Aihe: Jazzia soittamaan.
1
Numbie
19.08.2003 21:23:27

Eli mistä olisi hyvä aloitella jazzin soitto näin itseopiskelupohjalta? Tuommoinen Pat Metheny-tyylinen fuusiokama uppoaa myös hyvin, ja tuo popimpi kama, onko se nyt smoothia vai mitä, kiinnostaa myös.

Tästä varmaan on jo olemassa aiheita, mutta haku kun ei näytä toimivan niin tein uuden, pahoitteluni.
http://www.lunatia.tk
Vilppu
20.08.2003 10:09:34
Onko teoriapohja kunnossa? Jos ei niin, esim. Levinen Jazz Theory Book tai Jaffen Jazz Harmony ovat hyviä ostoksia.
Auttaa _paljon_ jos tietää mitä tekee.

Jos olet Methenenyn väännöstä innostunut, niin kannattaa sieltä lähteä liikkeelle. Eli kuuntele mahdollisimman paljon musiikkia. Kannaattaapi myös jossain vaiheessa tutustua Methenyn vaikuttajiin, tärkeimpinä varmaan Wes Montgomery ja Jim Hall.

Kannattaa myös niitä biisejä alkaa opettelemaan. Methenyltä on muistaakseni Songbook -nimellä ilmestynyt biisikirja. Lisäksi kannattaa alkaa tekemään transkriptioita biiseistä & sooloista (nuo transkriptiot ovat tärkeitä, periaatteessa niiden kautta voi oppia kaiken tarpeellisen). Käytä myös aikaa siihen itse soittamiseen. Periaatteessa improvisoimaan voi oppia vain improvisoimalla.

Kyllä se siitä. Soittamaan vaan, niin siitä se lähtee.
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
Jucciz
20.08.2003 13:38:07
Eli mistä olisi hyvä aloitella jazzin soitto näin itseopiskelupohjalta? Tuommoinen Pat Metheny-tyylinen fuusiokama uppoaa myös hyvin, ja tuo popimpi kama, onko se nyt smoothia vai mitä, kiinnostaa myös.

Metheny oli nimen omaan se muusikko, joka sai minut innostumaan jazzista lopullisesti. Sen jälkeen on tullutkin hankittua lähestulkoon jokainen miehen julkaisu, sekä paljon muiden artistien levyjä, joilla mies soittaa. Itse lähtisin liikenteeseen etenkin Still Life- ja The Road to You -levyn biiseistä, joissa on paljon melko yksinkertaisiakin, mutta äärimmäisen toimivia ja kauniita melodioita (niiden tuskallisen vaikeiden soolojen lisäksi:) )

Suosittelen tutustumaan teorian perusjuttuihin, eli moodeihin, skaaloihin ja niiden välisiin suhteisiin. Hyvään alkuun pääsin itse ainakin seuraavan web-sivuston avulla:

http://www.outsideshore.com/primer/primer

Jos kiinnostaa nimen omaan kitaralla opiskella tämänkaltaisia asioita pidemmälle, suosittelen lainaamaan joko paikallisesta kirjastosta tai vaikka ihan tilaamaan esim. Suomalaisen kirjakaupan nettisivujen kautta Mick Goodrick -nimisen herran kirjan "The Advancing Guitarist". Metheny on ollut avustamassa tuon kirjan teossa ja olihan Goodrick ilmeisesti jonkin aikaa Methenyn "opettajakin". Nämä kaksi kitaristia soittavat ainakin parilla Gary Burtonin levyllä. Burtonin bändi oli ensimmäinen porukka, jossa Metheny pääsi levyttämään 70-luvun puolivälin molemmin puolin ennen ensimmäistä omaa levyään Bright Size Life. Hieno triolevy, suosittelen lämpimästi. Bassossa huikea Jaco Pastorius.

Metheny Songbook on myös ihan hankkimisen arvoinen teos, mikäli haluaa todella syventyä Methenyn biiseihin, itse hommasin tuon teoksen ollessani varusmiespalveluksessa alkuvuodesta 2001. Inttipäivätkin menivät paljon rattoisammin kun tutustuin biiseihin uudella tavalla ja opettelin hetkittäin jopa nuoteista noita biisejä, mitä aiemmin olin lähinnä plokkaillut korvakuulolta, kun nuotinlukutaitoni ei ole mikään erityisen hyvä.

Methenyn lisäksi suosittelen tutustumaan myös John Scofieldiin, Jim Hall:iin, Larry Carltoniin ja Mike Stern:iin. Kaikki erittäin tärkeitä ja taitavia jazz-kitaristeja.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)