Jester44 16.09.2022 00:59:30 | |
---|
Siinäpä se, oletko saanut oppia kitaran soittoon vai ihan itse opetellut tuon touhun? Minä en tiedä mitä sanoa koska koulun bändissä aloin soittamaan kitaraa ala-asteella ja siellähän oppi perus Em, Am ja niin edelleen mutta sitten itsekseen olen treenannut kaiken sen mitä tulee komppaamisen jälkeen. (paitsi yksi tuttu neuvo miten tabulatuureja luetaan) Eli alussa oli sellainen tuki mukana mutta ihan oikeasti kun aloin soittelemaan niin suunnilleen itse piti treenailla, tosin tuo edellä mainittu yksi tuttu oli luokkakaveri ja hänkin silloin alkoi treenailemaan, heiteltiin joitain vinkkejä ees ja taas. Eli olen.. aluksi vähän tuettu mutta sittemmin itseoppinut? |
Lunnu 16.09.2022 11:43:39 | |
---|
Ihan itse tuli aikoinaan opeteltua perusjutut ja korvakuulolta mentiin. Tuohon aikaan ei ollut internetsiä eikä tabulatuurejakaan saatavilla. Kateellisena nyt seurailen nykyisten aloittelevien kitaristien mahdollisuuksia hankkia opastusta ilmaiseksi luvuttomista opetusvideoista jne. Toisaalta kun oppi aikoinaan käyttää korviaan niin onhan siitä ollut hyötyä. Se, että opetteli itse soittotekniikat ja improvisoinnin, soinnut, komppaamisen sunmuut, niin jälkikäteen on huomannut että helpommalla olisi päässyt jos olisi ollut joku neuvomassa miten ne tehdään 'oikein'. Nostalgy is not what it used to be |
pappasfin 16.09.2022 13:32:29 (muokattu 16.09.2022 13:40:35) | |
---|
Itseoppinut ja korvakuulolta mennään edelleen, toki aivan varmasti on muilta soittajilta vaikutteita tullut soittooni. Oishan se teoria hyvä oppia ja taitaa nuotit sun muut mutta näillä mennään. Mulla on soiton suhteen motto, joka koskee niin omaa kuin muidenkin soittoa: "Jos soitto kuullostaa hyvältä, siinä on nyansseja ym. kivaa ja siitä tykkää niin homma on kuosissaan" Itse ajattelen myös asiaa siltä kantilta, että olipa se musiikkityyli mitä tahansa Jazzista - möreimpään metalliin ja homma kuullostaa ylläolevan mukaiselta niin silloin myös on pakosti varmaan ne skaalat ja teorian mukaiset kuviot soitossa suht kohdillaan ja samoin tekniikka. Ja nämä ovat vain mun mielipiteitä ;D PappaSFin |
Milkop 16.09.2022 13:54:00 | |
---|
Itseoppinut pääosin vaikka isä tosin alkuvaiheessa neuvoikin perusjuttuja. Tulihan sitä tabeja käytettyä muinoin kun korva ei ollut vielä kehittynyt, mutta nyt ei niille ole enää tarvetta. Ovat usein täynnä virheitäkin. Ja mitä Youtube-videoihin tulee, niin suurin osa niistä on täyttä paskaa. Puoli tuntia hölistään niitä näitä kun saman asian voisi tiivistää parin kappaleen tekstiksi. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Gary Enfield 16.09.2022 14:35:32 | |
---|
Omin avuin perse edellä puuhun. Siellä ollaan edelleen ylösalaisin. Muutamalla kitaratunnilla kävin joku vuosi sitten hakeakseni inspiraatiota soittoon. Ei se oikein auttanu, kitara ei enää inspiroi kunnolla eikä käsikään tykkää jos innostuu, mikä itse asiassa taitaa olla merkittävin tekijä kitaran soiton vähyyteen. Soitan toki joka päivä mutta nyt meen puuhun kiippareiden kanssa. Huilutunnilla kävin aikoinaan muutaman kerran ansatsin vuoksi. |
Zibaldone 16.09.2022 19:31:28 | |
---|
Milkop: Ja mitä Youtube-videoihin tulee, niin suurin osa niistä on täyttä paskaa. Puoli tuntia hölistään niitä näitä kun saman asian voisi tiivistää parin kappaleen tekstiksi. Juurikin näin. |
Sabbathologist 16.09.2022 22:30:01 (muokattu 16.09.2022 22:30:57) | |
---|
En ole nykyään(kään) kitaristi, vaan alunperin itseoppinut. Myöhemmin tuli sitten opiskeltua ammattimuusikoksi. Arseholes doesn't really matter much to king |
Markusmies 17.09.2022 09:19:57 | |
---|
Suurilta osin itseoppinut aloittaen AC/DC:n riffeistä, puoli vuotta opiskelin GIT:ssä Los Angelesissa ja siellä opin harmoniaa ja teoriaa, mistä on ollut suuri hyöty. |
Haeroe 17.09.2022 21:20:59 (muokattu 17.09.2022 21:21:59) | |
---|
Olin yli 40v., kun otin ensimmäisen soittotuntini. Olisi kerta kaikkiaan kannattanut ottaa tunteja heti, kun siihen oli mahdollisuus. Osasin toki soittaa, ja satoja keikkoja oli takana ennen ensimmäistäkään tuntia, mutta opettajan merkitys viime vuosien kehitykseen on valtava. Ei siellä tunneilla tarvitse käydä edes viikottain, vaan riittää, että saan aina silloin tällöin vinkkejä, mitä kannattaa reenata ja miten. -> itseoppinut olen, mutta olisin huomattavasti parempi soittaja, jos olisin ymmärtänyt käydä tunneilla heti soittoharrastuksen aloitettuani. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
aalataur 02.10.2022 23:37:44 | |
---|
Itseoppinut enimmäkseen. Kyllä mä jazz-tunneilla kävin vuoden pari tossa 2010-2012 mutta en muista niistä enää juuri mitään. Ajattelin että jos siitä lähtis jazz-innostus mutta ei lähtenyt http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
Zeeboo 08.10.2022 21:23:27 | |
---|
Kaikki me, jotka ollaan edes jotain opittu, ollaan itseoppineita. Joillekin on opettaja, vhs-kasetti, Youtube, kirja tai muu vastaava antanut vinkkejä, osoittanut suuntia ja avannut ovia. Mutta se opetteleminen on kyllä pitänyt tehdä ihan itse. (Heh, jopa oli syvällistä) White men can't Monk |
Jussi V 18.12.2022 13:07:32 | |
---|
Apinakin oppii matkimalla. |