Aihe: Right-hand tapping
1 2
re infecta
17.05.2003 13:35:51 (muokattu 17.05.2003 13:37:12)
Right-hand tappingiin olen tutustumassa. Yritin hakua käyttää, mutta nyt tarvitsisin aivan perusasioita.

Pari kyssäriä:

1. Onko näin, että kun on kyse tästä right-hand täppäyksestä, niin plektraa ei käytetä lainkaan eli kielet soivat pelkästään sormen lyövästä voimasta?

2. E --t15p10h13--

Meneekö näin: Laitan plektran sivuun. Lyön oikean käden etusormella ensimmäisen kielen viidenteentoista väliin niin että kieli soi (etusormi siis lyö kieltä, mutta ei jää kielelle). Samaan aikaan vasemman käden etusormeni on ollut 10-fretissä samalla kielellä, joten siitä tuo pull-off (p10). Heti perään vasemman käden pikkurilli lyö 13. väliin?
I'm a crosscut saw, baby drag me across your log!
Snowblind
17.05.2003 13:39:08

oikean käden etusormella ensimmäisen kielen viidenteentoista väliin niin että kieli soi (etusormi siis lyö kieltä, mutta ei jää kielelle). Samaan aikaan vasemman käden etusormeni on ollut 10-fretissä samalla kielellä, joten siitä tuo pull-off (p10). Heti perään vasemman käden pikkurilli lyö 13. väliin?

Joo silleinhän se taitaa mennä. Tuota plektraakan ei ole pakko pois laitta, vaan täppäillä oikean käden keskisormela, ja pitää plektra valmiina etusormen ja peukalon välissä. Näin minä ainakin teen. Riippuu tietysti itsestäsi millä sormella tykkäät täppäillä.
kalkkuna
17.05.2003 13:44:04
Siis plektralla se ainakin minun mielestä on helpompaa, sillä ei siinä sitä voimaakaan tarvitse ***** käyttää, eli plegulla se on kai sitten helpompaa, riippuu itestäs: Haluatko hieman pehmeämpää vai terävempää tappia.
re infecta
17.05.2003 13:54:50
Siis plektralla se ainakin minun mielestä on helpompaa, sillä ei siinä sitä voimaakaan tarvitse ***** käyttää, eli plegulla se on kai sitten helpompaa, riippuu itestäs: Haluatko hieman pehmeämpää vai terävempää tappia.

Täh? Nyt meni ihan pasmat sekasin. Miten right-hand tappingia plekulla voi soittaa? Eikö right hand tapping = oikean käden sormella lyöminen? Eihän tuohon pleku liity mitenkään...
Herra Rapu
17.05.2003 13:58:06

Täh? Nyt meni ihan pasmat sekasin. Miten right-hand tappingia plekulla voi soittaa? Eikö right hand tapping = oikean käden sormella lyöminen? Eihän tuohon pleku liity mitenkään...

Kalkkuna sano ihan oikein. Voi täppäillä ihan millä huvittaa oli se sitten plektra, sormi, dildo tai kampi.. :)
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
Peter Gunn
17.05.2003 14:07:46

Eli lyöt sillä plektralla otelautaa vasten. Oletuksena, että jokin kieli on välissä.
No onkos tullut kesä...
re infecta
17.05.2003 14:14:27 (muokattu 17.05.2003 14:21:42)
oli se sitten plektra, sormi, dildo tai kampi...

Tämä selvä. Täytyykin kokeilla noita soundiaeroja eri "välineiden" välillä :) Näin vain yhden esimerkkivideon, jossa kaveri laittoi plekun oik. käden kakkossormen väliin (eli laitto plekun pois) ja täppäs vain oik. käden sormenpäillä... siitä tämä piintymä.
Cletus Awreetus
17.05.2003 20:41:52
Meneekö näin: Laitan plektran sivuun. Lyön oikean käden etusormella ensimmäisen kielen viidenteentoista väliin niin että kieli soi (etusormi siis lyö kieltä, mutta ei jää kielelle). Samaan aikaan vasemman käden etusormeni on ollut 10-fretissä samalla kielellä, joten siitä tuo pull-off (p10). Heti perään vasemman käden pikkurilli lyö 13. väliin?

Täppää mielummin oikean käden keskisormella, niin ei tarvitse sitä plektraa siirrellä. Kannattaa toki treenata keski- ja etusormi yhtä hyviksi, niin että monen sormen tapping sitten joskus onnistuu.
Kirahvi sanoo öri öri öri
kimurantti1
17.05.2003 21:12:00 (muokattu 17.05.2003 21:12:27)
Kannattaa vaan tehdä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu...kyllä se plektran kädessä pitäminen ainakin minulla hieman hankalaksi menee kun täppäilen 8 sormella...
Swan
17.05.2003 21:24:36
Joe Satrianihan käyttää plektraa todella nopeisiin trilleihin, kuten mm. Satch Boogie ja Surfing with the Alien todistavat...
"Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentista, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä omat määränpääsi." - Steve Vai
kalkkuna
17.05.2003 21:29:35
Kannattaa vaan tehdä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu...kyllä se plektran kädessä pitäminen ainakin minulla hieman hankalaksi menee kun täppäilen 8 sormella...

Jaaha, siis täppailet kahdeksalla sormella...
Hmm
Herra Rapu
17.05.2003 23:16:46

Hmm

Aaaah, Stanley Clarke..
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
Cletus Awreetus
17.05.2003 23:42:14

Aijaa??
kimurantti1
18.05.2003 20:53:02
Ethän aloita Cletus Awreetus tässäkin treadissa haastamaan riitaa minulle....
kimurantti1
18.05.2003 20:53:58

Hmm

mitäs toi nyt tarkoitti, okei täppäilen 4:llä sormella ja soitan hammereita ja pull offeja 4:llä, vai mitä tässä nyt tarkoitit ? ? ?
re infecta
18.05.2003 21:28:47 (muokattu 18.05.2003 21:29:04)
Hienoa asia tää täppäys :) Sillon aivan alkuaikoina soittelin Gunnareiden Sweet Child'o'Minen alkusooloa ihan normaalisti pikkaamalla. Nyt kokeilin täpätä saman pätkän ja ai että tuli lisää fiilistä! :) Kuullostaa nyt paljon paremmalta ja nopeuttakin on helpompi lisätä...
Cletus Awreetus
18.05.2003 21:58:33
Ethän aloita Cletus Awreetus tässäkin treadissa haastamaan riitaa minulle....

En ala.... on vain aika uskomattoman kuuloista että 15-vuotiaana hallitset jo 8 sormen tappingin. Jos näin tosiaan on, niin pointsit sulle!
kalkkuna
19.05.2003 16:03:04

En ala.... on vain aika uskomattoman kuuloista että 15-vuotiaana hallitset jo 8 sormen tappingin. Jos näin tosiaan on, niin pointsit sulle!

Sama homma, mutta pointseja en anna sillä tuon ikäinen sitä EI voi hallita.
Miikathebest
19.05.2003 18:31:39

Miksi ei voi??? Onhan siinä ollut kymmenen vuotta hyvää treenaus aikaa. Ja kun kaikki päivät täppäilee ja töppäilee, niin kyllähän se on mahdollista.
Cletus Awreetus
19.05.2003 20:36:38
Miksi ei voi??? Onhan siinä ollut kymmenen vuotta hyvää treenaus aikaa. Ja kun kaikki päivät täppäilee ja töppäilee, niin kyllähän se on mahdollista.

Noh, ei varmaan kukaan ihan 5-vuotiaana aloita tappingin treenausta. Mulla se alkoi vasta 8-vuotiaana :)!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)