieltä bändin urkuri mahtoi olla tästä virityspolitiikasta?
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
lxi
01.09.2005 17:27:30
Mitähän mieltä bändin urkuri mahtoi olla tästä virityspolitiikasta?

Ironista kyllä, Eddie van Halen taisi olla myös bändin urkuri.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Apricot
01.09.2005 22:29:07
Kuitenkin olen huomannut että kun säädän e-kielen kielten vaihdon jälkeen niin se tulee viritettyä aina saman sävyiseksi.

Olis hyvä, että kattoisit kuitenkin että mikä se sävel on johon aina päädyt. En usko että sinulla mikään sävelkorva "vääristyy" - sen takiahan virität kitaran aina siihen tiettyyn, koska pidät siitä soundista. Sävelillä on eroa. Ota kuitenkin selvää että mikä se ääni on nimeltään, ettet ala luulemaan sitä muuksi kuin miksi sitä meidän kulttuurissamme kutsutaan.

Jos aiot joskus soittaa toisten soittajien kanssa yhtä aikaa samassa tilassa samaa biisiä (esim. bändi), niin sitten kannattaisi kyllä alistua käyttämään vaikkapa vanhaa kunnon A=440 Hz viritystä. Vähintäänkin kommunikointiongelmien välttämiseksi, tiedätkö: "Tää menee E:stä." - "Ai siis Eb:stä" - "No eiku E:stä"...
No problemo!
jahuh0
02.09.2005 12:00:49 (muokattu 02.09.2005 12:03:28)
ja en jaksa vaivautua mitään tietsikkavirityksiä väsäämään.

Ei mun mielestä tarvi paljo virityksiä väsätä, ite oon jo kauan käyttäny tuota:

http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

on erittäin tarkka tuneri, ei muutaku line-in liittimeen piuha kiinni ja virittämään. Eikä maksa mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)