re infecta 20.04.2003 20:11:15 (muokattu 20.04.2003 21:25:32) | |
---|
Taustalla on kahdeksan vuoden kanteleen soittokokemus. Nuo hommat jäivät kuitenkin jo vuosia sitten. Mutta jotenkin on hallussa musan teoriapuoli. Ainakin ne ihan perusasiat. Tuli nimittäin enemmän soiteltua kuin käytyä teoriatunneilla/-kokeissa. Nyt viikko sitten ostin itselleni sähkökitaran. Vuosien ajan ollut haavena alkaa soittaa kitaraa juuri siitä syystä, että pääsisi vihdoinkin väsäämään musiikkia, jota kuuntelee noin ihan vapaa-ajallakin. Eli rockia, bluesia, heviä. Kanteleella tuli soitettua vain väinämöisen veisuja tms.. Pyytäisin teitä potkaisemaan meikäläisen oikeaan suuntaan tässä kitaransoiton harjoittelussa. Mistä kannattaa harjoittelu ja soitto aloittaa? Ajattelin ihan itse opiskella enkä käydä soittotunneilla. Joo joo. Kirjastossa ja kaupoissa on opuksia ja netti täynnä vaikka minkälaisia "guitar lessoneita" ja tutoriaaleja. Niitä olenkin lueskellut ja nyt osaan viitisentoista sointua ja lukea tabulatuureja. Osaan muutaman helpon riffin ja hikoillen Hurriganesilta sen I Will Stay-soolon kanssa (josta mulle jo kuittailtiinkin tuossa toisessa topicissa). Siinäpä kaikki mitä olen viikossa oppinut. Ei siis oikeastaan ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta kitarasta. Mitä nyt vähän yläasteen musatunneilla rämpyteltiin reilu viisi vuotta sitten. Pitäisikö tästä vain jatkaa tabulatuurien läpikäyntiä vai keskittyä enemmän soittotekniikkaan, sointujen rakentamislogiikkaan (kai siinä nyt joku logiikkakin on olemassa eli ei tarvitse ulkoa opetella tuhansia sointuja) vai panostaa tylysti vain teoriapuoleen? Viimeinen ei kuullosta kauhean houkuttelevalta. Muistelkaa omaa alkua kitaransoitossa. Mistä lähditte liikkeelle ja löytyisikö sieltä joitain yleishyödyllisiä vinkkejä? "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
Grapevine 20.04.2003 20:39:46 (muokattu 20.04.2003 20:41:05) | |
---|
No mä ite opettelin aluksi jotain helppoja riffejä yhdellä kielellä. Esim. Smoke on the water ja Come as you are. Soinnut opettelin vasta sen jälkeen kun osasin jo rämpyttää vitosia ja olin tehnyt omia biisejä. Suosittelisin että opettelisit sitä mitä haluat. Eli yritä opetella vaikka joku helppo biisi josta diggaat. Liian vaikeasta ei kannata aloittaa. Esim. Kingsmenin Louie Louie ja Black Sabbathin Paranoid ovat helpohkoja biisejä aloittelijalle. Hyvä että osaat jo viisitoista sointua. Se on jo hyvin. Kyllä susta kitaristi tulee vielä. Sentencedin Noose on aika helppo biisi. |
Cletus Awreetus 20.04.2003 20:55:43 | |
---|
Opettele vaikka 12 tahdin blues tai soittele jotain ihan yksinkertaisia sointukulkuja. Kirahvi sanoo öri öri öri |
re infecta 20.04.2003 22:15:49 | |
---|
Noosea aloin nytten tahkomaan. Tuli ensimmäistä kertaa eteen käytännössä tuo palm mute. Ainakin sitä sitten tulee treenattua...hyvä! :) "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
P-Nut 21.04.2003 10:02:55 | |
---|
Ite alotin harjoittelemisen soinnuilla. Perus soinnut alkuun ja sitte jotain pientä riffien opettelemista tabulatuureista. Ensimmäisiä "hienoja" riffejä oli muistaakseni Dire Straitsin : Money for Nothing Siitä se lähtee :) |
Keppi 21.04.2003 10:35:01 (muokattu 21.04.2003 10:43:22) | |
---|
On olemassa sen niminen teos, ku Suuri Kitarakirja. Siinä on aika kattava kirja, mitä varmasti moni tämänkin palstan lukijoista on tavannut. Siinä mun mielestä edetään just aika loogisesti. Tietysti, joss sullakin on teoriasta kokemusta, ni siinä on sitt varmaan jo kertaustakin osin, mutt kuiteskin se aika pitkälle keskittyy nimenomaan kitaransoittoon, eikä vaan musiikin teoriaan. Varmasti löytyy kirjastosta, eikä ole yhtään pöllömpi kirja ostaa ihan itselleenkin jonkunlaiseks käsikirjaks, vaikka ei se nyt kuiteskaan mikään kaikenkattava teos ookkaa. Itse olen paljon opetellut nimenomaan kuuntelemalla. Sillon kun aloittelin, niin ei hirveesti ollu vielä tarjolla noita tabulaatuureja eikä oikee nuottejakaan. Hyvä tapa on just opetella simppeleitä riffejä ja sitt jos tosiaan ymmärtää mikä sävellaji milloinkin on, niin voi paremmin hahmottaa, mistä näissä riffeissä on kysymys. Eihän niitä kaikkia sointuja toki kannata opetella. Perussoinnut ja sitt se barree-jutska, niin pärjää jo pitkälle. Mieluummin opettelee sitt soinnun muodostuksen, ku rupee tahkoomaan kaikkia sointuja. Ei se hirveen hankala ole, tosin käytännössä kitaralla mielestäni hankalampi, ku esim. pianolla. Mutt idean tajuu kyllä helposti. Itse tein sillain ja kuulemma tää on kitaratunneillakin yleinen tapa, ett opettelee sellasia biisejä, missä on paljon sellaisia sointuja, joita opettelee. Esimerkiksi perussointuja tahkoavalle joku SyksynSävel ois hyödyllinen biisi. Juuup! |
re infecta 21.04.2003 22:19:33 | |
---|
Mieluummin opettelee sitt soinnun muodostuksen, ku rupee tahkoomaan kaikkia sointuja. Ei se hirveen hankala ole... Osaatteko antaa joitain hyviä linkkejä nettiin tai suosituksia joistain opuksista? Olen kuullut Reijo Hiltusen : Only Complete One -kirjasta. Olisiko ostamisen arvoinen? "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
StoRBa 22.04.2003 14:26:07 | |
---|
Kannattaa ostaa 'Guitar Onen Lesson Lab Best' -kirja. Siinä on kaikki mitä tarvii kitaran soitosta tietää. Sen loytää Fazer musiikista. StoRBa |
re infecta 22.04.2003 20:21:33 (muokattu 22.04.2003 21:23:29) | |
---|
Kannattaa ostaa 'Guitar Onen Lesson Lab Best' -kirja. Siinä on kaikki mitä tarvii kitaran soitosta tietää. Sen loytää Fazer musiikista. Löytyykö tuosta nyt sitten selkeä selvitys, millä logiikalla nuo soinnut rakentuvat? Muutenkin olisi olla hyvä sellainen kirja, joka kannustaisi omaan löytämiseen/oivaltamiseen, improvisointiin eikä niinkään ulkoa opetteluun. Koulukirjamaisuutta pitäisi olla mahdollisimman vähän... P.S. Hommasin Syksyn sävelen nuotit. Osaisiko joku tabittaa tuon kitarasoolon biisin loppupuolelta (alkaen 2:20)? P.P.S. Mitä ovat vitossoinnut? Siis esimerkkejä ja mikä teoriatausta tuolle nimelle? "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
StoRBa 23.04.2003 17:26:21 | |
---|
Löytyykö tuosta nyt sitten selkeä selvitys, millä logiikalla nuo soinnut rakentuvat? Muutenkin olisi olla hyvä sellainen kirja, joka kannustaisi omaan löytämiseen/oivaltamiseen, improvisointiin eikä niinkään ulkoa opetteluun. Koulukirjamaisuutta pitäisi olla mahdollisimman vähän... P.S. Hommasin Syksyn sävelen nuotit. Osaisiko joku tabittaa tuon kitarasoolon biisin loppupuolelta (alkaen 2:20)? P.P.S. Mitä ovat vitossoinnut? Siis esimerkkejä ja mikä teoriatausta tuolle nimelle? Lesson Labista löytyy täydellisin sointujen selitys juttu mitä olen mistään löytänyt. Siinä ei niinkään ole ulkoa opeteltavia sointuja vaan kerrotaan miten niitä voi itse rakentaa. Niinkuin halusit. Lisäksi on läjäpäin tekniikkaa ja eri kitaran soittotyyliä. Viitos soinnut ovat perussävel + 5. sävel eli kvintti. Kannattaa katto kyseisen nimisestä jutustelusta lisää spekulointeja.
StoRBa |
re infecta 23.04.2003 22:48:26 | |
---|
OK. Kiitos. Mut tää vielä: "Hommasin Syksyn sävelen nuotit. Osaisiko joku tabittaa tuon kitarasoolon biisin loppupuolelta (alkaen 2:20)?" "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
kivi 23.04.2003 23:15:23 | |
---|
Löytyykö tuosta nyt sitten selkeä selvitys, millä logiikalla nuo soinnut rakentuvat? Muutenkin olisi olla hyvä sellainen kirja, joka kannustaisi omaan löytämiseen/oivaltamiseen, Alkuvaiheessa on ainakin mun mielestäni hyvä muistaa, että kitara on tasavirheinen (heh) soitin, ja kaikkia sointuja voi transponoida suoraan siirtämällä niitä kaulan pituussuunnassa (yksi nauha vastaa puolisävelaskelta) jolloin niitä kutsutaan barré-soinnuiksi. Eli periaatteessa riittää hyvinkin pitkälle, että opettelet sellaiset tavallisimmat duurit, mollit ja seiskat, jotka voi sormittaa niin että otekäden etusormi jää vapaaksi "katkaisemaan kaulan". Sitten kun tarvitset jotain sointua, voit kiireimmän ajan soittaa sen jollakin jo osaamallasi soinnulla, kunnes keksit mielestäsi mukavamman tavan sormittaa se. Periaatteessa alkuun pääsee avoimilla E, Em, E7, Em7 ja A, Am, A7, Am7 -soinnuilla. Nota barreina käyttäen soittaa jo useimpien rokkiorkesterien koko tuotannon. Näin nyt:-)
|
Grapevine 24.04.2003 17:30:45 | |
---|
OK. Kiitos. Mut tää vielä: "Hommasin Syksyn sävelen nuotit. Osaisiko joku tabittaa tuon kitarasoolon biisin loppupuolelta (alkaen 2:20)?" Kysäise tabulatuurit-palstalta. Joku varmasti osaa:) |
Muhvinssi 24.04.2003 18:04:26 | |
---|
mä osaan soittaa kanteleella paranoidin |
re infecta 29.04.2003 11:31:50 | |
---|
Osaisikos joku selittää tuon mikkivalitsimen toimintaa? Eli kitarana Ibanez RG321, jossa 2xhb. Valitsimessa viisi asentoa. Miten mikit toimivat missäkin asennossa, jos aloitetaan luettelemaan ylä-ääriasennosa eli kun valitsin osoittaa kohti kitaran kaulaa/ylempää hb:ia? "I will rather learn to enjoy misery than partake a life of hypocrisy" - A. Litmanen/Thy Serpent |
kid ego 29.04.2003 12:25:59 | |
---|
Osaisikos joku selittää tuon mikkivalitsimen toimintaa? Eli kitarana Ibanez RG321, jossa 2xhb. Valitsimessa viisi asentoa. Miten mikit toimivat missäkin asennossa, jos aloitetaan luettelemaan ylä-ääriasennosa eli kun valitsin osoittaa kohti kitaran kaulaa/ylempää hb:ia? http://www.ibanez.com -> country: finland Klikkaile sieltä guitars, rg ja etsi rg7321 (7-kielinen versio). Sieltä löytyy. Mutta periaatteessa, jos 1. asento on kaulaa kohti, niin 1. asennossa kaulahumppari päällä 2. asennossa kaulahumppari "paraller connected" 3. kaikki päällä 4. humppareiden "sisemmät mikit" päällä 5. takahumppari päällä Olipa selvästi ilmaistu. get the funk out! |
re infecta 29.04.2003 14:43:55 (muokattu 29.04.2003 14:50:07) | |
---|
Mutta periaatteessa, jos 1. asento on kaulaa kohti, niin 1. asennossa kaulahumppari päällä 2. asennossa kaulahumppari "paraller connected" 3. kaikki päällä 4. humppareiden "sisemmät mikit" päällä 5. takahumppari päällä Mitä tuo "paraller connected" tarkoittaa? Ymmärrän kyllä englantia, mutta noin ihan nyt käytännössä tuossa kitarassa? Missäs asennossa sitä yleensä soitellaan rockia ja metallia, entäpä bluesia? Voiko sitä sanoa, vai ihanko oman maun mukaan soundia hakemaan...? EDIT: Katsoin tuon linkin ja ihan havainnollistava kuvahan siellä oli. Silti tuo "parallel connected" ei täysin auennut (muuta kuin että ylemmät humpparit toimivat samanaikaisesti jotenkin..??) "I will rather learn to enjoy misery than partake a life of hypocrisy" - A.Litmanen/Thy Serpent |
Fortune 29.04.2003 15:06:04 | |
---|
Missäs asennossa sitä yleensä soitellaan rockia ja metallia, entäpä bluesia? Voiko sitä sanoa, vai ihanko oman maun mukaan soundia hakemaan...? Karkeasti käytän itse näin: Alin asento eli tallahumppari komppiin ja läpileikkaavaa soundia vaativiin sooloihin sekä liideihin. Keskiasento puhtaaseen näppäilyyn ja komppiin. Kaulamikki pehmeämpään soolosoundiin ja pehmeään puhtaaseen komppiin. Nuo väliasennot eivät omassa RG420:sessani ole ainakaan kovin käyttökelpoisia, tuppaavat hurisemaan ja signaalitaso laskee paljon, saattaa tosin olla että kitarani on kytketty eri tavalla, itse asiassa luulen että tuossa kytkimessä on oikeasti käytössä vain nuo 3 asentoa. |