Aihe: Mistä nykyisin voi ostaa laadukkaita tab-nuotteja?
1
PekkaM
23.02.2022 07:48:23
Hyllystä löytyy 30cm nippu Wise:n, Hal Leonardin jne. tabikirjoja 90-luvulta ja aloin miettimään, että tekeekö joku vielä "as recorded" yms. laadukkaita tabeja, joissa on myös nuottien kestot sun muut oikein merkitty?

TXT-filet korvasivat paperinuotit netin yleistyessä ja niistä on tullut paljon opeteltua vähän itse tulkiten ja kuunnellen sinne päin. Välillä silti kaipaisi oikeita ja laadukkaita nuotteja. Jotkut noista kirjoistani näkyy olevan peräti kitaristin itse tarkistamia, ainakin kannet niin väittää.

Guitar Pro, Power Tab jne. lienevät standardi nykyisin mutta en viitsi maksaa kun ei ennalta voi sanoa tabien laadusta mitään ja lisäksi tilausperusteinen laskutus ei omalla kulutuksellani ole mitenkään mielekäs. Maksan mieluummin per tabi ja pysyvästi tiedosto itselleni. Ja sitten vielä sekin, että en ole varma huvittaako jollekin Ultimate Guitarille maksaa rahaa kun ei näiden laillisuudesta aina pysty olemaan ihan varma.

Painetaankohan klassisemman 70-00 aikakauden kamaa vielä tabikirjoiksi uusia painoksia jos ne kerran on nuotitettu?
sepisti
23.02.2022 08:11:17
Ootko katsonut tuolta https://www.musicnotes.com ?
milgromsegal
23.02.2022 16:24:38 (muokattu 23.02.2022 16:29:23)

Vaikea sanoa tehdäänkö uusia nuotinnoksia enää nuottikirjatasolla. Painoksia vanhoista nuotinnoksista luulisi löytyvän, joskin artistista ja transkriptiosta riippuen nämä "as recorded as" -setit (kitaristin tarkistaminakin!) voivat olla sitten aika pitkälti kaikkea väliltä täydellinen - ei lähellekään. Toivoisi ainakin ostetuissa nuotinnoksissa äänten ja aika-arvojen olevan kohdillaan, sormituksethan ovat kuitenkin pitkälti preferenssikysymys (tai, no joissain tapauksissa varmasti äänenvärillinenkin).

Ultimateguitarista ainakin löytyy guitar prolle paljon tabeja, maksullisista versioista ei ole kokemusta itselläni. Jos tarve on tarpeeksi spesifi, niin voihan sitä pohtia ammattilaisen palkkaamista nuotintamaan itselleen tietyn kappaleen, jos haluaa varmistua sen oikeudesta. Hinnat taitavat olla kappale ja/tai minuuttipohjaisia ja varmaan vähän kovempia kuin per tabi ostettuna joltain sivustolta.

Omat ysärin-00 opukset olen kotimaassa ostellut joko F-musiikista, jos on sattunut löytymään tai sitten brittiamazonista/adlibriksestä/vastaavasta nettikirjakaupasta.
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
McLeach
23.02.2022 16:49:14 (muokattu 23.02.2022 16:55:24)
sepisti: Ootko katsonut tuolta https://www.musicnotes.com ?

+ virtualsheetmusic.com sekä sheetmusicplus.com.

Helppoa ostaa biisi kerrallaan pdf-tiedostoina. Ei taida olla enää tätä päivää tehdä fyysisiä nuottikirjoja. Tai ainakin niiden saatavuus sakkaa pahasti.

Aika paljon tulee käytettyä noiden sivustojen ilmaista esikatselutoimintoa jos on jonkin biisin sävellaji/sointukulku/intro liian hakusessa. Helpottaa ja nopeuttaa kummasti biisistä kiinnisaantia.
PekkaM
23.02.2022 17:01:28
Hyviä tabeja näyttäisi olevan noilla saiteilla. Suoraan kustantamoilta päätellen noista ensimmäisen sivun alalaidan viitteistä. Nopeasti selailemalla tulee vaikutelma, että juuri hyvää vanhaa materiaalia on paljon nuotinnettu, uutta ei niinkään.

Hinnat aika jyrkkiä jos yksi nuotti maksaa yli viisi euroa mutta toisaalta kyllä tuolla hinnalla sen satunnaisen voi ostaa, johon ei txt-tabit ja oma korva riitä.
Zibaldone
23.02.2022 20:06:47 (muokattu 23.02.2022 20:07:22)

Itse olen joskus käyttänyt muiden tabeja, mutta oma korva pystyy
kuulemaan tarkemmin kuin yksittäinen tabuttelija. Usein löytyy virheitä
noista mainitsemistasi. Saa niistä joskus kai jotain vasta-arvoakin.
Hienoja bändikuvia tms.
Mahutsi
24.02.2022 18:58:10
Paidtabs.com jos haluaa ostaa ja teettää haluamastaan kappaleesta.

Laadusta ei tietoa kun en ole ostanut.
PekkaM
25.02.2022 08:43:16
Tabisoftassa on se hyvä puoli, että voi tarkistaa nopeasti, että onko edes sinne päin painamalla play ja kuuntelemalla. Välillä on hyvinkin tarkkaan bendit ja muut oikein ja toisinaan ei meinaa tunnistaa että samasta soolosta on kyse kun nopeat kohdat tulee vaan piipitysten plörinänä ilman mitään järkeviä aika-arvoja. Hidastaen toistoa on hyvä treenata jos vaan ne arvot on oikein.

En ole raaskinut Guitar Prota hommata kun se oli melkein 80€ ja päivitykset ei tainnut edes kuulua hintaan. Tux Guitar hoitaa perustasolla saman ilmaiseksi. GP ja Power Tabit voi soittaa UG:n playerillä suoraan selaimessa jos haluaa vain nopeasti jotain tarkistaa. Official voisi olla hyvälaatuisia mutta tilauspohjainen lähestyminen tabeihin ei kyllä itselläni ole mitenkään kustannustehokasta kun yleensä katson vain nopeasti soinnut ja hyvin harvoin enää jaksan tarkkaa nuotinnosta käydä läpi.
milgromsegal
25.02.2022 11:52:19

Venytyksiä, vibroja ja muita soiton varsin tärkeitäkin nyansseja on aika hankala nuotintaa tosi tarkasti. Sitä pitemmälle siis että venytyksissä mainitaan se target-sävelkorkeus, eli venytyksen suuruus ja jotenkin graafisesti indikoidaan että mikä on sen "contour". Nämä jutut on tabien ja nuotinnosten käytössä ainakin mulla sellainen, missä varmaan eniten käytän omaa korvakuuloa siinä että miten laaja vibra on tai miten nopea se venytyksen alkuatakki on jne.

Plussaa tuxguitarille, käytän itsekin sitä ilmaissoftana ja omiin tarkoitusperiin on toiminut tähän mennessä loistavasti!
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
j_mes
06.03.2022 10:26:16
Songsterr:in Android versio maksaa 10€, kertamaksu. Nettiversio on kuukausimaksulla. Itse olen käyttänyt Android sovellusta tabletilla. Tabien taso vaihtelee ja samoja virheitä näkyy olevan esim. Guitar Pro tabeissa.
WanhaWetäjä
06.03.2022 15:29:09

milgromsegal: Venytyksiä, vibroja ja muita soiton varsin tärkeitäkin nyansseja on aika hankala nuotintaa tosi tarkasti. Sitä pitemmälle siis että venytyksissä mainitaan se target-sävelkorkeus, eli venytyksen suuruus ja jotenkin graafisesti indikoidaan että mikä on sen "contour". Nämä jutut on tabien ja nuotinnosten käytössä ainakin mulla sellainen, missä varmaan eniten käytän omaa korvakuuloa siinä että miten laaja vibra on tai miten nopea se venytyksen alkuatakki on jne.

Plussaa tuxguitarille, käytän itsekin sitä ilmaissoftana ja omiin tarkoitusperiin on toiminut tähän mennessä loistavasti!

You tubesta löytyy hyvinkin laadukkaita nuotti/tab. biisejä joista löytyy myös toimiva backing track kuten tämä klassikko, ei toki ole hevia/high gainia/drop virettä jotka lienevät ne eniten harrastetut lajit nykyään mutta jos haluaa oppia soittamaan myös hitaissa tempoissa ja musaa jossa on dynaamisia vaihteluita niin hyvä harjoite tämä on kenelle vaan.
Fraseeraus, bendit ja dynamiikka ja etenkin hidas tempo ovat alueita joita ei tilutukseen keskittyvästä musasta ihan aina löydy joten siinäkin mielessä hyvä treenibiisi kelle vaan, toki ei tuo aivan yks yhteen ole originaalin kanssa koska LC:n ja vastaavien tulkitsijoiden aika vapaata soittoa/fraseerausta on aika paha 100% "mallintaa" saati nuotintaa.

https://www.youtube.com/watch?v=cIqdeWhRSEU

Taustaraita https://www.youtube.com/watch?v=9kg8KgPK8LM Toimii toki ihan omaehtoiseen improvisointiin erittäin hyvin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
empires
18.03.2022 18:46:38
Itse hamstraan nuottikirjoja, käytettynä löytyy, olen sen verran vanha gubbe, että niissä on oma tunnelmansa, kellä viira mistäkin, keräileehän jotkut postimerkkejäkin..
Lights are on but nobody is home..
Pinewood
23.03.2022 15:54:04
empires: Itse hamstraan nuottikirjoja, käytettynä löytyy, olen sen verran vanha gubbe, että niissä on oma tunnelmansa, kellä viira mistäkin, keräileehän jotkut postimerkkejäkin..

Ennen Brexitiä tilailin jonkin verran nuotteja Englannin Amazonista. Silloin löytyi kiinnostavia nuotteja hyvinkin edullisesti.

Toinen hyvä ostopaikka on ollut paikallisen kirjaston poistomyynnit. Eurolla tai alle on nuotteina irronnut mm. The Beatlesin punainen ja sininen tupla, The Clash Anthology, U2:n Achtung Baby, The Smashing Pumpkinsin Mellon Collie and the Infinite Sadness, Ismo Alangon Lokaa ja kuita... erilaisia oppikirjoja... nuo nyt tulivat ensiksi mieleen. Jotain klasariakin olisi ollut tarjolla vaikka mitä. Olen kuitenkin pitänyt malttia yllä ja ostanut vain sellaisia, joita oikeasti kiinnostaa soitella. Monihan noita kirjastopoistoja trokaa ja myy sitten jossain Huuto.netissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)