Aihe: Kitaristeille. 1 | |
---|---|
![]() 20.09.2022 09:22:00 (muokattu 20.09.2022 10:03:30) | |
Mitä kitara skaaloja käytätte sooloissa ?? -Rock -Metal -Blues -Jne.... Kun noita tuntuu olevan pilvin pimein. -Pantatonic Minor, Major... -Mixolyrian Jne.... | |
![]() 20.09.2022 09:59:30 | |
kaksonen65: Mitä kitara skaaloja käytätte ?? Tarkoitatko kitaraskaalalla jotain kitaralle tyypillisiä sormituksia/boxeja vai jotain muuta? Oma lähestymistapa rokkitouhussa on usein alla olevan vitossoinnun (minkäs muunkaan) ajatteleminen kolmisointuna ja sen laajentaminen soinnun funktiolle soveliailla lisäsävelillä. Eli hyvinkin sointulähtöinen säveljoukko tulee usein mieleen soinnun koittaessa. Riippuu toki musasta täysin - joskus se skaalan sahaaminen on juurikin se juttu. | |
![]() 20.09.2022 12:35:15 | |
Vedän omasta elämästä silleen että diu diu niin, että peruukki_pelleillä puuterit pöllähtää. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | |
![]() 20.09.2022 12:56:26 (muokattu 20.09.2022 17:52:29) | |
kaksonen65: -Rock -Metal -Blues -Jne.... Kun noita tuntuu olevan pilvin pimein. -Pantatonic Minor, Major... -Mixolyrian Jne.... Kyllähän se se pentatoninen molliasteikko (pentatonic minor) noissa genreissä lienee kuningas. Kun sen ottaa haltuun, oppii samalla pentatonisen duuriasteikon (perussävel vaihtaa paikkaa). Blues-skaala haltuun myös, vai pitäisikö sanoa, että se vähennetty kvintti siitä - muutenhan se on sama kuin pentatoninen molliskaala. Duurihenkisemmässä rokki-/blues-meiningissä myös se miksolyydinen on paljon käytetty. Eli tavallaan just nää, joita itse mainitsit on ihan hyvä osata, ja vielä parempi jos hahmotat miten eroavat toisistaan, eli mikä mistäkin tekee omankuuloisensa. Sit rokissa näkee kaikenlaisia kitaraan fyysisenä soittimena liittyviä (eli mitä nyt on helppo ollut kitaralla soittaa) sekoituksia edellämainituista esim. |-O-|---|-o-|-o-| |-o-|---|-o-|-o-| |-o-|---|-o-|-o-| |-o-|-O-|-o-|---| |-o-|-o-|-o-|---| |-O-|---|-o-|-o-| Metalli tuppaa usein nojaamaan paljonkin sävellajin säveliin (on siis hyvinkin diatonista), eli jos biisi menee vaikka fryygisessä, niin soolokin menee. Riippuu toki ihan alagenrestä. Klasariteorian alkeet ei ole huono lähtökohta hevimiehelle. Sanoisin silti, että liidikitaristin on melkein tärkeämpi osata sointuja ja rakentaa henkilökohtaista suhdetta harmoniaan intervallien, sointuasteiden jne. kautta, kuin ajatella pilvin pimein skaaloja. Vaikka käyttäisi "teoriassa oikeaa" skaalaa, ei välttämättä kuulosta yhtään hyvältä, jos ei ole jonkinlaista tuntumaa siitä, miltä mikäkin asteikon aste kuulostaa erilaisissa tilanteissa. | |
![]() 20.09.2022 22:36:42 | |
Entä jos itse päättää mistä otelautaa painelee eikä mene minkään ns ohjeen mukaan? | |
![]() 20.09.2022 22:41:39 | |
Jester44: Entä jos itse päättää mistä otelautaa painelee eikä mene minkään ns ohjeen mukaan? Voiko näinkin tehdä :D | |
![]() 21.09.2022 09:42:10 | |
Voihan sen niinkin tehdä. Voi vaan mennä silloin tällöin metsään. Onhan noi skaalat kuitenkin hyvä osata. Ainakin jollain tasolla. | |
![]() 21.09.2022 18:51:06 | |
kaksonen65: Voihan sen niinkin tehdä. Voi vaan mennä silloin tällöin metsään. Onhan noi skaalat kuitenkin hyvä osata. Ainakin jollain tasolla. Minusta skaaloilla voi kaikilla soittaa mitä tahansa tyyliä. Se kuinka Bluesilta esim lopputulos kuulostaa riippuu paitsi skaalasta, niin myös vireestä ja soittajasta itsestä. Erilaisia avoimia vireitä on todella paljon ja jolloin avoimella mollivireellä lopputulos voi olla enemmän blues kuin vaikka normivireellä. Kaikilla skaaloilla ei luonnollisestikaan tule samankuuloista bluesia, metallia jne, vaan olisikohan siinä se juttukin. Eri jutut kuulostaa erilaiselta ja hyvä niin. | |
![]() 21.09.2022 20:15:46 (muokattu 21.09.2022 20:24:39) | |
Jester44: Entä jos itse päättää mistä otelautaa painelee eikä mene minkään ns ohjeen mukaan? Eikö voi mennä ohjeen mukaan ja silti itse päättää, mistä painelee? Tällekin palstalle voi kirjoittaa (painella näppäimistöä) mistä itse haluaa, mutta ehkä pieni ohjeistus alakoulusta kirjainten käytöstä ja sanojen muodostamisesta on paikallaan. Esimerkki: Alfkfu duebks eurkosj,,ksi soh (päätin ihan itse mistä painelin) Kitaran soitto on ihan mukavaa hommaa (Päätin myös ihan itse). | |
![]() 21.09.2022 20:23:49 | |
mpekkanen: Minusta skaaloilla voi kaikilla soittaa mitä tahansa tyyliä. Se kuinka Bluesilta esim lopputulos kuulostaa riippuu paitsi skaalasta, niin myös vireestä ja soittajasta itsestä. Erilaisia avoimia vireitä on todella paljon ja jolloin avoimella mollivireellä lopputulos voi olla enemmän blues kuin vaikka normivireellä. Kaikilla skaaloilla ei luonnollisestikaan tule samankuuloista bluesia, metallia jne, vaan olisikohan siinä se juttukin. Eri jutut kuulostaa erilaiselta ja hyvä niin. Musta tuntuu että skaaloista riippumatta tyyliin ja lopputulokseen vaikuttaa peräkkäisten valittujen nuottien välinen suhde, jännite ja kesto. Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 22.09.2022 19:57:30 | |
McLeach: Eikö voi mennä ohjeen mukaan ja silti itse päättää, mistä painelee? Tällekin palstalle voi kirjoittaa (painella näppäimistöä) mistä itse haluaa, mutta ehkä pieni ohjeistus alakoulusta kirjainten käytöstä ja sanojen muodostamisesta on paikallaan. Esimerkki: Alfkfu duebks eurkosj,,ksi soh (päätin ihan itse mistä painelin) Kitaran soitto on ihan mukavaa hommaa (Päätin myös ihan itse). Mutta tässähän nappien paineleminen ihan mistä sattuu oli erittäin tarkoituksenmukainen ja menestyksellinen keino. Onnistuit erittäin hyvin osoittamaan, millaisen lopputuloksen sillä saa. Jos olisit muodostanut ns. konventionaalisia sanoja, ei esimerkki olisi ollut minkään arvoinen. Joo joo, ärsyttävää näsäviisasteluahan tämä on. Mutta oikeastikin on tilanteita, joissa normikaavojen mukaan ei kantsi mennä. Myönnän toki, että ihmiskunnan vuosituhansien mittaisista kokemuksista musiikin parissa kannattaa ottaa jotain oppia. En tiiä saatana | |
![]() 22.09.2022 20:38:33 | |
Penasol: Joo joo, ärsyttävää näsäviisasteluahan tämä on. Mutta oikeastikin on tilanteita, joissa normikaavojen mukaan ei kantsi mennä. Ihan mielenkiinnosta, mitä nää tilanteet ovat? | |
![]() 22.09.2022 21:51:15 (muokattu 22.09.2022 21:52:20) | |
McLeach: Ihan mielenkiinnosta, mitä nää tilanteet ovat? Hankala tuohon on sanoa mitään tiettyä tilannetta, en ole mikään erityisen musa-äiä. Kuten tuossa jo mainitsin, epäolennaisesta viisastelusta oli kyse. Mutta yleisellä tasolla historiasta ei ole vaikea löytää tilanteita, jossa konventioiden ja niin sanottujen yleisten totuuksien vastaisesti tekeminen on osoittautunut hedelmälliseksi. Vaikkapa nyt 1900-luvun alku ja modernistinen taide. Esim. Le Corbusier hylkäsi monia arkkitehtuurin teorian totuuksia ja ihan kelvostihan se homma sitten meni. En tiiä saatana | |
![]() 23.09.2022 14:06:13 (muokattu 23.09.2022 14:11:35) | |
kaksonen65: Mitä kitara skaaloja käytätte sooloissa ?? -Rock -Metal -Blues -Jne.... Kun noita tuntuu olevan pilvin pimein. -Pantatonic Minor, Major... -Mixolyrian Jne.... En mieti skaaloja. Periaatteena minulla on se, että olipa se musatyyli mikä tahansa niin jos homma kuullostaa hyvältä ja hommasta tykkää niin asiat on tehty oikein ja uskoisin, että jollain tapaa myös soitetut kuviot silloin istuu sinne skaaloihin mitkä sopii niihin tyyleihin. Toki teorioista ja skaalojen sekä nuottien tuntemuksesta ja taidosta soittaa nuoteista jne. on hyötyä aivan varmasti mutta voiko ne sitoa liiaksi sitten tiettyyn kaavaan niin en osaa sanoa. Itse lähestyn asiaa siis siltä kantilta, että jos homma kuulostaa hyvältä on asiat tehty oikein :D PappaSFin | |
![]() 23.09.2022 14:42:38 (muokattu 23.09.2022 14:43:56) | |
Penasol: Hankala tuohon on sanoa mitään tiettyä tilannetta, en ole mikään erityisen musa-äiä. Kuten tuossa jo mainitsin, epäolennaisesta viisastelusta oli kyse. Mutta yleisellä tasolla historiasta ei ole vaikea löytää tilanteita, jossa konventioiden ja niin sanottujen yleisten totuuksien vastaisesti tekeminen on osoittautunut hedelmälliseksi. Vaikkapa nyt 1900-luvun alku ja modernistinen taide. Esim. Le Corbusier hylkäsi monia arkkitehtuurin teorian totuuksia ja ihan kelvostihan se homma sitten meni. Juu totta, kaiken näköistä häröilyä löytyy musiikin ja muun taiteen saralta. Lähinnä omat kommentit oli kirjoitettu aloitusviesti huomioiden, eli mitä skaaloja käytetään rockissa, metallissa ja bluesissa. Niissä hommissa en lähtisi keksimään pyörää uudestaan. Taiteellinen vapaus sallittakoon kaikille, mutta konteksti kannattaa tiedostaa. | |
![]() 23.09.2022 21:42:08 | |
Jester44: Entä jos itse päättää mistä otelautaa painelee eikä mene minkään ns ohjeen mukaan? Ihan tyhjiössä tuo ei varmaan onnistu. Kitara on tosi fyysinen soitin ja siihen liittyy helposti sellasta omaa "teoriaa" tyyliin "eilen painoin tästä ja kuulosti hyvältä - painanpa tänäänkin" ja viime kädessä johonkin ulkoiseen se oma musamakukin suurelta osin varmaan perustuu. Sitä paitsi, vapaata tahtoakaan ei taida olla :D Penasol: Mutta yleisellä tasolla historiasta ei ole vaikea löytää tilanteita, jossa konventioiden ja niin sanottujen yleisten totuuksien vastaisesti tekeminen on osoittautunut hedelmälliseksi. Vaikkapa nyt 1900-luvun alku ja modernistinen taide. Esim. Le Corbusier hylkäsi monia arkkitehtuurin teorian totuuksia ja ihan kelvostihan se homma sitten meni. Musassa tapahtuu vastaavaa koventioiden rikkomista usein myös käyttäen juurikin teoriaa työkaluna. Musateoriahan ei sinällään ota kantaa, että mikä on oikein tai mikä väärin. Mutta juu, samaa mieltä, että konventiot kannattaa kyseenalaistaa kyllä. Saa omaa saundia sitä kautta. pappasfin: Toki teorioista ja skaalojen sekä nuottien tuntemuksesta ja taidosta soittaa nuoteista jne. on hyötyä aivan varmasti mutta voiko ne sitoa liiaksi sitten tiettyyn kaavaan niin en osaa sanoa. Sanoisin, että toi riski on kyllä olemassa. Katoin hiljattain Youtube-videon, jossa aika pätevältä vaikuttava jatsikitaristi kritisoi ns. sointuskaalateoriaa (chord scale theory - mikä lienee suomeksi) mm. just siitä, että se jättää jonkinlaisen kuultavissa olevan jäljen soittoon, eikä aina positiivisessa mielessä. Ja se kaveri tosiaan osasi sen kritisoimansa asian, mikä lisäsi uskottavuutta. Toisaalta taas, teorian ihmettelemisestä saan ainakin itse jatkuvasti uusia ideoita kokeiltavaksi, eli tavallaan efekti on päinvastainen. Kangistuisin skaaloihini varmasti enempi, jos en tsekkailisi muiden ideoita niin aktiivisesti. Paremmat korvat omaava toki tekee saman musiikkia kuuntelemalla. Teoriaa myös tehdään eri genreistä erilaista, mikä ehkä auttaa ainakin tietoisesti pitämään mielen avoimena. On tosi mielenkiintoista kuunnella vaikka miten flamenco-kitaristit puhuu kun niiden "teoria" on tosi erilaista verrattuna vaikka klasariin ja tosi rikasta sikäli, että varmaan kaikki ajattelee hommat vähän eri tavalla kun se tuntuu olevan vähän sellasta kisällitouhua. Myös musiikillisesti siinä lentää klasarisäännöt ja jatsikonventiot ikkunasta ja suurelta osin juuri siksi se kuulostaa niin hienolta. Heh, tulipa tästä teoriamyönteinen kirjoitus henkilöltä, joka ei edes paljoa teoriaa osaa. Opiskelkoot ne, jotka kiinnostuneita ovat. Maaliin pääsee montaa tietä. | |
![]() 24.09.2022 03:06:22 | |
pappasfin: Itse lähestyn asiaa siis siltä kantilta, että jos homma kuulostaa hyvältä on asiat tehty oikein :D Tämä taitaa olla oikea vastaus? =) Arkka: Sitä paitsi, vapaata tahtoakaan ei taida olla :D Apua, samassa keskusteluketjussa musiikin teoriaa ja filosofiaa, musiikkisofiaa? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)