Aihe: While my guitar gently weeps soinnut? 1 2 | |
---|---|
![]() 13.04.2022 17:12:00 | |
Avataanpa tännekin, hauska pieni pähkinä. :-) Näennäisen helppo keissi nousi keskusteluun kavereiden kanssa. Miten menee Beatlesin While my guitar gently weeps säkeistön soinnut? Etenkin se laskevan basson osuus eli alkupuoli. Netissä löytyy tabeista ja videoilta muutamiakin eri versioita. Pikaisella gallupilla lähipiirissä päädyttiin pariinkin eri vaihtoehtoon, mutta tarkemmassa tarkastelussa kelkka kääntyi, ehkä pariinkiin otteeseen. Mulla on asiasta nyt jonkinlainen oma käsitys, mutta en kyllä edelleenkään ole varma onko se oikein. Eli tietäjät kehiin! Mikä on ko. biisin oikea sointukierto? Beatlesin alkuperäinen levyversio kyseessä. Ja tietysti jos jollain on ihan originaalia faktaa aiheesta, niin voi pistää pelin poikki heti alkuunsa. :-) | |
![]() 13.04.2022 20:45:33 | |
jkiva: Avataanpa tännekin, hauska pieni pähkinä. :-) Näennäisen helppo keissi nousi keskusteluun kavereiden kanssa. Miten menee Beatlesin While my guitar gently weeps säkeistön soinnut? Etenkin se laskevan basson osuus eli alkupuoli. Netissä löytyy tabeista ja videoilta muutamiakin eri versioita. Pikaisella gallupilla lähipiirissä päädyttiin pariinkin eri vaihtoehtoon, mutta tarkemmassa tarkastelussa kelkka kääntyi, ehkä pariinkiin otteeseen. Mulla on asiasta nyt jonkinlainen oma käsitys, mutta en kyllä edelleenkään ole varma onko se oikein. Eli tietäjät kehiin! Mikä on ko. biisin oikea sointukierto? Beatlesin alkuperäinen levyversio kyseessä. Ja tietysti jos jollain on ihan originaalia faktaa aiheesta, niin voi pistää pelin poikki heti alkuunsa. :-) No eikö se selviä kun kuuntelee biisin? Tabit voi heittää heti ns vttuun ja keskittyä nuotteihin ja kuulokuvaan. Lonkalta ja muistista löysin heti oikean sävellajin (hyvä korva nääs) eli A-molli ja en nyt tajuu mitä vaikeeta tuossa on? Am Am7/G | D9/F# F maj7 | Am G | D E7 | kertauksen loppu Am G | C E | tossa ne on pelkistettynä, täh? Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 13.04.2022 22:01:55 (muokattu 13.04.2022 22:02:46) | |
WanhaWetäjä: No eikö se selviä kun kuuntelee biisin? Tabit voi heittää heti ns vttuun ja keskittyä nuotteihin ja kuulokuvaan. Lonkalta ja muistista löysin heti oikean sävellajin (hyvä korva nääs) eli A-molli ja en nyt tajuu mitä vaikeeta tuossa on? Am Am7/G | D9/F# F maj7 | Am G | D E7 | kertauksen loppu Am G | C E | tossa ne on pelkistettynä, täh? Tuo on yksi tulkinta. :-) Youtubesta löytyy pitkä rivi oletettavasti myöskin hyväkorvaisten uskottavia analyysejä ja opetusvideoita, jotka on päätynyt hieman eri tulkintaan 3. ja 4. soinnun osalta. Muistaakseni E7 ei säkeen loppuun kukaan noista tarjonnut, ihan pelkkää E:tä vaan, täytyypä tsekata tuo. Itsellä ei ole niin tarkka korva, kun se yli 50v. vanha tallennekin on vähän suttuinen. Ehkä olet oikeassa, en ota kantaa. :-) | |
![]() 14.04.2022 12:05:35 | |
jkiva: Tuo on yksi tulkinta. :-) Youtubesta löytyy pitkä rivi oletettavasti myöskin hyväkorvaisten uskottavia analyysejä ja opetusvideoita, jotka on päätynyt hieman eri tulkintaan 3. ja 4. soinnun osalta. Muistaakseni E7 ei säkeen loppuun kukaan noista tarjonnut, ihan pelkkää E:tä vaan, täytyypä tsekata tuo. Itsellä ei ole niin tarkka korva, kun se yli 50v. vanha tallennekin on vähän suttuinen. Ehkä olet oikeassa, en ota kantaa. :-) En tiedä sun teoriaosaamisen tasoa tai lähteinä käyttämiaäsi Youtube-videoita, mutta sointuja voidaan kirjoittaa monella tavalla. Toiset tavat ovat helpompia hahmottaa kuin toiset. Mä pelkistäisin tuon WanhanWetäjän mainitseman (kolmannen soinnun) D9/F#:n F#m7-5:ksi, joka on periaatteessa sama sointu ilman d-säveltä. F#m7-5 sijaan joku voisi kirjoittaa myös Am6/F# tai Am/F#, joissa soivat samat sävelet. Neljäs sointu on ilman muuta Fmaj7, mutta joku saattaa kirjoittaa sen myös muodossa Am/F. Kierron viimeisenä sointuna on ilman muuta dominanttiseiska, joka on ehkä yksi yleisimmistä jutuista pop-musiikissa. Voisiko teidän kaveripiirin erimielisyydessä olla kyse tästä asiasta? | |
![]() 14.04.2022 13:15:25 (muokattu 14.04.2022 13:19:10) | |
Totta kyllä on että ei se E mitenkään selkeästi seiskalta kuulosta, vaikka perinneratkaisu olisikin. Siinä alkupuolella siis, ennen kuin jouset sekaantuvat asiaan. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 14.04.2022 13:27:42 (muokattu 14.04.2022 17:01:43) | |
Mitäpä tässä turhia. "Viisaammat" esitelkööt näkemyksiänsä, tästäkin asiasta. | |
![]() 14.04.2022 15:31:31 | |
BigPapa: Tossa kevyehkö jazz notation, eikä siinäkään E7 ole tyrkyllä. https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5017.jpg Tostahan voi katsella miten noi pojjaat sitä soittelee. https://youtu.be/i8rVI7AMKiY https://youtu.be/CrTMc2i6Lzc https://youtu.be/3MC6s9HHonU https://youtu.be/iznYvoGbzEE https://youtu.be/FMX4mYxcyQI Varmaan loppujen lopuksi aika sama :D Mitään ihmeellistä tuossa sointukierrossa ei kuitenkaan ole. | |
![]() 14.04.2022 16:23:54 | |
sepisti: Varmaan loppujen lopuksi aika sama :D Mitään ihmeellistä tuossa sointukierrossa ei kuitenkaan ole. Nimenomaan, joillain on vaan pakonomainen tarve linkitellä mitä milloinkin. Tulee vissiin voittajan olo tästäkin. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 14.04.2022 17:35:55 | |
sepisti: Varmaan loppujen lopuksi aika sama :D Mitään ihmeellistä tuossa sointukierrossa ei kuitenkaan ole. Eipä ei - tosin aina toisinaan olen räpeltänyt siinä kohdassa jossa soolon jälkeen siirrytään b-osaan ja molli muuttuu duuriksi. Tarkkana pitää olla mihin säveleen päättää soolon - ellei sitten opettele sooloa kuten levyllä (jota itse olen vältellyt viimeiseen asti) Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 14.04.2022 18:53:28 | |
sepisti: Varmaan loppujen lopuksi aika sama :D Mitään ihmeellistä tuossa sointukierrossa ei kuitenkaan ole. Ei ole ihmeellistä periaatteessa juu, mutta silti siitä löytyy useita variaatioita opetusvideoissa ja analysoinneissa. Periaatteessa kulminoituu kahteen kysymykseen, 1) onko 4. sointu Fmaj7 vai F? Molempia esiintyy "lähteissä". 2) F# parina olevasta soinnusta, IMO, onko siellä D-ääni mukana vai ei? Ehkä myös onko C mukana vai sen tilalla D? Jotku kun soittaa sen myös muodossa D/F#. Ja juu alkuviikosta tuli opittua, että nuo Am/F#, F#m7b5, Am6 ja D9 on pitkälti sama juttu eri paketissa. Tarkennuksena, että puhun nimenomaan (säveltäjä) Harrisonin akustisesta kitarasta biisissä. Liidinä fiittaava Clapton fiilistelee Am ympärillä mitä fiilistelee, tyyliikkäästi toki. Minusta tämä osoittautui vain hauskaksi "ongelmaksi" kun esiintyy niin montaa eri tulkintaa periaatteessa helposta jutusta. :) | |
![]() 14.04.2022 19:11:52 | |
jkiva: Ei ole ihmeellistä periaatteessa juu, mutta silti siitä löytyy useita variaatioita opetusvideoissa ja analysoinneissa. Periaatteessa kulminoituu kahteen kysymykseen, 1) onko 4. sointu Fmaj7 vai F? Molempia esiintyy "lähteissä". 2) F# parina olevasta soinnusta, IMO, onko siellä D-ääni mukana vai ei? Ehkä myös onko C mukana vai sen tilalla D? Jotku kun soittaa sen myös muodossa D/F#. Ja juu alkuviikosta tuli opittua, että nuo Am/F#, F#m7b5, Am6 ja D9 on pitkälti sama juttu eri paketissa. Tarkennuksena, että puhun nimenomaan (säveltäjä) Harrisonin akustisesta kitarasta biisissä. Liidinä fiittaava Clapton fiilistelee Am ympärillä mitä fiilistelee, tyyliikkäästi toki. Minusta tämä osoittautui vain hauskaksi "ongelmaksi" kun esiintyy niin montaa eri tulkintaa periaatteessa helposta jutusta. :) Jep. Ei ollut tarkoitus vähätellä sun kysymystä. Kyllä näitä on ihan hauska välillä pohtia. Nuotteja ja komppilappuja kirjoittaessa joutuu aina välillä pohtimaan, että mikä se oikeasti soiva sointu siellä pohjalla on. Kun kuitenkin omilla taidoilla biisien plokkaaminen tapahtuu joko kitara kädessä tai kiipparin äärellä, niin silloin saattaa helposti tulla kirjoittaneeksi vaikka just sen seiskasoinnun (kun se usein sinne viidennelle asteelle sopii), eikä tavallista duurikolmisointua. | |
![]() 14.04.2022 20:54:44 (muokattu 15.04.2022 12:15:27) | |
Tuolta bongaamaan 14:15 kohdilta.... notta eiks se 4. sointu sit kuitenki oo F? Ja F# sointu on ... ? Mielestäni... tuosta kuullun lisäksi videoilta bongattuna Harrison ja poikansa myös vaihtaa Am:sta d-kieleltä keskarin tonne F# bassoääneksi eli d-kielen e vaihtuu d:ksi ja ylemmät a ja c säilyy. Mikä siitä sitten tuleekaan? Ylä e helisee mukana ainakin osittain. EDIT: eli siis D9/F# ymmärtääkseni Oisko? https://youtu.be/dhVzMOp2zik BTW kannattaa kuunnella myös kertsin bassoraita ja ällistyä. Voisin lyödä vetoa 99,99% basisteista vetää tän intuitiolla väärin, ellei oo tota erikseen opiskellu. : D EDIT: lukitsen oman vastaukseni... eli se kierto, kuten Harrison sen soittaa... Am, Am/G, D9/F#, F kunnes toisin todistetaan. :-) | |
![]() 15.04.2022 12:28:17 | |
sepisti: Kyllä näitä on ihan hauska välillä pohtia. Nuotteja ja komppilappuja kirjoittaessa joutuu aina välillä pohtimaan, että mikä se oikeasti soiva sointu siellä pohjalla on. Kun kuitenkin omilla taidoilla biisien plokkaaminen tapahtuu joko kitara kädessä tai kiipparin äärellä, niin silloin saattaa helposti tulla kirjoittaneeksi vaikka just sen seiskasoinnun (kun se usein sinne viidennelle asteelle sopii), eikä tavallista duurikolmisointua. Jeps, ja tuossakin päätyy eri tulokseen meneekö Claptonin kitaran mukaan vai Harrisonin kitaran mukaan. Piano tekee vielä oman variaationsa. Monesti nuo 60-luvun äänitteet tuppaa oleen vielä silleen orgaanisia, että kaikkia ei ole ihan vimpan päälle sovittu ja kun kimpassa on otot soitettu ehkä hieman vielä "under influence" niin välillä nauhalle on voinut tarttua kummallisia asioita. Muistuu mieleen esim. Jefferson Airplanen Somebody to Love, jota on joskus kuunneltu, että mitä ihmettä se mr. Kaukonen siellä soitelee. :D Mutta siksipä nuo onkin niin loistavia, kun ei kaikkia kaitettu autotunella ruotuun. Monesti tulee mieleen ratkaisuja, jotka ei tänä päivänä menis tuottajalta läpi. | |
![]() 15.04.2022 14:08:55 | |
Mun korvaan akustinen (Harrison?) soittaa viidenneltä nauhalta (capolla tai ilman) A-mollisointua jossa ylin ääni on A. Kolmen ekan soinnun kohdalla ote pysyy samana ja F:n kohdalla E-ääni (b-kieli) muuttuu F:ksi. jkiva: 1) onko 4. sointu Fmaj7 vai F? Molempia esiintyy "lähteissä". Mun mielestä F. Melodia-ääni on tuossa kohdassa useasti D mutta kitara soittaa F:n. 2) F# parina olevasta soinnusta, IMO, onko siellä D-ääni mukana vai ei? Ehkä myös onko C mukana vai sen tilalla D? Jotku kun soittaa sen myös muodossa D/F#. Ei ole mun mielestä D-ääntä, mutta C-ääni on. Ite merkkaisin soinnun tyyliin Am/F#, perusteella että kitara soitta tuon edellä mainitun A-mollin, vaikka enharmonisesti se on F#m7b5 This is on a whole other level. Its level one. | |
![]() 15.04.2022 18:32:43 | |
Sammo: Mun korvaan akustinen (Harrison?) soittaa viidenneltä nauhalta (capolla tai ilman) A-mollisointua jossa ylin ääni on A. Kolmen ekan soinnun kohdalla ote pysyy samana ja F:n kohdalla E-ääni (b-kieli) muuttuu F:ksi. Mielenkiintoinen tuo 5 välin tulkinta. Periaatteessa ehkä muuten, mutta ei onnistu se laskeva bassoääni ja seuraavassa osiossa tulevat G ja E. Livenä Harrison soittaa tuon avosoinnuin normaalisti. Muuten olen samaa mieltä ylä E vaihtuu F:ään siinä F soinnun kohdalla. Mun mielestä F. Melodia-ääni on tuossa kohdassa useasti D mutta kitara soittaa F:n. Jeps, samaa mieltä Ei ole mun mielestä D-ääntä, mutta C-ääni on. Ite merkkaisin soinnun tyyliin Am/F#, perusteella että kitara soitta tuon edellä mainitun A-mollin, vaikka enharmonisesti se on F#m7b5 Livevideoista näkee kuinka Harrison heittää Am soinnusta keskarin sinne D-kieleltä F# bassoäänelle, jolloin se D siitä tulee mukaan. Eri asia tietenkin soittaako sitä, itse ilen sen kuulevinani. Selkeästi se sointu siinä vaihtuu kyllä bassoäänen alla. Claptonin lead-kitaran pohjalta, joka on enemmän pinnassa, voi päätyä tuohon tulokseen ainakin siinä alussa kun se tapailee Am koko tuom kierron ajan. Siitä varmaan juontaakin yleinen tulkinta, että se on Am ja lopussa Fmaj7. Joka siis sinällään ei tietenkään ole väärin sekään jos lähdetään siitä, että Clapton ei soittanut tota alunperinkin "väärin". ;-) Tuossa muuten tähän paras löytämäni analyysi, jossa soinnut mielestäni on oikein. https://youtu.be/UfdBUOBDB50 | |
![]() 17.04.2022 18:06:41 (muokattu 17.04.2022 18:07:24) | |
jkiva: Claptonin lead-kitaran pohjalta, joka on enemmän pinnassa, voi päätyä tuohon tulokseen ainakin siinä alussa kun se tapailee Am koko tuom kierron ajan. Siitä varmaan juontaakin yleinen tulkinta, että se on Am ja lopussa Fmaj7. Joka siis sinällään ei tietenkään ole väärin sekään jos lähdetään siitä, että Clapton ei soittanut tota alunperinkin "väärin". ;-) Tuossa muuten tähän paras löytämäni analyysi, jossa soinnut mielestäni on oikein. https://youtu.be/UfdBUOBDB50 F major tulee monestakin asiasta kuulokuvaksi kokonaisuudessa jota minä aina kuuntelen koska en ole umpikitaristi vaan myös basso ja kiipparit on ollut matkassa mukana ihan teiniajoista lähtien. Sir McC soittelee pianolla A-mollia kolmisoituna C-E-A, F sointu on täten tulkittavissa F maj7 soinnuksi, samoin Harri-son laulaa itsensä ( loppupuolella vissiin Lapas-Erkki laulaa) kanssa terssistemman jonka ylä-ääni loppu E nuottiin juurikin siinä F soinnun kohdalla joten aika lailla tuota F majoria alleviivataan kuulokuvassa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 18.04.2022 14:47:48 | |
WanhaWetäjä: F major tulee monestakin asiasta kuulokuvaksi kokonaisuudessa jota minä aina kuuntelen koska en ole umpikitaristi vaan myös basso ja kiipparit on ollut matkassa mukana ihan teiniajoista lähtien. Sir McC soittelee pianolla A-mollia kolmisoituna C-E-A, F sointu on täten tulkittavissa F maj7 soinnuksi, samoin Harri-son laulaa itsensä ( loppupuolella vissiin Lapas-Erkki laulaa) kanssa terssistemman jonka ylä-ääni loppu E nuottiin juurikin siinä F soinnun kohdalla joten aika lailla tuota F majoria alleviivataan kuulokuvassa. Jeps, joskus bändisoitto on enemmän kuin osiensa summa. :) | |
![]() 27.05.2022 16:28:31 | |
Olen tykännyt näistä, kun niissä analysoidaan vähän tuota biisin henkeäkin https://www.youtube.com/watch?v=UfdBUOBDB50 | |
![]() 27.05.2022 23:23:33 | |
Sillähän ei muutoin olisi väliä tulkitaanko neljäs sointu F:ksi vai Fmaj7:ksi - molemmille sekä e että f on harmonisia säveliä - mutta jos se tulkitaan maj7:ksi, niin silloin f on melodisesti inharmoninen sävel jonka on melodiassa purkauduttava jonnekin tai osuttava epäiskulle. Miettikääpä sitä. | |
![]() 31.05.2022 17:42:27 (muokattu 31.05.2022 17:43:03) | |
Apricot: Sillähän ei muutoin olisi väliä tulkitaanko neljäs sointu F:ksi vai Fmaj7:ksi - molemmille sekä e että f on harmonisia säveliä - mutta jos se tulkitaan maj7:ksi, niin silloin f on melodisesti inharmoninen sävel jonka on melodiassa purkauduttava jonnekin tai osuttava epäiskulle. Miettikääpä sitä. Heh... ei mietitä, pop/rockmusa ja klasariteoriat äänenkuljetuksineen ovat eri maailmoja, onneksi. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)