Aihe: Munaa Sooloon!!
1 2
Hornanturska
01.04.2003 22:57:03
Jeh..Eli Tuli nyt pakolliseksi opetella soittamaan Metallican Nothing Else Matters. Muuten biisi menee virheettömästi mutta kun soolo alkaa tuntuu että koko biisi lysähtää kun potkua ei riitä?? Kaikki eri kitarasoundit oon kokeillu ja boostannu ties millä mutta kun ei siihen tuu yhtään sitä fiilistä?? Pitääkö mun nyt myydä Jackson ja ostaa lepa?? vai mitä mun nyt pitäs tehdä?? Ainakin mun korvaan se soolo kuulostaa suht munakkaalta.. Ja itse en saa siihen sitä FIILISTÄ..
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa... http://www.analthrone.cjb.net
mikko k
02.04.2003 01:47:05
volumee vaan lisää..=)
BaariMikko
02.04.2003 02:58:02

Jeh..Eli Tuli nyt pakolliseksi opetella soittamaan Metallican Nothing Else Matters. Muuten biisi menee virheettömästi mutta kun soolo alkaa tuntuu että koko biisi lysähtää kun potkua ei riitä?? Kaikki eri kitarasoundit oon kokeillu ja boostannu ties millä mutta kun ei siihen tuu yhtään sitä fiilistä?? Pitääkö mun nyt myydä Jackson ja ostaa lepa?? vai mitä mun nyt pitäs tehdä?? Ainakin mun korvaan se soolo kuulostaa suht munakkaalta.. Ja itse en saa siihen sitä FIILISTÄ..

Se munakkuus lähtee sormista. Toki soittimillakin on osuutta asiaan, mutta viime kädessä soittaja ratkaisee. Vaikka soitinarsenaalista lähtisi millainen rannikkotykistösärö, ei sekään takaa hyvää lopputulosta, jos soittotatsi on vaisu.

Tatsin parantamiseen on vaikea antaa mitään yleispätevää ohjetta, mutta itsellä ainakin tatsi parani yhdessä taitojen kanssa. Alussa tatsini oli huono, kun piti keskittyä vain siihen, että soittaa oikein. Sitten kun oppi soittamaan oikein, pystyi keskittymään myös siihen, että soitto kuulostaa hyvältä.

Jos nyt jotain vinkkejä kuitenkin antaisi, niin ainakin dynamiikkaan kannattaa kiinnittää huomiota. Voit korostaa haluamiasi kohtia soolosta soittamalla ne erityisen särmikkäällä otteella ja vastaavasti muita kohtia ottamalla vähän iisimmin. Olen vähän huono kuvailemaan, kun en itse kiinnitä soittaessani niin paljon huomiota siihen, miten kulloinkin saavutan haluamani lopputuloksen.

Toivottavasti tästä lätinästä oli edes jotain hyötyä.
I'll follow the sun...
Keppi
02.04.2003 08:52:16
Kyseisen kappaleen soolossahan on oleellista, ett se soitetaan aika raivokkaasti. Eli jerkkua vaa siihen soittoo. Painat niin per*****sti, ett verisuonet päästä ratkeilee! Ei mitään silittelyä.
Ei se mistään Jackseonista oo kiinni...vaikka sinäänsä ihan hyvä idea myydä se pois;)
Juuup!
Juunsku
02.04.2003 14:17:46

Jos haluaa päästä helpommalla niin eiku bändi mukaan, tunnelma nousee kattoon samantien ja tatsia tulee sen mukanaa. Pitää pystyä eläytymään :)
BaariMikko
02.04.2003 20:38:52

Jos haluaa päästä helpommalla niin eiku bändi mukaan, tunnelma nousee kattoon samantien ja tatsia tulee sen mukanaa. Pitää pystyä eläytymään :)

Auttaa muuten helvetisti pitkissä sooloissa, jos rumpali osaa kuljettaa biisiä hyvin eteenpäin. Esim. jos soittaa hitaaseen biisiin pitkää sooloa, auttaa paljon jos rumpali jossain vaiheessa puhaltaa vähän henkeä biisiin ja soittaa tanakammin. Tulee sooloakin soitettua hieman raivokkaammin.
I'll follow the sun...
Nixzar
03.04.2003 09:49:09
Efektien puolelta Delay auttaa...
Keppi
03.04.2003 11:20:05
Auttaa muuten helvetisti pitkissä sooloissa, jos rumpali osaa kuljettaa biisiä hyvin eteenpäin.

Totta! Ainut vaan, ett näitä rumpaleita ei kasva ihan joka oksalla;)
Juuup!
Huikki
03.04.2003 15:03:49

Kannattaa kokeilla ihan vaan särön määrän vähentämistä. Monesti rapsakampi soolosoundi on paljon erottelevampi, kuin esim. metal zone tyyppinen särö. Mitä enemmän säröä, sitä vähemmän dynamiikkaa. Eihän se ihan noin mee, mutta sinne päin ainakin. Tilutouhut onkin sitten asia erikseen.
a>
Ossi
03.04.2003 15:34:33 (muokattu 03.04.2003 15:35:11)

Kannattaa kokeilla ihan vaan särön määrän vähentämistä. Monesti rapsakampi soolosoundi on paljon erottelevampi, kuin esim. metal zone tyyppinen särö.

Ja selkeämpi artikulaatio potkii kiinnittämään huomiota taimiin (siis tempoon, ei niihin kasveihin) sekä sävelpuhtauteen. Mättösoundilla kun pystyy peittämään jossain määrin kaiken laatuisia epätarkkuuksia, epävireisyys poislukien.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
toteemi
03.04.2003 16:57:27
vibraa ja rakeja
präng...
Vilhelmus
03.04.2003 19:42:54

Jeh, kyllähän se valittavasti sieltä sormista irtoaa.

Vastasin muuten tähän jo kerran mutta prkl:n netti ei halunnut lähettää sitä.

Yks juttu on, että halvempi Jaska ei yksinkertaisesti soi kauhean hyvin. Munkin DX2 on ihan ok kitara monelta osin, mutta se ei SOI. Siis oikein komeasti, you know. Sen huomaa aina kun on vetänyt BC Richillä tai varsinkin Stratolla. "Mihin se sustain ja tatsi hävisi".
Born of black wind, fire and steel
Hornanturska
03.04.2003 20:25:04 (muokattu 03.04.2003 20:33:04)
No kiitosta nyt vaan... Pitää lähtee treenaamaan Sweeppejä ja unohtaa muna taas vähäksi aikaa ;)
Arkka
03.04.2003 23:54:00

Lisäämpä vielä jotain yhtyen kuitenkin edellisiin kuin isä äitiin.

Ei oo mikn ihme jos meininki loppuu jos soittelee vaikka yksinään ja eka komppaa tykisti ja sit vetää sooloo.

Ja sit ei kannata heittää ko. sooloon liikaa säröö. Noi Doublestopit vai mitä ny mahtaakaan olla repii paremmin kun ei oo ihan sairas särö. Vibraattoo joo kannattaa koetella. Ja saundi on tiätty tärG. Ei liian pehmee. Ja munaa yleisesti kitaransoittoon saa kun sammuttaa vaikka valot ja eläytyy. Tai pistää silmät kiinni ja avaa suun.

Itellä toimii myös kun opettelee soolon eka teknisesti hyvin ja sitten ku osaa niin antaa mennä vähän rososemmalla otteella.

Ja siis moshaa samalla tiätty. Ja pyörii lattialla. Ainakin mulla muna on korvien välissä (peijoonin pyöräilyonnettomuus!)
Puukkoo kurkkuun!
Vilhelmus
04.04.2003 00:08:27

Ja siis moshaa samalla tiätty. Ja pyörii lattialla. Ainakin mulla muna on korvien välissä (peijoonin pyöräilyonnettomuus!)

Repesin älyttömästi.
Born of black wind, fire and steel
Imper
07.04.2003 18:13:02

samoin :D
Everyone is a per-son
Hornanturska
08.04.2003 20:38:25
Onkelmat ratkaistu! päästiin "bändin" kanssa soittamaan ja potkii!
Ben
10.04.2003 12:30:37
Rumpalin kommentti:
Jotenkin on päähän jostain jäänyt, että soolossa kannattais pistää vähän middleä lisää. Alpäätä vähän pois ja middleä lisää. Tais olla yks kitaramaikka joka ton sano.
Bändillä on tietysti myös tekemistä asian kanssa. Joskus kun skebaaja ei oo oikein ollu soolotuulella, niin oon ite vähän herätelly sitä pikku maalailulla.
Kitarasankari
10.04.2003 18:13:28 (muokattu 10.04.2003 18:14:26)
ei tarvii olla ihan ääretön tapposärö, itse ainakin saan bossin blues driverillä, delaylla ja compuralla munaa sooloon kuin sooloon aika hyvin eikä särökään ole kuin alle puolet säädettynä pedaalin nupikasta...ja kun vollea tuuppaa vähän isommalle niin johan laulaa...ja sormistahan se koko tatsi siihen hommaan lähtee kuten eräät jo mainitsikin...
Pulla on inspiraation lähde...
SirWilho
10.04.2003 20:32:56
ei tarvii olla ihan ääretön tapposärö, itse ainakin saan bossin blues driverillä, delaylla ja compuralla munaa sooloon kuin sooloon aika hyvin eikä särökään ole kuin alle puolet säädettynä pedaalin nupikasta...ja kun vollea tuuppaa vähän isommalle niin johan laulaa...ja sormistahan se koko tatsi siihen hommaan lähtee kuten eräät jo mainitsikin...

Tuo Blues drive onkin ihan saatanan hyvä itellänikin on se... Mikä delay sulla on?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)