Marzi 10.04.2003 21:35:34 (muokattu 10.04.2003 21:36:53) | |
---|
Vanha julkaisu "Suuri Kitarakirja" otsikoi yhden kappaleen tollai. Mielenkiintoni siis heräsi.. :) Homman ajatus oli kolmesta peruspilarista mitkä tekevät kitaristista täydellisen. Nää on omat prosessoidut versiot aiheesta pienin lainauksin. Kutakuinkin näin: Tekniikka Kitaristin tekninen puoli, osaaminen. Hyvän tekniikan omaavana voit soittaa kaiken ajattelematta, että voitko ja osaatko soittaa sen oikein. Ja kun soitat, soitat sen hyvin, hyvällä tatsilla. Kaikki soittamasi kuulostaa hyvältä ja harjoitellulta(ei opetellulta tai jäykältä you know..) vaikka vetäisit sen ensimmäistä kertaa, improvisoituna. Tie tähän on harjoittelu. Teoria Kitaransoiton älyllinen puoli. Hyvä teoriatuntemus takaa, että osaat soittaa asiat oikein, oikeasta oksanvälistä ja voit tarvittaessa muuttaa soittoasi, kehittää sitä, harhailla minne huvittaa ja tiedät aina missä menet. Löydät helposti vaihtoehtoisia melodioita ja sointuja, osaat murtaa niitä, osaat venyttää rajojasi kun tiedät vankasti missä olet nyt. Maku Kyky erottaa hyvä juttu huonosta, sovittaa oma soittosi muiden soittoon. Kyky tajuta, mitä muut odottavat sinun soittavan, kyky soittaa musiikkia, biisiä, keikkaa, fiilistä. Ei kitaraa. Loistava muusikko tai kitaristi osaa soittaa musiikkia, ei soitintaan. Oma makusi sanelee mitkä asiat ovat mielestäsi hyviä ja sitä voidaan vain analysoida teorian osaamisella.
Hauska kirja, kaiken kaikkiaan, siinä on kaikkea soittamisesta kitaran huoltamiseen ja oheislaitteisiin. Jopa kotiäänityksestä jotain. Tosin kirja on vuodelta -82, että osa jutuista on jo vähän vanhentuneita. Mutta ei se mitään, toiset asiat kestävät aikaa. Pidän ääntä, olen. |
Aerodactev 10.04.2003 21:40:19 | |
---|
Tosin kirja on vuodelta -82, että osa jutuista on jo vähän vanhentuneita. Mutta ei se mitään, toiset asiat kestävät aikaa. Siitä on tehty uudelleenjulkaisu uudemmilla tiedoilla 1992. Ihan mahtikirja on tuo. |
Marzi 10.04.2003 21:46:37 | |
---|
Siitä on tehty uudelleenjulkaisu uudemmilla tiedoilla 1992. Ihan mahtikirja on tuo. Mulla oli se wanhenpi versio, kuinkas muutenkaan. Hauskaa luettavaa eniwei :) Pidän ääntä, olen. |
Jabe 10.04.2003 22:07:42 | |
---|
Mulla on myös tuo alkuperäisestä vuoden 1982 kirjasta tehty suomennos. Kirja on hyvä, ja ihan ansiokasta sinänsä että se käännettiin suomeksi. Mutta paikoitellen se käännös on todella kökkö :-) Niinkus juuri tuo "Täydellinen kitaristi" -otsikko ... |
2N3904 11.04.2003 08:23:15 | |
---|
Mutta paikoitellen se käännös on todella kökkö :-) Niinkus juuri tuo "Täydellinen kitaristi" -otsikko ... Parhaimmat käännöskukkaset ovat mielestäni loppupuolella, jossain efektien tai vahvistimien yhteydessä: even harmonics (parilliset harmoniset) on käännetty "jopa harmonisia" tjsp. odd harmonics (parittomat harmoniset) on tietysti "outoja harmonisia" |
jogo3000 11.04.2003 09:46:50 | |
---|
Mutta nuohan pilarit ovat aika kohdallaan. Kunpa maailmassa olisi rauha ja hyvä tahto. |
geeta shredda 11.04.2003 10:44:16 | |
---|
Tuo on kyllä kitaristin raamattu. Enpä paljoa osaisi soittaa jos ei tuota kirjaa olisi aikoinaan tullut luettua. Toivottavasti tuosta julkaistaan joskus vielä uudistettu painos. Mukaan 7-kieliset kitarat, arpeggiotekniikka, laajennettu teoriaosa, uudistettu studiotekniikkaosia jne. |
Jabe 11.04.2003 12:19:43 | |
---|
Mutta nuohan pilarit ovat aika kohdallaan. Joo - asia sinänsä on kohdallaan, ja ihan hyvää pohdintaa ... kaikkien noiden mainittujen osa-aluieden tulee varmasti kehittyä, ennekuin kitaran aloittelijasta tulee muusikko. Tuo "täydellinen kitaristi" vaan saa suoraan suomeksi käännettynä mielestäni vähän erilaisen sävyn kun originaaliteksti. (Hmm .. vaikea selittää konkreettisemmin) Mutta tämä on jo kääntämisen hienosäätöä. Yllä mainitut (even, odd jne.) ovat suoranaisia virheitä - niitäkin käännöksessä piisaa. |
LaXu 11.04.2003 23:22:14 | |
---|
Parhaimmat käännöskukkaset ovat mielestäni loppupuolella, jossain efektien tai vahvistimien yhteydessä: even harmonics (parilliset harmoniset) on käännetty "jopa harmonisia" tjsp. odd harmonics (parittomat harmoniset) on tietysti "outoja harmonisia" Nuo on uudemmassa painoksessa sentään korjattu. Löytyy siitäkin silti legendaarista kamaa, kuten: "Harjoittele kunnes tunnet kitaran kyljen rinnassasi... Jos se saa sinut tuntemaan hyvää, älä lopeta ennenkuin sormesi ovat verillä!" Eli "if it makes you feel good" on käännetty aika mielenkiintoisesti. :D Sitten oli tietysti se legendaarinen "sormityyliluraus" :)
|
Jormaz 11.04.2003 23:56:52 | |
---|
"Harjoittele kunnes tunnet kitaran kyljen rinnassasi... Jos se saa sinut tuntemaan hyvää, älä lopeta ennenkuin sormesi ovat verillä!" Ted Nugent-lainaus, jees. Mua on aina naurattanut se "nauhanyhtäisy" (pull-off). Mulla on se vanha painos joka ei mm. tunne Floyd Rose-tallaa. Sikäli hyvä ettei se tunne myöskään 7-kielisiä. Miten tehdään sellainen vittuileva hymiö? Back to the 80's |
lxi 11.04.2003 23:57:44 | |
---|
Sitten oli tietysti se legendaarinen "sormityyliluraus" :) Hoho! Tosiaan. Samoin "nauhanyhtäisy" on aika ... mielenkiintoinen sanamuoto. Oli siellä muitakin hilpeyksiä. |
Grapevine 12.04.2003 11:19:43 (muokattu 12.04.2003 11:22:07) | |
---|
Mistäs niitä suomenkielisiä painoksia saa ja paljonko maksaa? |
Jabe 12.04.2003 12:21:39 (muokattu 12.04.2003 12:22:55) | |
---|
Mistäs niitä suomenkielisiä painoksia saa? Villi arvaus: kirjakaupoista ja musiikkikaupoista? ... niin. Omani ostin joskus kauan sitten muistaakseni Fazer -musiikista. |
LaXu 13.04.2003 03:21:08 | |
---|
Mistäs niitä suomenkielisiä painoksia saa ja paljonko maksaa? Omani ostin Tapiolan Akateemisesta Kirjakaupasta aikoinaan. Tosin sen jälkeen en kirjaa ole nähnyt siellä. Helsingin F-Musiikissa kuitenkin näin kerran viitisen kappaletta, joten sieltä sitä kannattaisi varmaankin lähteä metsästämään. |
ilkkis 13.04.2003 16:24:03 | |
---|
Omani ostin Tapiolan Akateemisesta Kirjakaupasta aikoinaan. Tosin sen jälkeen en kirjaa ole nähnyt siellä. Helsingin F-Musiikissa kuitenkin näin kerran viitisen kappaletta, joten sieltä sitä kannattaisi varmaankin lähteä metsästämään. olen kysellyt kirjakaupoista... painos loppu kaputt.Uudesta painoksesta ei ollut mitään tietoa.Jos omistat, älä lainaa.Kirjastoista kuulemma jo jotkut idiootit pöllii niitä.
|
pwallin 17.04.2003 16:36:33 | |
---|
olen kysellyt kirjakaupoista... painos loppu kaputt.Uudesta painoksesta ei ollut mitään tietoa.Jos omistat, älä lainaa.Kirjastoista kuulemma jo jotkut idiootit pöllii niitä. Mitä, onko minusta tehty jo kirjakin? Voi ihanaa!
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Arseska 15.05.2003 02:56:08 | |
---|
Mikas on ton kirjan nimi englanniks, A Big Guitar Book?:) |
MacGyver 15.05.2003 08:08:32 | |
---|
Mikas on ton kirjan nimi englanniks, A Big Guitar Book?:) The Guitar Handbook. -MacGyver |
Jusstus 16.05.2003 10:14:16 | |
---|
Kolmesta peruspilarista sen verran, että mun mielestä yks tosi tärkeä osa-alue puuttuu tosta. Tai tää on osittain piilossa noitten kohtien 2. ja 3. alla... Mun mielestä sellanen musiikillinen ja musikaalinen luovuus on erittäin tärkeä osa-alue hyvän soittajan kyvyissä. Sellanen, että osaa lukea muita soittajia ja täydentää kokonaisuutta omilla erilaisilla jutuilla. Mun mielestä tää on jopa huomattavastikin tärkeämpää kuin esim. erittäin nopea tekniikka tai varma soitanta. Ja juuri tällä monet kitaristikin pärjäävät; niillä on se oma juttu, joka tekee niistä juuri niin erikoislaatuisen soittajan, että jengi kiinnostuu. Esimerkkinä mainittakoon esim. Frusciante, joka tiedetään teknisesti ei niin vakuuttavaksi, mutta se luovuus ja omaperäisyys! Oh hämmästystä! "These go to eleven.." |