Aihe: Mitä kannattaa opetella?
1 2
DeathBlooms
12.12.2003 19:28:41
Oon soittanu kitaraa pikkusta vajaa viis vuotta. Aina aika ajoin tulee fiilis, et enkö mä tämän paremmaksi voi ikinä tulla. Sitten taas löytää jotain uutta ja kivaa opeteltavaa, jonka jälkeen taas soitto sujuu mukavasti, jonkun aikaa.. En oo varmaankaan ainut, jota vaivaa tällänen "mitäs nyt" -syndrooma..=)

Eli pyydän teitä kokeneempia ja vähemmän kokeneempia pelimanneja kertomaan mitä kannattaa opetella, mistä on hyötyä pitkällä tähtäimellä. Tietysti kaikki taito on plussaa, mutta esim. tarvitseeko tilutusta joka musiikkilajissa tai tarvitseeko mitä monimutkaisempia sointuja punkkia soitettaessa..tuskin. Eli yleisiä kitaransoitto-ohjeita kaipaisin, ja miten niitä opetella. Esim. Skaalat, sweepit(mitä ne muuten ovat?) vaikeammat soinnut, rinnakkaissävellajit ym ym.. Kaikki tieto tervetullutta.
- "Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine, Tetra-hydro-chloride, atenolol, Amanita muscaria, Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine, Cylotec and harmaline Give this all to me, I want it"
Spiridon
12.12.2003 19:41:54
sweepeistä ei tähän aiheeseen tarvitse kirjoitella, haulla löytää...

http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html
Siitä opettelet vaikka joka päivä yhen skaalan ja silti riittää kuukausiksi (vuosiksi?) soittamista.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Krice
13.12.2003 02:01:20

Oon soittanu kitaraa pikkusta vajaa viis vuotta. Aina aika ajoin tulee fiilis, et enkö mä tämän paremmaksi voi ikinä tulla. Sitten taas löytää jotain uutta ja kivaa opeteltavaa, jonka jälkeen taas soitto sujuu mukavasti, jonkun aikaa..

Osta vaikka Yngwien best of 1999 vai mikä se oli, ja opettele ne kappaleet. Ei ehkä tarvitse vähään aikaan miettiä mitä pitäisi tehdä...

Esim. Skaalat, sweepit(mitä ne muuten ovat?)

Yki käyttää sweeppejä.
Samuel P.
13.12.2003 03:51:38

Voin sanoa, että tuo "mitäs nyt" fiilis tulee vastaan vielä yli 15 vuotta soitettua (kokemus puhuu, joskin sitä vielä myös puuttuu)

Vinkkejä:

Kitara viikoksi-kahdeksi naulaan, niin ajatukset tuulettuu. Kun otat kitaran taas käteen... johan aukenee ihmeitä, tyyliin ai sen voi tehdä näinkin!

Tässä jotain omakohtaisia vinkkejä puhtaaseen tilutteluun...

Opettele hyvin yksi skaala, ensin yhdestä ja sitten kaikista asemista. Soita se puhki metronomin kanssa neljäsosina, trioleina, ihan ufoilurytmeillä... mihin nyt ajatus ja sormet taipuu ja vielä vähän pidemmälle puristamall.

Toista yhtä kuviota pitkään, välillä voit vaihtaa asemaa. Näin saat synnytettyä myös hienoja melodioita joskin käsi tuppaa väsymään (se on vain treeniä)

Avainsanana pysyy METRONOMI, ja tempo hitaalla! Rumpalit arvostavat suuresti ajoitusta ja rytmitajua, minkä ei pitäisi missään nimessä olla peikko muillekaan muusikoille.

Opettele skaala kaikissa sävellajeissa ja kaikissa asemissa mitä ihmeelisimmillä asemilla ja sormituksilla, niin avot! (tässä aina tökkää ainakin allekirjoittaneella). Ja sitten siirry seuraavaan skaalaan. Itselläni on ollut "kun osaan skaalan, osaan ne kaikki" syndrooma, mutta tähän ei pidä sortua, se on ahterista!

Itselläni on nyt vaiheessa plekun käyttö, eli olen huomannut että "plekukäsi" ei pysy mukana vauhdissa. Suosittelen siis opettelemaan pleku tai näppäilykäden pitämistä mukana kaikissa tilanteissa ja soinnuissa/juoksutuksissa (itsellä kun homma tuppaa kaikessa tuoksinassa helposti puuroutumaan).

Nämä saattoivat kuullostaa turhilta ohjeilta, mutta heitin ne silti ilmoille. Kaikkein tärkeintä mun mielstä on rytmissä soitto, joten se METRONOMI on poikaa! Kaikkihan me väännetään taiteellista tuubaa vapaalla ajoituksella, mutta sitten kun aletaan laittamaan ajallisia rajoja ynpärille, alkaa jäykistely.

No nyt mä lähden koisaan. Saas nähdä, kehtaako aamulla enää juttujaan lukea...
DeathBlooms
13.12.2003 09:47:36

Kehtaa kehtaa..Kiitos!=) Just tätä mä ajoin takaa. Että ihmiset kertois omia kokemuksiaan. Lisää odotellaan..
- "Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine, Tetra-hydro-chloride, atenolol, Amanita muscaria, Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine, Cylotec and harmaline Give this all to me, I want it"
Junkers
13.12.2003 22:50:51

Nono, et usko kuinka avarsi munki ajatuksia toi teksti. Ku on itelläki tuommonen taantumavaihe menos :P
junkers is going to break off and attack a base where they think general vasilyevsky has his headquarters
Sammakko
13.12.2003 23:02:15

Ei muutaku jammittelemaan siitä siinä kehittyy taito ja luovuus. ei mitään biisejä kannata opetella ellet välttämättä halua olla pelle...
Oral-B – Suuhoitoa ammattilaisilta
Krice
13.12.2003 23:59:15

ei mitään biisejä kannata opetella ellet välttämättä halua olla pelle...

Joo, kannattaa vaan sahata skaaloja eteen ja taaksepäin!
*sigh*
Spiridon
14.12.2003 01:29:34
Ei muutaku jammittelemaan siitä siinä kehittyy taito ja luovuus. ei mitään biisejä kannata opetella ellet välttämättä halua olla pelle...

Yksinään jamittelu on vaan vähän tylsää.
Kavereiten kanssa ehtii ehkä kerran kuukaudessa jamitteleen.

Itse en ole periaatteessa mitenkään muuten harjoitellut kitaransoittoa kuin kappaleista. Kun tulee joku ihme tekniikka vastaan (kuten harmonicsit) opetellaan se, että biisi luonnistuisi. Tämä tapa nyt vaan sopii mulle. Ihan omaksi huvikseni kitaraa soitan ja kun muille "pitää" soittaa (saunaillat) niin on kiva soittaa jo tunnettua kappaletta.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
madclass
14.12.2003 01:39:07
Livesoittoa kannattaa arvostaa. kyllä kotona ja levyjen mukana saa kivasti tiluteltua ja kikkailtua. tottakai kotona pitää harjoitella, mutta yks bändin kanssa vedetty sessio kyllä minun mielestä vastaa aika monta kotitreeniä. sitten tän jälkeen tulee vielä live-esiintymiset valmiilla setillä. Elävässä tilanteessa pistetään ne kotona harjoitellut taidot puntariin ja opetellaan kuunteleen myös muita soittimia.

sitten vielä jos halutaan haastetta ja pelimannihenkeä niin katotaan miten pärjätään kun pitää lähtee vetäseen biisi ilman kunnon treenejä, tässä vaiheessa viimeistään loppuu allekirjoittaneen taidot. mutta kunnon soittajat kyllä vetäsee :-)
Soita sitä mitä siinä ei ole. -Miles Davis
Samuel P.
17.12.2003 04:03:12

sitten vielä jos halutaan haastetta ja pelimannihenkeä niin katotaan miten pärjätään kun pitää lähtee vetäseen biisi ilman kunnon treenejä, tässä vaiheessa viimeistään loppuu allekirjoittaneen taidot. mutta kunnon soittajat kyllä vetäsee :-)

Ei siinä kunnon soittajaa tarvita, ite oon tehnyt ton parin otteeseen olosuhteiden pakosta. Ekan kerran pari vuotta sitten Turku Bandstandissa, kun tulin Rovaniemeltä päivää ennen keikkaa ja soittoporukka totesi että soitetaan sitten myös tämmöinen uusi biisi. Kyllä ensin vähän hikoilutti, mutta siitä se lähti. Mentiin vielä jatkoonkin.

Toisella kertaa oli muuten samanlainen tilanne, mutta normaali keikka ja coverbiisi. Biisin alkuperäisen version kuulin muuten ekan kerran viime perjantaina, 1.5 vuotta tuon keikan jälkeen.

Sittemmin olen juurtunut tänne pohjoiseen ja etelän bändi on ikävä kyllä pitänyt jättää.
Sammakko
17.12.2003 08:41:15

Joo, kannattaa vaan sahata skaaloja eteen ja taaksepäin!
*sigh*

nimeomaa ei. vaan kaikkea luovaaa.
Oral-B – Suuhoitoa ammattilaisilta
Jonde691
17.12.2003 14:21:03
Opettelet soittamaan puhtaasti kaikki Manowarin biisit, nii ei luulis olevan olemassa vähäänaikaan kysymystä: "mitä seuraavaks?!"
Jonde
strophe
17.12.2003 23:55:14
Kannattaa kokeilla myös soittaa esim bluesia, jazzia (vaikeaa) jne. Mitä enemmän käyttää eri tyylejä, sen monipuolisemmaksi soitto tulee. Tekniikka on mielestäni yliarvostettu asia, kannatan enemmänkin luovuutta sävellyksissä ja soitossa (kts. Yngwie, mies soittaa kuin jumala, mutta musiikki on saatanasta).
Volyymi korvaa puuttuvan taidon!
Tony Narrows
18.12.2003 10:46:04
No lähetään vaikka siitä että jos et osaa kaikkia kolmi- ja nelisointujen kaikkia käänöksiä,kaikilta kieliryhmiltä ni siinäpä sulle hommaa jo vuodeksi pariksi että hallitset ne kunnolla.
Skaalat..
En voi tietää mitä osaat,mut
Duurit,mollit,harmoonisetmollit,melodisetmollit,kaikissa sävellajeissa kaikista asemista.
Moodit kaikista asemista.
sointuarpeggoit.

Siinä ois sulle jotain opeteltavaa.
Luulenpa että taistelet noiden kanssa muutaman vuoden.
Toni A Salmi
DeathBlooms
18.12.2003 11:33:31
Joo, eiköhän tosta nyt jotain saa irti. Tarkotus oli siis tiedustella yleishyödyllisiä harjoituksia kitaran soittoon, ei erikoistua mihinkään musiikkityyliin, vaan saada vaan vankka pohja osaamiselleen. Kiitoksia vaivautuneille! =) Ilmoittelen sit parin vuoden päästä missä menään..=)
Pluto
22.12.2003 14:08:43
Mitä kannattaa opetella?

Olemaan hiljaa ja soittamatta oikeassa paikassa. Tärkeämpi taito kuin mikään arpeggio- moodi- tai skaalahommeli.
Hey silly, I got a fork.
Cletus Awreetus
22.12.2003 15:30:31
Olemaan hiljaa ja soittamatta oikeassa paikassa. Tärkeämpi taito kuin mikään arpeggio- moodi- tai skaalahommeli.

Jaaha. Siis ei pitäisi treenata soittoa vaan pitää olla soittamatta? Tota pitää vähän aikaa kyllä maiskutella suussa, ei jotenkaan tunnu järkevältä?!
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
askomiko
22.12.2003 15:51:14 (muokattu 22.12.2003 15:52:12)
Soittotunteja? Jos tuntuu että tätä paremmaksi ei voi tulla, niinkun siltä kantilta että olen huono, niin opettajan avulla pystyy oppimaan paljon, ja aika nopeasti. Moodit, sointuteoria, sointuvaihdosten järkeileminen päässä palasiksi jotta tietää mikä melodia siihen osuu. Kauniit tyylikkäät melodiat, tyylitaju, ei lopu koskaan opeteltavuus.

Jos taas tuntuu että en voi oppia lisää, koska osaan kaiken, tarvitsee pienoista kuuntelun laajentamista, vaikkapa jonkun jatsigurun suorittamana. Talohan siinä sortuu jos ei ego mahdu sisään. .)
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
askomiko
22.12.2003 15:53:30
Jaaha. Siis ei pitäisi treenata soittoa vaan pitää olla soittamatta? Tota pitää vähän aikaa kyllä maiskutella suussa, ei jotenkaan tunnu järkevältä?!

Eikö? Soitatko siis koko ajan kaiken minkä osaat? Tauko on monesti tehokkaampi kuin..öö.. vaikka koko otelaudan kokoinen dimisweeppi.
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)