Aihe: Ibanez-sähkökitarat
1 2
f n rose
20.07.2003 20:34:37 (muokattu 20.07.2003 20:38:35)
Onko kokemusta?mulla ei ole koskaan ollut yhtäkään ibanezia,mutta sen verran mitä oon liikkeissä ja kavereilla kokeillu niin on tuntunu yllättävän hyvältä käteen.Kuulisin mielelläni Ibanezin omistajien/ex-omistajien mielipiteitä eri malleista.
Minä en ole ROCK,mutta jonakin päivänä ehkä tulen olemaan.
Antti1
20.07.2003 20:43:47 (muokattu 20.07.2003 20:46:10)
Onko kokemusta?mulla ei ole koskaan ollut yhtäkään ibanezia,mutta sen verran mitä oon liikkeissä ja kavereilla kokeillu niin on tuntunu ylätävän hyvältä käteen.Kuulisin mielelläni Ibanezin omistajien/ex-omistajien mielipiteitä eri malleista.

Ibanezit on mun mieleen. Itse olen koittanut joitain RG:itä, JEM:ejä ja S-sarjan keppejä. Kaikki ovat olleet hyviä soittaa ja kaikissa niissä on mun käteen sopivat ohuet kaulat. Ai niin, oon koittanu myös sitä yhtä PGM-mallia (numeroa en muista, kiinteä talla kuitenkin) ja se on ollut kyllä paras kitara mitä koskaan oon soittanut. Ainoat "viat" mitä oon huomannut on olleet lo-trs -tallat ja Ibanezin mikit. Toiset myös tuntuu pitävän noista, mä en. Tuntuu olevan talloista maanantaikappaleita kumman paljon kitaroissa. Vai olisiko niin päin että poikkeuksellisen hyviä on todella vähän? Siis nyt puhutaan pelkästään tosta lo trs:stä.

EDIT: Ja muuten, eipä taida tämä tälle palstalle kuulua. Ylläpito siirtäköön tai tuhotkoon.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kunnasja
21.07.2003 00:09:16
Ainoat "viat" mitä oon huomannut on olleet lo-trs -tallat ja Ibanezin mikit.

Joo, mikit on vähän kehnot, mutta eipä tuotakaan huomaa ennen kuin on pidempään tekemisissä vimpaimien kanssa - sen verran pienistä asioista on kumminkin kyse.

Kelluvat tallat ovat vähän mallia "pitää vireen 95%" ...elikkä jos vetää kielet spagetille kammella ja päästää ne takaisin, on vire ihan aavistuksen pielessä. 4000mk Jacksoni ei tätä tehnyt, mutta 7000 Iba tekee. Ja kampi on vähän tyhmä, kun sen asennon säilyminen on kiinni parista muovipuslasta - jotka löystyy ihan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Olen ajatellut tämän ongelman korjaamista asentamalla Jacksonin kampisysteemin.

Kaula on (RG-sarja) ohut ja ihan mukava soittaa. Hyvä sustain, sekä muutenkin "tuntuu käteen hyvältä". Kelluvien tallojen kanssa on ilmeisesti _aina_ ongelmia, minkä merkin kanssa tahansa, joten se kannattaa muistaa.
Visit http://www.helionprog.com
Antti1
21.07.2003 01:43:01
Joo, mikit on vähän kehnot, mutta eipä tuotakaan huomaa ennen kuin on pidempään tekemisissä vimpaimien kanssa - sen verran pienistä asioista on kumminkin kyse.

Noi Iban mikit on loppujen lopuksi ihan hyviä, jos nyt verrataan saamaansa maineeseen. Ne on sellasia normaaleja keskiluokan mikkejä. Se mikä mua niissä ärsyttää on sen soundin ohkaisuus, sekin hoituu periaatteessa sillä että pistää vahvarista vaan vähän keskiääntä ja bassoa lisää. Mutta ei niitä kitaroita kannata mikkien perusteella kuitenkaan valita, koska ne on helppo myöhemmin vaihtaa parempiin.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
jogo3000
21.07.2003 09:48:58

Minun mielestäni Ibanez on siinä mielessä hyvä kitara, että melko halvalla saa toimivan paketin, jossa ei pitäisi pahoja fiboja olla. Itse ainakin yllätyin todella, kun testailin eri ibanezeja, ja kaikissa hintaluokissa oli hyvä kaula. Siis ei kuolleita kohtia, eikä muutenkaan mitään vaikeuksia sen kaulan kanssa.

Maalit on liian herkässä. Irtoaa herkästi siis.

Tuosta kammesta sanoisin sen verran, että enpä vielä ole semmoista kelluvaa tallaa nähnytkään, jossa ei ole ongelmia. Niitten kanssa pitää aina pelautua enemmän kuin kiinteän tallan kanssa.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Setä Groove
21.07.2003 11:39:39
Noi Iban mikit on loppujen lopuksi ihan hyviä, jos nyt verrataan saamaansa maineeseen. Ne on sellasia normaaleja keskiluokan mikkejä. Se mikä mua niissä ärsyttää on sen soundin ohkaisuus, sekin hoituu periaatteessa sillä että pistää vahvarista vaan vähän keskiääntä ja bassoa lisää. Mutta ei niitä kitaroita kannata mikkien perusteella kuitenkaan valita, koska ne on helppo myöhemmin vaihtaa parempiin.

Omassa 540Rni en ainakaan oo kokenu tarvetta moiseen(siis vaihtamiseen) hyvin pelittävät, mut toisaalta ovatki DiMarzion tekemät...
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
suolintu
21.07.2003 12:33:41
Ostin viikko sitten rg620 kitaran ja olen ollut tosi tyytyväinen. Aluksi ei meinannut oikein vire pysyä, mutta kun uutuuden nihkeys katosi kielistä niin melko tarkasti ne vireessä pysyy. Se että kamessa on sellainen muovi tiiviste, että se ei ala lonksumaan, ei ole mikään ongelma, sillä niitä saa uusia, eivätkä paljo maksa. Erittäin hyvä soitettavuus....
mhukka
21.07.2003 13:52:00

Mulla on ollu RG-570 kohta kymmenen vuotta ja hyvin pelittää. Hyvä kitara, jossa loistava soittotuntuma. Saundiltaan mun mielestä aika tumman puhuva, mikä on mun makuun. Saundiin vaikuttaa tietty monet rakenteelliset seikat. Ainoa muutos, mitä oon tehny on mikkien vaihto. Suosittelen Ibanez-kitaroita!
kimurantti1
21.07.2003 14:39:26
Kelluvat tallat ovat vähän mallia "pitää vireen 95%" ...

Niin siis juuri nämä Lo TRS - tallat, Muissa ei vikoja ole.

Ibanezin Lo Pro Edge - tallahan on yksi parhaimmista!
Ainakin parempi kun aito floikka. Johtuu siitä, että tämä "aito" floikka talla ei ole kehittynyt kovinkaan paljoa siitä, mikä se aluksi oli. Lo Pro Edgeä on paljon mukavampi myös käyttää.
Ainoa vika siinä on, että jos irtonaisena sellaisen haluaa, niin se maksaa 317e...että hinta on kyllä kova...

Uusissa Iban malleissahan on se sama talla kaikissa, hyvä talla sekin, mutta jos vanhempaa mallia ajattelee, niin kannattaa ostaa hieman kalliimpi malli, vaikka pelkästään sen Lo Pro Edgen takia.
Aardfather
21.07.2003 20:17:30
Niin siis juuri nämä Lo TRS - tallat, Muissa ei vikoja ole.

Ainakin parempi kun aito floikka. Johtuu siitä, että tämä "aito" floikka talla ei ole kehittynyt kovinkaan paljoa siitä, mikä se aluksi oli. Lo Pro Edgeä on paljon mukavampi myös käyttää.
Ainoa vika siinä on, että jos irtonaisena sellaisen haluaa, niin se maksaa 317e...että hinta on kyllä kova...

Uusissa Iban malleissahan on se sama talla kaikissa, hyvä talla sekin, mutta jos vanhempaa mallia ajattelee, niin kannattaa ostaa hieman kalliimpi malli, vaikka pelkästään sen Lo Pro Edgen takia.

Ei ole kaikissa samaa tallaa. Ibanezin uusissa keinuvatallisissa kitaroissa on ainakin Edge Pro, Edge Pro II, ZR ja Fat 20 talloja.

Kalleimmissa uusissa malleissa on yleensä Edge Pro. Vanhemmissa taas Lo Pro Edge.

Ja molemmat tallat pitävät vireen 100% mikäli talla on oikein säädetty ja kitara on kunnossa vaikka kampea vääntäisi kuinka paljon tahansa.

- Aardfather
LaXu
21.07.2003 22:36:14

Olen samaa mieltä siinä, että Lo-Pro on mukavampi kätösille, kun hienovirittimet on matammalla, mutta muuten se ei imo ole yhtään sen parempi tai huonompi kuin Original Floyd Rose. Tai no, on se Edge/Lo-Pro Edge yhdessä jutussa huonompi: jos tallan satulan ruuvit (jotka pitävän satulat kiinni tallalevyssä, eli ne ruuvit, jotka avaamalla voi tallapaloja liikuttaa eli säätää intonaatiota) menevät kuusiokoloavaimen reiän kohdalta pyöreiksi, niitä on aika ikävä saada irti.

Omassa vuoden 1989 RG550:ssä (jossa tallana Edge) näin kävi ja oli aika homma irroittaa ruuveja, sillä ne ovat ikään kuin kolossa. Original Floyd Rosessa ei ole mitään tuollaisia typeriä koloja, vaan ruuvit saisi ihan pihdeillä tarvittaessa irti, nyt piti vempata johtojen katkaisuun tarkoitetuilla pihdeillä ne irti.

Muuten ei ole oikeastaan valittamista tallan toimivuudesta.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Sateentekijä/Jani
23.07.2003 13:19:22

Itse soittelen Ibanezin AR250:llä, joka on nyt palvellut nyt minua 1,5 vuotta oikein loistavasti.

Ennen kuin soittimen ostin uutena, kiersin kaikki mahdolliset lähiseudun liikket läpi ja samantyyppisistä/hintaluokkaisista kitaroista tämä oli paras (ainakin minulle).

Hyvä kitura. Yleisesti ibanezeista minulla on pelkkää hyvää sanottavana.
"Jos jokin sanomamme voidaan tulkita kahdella tavalla, ja toinen niistä tekee sinut vihaiseksi tai surulliseksi, tarkoitimme sitä toista."
wilo
23.07.2003 14:30:31
Eka Ibanez oli Talman TC-630, minkä ostin uutena jotain -97 tai sinne päin. Korealainen erittäin vintage-henkinen kitara kolmella lipstick-mikillä ja vibrakammella. Ostopäätöksen suurin syy oli upea soittotuntuma ja lankun hieno muotoilu.

Toisen Ibanezin ostin kun halusin parantaa Talmania, enkä raaskinut laittaa em. kitaraa uusiin puihin. Ostin vm. -94 Japanilaisen Talman TC-530:n, myöskin 3:lla lipstick-mikillä mutta tällä kertaa loimuvaahterakaulalla ja ah niin upealla 9,5" radiuksella. Siihen vaan parempaa mikkiä sun muuta niin tulipa huippukitara.

Kolmas Ibanez on viime keväänä käytettynä ostettu S540LTD, olisko vuodelta -94, myöskin Japanilainen. Loistava kitara kunhan säädin vimpan päälle. Lisenssifloikkari Lo-Pro Edge, jossa huipputuntuma ja pitää vireen - paitsi jos nostaa kammella virettä tappiin ja laskee takaisin, jää hieman ylävireiseksi. Palautuu käyttämällä kampea toisessa suunnassa.

Kyllä on olleet nuo kolme Ibanezia todella hyviä. Ovat keskenään kyllä aika lailla erilaisia, kaulan muoto on hyvin erilainen kaikissa kolmessa. S540:ssä on ultraohut Super Wizard tms, Korean Talmanissa on V-profiili ja noin 14" radius, Japanin Talmanissa todella kapea ohut, melkein JS-mallin tyyppinen pieniradiuksinen kaula.
Hmm, Korean Talmani on muuten myytävänä.. =) Liikaa kitaroita kertynyt.
kunnasja
23.07.2003 14:50:26
550ex:ssä on Lo Pro Edge-talla, joka siis pitää sen vireen ei-100-prosenttisesti. Itse asiassa, aina kun kampea vääntää, kielet jäävät hieman väärään vireeseen. Jacksonin floikkalisenssi piti 100-pros. Että semmosta...
Visit http://www.helionprog.com
Booligan
23.07.2003 14:59:21

Mä sain vähän aika sitten kiinteätallaisen RG:n ja oikeen hyvin pelaa. Ei mitään valittamista. ne on yleensä kevyitä soittaa, koska niissä on saakelin ohut kaula. Jacksonissa saattaa olla tosin ohuempi...
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
wilo
23.07.2003 15:33:58 (muokattu 23.07.2003 15:34:54)
550ex:ssä on Lo Pro Edge-talla, joka siis pitää sen vireen ei-100-prosenttisesti. Itse asiassa, aina kun kampea vääntää, kielet jäävät hieman väärään vireeseen. Jacksonin floikkalisenssi piti 100-pros. Että semmosta...

Joo, luulen että säätämisellä on aika paljon vaikutusta. Ibanezin Lo-Pro Edge (sekä Edge), toisin kuin vaikkapa jacksonin lisenssifloikka pitää säätää niin, että talla ei ole täysin kitaran lankun suuntaisesti (olettaen että lankku on tasainen), vaan hieman takareunasta kohollaan. Tallaan upotettujen veitsipalojen, jotka nojaavat tallapultteihin, pitäisi olla suorassa kulmassa pultteihin nähden.
Kun Ibanezin floikkarin säätää noin niin jopa alkaa rokata. Tai sitte iskee stevevai-kramppi nivusiin. ;o)

Edit: hoono ulosanti
Manda
23.07.2003 17:09:54 (muokattu 23.07.2003 23:31:21)
Joku Ibanez löytyy ( vara kitarana / koti kitarana ) yli 12v wanha,mallia en muista .. vai olis joku EX tai joku tommonen.
Kiva soittaa, melko kevyt mut niinkun joku tos jo kerkes sanoon niin mikit ei Ibanezilla oo mitään kauheen hyvä.
Toisaalta vähän tekis mieli ostaa uus Ibanezi .. kun kiinnostas 7 kielinen tai sit Jacksonni Warru (japsi versio, ei patteri )

Jep EX Series näyttäis olevan.. eli kyllä toi muisti nippa nappa vielä toimii :D
Kivivuori
23.07.2003 19:51:06
Multa löyty vielä viikko sitten Ibanezin RX -mallin kitara. Oli ihan hyvä peli. Kiinteä talla siinä oli ja hyvin piti vireen.

.013 sarjan kielet oli ja kunnon möyryy lähti. Mikit nyt oli paskat verrattuna johonkin DiMarzion mikkeihin, mutta soittelihan niillä. Eipä noissa uusimmissakaan Ibanezeissa taida mitenkään ihmeen hyvät mikit olla.

Nyt on tulossa Ibanezin Rg 1527 BP (7 kielinen), joten kulutan Ibanezeja. Muihin en koske!
Muzik Rules!
JeeVes
23.07.2003 21:33:01
Ibanezit on kivoja. Ihan pro-kitaroita on ne kalleimmat. Oikeita tilukeppejähän ne on suurimmaksi osaksi. www.ibanez.com
Ou Behave.
Velli
23.07.2003 23:25:58
Ei ole kaikissa samaa tallaa. Ibanezin uusissa keinuvatallisissa kitaroissa on ainakin Edge Pro, Edge Pro II, ZR ja Fat 20 talloja.

Kalleimmissa uusissa malleissa on yleensä Edge Pro. Vanhemmissa taas Lo Pro Edge.

Ja molemmat tallat pitävät vireen 100% mikäli talla on oikein säädetty ja kitara on kunnossa vaikka kampea vääntäisi kuinka paljon tahansa.

- Aardfather

http://www.ibanezrules.com/namm/2003/trems.htm#REVIEW

Tuolla on vähän arvostelua noista uusista talloista. Siihen Edge Pro:hon on tullut pieni bugi kun ibanezilla ovat alkaneet säästää osissa joissa EI saisi säästää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)