Aihe: Ihmepicking..
1
Sahanpurija
03.09.2003 21:51:56
Soittaako kukaan muu niinkun plekulla ja sormilla samaan aikaan? Siis että etusormi ja peukalo pitävät plektraa ja kes.sormi, nimetön ja pikkusormi näppäilevät "klassisesti". Huomasin joku aika sitten käyttäväni tuota tyyliä näppäilyissä jonkin verran alitajuiseti ja olen nyt ruvennut harjoittelemaan sitä enemmän. Onko tälle virallista nimitystä ja käyttääkö kukaan näistä "suuremmista" kitaristeista tätä tekniikkaa? Vai olenko kenties mullistanut kitaransoiton? Hoho ihan varmasti joo :D
Perhana! Kuka vei mun kalajan? Kyllä, olen kitaristi
Cletus Awreetus
03.09.2003 21:55:11 (muokattu 03.09.2003 21:55:30)
Kyllähän tosi moni kitaristi soittaa tolleen plektralla ja sormilla samanaikaisesti. Ihan perusjuttu.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Antti1
03.09.2003 21:56:12 (muokattu 03.09.2003 21:59:08)
Soittaako kukaan muu niinkun plekulla ja sormilla samaan aikaan? Siis että etusormi ja peukalo pitävät plektraa ja kes.sormi, nimetön ja pikkusormi näppäilevät "klassisesti". Huomasin joku aika sitten käyttäväni tuota tyyliä näppäilyissä jonkin verran alitajuiseti ja olen nyt ruvennut harjoittelemaan sitä enemmän. Onko tälle virallista nimitystä ja käyttääkö kukaan näistä "suuremmista" kitaristeista tätä tekniikkaa? Vai olenko kenties mullistanut kitaransoiton? Hoho ihan varmasti joo :D

Olisiko ollut joku hybrid picking tjsp. Mä käytän jossain harvoissa jutuissa. Lähinnä sellasissa biiseissä missä pitää näppäillä puhtaalla ja sit vaihtaa säröön niin nopeasti ettei siinä välissä ehtisi hampaiden välistä plektraa käteensä välttämättä nappaamaan. Lisäksi sillä saa kikkailtua vähän soundien kanssa. Kuulostaa mun mielestä joskus mukavalta kun bassot soi vähän kirkkaammin/kireemmin ja yläpää ei oo taas sellanen "raastava"/räikeä/kirkas niinkuin plektralla saattaa olla.

EDIT: Tosta saa vähän sellasen kuvan että näppäilen sormilla jos ei tarvitse käyttää säröä. Toikaan ei oikeestaan pidä paikkaansa, vaan mä näppäilen ehkä useammin pelkällä plekulla. Sitten välillä jotain nopeita juttuja sormilla (klassista kun olen soitellut niin sormet toimii edes kohtalaisesti) ja taas välillä hybridiä. Riippuu ihan biisistä.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
lxi
03.09.2003 22:04:14
Onko tälle virallista nimitystä ja käyttääkö kukaan näistä "suuremmista" kitaristeista tätä tekniikkaa? Vai olenko kenties mullistanut kitaransoiton? Hoho ihan varmasti joo :D

Yllättävästi se on keksitty jo kauan sitten. Yleisesti ottaen sormien ja plektran yhteistyöstä käytetään nimitystä "hybrid picking".

Merle Travis ja Chet Atkins olivat country-kitaransoiton edelläkävijöitä ja kehittivät hybrid pickingin pohjalta omat tyylinsä, joissa plektra soitti alakielillä bassopuolta ja sormet soittivat ylemmillä kielillä muita sointusäveliä ja melodisia kuvioita. Kirjallisuudessa törmää näinollen usein termeihin "Travis picking" tai "Atkins picking". Ja ovatpa muuten perhanan haastavia tekniikoita, kun sormet menevät koko ajan oleellisesti eri rytmissä.

Uudemmista tätä perinnettä jatkavista soittajista tulee ensinnä mieleen Yesistä tuttu Steve Howe. TJEU: Yes - Clap.
Mainostilaa vuokrattavana
Sahanpurija
03.09.2003 22:11:40
Yllättävästi se on keksitty jo kauan sitten. Yleisesti ottaen sormien ja plektran yhteistyöstä käytetään nimitystä "hybrid picking"....

Ajattelinkin jotain tuollaista. Kiitos informoinnista. Taitaa olla aika vaativa tekniikka, mutta kehitänpä siitä oma tyylin ,kun kaverit eivät vielä ole keksineet ;)
Perhana! Kuka vei mun kalajan? Kyllä, olen kitaristi
troubadour_86
03.09.2003 22:46:42
Ajattelinkin jotain tuollaista. Kiitos informoinnista. Taitaa olla aika vaativa tekniikka, mutta kehitänpä siitä oma tyylin ,kun kaverit eivät vielä ole keksineet ;)

Joojoo.. Parasta osata se viikonloppuna..! :D
ingle
05.09.2003 14:44:59
Kyllähän tosi moni kitaristi soittaa tolleen plektralla ja sormilla samanaikaisesti. Ihan perusjuttu.

no ihan perusjutusta en kyllä olis niin varma
If assholes could fly, this place would be an airport.
Jani The Rock
05.09.2003 17:53:10

No Winterin Johnny käyttää peukaloplektraa ja soittaa sormilla samaan aikaan. Silleen saa kyllä aikaan uskomattoman hienonkuuloista zysteemiä. Ostin sitten minäkin peukaloplektran kun kerran hänelläkin on, ja ajattelin että nyt minäkin opettelen soittamaan samalla lailla. Mutta eihän siitä tullut hevon helvettiäkään.
"I`m a rockabilly MAADMAN!!" -Screaming Lord Sutch
serubaabel
05.09.2003 17:58:45
Esim. Shawn Lane ja Brett Garsed käyttävät kyseistä tekniikkaa. Lane kaiketi käyttää ainoastaan keskisormea, Garsed taas kaikkia nakkeja.
Puavali
06.09.2003 12:28:47
No Winterin Johnny käyttää peukaloplektraa ja soittaa sormilla samaan aikaan. Silleen saa kyllä aikaan uskomattoman hienonkuuloista zysteemiä. Ostin sitten minäkin peukaloplektran kun kerran hänelläkin on, ja ajattelin että nyt minäkin opettelen soittamaan samalla lailla. Mutta eihän siitä tullut hevon helvettiäkään.

Ei toki lähtenyt peukaloplekun kanssa mullakaan. Joissain biiseissä sentään toimii tavasella plekulla ja kolmella sormella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)