helma29 30.11.2003 18:48:20 | |
---|
Moro! Tuossa syvästi vittuuntuneena bänditoimintaan jne. olen päättänyt ruveta todella treenaamaan kitaraa. Soitan itse rumpuja ja haaveena olisi ottaa kitara jollakin asteella haltuun, jotta pystyisin tekemään biisien pohjat itse. Osaan kutakuinkin 20 sointua ja omistan akustisen kitaran. Siis leirinuotio-kitarointi sujuu jotenkin. Siis nyt tarvitsen neuvoja, kuinka oppisin soittamaan biisit lävitse ilman virtuoosimaisuutta ja mistä saisin oppia? En halua oppia näppäilyä yms., jotkut "power-chord" - meininki ja perus-soinnut haluaisin oppia. Siis, oi Te suuret Gurut, neuvokaa minua! Lähettäkää postia, osoitteeseen: mika.lahelma@hobbyhall.fi Kiitos! |
Krice 30.11.2003 21:07:11 | |
---|
Jos osaat 20 sointua niin eiköhän ne perussoinnut ainakin ole hallussa.. ite oon soittanu yli 15v enkä tähän hetkeen muista kuin ehkä alle 10 sointua.. soinnut on joka tapauksessa aika turhia, tiluttelu on kivempää. |
Peter Gunn 30.11.2003 21:24:25 | |
---|
Jos osaat 20 sointua niin eiköhän ne perussoinnut ainakin ole hallussa.. ite oon soittanu yli 15v enkä tähän hetkeen muista kuin ehkä alle 10 sointua.. soinnut on joka tapauksessa aika turhia, tiluttelu on kivempää. Älä puhu sontaa. |
Ben_D 30.11.2003 22:20:31 | |
---|
Jos osaat 20 sointua niin eiköhän ne perussoinnut ainakin ole hallussa.. ite oon soittanu yli 15v enkä tähän hetkeen muista kuin ehkä alle 10 sointua.. soinnut on joka tapauksessa aika turhia, tiluttelu on kivempää. 15 vuotta ja muistat alle 10 sointua?? Mun käsityksen mukaan aloittelijallakin on suht' nopeesti hallussa ne perus 15 sointua. |
Torniojaws 30.11.2003 22:36:16 | |
---|
Perussointujen molli ja duuri tekee jo 16 kpl. |
lxi 30.11.2003 22:38:23 | |
---|
Perussointujen molli ja duuri tekee jo 16 kpl. Mitkähän lasket perussoinnuiksi, kun molleja ja duureja on molempia 12 kpl? "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Hornanturska 30.11.2003 22:50:34 | |
---|
Mitkähän lasket perussoinnuiksi, kun molleja ja duureja on molempia 12 kpl? Tod.Näk. C,D,E,F,G,A,H 11!!!MYY MULLE WHAMMY HALAVALLA!!!11 |
Eemil 01.12.2003 00:54:51 | |
---|
Tod.Näk. C,D,E,F,G,A,H 4+7=2 :) Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Tukekaa köyhää muusikkoa. |
novo 01.12.2003 08:21:59 | |
---|
jos minulta kysyttäs ni avosoinnut on ne perussoinnut...eli h ei ees lukeutuis noihi perinteisiin ekana opeteltaviin(en osaa itteasiassa sitä vieläkään, soitan lähinnä vitosia ;) )...eli c,d,dm,e,em,g,a,am....siinä ne, eli ei tos oo ku kaheksan...sitte pari sointua oikomalla ni siin o ne kymmenen...eli kaikki mitkä liittyy barre-otteisiin, ni on jo oma lukunsa...mitenkähän paljo satelee tästä kritiikkiä niskaan? :D voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii... |
Krice 01.12.2003 12:13:36 | |
---|
jos minulta kysyttäs ni avosoinnut on ne perussoinnut...eli h ei ees lukeutuis noihi perinteisiin ekana opeteltaviin(en osaa itteasiassa sitä vieläkään, soitan lähinnä vitosia ;) )...eli c,d,dm,e,em,g,a,am....siinä ne, eli ei tos oo ku kaheksan...sitte pari sointua oikomalla ni siin o ne kymmenen... Jätkä on tajunnu:) Sitä paitsi hevikitaristi ei tarvitse kuin.. öö.. 5 power-sointua. Tai 6 jos se elvistelee. |
Sahanpurija 01.12.2003 12:15:03 | |
---|
Kannattaapi lukea noita FAQ:ja ja opetella _muodostamaan_ ne duurit ja mollit. Ja barren kun opettelet hyvin niin pystyt jo soittamaan suurimman osan tunnetuista kappaleista ja soveltamaan... Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
Hornanturska 01.12.2003 13:23:53 | |
---|
4+7=2 :) ??? 11!!!MYY MULLE WHAMMY HALAVALLA!!!11 |
Eemil 01.12.2003 14:41:38 | |
---|
??? ?! En tajunnu nyt itekään. Eilinen on päivä uus...:) Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Tukekaa köyhää muusikkoa. |
Krice 01.12.2003 16:13:54 | |
---|
Sitä paitsi hevikitaristi ei tarvitse kuin.. öö.. 5 power-sointua. Tai 6 jos se elvistelee. Eiku 6, ja seitsemäs rock-riffiä varten. Laskin tarkkaan, että osaan 16 sointua, tosin viimeisestä en ollut varma, että mikä ihmeen sointu se on. Nutchordin avulla selvisi, että se on Dm7, jota käytetään Elokuun kruunun alussa ja lopussakin. CMX taitaakin olla yksi harvoista yhtyeistä joka oikeasti käyttääkin vähän erikoisempia sointuja. Esimerkiksi Kotiteollisuus on pärjännyt ihan hyvin yhdellä ainukaisella soinnulla ja sekin on voimasointu. |
weelie 01.12.2003 16:37:46 | |
---|
2-2-1-2-2-2-1 on duuriskaala, jolla voit laskea intervallien välisetn korkeuksien erot frettien määränä. Eli kun avoin C sointu on x32010, niin tuo 3 on root eli siis se C siinä C-soinnussa. 2 on neljä nauhaa ylempänä, eli siis intervalli kolme (major third, neljä nauhaa on 2+2 tuosta duuriskaalan alusta, siis kaksi nauhaa rootista on kakkos intervalli ja kaksi lisää niin päästään kolmoseen). seuraav kieli avoimena tarkoittaa... kolme nauhaa ylempänä, eli siis vitonen (kvintti, fifth). Siinä on jo C, mutta sitten B-kieleltä tulee vielä C uudestaan ja e-kieleltä kolmonen uusiksi. Tässä on tarvittavat intervallit sointuja varten: http://www.jmdl.com/howard/music/quick_crd_ref.html Opettele barret, niin opit nuotit kahdelta paksuimmalta kieleltä, ja täten todella monta sointua yllä olevan linkin listaamine intervallien avulla. Hanki Only Complete-opus kirjastosta. Koppaa se kortti joka on sen välissä ja osaat jo tsiljoona sointua. Tai ainakin siis samat muutaman kymmentä soinnut tsiljoonalla eri tavalla. :D Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Sahanpurija 01.12.2003 16:58:05 | |
---|
CMX taitaakin olla yksi harvoista yhtyeistä joka oikeasti käyttääkin vähän erikoisempia sointuja. Håhå!! Joo, näin se on. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
lxi 01.12.2003 19:42:15 | |
---|
CMX taitaakin olla yksi harvoista yhtyeistä joka oikeasti käyttääkin vähän erikoisempia sointuja. Ei se nyt IHAN noin mene... Duureilla ja molleilla pääsee hyvin alkuun. Siitä voi sitten vähitellen laajentaa osaamista nelisointuihin, vaikka ihan sitä mukaa kun niitä tielle sattuu. Kannattaa samalla opetellessa yrittää miettiä, että miksi kukin sointu otetaan juuri miten otetaankin ja miksi se kuulostaa juuri sellaiselta kuin kuulostaa. Soinnuissa on ihan selkeä logiikka, sen ymmärtäminen voi viedä aikaa mutta helpottaa jatkossa aivan äärettömästi, kun ei tarvitse ulkomuistista kelata jokaista sointua ja käännöstä. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Krice 02.12.2003 01:22:29 | |
---|
Ei se nyt IHAN noin mene... Hmpf.. johtuskohan siitä, että CMX on ainoa ei-hevi-yhtye jota kuuntelen? Sehän ei ole mitään heviä jos aletaan kikkailemaan sointujen kanssa.. miksi se kuulostaa juuri sellaiselta kuin kuulostaa. No miks? |
Quu 02.12.2003 08:47:19 | |
---|
Mä en osaa kuin suurinpiirtein nämä soinnut: Em, Am, Dm, Gm... Mua ei häiritse ollenkaan se, että en osaa sointuja... Jos mulla sattuu joku sointu tulemaan (kuten Dm:stä väännetty Gm), niin otan selvää mikä se hyvä sointu oli joka sieltä tuli. Mitään en oo koskaan ottanu! Koskaan en oo mitään ottanu! |