Aihe: Kieliäänet (ei-toivotut) poistaminen
1
jkarha
04.03.2022 13:04:22 (muokattu 04.03.2022 13:05:15)

Onkos vinkkejä miten sointujen vaihdossa jne. syntyvät ei-toivotut kielten rohinat saisi minimoitua? Tiedän jo että soittotekniikkaa muuttamalla, EQ:ta säätämällä tms. mutta ne ei nyt varmaan auta. Mulla tämä ongelma MIM straton kanssa (jossa Lindy Fralinin Hot vintage mikit), se jostain syystä nappaa noita rohinoita niin että häiritsee. Kielet on Ernie Ball 10.5-52 (joissa ei sinänsä mitään vikaa, hyvä soundi). Voiko kitaran säädöillä vaikuttaa, jotain mömmöä kieliin vai toisentyyppiset kielet ?
Kyllä huonokin treenikerta aina hyvän työpäivän voittaa.
Zibaldone
04.03.2022 13:30:50

+ Tietyllä tapaa ne tuovat karaktääriä soittoon.

+ Itse käytän neljää punomatonta kieltä, punottu D kieli on korvattu paksumman sarjan G kielellä.

+ Käytän sormenpäihin toisinaan pienirakeisinta hiekkapaperia mitä on saatavilla.
Pakko, 8 tunnin soiton jälkeen sormet kuivaa ja iho irvistelee.

+ Sointuvaihdot mahdollisimman pienin liikkein.

+ Säröä? Särön tyyppi ja volyymi vaikuttaa. Diskanttivoittoiset lisäävät kieliääniä.
pappasfin
04.03.2022 14:19:49 (muokattu 04.03.2022 14:21:24)
jkarha: Onkos vinkkejä miten sointujen vaihdossa jne. syntyvät ei-toivotut kielten rohinat saisi minimoitua? Tiedän jo että soittotekniikkaa muuttamalla, EQ:ta säätämällä tms. mutta ne ei nyt varmaan auta. Mulla tämä ongelma MIM straton kanssa (jossa Lindy Fralinin Hot vintage mikit), se jostain syystä nappaa noita rohinoita niin että häiritsee. Kielet on Ernie Ball 10.5-52 (joissa ei sinänsä mitään vikaa, hyvä soundi). Voiko kitaran säädöillä vaikuttaa, jotain mömmöä kieliin vai toisentyyppiset kielet ?

Kielistä puhuttaessa ehkä kokeillunarvoista voisi olla pinnoitetut kielet tai hiotut kielet.

Pinnoitetulla tässä nyt tarkoitan Elixirin Nanoweb sarjaa (en Optiweb sarjaa, joka sekin varmaan vähän vähentää noita siirtymisääniä).

Sitten löytyy noita Half round kieliä, jossa osa punoksesta on hiottu matalammaksi, nämä myös voisivat olla kokeilun arvoisia.

Flat wound kielet sitten ovat vieläkin hiotummat ja näitä käytetään mm. Jazzissa ja varmaan bluesissa, mitä näitä itse käyttänyt niin ohkaisemmat kielet ovat aika tiukkoja bendeissä ja poikkeavat noista Half round ja normaalista kielen punoksista selvästi.

Tuossa nyt noista kielistä.

Yksi tuli mieleen, että onko sulla kuinka kuivat kädet / sormet, ne voivat jonkin verran vaikuttaa asiaan myös.

Sitten on kuten ylempänäkin todettu soittotekninen asia kun sormia liikuttaa kielilllä vaihtaen otteesta toiseen jne. eli hieman nostaa sormia silloin eikä paina kun sormella liikuttaa kielellä pituussuunnassa. Mitä pienemmillä liikkeilllä pääsee vaihdoissa niin sitä vähemmän häiritseviä ääniäkin tulleee.

Aiheesta löytyy Youtubestakin videoita, tässä videossa myös puhuttiin noista pinnoitetuista kielistä lyhyesti.

https://www.youtube.com/watch?v=FfLmDeRXQcc
PappaSFin
Krice
04.03.2022 17:19:00

jkarha: Tiedän jo että soittotekniikkaa muuttamalla, EQ:ta säätämällä tms. mutta ne ei nyt varmaan auta.

Nämä kaksi varmaan auttaa eniten tuohon. Esim. kitaran tone-potikan ei tarvitse olla aina täysillä, sehän lisää tuota kirkkautta ja kaikki ylimääräiset äänetkin kuuluu selkeämmin. Toisaalta jos haluaa pitää tonen täysillä ja käyttää vaikka säröä paljon niin soittotekniikka ikävä kyllä sellainen, joka pitää olla hallussa.
jkarha
04.03.2022 18:54:37

Kiitos vinkeistä. Jatkan tonen ruuvailua ym. Joskus kokeilin pinnoitettuja kieliä ja jos en nyt ihan väärin muista niin soundi itessään ei ollut "tavallisten" kielien veroinen minun korvaani, nämä toki on subjektiivisia asioita. Soittotapaani en anna moisen määritellä, vaihdan sitten vaikka toiseen kitaraan jossa mielestäni ei ollut yhtään samaa ongelmaa. Jospa tuo strato mikkeineen ja vahvari on jotenkin kriittinen yhdistelmä. Fast fret purkin ajattelin ottaa mukaan seuraaviin treeneihin.
Kyllä huonokin treenikerta aina hyvän työpäivän voittaa.
faq1
04.03.2022 22:40:29
Alfons Åberg
18.03.2022 11:20:22
pappasfin: Kielistä puhuttaessa ehkä kokeillunarvoista voisi olla pinnoitetut kielet tai hiotut kielet.

Flat wound kielet sitten ovat vieläkin hiotummat ja näitä käytetään mm. Jazzissa ja varmaan bluesissa, mitä näitä itse käyttänyt niin ohkaisemmat kielet ovat aika tiukkoja bendeissä ja poikkeavat noista Half round ja normaalista kielen punoksista selvästi.

Juu, tämähän se kaikista toimivin vaihtoehto on, mikäli flatit noin muuten sopivat soundipolitiikkaan.
tämä ei olekaan paska housuille
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)