Aihe: Käden asento kitaraa soittaessa
1
Ice-Man
25.02.2003 12:15:17
Itse olen aikaisemmin soittanut, kitaraa niin että sormet ovat niinkuin vinossa sooloja soittaessa, kaulaan nähden. (esim. Kirk Hammet taitaa soittaa vähän sinnepäin)

Mutta olen huomannut, että kaikki muut soittaa sormet suorassa asennossa, kitaran kaulaan nähden.

Nyt olen miettinyt kummassa asennossa minun pitäisi soittaa, koska muutos on aikamoinen ja tuo käyttää vielä aika kömpelösti tuo sormet suorassa asennossa, kitaran kaulaan nähden, soittaminen. Ja siinä tulee ranne kipeäksi, mutta onhan siinä se etu että voi käyttää pikkurilliä kunnolla.

En nyt tiedä tajusiko kukaan mitä tällä tarkoitan, mutta antakaa kommentteja ja _neuvoja._

Jos se mitenkään vaikuttaa tuohon asentoon, niin kuuntelen juuri tämmöisiä tilutusten multihuipennus bändejä kuten CoB, Sonata Arctica, Sinergy jne.
Time has no chains..
funkypick
25.02.2003 12:19:02

Nyt olen miettinyt kummassa asennossa minun pitäisi soittaa, koska muutos on aikamoinen ja tuo käyttää vielä aika kömpelösti tuo sormet suorassa asennossa, kitaran kaulaan nähden, soittaminen. Ja siinä tulee ranne kipeäksi, mutta onhan siinä se etu että voi käyttää pikkurilliä kunnolla.

En nyt tiedä tajusiko kukaan mitä tällä tarkoitan, mutta antakaa kommentteja ja _neuvoja._

Jos se mitenkään vaikuttaa tuohon asentoon, niin kuuntelen juuri tämmöisiä tilutusten multihuipennus bändejä kuten CoB, Sonata Arctica, Sinergy jne.

No, ainakin olen useamman klassisen kitaran mestarin nähnyt selittävän juuri siitä, että käsi pitäisi olla suorassa. Eli vasurin ote on vähän niinku gorilla ottais puusta kiinni. Suoraan vaan käsi ylös ja kitaraan näpit. Tuossa saa esim pulloffeihin yms enemmän voimaa. Jos taas ranteeseen sattuu, niin onko sulla kitara siellä polvien kohdalla? Ei pitäisi varmaan sattua jos se on "normaalilla" korkeudella (mikä nyt sitten on normaalia :) Tietenkin eri jutuissa joutuu pitämään kättään eri tavalla. Joissakin soinnuissa käsi on pakko taittaa ja joissakin pakko pitää suorana. Kokeile soittaa vaikka kuukausi niin, että pidät käden suorana ja kato sit mitä sanoo. Ei sitä päivässä mitään tekniikkaa/soittotapaa opita.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
ForSakeN
25.02.2003 12:33:59
Itellä ei ole kovinkaan paljon kokemusta siitä sormet vinossa soittamisesta kun se ei oiken monipuolisuuden kannalta toimi niin hyvin. Ja se on totta että monet tekniikat on helpompia soittaa(ainakin omasta mielestä)niin että sormet voi mahdollisimman paljon liikkua joka suuntaan. ja aika vaikea sitä on ottaa esim. tavallisia arpeggioita joissa voi olla jopa neljän tai viidenkin fretin hyppyjä. Mutta toki jos joku asento tuntuu luontevammalta kuin toinen niin miks sitä ei voisi käyttää.
Kukin tallaa tyylillään...
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
TheEvilOne
25.02.2003 13:01:27
Ite soitan suorassa, pitemmän päälle tulee helpommaksi
jogo3000
25.02.2003 13:46:13

Mitä itse olen tuota kokeillut, niin rytmikitara onnistuu parhaiten sormet 'suorassa', mutta vibratossa ja bendeissä tulee isoja ongelmia. Olenkin mukauttanut sen verran että vaihtelen käden asentoa tarpeen mukaan.
JAH!
Joees
25.02.2003 20:56:15
Minä sovellan kumpaakin tekniikkaa soittaessani, riippuen ihan tilanteesta. Kannattaa reenata kitaran kanssa sormien venytystä niin homma skulaa hyvin vinosti soitettaessakin. Saa monipuolisuutta ja ulottovuutta soittoon kummasti vaikka ei itse sitä huomaisikaan.
Groooove is in heart!
deevee
25.02.2003 21:57:05
Soita siten, mikä on itsellesi luonnollinen tapa soittaa. Ei kannata väkisin vääntää jotain tarkkaa tyyliä. Jos tuntuu, että sormet vinossa soitettaessa jokin juttu ei onnistu, niin silloin pitää muuttaa käden asentoa (eiköhän tuo suju ihan automaattisesti). Kyllä se tyyli sitten hioutuu parhaaksi mahdolliseksi ajan myötä.
funkypick
26.02.2003 09:22:43
Soita siten, mikä on itsellesi luonnollinen tapa soittaa. Ei kannata väkisin vääntää jotain tarkkaa tyyliä. Jos tuntuu, että sormet vinossa soitettaessa jokin juttu ei onnistu, niin silloin pitää muuttaa käden asentoa (eiköhän tuo suju ihan automaattisesti). Kyllä se tyyli sitten hioutuu parhaaksi mahdolliseksi ajan myötä.

Aivan, älä korjaa jotain mikä ei ole rikki :)

Tosiaan siis bendeissähän käsi menee aika vinoon. Paitsi mitä nyt huomasin, niin jos pikkurillillä venhäyttää niin sit käsi on melko suorassa. Vähän kaartuu ehkä myötäpäivään. Voipi olla että oon tuon pikkurillivenytyksen opetellut vasta niin myöhään ja kun noita muita bendejä treenailin ja hioin niin sillon oltu vielä kuultukaan koko pikkurillin käytöstä soitossa :)

Neljän sormen käyttö / kieli tulee muuten vaikeammaksi jos vinottaa kättä liikaa. Tämä on tietenkin aika päivän selvää mutta tulipahan nyt näin aamulla mieleen kirjoittaa se.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)