jkiva 10.02.2023 16:29:55 | |
---|
40 vuotta kitaraa soitelleena etumikki on ollut lähinnä turhake ja oikeastaan keskimikkikin, jos sellainen on ollut tarjolla. Nyt ihan pari viikkoa sitten avautuo uusi maailma ja olen alkanut tulemaan toimeen etu- ja keskimikin kanssa, kun löysin stratoon Kent Armstrongin Texas Vintaget. Mahtava bluesklangi lähtee näistä kun heittää gainit kaakkoon. Innoittajana veteraaniosaston bulerock-mestari Walter Trout. Aina toki olen ihaillut heitä jotka osaa noita etu- ja keskimikkiä menestyksekkäästi käyttää. Sama juttu tonen kanssa. Sekin on olult turhake kunness aloin käyttää 50s kytkentään ja tone ei oo enää pelkkä soundin paskentaja. ;-) Kuis siellä, tuutko toimeen etumikin kans? Vinkkejä asiaan? Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |
discominister 11.02.2023 09:18:22 | |
---|
Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt näitä ihmisiä, jotka soittavat aina tallamikillä. Varsinkaan Stratolla tai Telellä. Korvahan siinä puhkeaa. Toki itse soittelen soundi enemmän siellä puhtaan puolella ja joskus kun on oikein rankka särö niin tallamikki voi tuoda sopivat selkeyden. Mut kyllä se kaulamikki on se standardi mulle oli mikä kitara kyseessä tahansa. |
jkiva 11.02.2023 10:31:48 | |
---|
discominister: Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt näitä ihmisiä, jotka soittavat aina tallamikillä. Varsinkaan Stratolla tai Telellä. Korvahan siinä puhkeaa. Toki itse soittelen soundi enemmän siellä puhtaan puolella ja joskus kun on oikein rankka särö niin tallamikki voi tuoda sopivat selkeyden. Mut kyllä se kaulamikki on se standardi mulle oli mikä kitara kyseessä tahansa. Juu tämähän riippuu paljon genresta. Itellä kaulamikki assosioituu bluesiin ja jazziin. Ite kun mennyt enemmn hard rock ja metallilinjalla niin kaulamikki on niihin hommiin yleensä liian "tussu" tai suttuista muminaa säröillä. Blues-tyyppisiin on joskus tullut käytettyä, mutta aina se on tuntunut vähän tahmeelta. Mutta nyt siis pikku hiljaa löytymässä, kun löytyy oikeat kombinaatiot Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |
Kefiiri 14.02.2023 20:45:24 (muokattu 14.02.2023 20:46:55) | |
---|
Ei nyt sentään kaulamikkiä vielä mutta tonen hyödyllisyyden opin kymmenkunta vuotta sitten. Sillä leikataan säröstä turha riipivyys. Kaulamikki kuulostaa niin vetelältä plösöltä että harvassa kohtaa semmoista kaivataan. Äskettäin kyllä ostin kitaran jossa kaikki mikit kuulostavat yllättävän tolkullisilta. Jospa sen kanssa oppisi. En ole musiikin asiantuntija. |
Milkop 14.02.2023 23:14:51 | |
---|
Minä käytän kaulamikkiä sooloissa. Tulee sellainen sopivan pyöreä, pehmeä soundi mistä tykkään. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
peteihis 16.02.2023 21:15:45 (muokattu 16.02.2023 21:19:27) | |
---|
Kaikkia asetuksia käyttänyt sekä kitarasta että vahvaimesta niin kauan kuin minulla on sellaisia ollut. Aina tietysti painottuu kulloistenkin soittoporukoiden mukaan, mitä milloinkin enemmän tarttee. Tone on paras keksintö, kun haulaa hyvin koossa pysyvää lead soundia ilman tarpeetonta repimistä tai hillitä treblebeedin pistävyyttä pienemmällä volalla. Jatko: Ehkäpä siihen on syynsä, miksi ei ole koskaan tehnyt mieli vaihtaa Aria Knight Warrioria mihinkään. Mikit toimii ihan järkevänä soundisarjana. Joskus kaipaisin kyllä kaulan puolellekin humpparia, kun on se Santanan piisi.... |
WanhaWetäjä 17.02.2023 10:11:03 (muokattu 19.02.2023 18:41:44) | |
---|
Fiiliestelystä en tiedä, liekö kyse pedo/homo tms fiilien estelyistä mutta kuten tuossa yllä, kaikkia mikkejä ja mikkiasentoja tulee käytettyä, toki on aika eri juttu soittaa 10 asentoisen mikkivalitsimen omaavalla HSS kitaralla kuin HH kitaralla jossa on 5 asentoinen valitsin ja middleboost, molemilla saa hyvinkin monimuotoista soundimaailmaa. Myös tonea tulee käytettyä, ei tarvi paljoakaan vähentää niin saa tiettyä riipivyyttä soundista pois. Toki genrekysymys hyvin pitkälle, laivakeikoilla voi joutua soittamaan melko kirjavaa osastoa, ei ihan yhdellä soundilla pärjää kuten voisi kuvitella asian olevan vaikkapa blues/rock tyyppisillä baarikeikoilla. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
jkiva 18.02.2023 00:53:13 | |
---|
WanhaWetäjä: Fiiliestelystä en tiedä. Kah, niinpä livahti typo otsikkoon... pahoittelen :D Tänään taas testailin lisää, niin yks uusi havainto, että middle/treble boost on aika olennainen tuon etumikin kans, ku muutenhan se on ihan hirveetä muhjua. Itellä tuossa hommassa toimii tube screamer hienosti. Tuosta kun gainit/boostit kohilleen niin Telecasterin etumikkikin on yllättäen käyttökelpoinen bluesröhinään. Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |
jkiva 18.02.2023 01:02:57 | |
---|
Kefiiri: Kaulamikki kuulostaa niin vetelältä plösöltä että harvassa kohtaa semmoista kaivataan. Näillä fiiliksin itekin ollut aina, mutta kyllä sille nyt on löytänyt komppihommissakin käyttöä, gainit kaakkoon ja ylämiddle-boostia kehiin niin toimii ainakin tommosessa rock/bluesjutussa. Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |
Kefiiri 19.02.2023 07:50:13 (muokattu 19.02.2023 07:50:22) | |
---|
jkiva: Näillä fiiliksin itekin ollut aina, mutta kyllä sille nyt on löytänyt komppihommissakin käyttöä, gainit kaakkoon ja ylämiddle-boostia kehiin niin toimii ainakin tommosessa rock/bluesjutussa. Juu, Tube Screamer auttaa kummasti, jos pitää selkiyttää. En ole musiikin asiantuntija. |
WanhaWetäjä 19.02.2023 14:24:38 (muokattu 19.02.2023 14:34:35) | |
---|
Kefiiri: Ei nyt sentään kaulamikkiä vielä mutta tonen hyödyllisyyden opin kymmenkunta vuotta sitten. Sillä leikataan säröstä turha riipivyys. Tästä olin jo samaa mieltä ja totesin eilisellä keikalla taas kerran todeksi. Kaulamikki kuulostaa niin vetelältä plösöltä että harvassa kohtaa semmoista kaivataan. Juu ei se nyt ihan noin ole, kaikkea voi ja saa säätää. Äskettäin kyllä ostin kitaran jossa kaikki mikit kuulostavat yllättävän tolkullisilta. Jospa sen kanssa oppisi. Mikit on kitarassa sen takia että niistä saa erilaisia soundeja. Mutta joo, ite kun soitan mallintavilla hyvinkin monimuotoista musaan entisen työni ja nykyisen harrasteen takia niin kaikkee tarvitaan enkä koe sitä ongelmaksi vaan rikkaudeksi. Ymmärrän toki jos joku on umpikitaristi ja vieläpä genrerajoittunut, oma tausta on kuitenkin myös basso/kiipparit osastoilla joten ehkä senkin kautta ajattelen kitarismia hieman eri kulmasta eli se on vain osa kokonaisuutta, itsekeskeiset liian lujaa soittavat kitarasankarit ovat ihan oma rotunsa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Kefiiri 19.02.2023 15:46:09 | |
---|
WanhaWetäjä: Ymmärrän toki jos joku on umpikitaristi ja vieläpä genrerajoittunut....itsekeskeiset liian lujaa soittavat kitarasankarit ovat ihan oma rotunsa. Ensimmäisen kohdan myönnän, jälkimmäistä en ;) Remukaan ei antanut Albertin soittaa kuin tallamikillä, kapula lensi kuulemma niskaan jos vaihtoi löysempään soundiin. Diu diu kadottaa ryhtinsä kaulamikillä! En ole musiikin asiantuntija. |
jkiva 20.02.2023 16:53:10 | |
---|
Kefiiri: tonen hyödyllisyyden opin kymmenkunta vuotta sitten. Sillä leikataan säröstä turha riipivyys. Stratoissa tuo riipivyys on usein ongelma ja etenkin jos on semmonen "vintage correct" kytkentä, että tallamikkiä ei ole tone-potikkaan kytketty ollenkaan. Nerokas ajatus 50-luvulla, kun treble oli ns. "kortilla", mutta nykyään näyttäytyy vähän toisin. ;-) Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |