Mörkö 01.07.2003 14:34:57 | |
---|
Olen huomannut tällaisen ilmiön että aina kun rupean soittelemaan niin sormet ovat alussa aika kankeita. Vähänaikaa kun jotain rämpyttelee niin rupeavat pelaamaan oikein. Lähteekö tämä ilmiö ajanmyötä pois vai onkos se vain aloittelijoiden "ongelma"? Niin ja antakaapas tässä samalla hyviä sormien veryttely vinkkejä. "vinsentti on vihree nyrsijä" |
Herra Rapu 01.07.2003 14:38:01 (muokattu 01.07.2003 14:38:33) | |
---|
Lämmittelevätkö huippu-urheilijat ennen kisoja? Kyllähän tuossa kitaransoitossa samalla tavalla lihaksia tarvitsee kuin urheilussa. Jokaisella kitaristilla on varmaan jonkinnäköset lämmittelyrituaalit harjoittelumielessä tai sitten ennen keikkoja. Ei ole aloittelijoiden tauti. :) |
Herra Rapu 01.07.2003 14:39:37 | |
---|
Rocco's Wrist Workout auttaa ainakin ranteen lämmittämiseen :) |
TheEvilOne 01.07.2003 14:39:48 | |
---|
Lähteekö tämä ilmiö ajanmyötä pois vai onkos se vain aloittelijoiden "ongelma"? Niin ja antakaapas tässä samalla hyviä sormien veryttely vinkkejä. Ei ole. Sormien verryttely ja lihasten venyttely kuuluu terveellisiin soittotottumuksiin. Nopea soitto ilman sormien ja lihasren venyttämistä ja lämmittelyä voi olla jopa vaarallista.(rasitusvammat) Lisää voit varmaan kysyä MacGyverilta.
|
kid ego 02.07.2003 01:27:56 | |
---|
Mä lämmittelen usein soittamalla seuraavan:
-----------------------------------------1-3-2-4- ---------------------------------1-3-2-4--------- -------------------------1-3-2-4----------------- -----------------1-3-2-4------------------------- ---------1-3-2-4--------------------------------- -1-3-2-4----------------------------------------- -5-3-4-2----------------------------------------- ---------5-3-4-2--------------------------------- -----------------5-3-4-2------------------------- -------------------------5-3-4-2----------------- ---------------------------------5-3-4-2--------- -----------------------------------------5-3-4-2- ----------------- ----------------- ----------------- ----------------- ---------3-5-4-6- -3-5-4-6--------- jne.
Muistaakseni myös Steve Vai soittelee tuota. Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |
Swan 03.07.2003 20:13:29 | |
---|
Muistaakseni myös Steve Vai soittelee tuota. Kaikesta päätellen Steve Vai taitaa soitella vähän muutakin. ;) Mutta tuossa on hyvä tapa lämmitellä aluksi, kunhan pitää huolen yksittäisten äänten puhtaudesta (ie. ei hätiköiden ja yli oman tekniikan). Niin, ihan puhtailla saundeilla sitten! Ihan ensin olisi ehkä hyvä työntää kädet kainaloihin, niin ne lämpenevät lämmittelyä varten. Hehe :) Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne." |
MeatPie 03.07.2003 21:18:17 | |
---|
|
PekKampela 04.07.2003 18:30:27 (muokattu 04.07.2003 18:32:21) | |
---|
Kyllä se hylamaito muroissa menee! |
paulinho 05.07.2003 20:44:21 | |
---|
Itse uhraan aina ennen kitaran soittoa noin tunnin lämmittelylle. Tiedän, se on paljon, mutta se kannattaa... Itse käytän "Mäkkärin" lämmittelyä, jonka tulostin joskus. Sitten, loppu aika menee erilaisten skaalojen veivaamiseen (oikeastaan tässä vaiheessa ei lämmitellä vaan harjoitellaan tekniikkaa ja nopeutta), mutta kappaleiden liruttelu/vaativampi harjoittelu alkaa vasta tämän jälkeen. |
kid ego 06.07.2003 16:34:00 | |
---|
Itse uhraan aina ennen kitaran soittoa noin tunnin lämmittelylle. Tiedän, se on paljon, mutta se kannattaa... Itse käytän "Mäkkärin" lämmittelyä, jonka tulostin joskus. Sitten, loppu aika menee erilaisten skaalojen veivaamiseen (oikeastaan tässä vaiheessa ei lämmitellä vaan harjoitellaan tekniikkaa ja nopeutta), mutta kappaleiden liruttelu/vaativampi harjoittelu alkaa vasta tämän jälkeen. Ja mikähän olikaan harjoittelusi päiväkohtainen tuntimäärä? Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |
Muhvinssi 06.07.2003 16:54:57 | |
---|
kappaleiden liruttelu/vaativampi harjoittelu alkaa vasta tämän jälkeen. Jännää opetella jotain valmiita biisejä... |
Purple Haze 07.07.2003 01:50:26 | |
---|
Itselle toimii seuraavat: - Ennen kun kitaraan kosketaan uitetaan käsiä kuumassa vedessä niin kauan kuin kestetään ja hierotaan niitä yhteen. - Sitten jammailumielessä veivataan muistista pari vanhaa veisua läpi ja voilá; kädet valmiina tositoimiin. Mikään ei -voi- mennä vikaan! "musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä" Murmurecordings-äänestä |
Kitaranraiskaaja 07.07.2003 02:19:16 | |
---|
Lähteekö tämä ilmiö ajanmyötä pois vai onkos se vain aloittelijoiden "ongelma"? Eikö nuo sinun antamat vaihtoehdot ole vähän niinkuin sama asia? Ei minulla sen kummempaa asiaa tähän liittyen ollutkaan, kaikki oleellinenhan tuossa on tullut jo sanotuksi muiden toimesta. Itse en sen kummemmin tee mitään sormien venyttelykikkoja, vaikka ehkä kannattaisi. Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä. Niin, ja rangaistus. |
kid ego 07.07.2003 02:32:53 | |
---|
Varoituksena: Älkää koskaan naksutelko sormianne tai muuta niveliä. Jos naksuttelette, saatte vanhemmiten nauttia kiduttavasta nivelreumasta. Näin olen kuullut. Venytteleminen ja venyttäminen on sallittua ja terveellistä. Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |
Kitaranraiskaaja 07.07.2003 02:42:04 | |
---|
Varoituksena: Älkää koskaan naksutelko sormianne tai muuta niveliä. Jos naksuttelette, saatte vanhemmiten nauttia kiduttavasta nivelreumasta. Näin olen kuullut. Venytteleminen ja venyttäminen on sallittua ja terveellistä. Meikäläisen ranteet naksuu aina kun niitä kääntää tietyllä tavalla. Ja sillä tavalla niitä täytyy kääntää aina välillä ihan pakosta. Tekno, POP, etno, latin, kuningas, minä. Niin, ja rangaistus. |
L_Laiho 07.07.2003 15:09:26 | |
---|
Minä leikin grip masterilla pikkurilli-etusormi-nimetön-keskari tai naputtelen sormia tossa järjestyksessä pöytään! ?_LEgSA_? |
StoRBa 07.07.2003 21:01:06 | |
---|
Varoituksena: Älkää koskaan naksutelko sormianne tai muuta niveliä. Jos naksuttelette, saatte vanhemmiten nauttia kiduttavasta nivelreumasta. Näin olen kuullut. Venytteleminen ja venyttäminen on sallittua ja terveellistä. En tiiä reumoista mutta kaveri naksutteli sormia skidinä aika paljon. Nyt se ei pysty soittamaan kunnolla kun peukku taittuu "yli" sormen keskeltä ja muutkin sormet vaan naksuu ja nitisee. Death is by my side. |
pwallin 07.07.2003 21:10:21 (muokattu 07.07.2003 21:11:21) | |
---|
Muistaakseni myös Steve Vai soittelee tuota. Joka ei oikeasti ole tekninen kitaristi, joten unohtakaa! Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
pwallin 07.07.2003 21:23:09 | |
---|
Olen huomannut tällaisen ilmiön että aina kun rupean soittelemaan niin sormet ovat alussa aika kankeita. Vähänaikaa kun jotain rämpyttelee niin rupeavat pelaamaan oikein. Lähteekö tämä ilmiö ajanmyötä pois vai onkos se vain aloittelijoiden "ongelma"? Niin ja antakaapas tässä samalla hyviä sormien veryttely vinkkejä. Ongelmasi on tosi kaikilla, mutta en anna ohjeita. Miksi? Kyse on siitä, että jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa ja ne täytyy omien harjoitusten avulla löytää. Pahimmillaan vahingoitat sormiasi tekemällä esim. muun tekemiä harkkoja jolla onkin esim. sinua pidemmät sormet tai vastaavaa. Tiettyjä perusharjoituksia on aloittelijoille olemassa mutta ainakin "kaavoihinsa kangistuneissa" musiikkityyleissä joissa soitetaan muiden säveltämiä kappaleita sopi ne sinulle fyysisesti tai ei voi olla tuhoisaa kokeilla muita kuin perusharkkoja...oma järki treeneihin! Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
kid ego 08.07.2003 04:03:41 | |
---|
Joka ei oikeasti ole tekninen kitaristi, joten unohtakaa! Luulisi silti käyvän sormien lämmittelystä? Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. |