Aihe: Kielet katkeilee!
1
Jasu J.L.
10.12.2003 13:46:02
Osaisko kukaan viisaampi kertoa niksejä kielten katkeilun estämiseksi? Auttaisko ohuempi pleku, eri kielivahvuudet jne? Vai onko kaikki kiinni oikean käden tekniikasta, liian jäykkää/rajua soittoa? V..u ku katkeilu pahenee vaan koko ajan..
weelie
10.12.2003 13:49:57 (muokattu 10.12.2003 13:50:04)
Mikä kitara? Katkeaako aina samasta kohtaa? Voit kokeilla öljytä/käyttää lyijykynää kitkakohdissa jne.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
saturnzreturn
10.12.2003 13:51:16
sillon on aina hyvä meininki ku kieliä katkeilee tuhottomasti
ei naiset käy paskalla
Torniojaws
10.12.2003 14:09:19

Katkeiluun auttaa:

- Paksummat kielet
- Kevyempi soittotatsi (helpottaa myös kättä, jaksat soittaa kauemmin)
- Uudet kielet
- Matalempi vire
- Laadukkaammat kielet
- Rankkojen bendien välttäminen, varsinkin kammella
RIP Fallout 3
Roberto
10.12.2003 14:46:16

Tarkista tallan ja satulan kulmat, ne kohdat joista kieli kääntyy pitää olla kuosissa. Ja .012-kielet on tietysti kestvämpiä kun jotkut kuminauhat.
Jasu J.L.
10.12.2003 15:01:39
Ongelma on ollu joka kitaralla jonka oon omistanu, vois tietysti lisätä sitä öljyä/lyijyä. Yleensä tai oikeestaan aina kieli katkeaa tallapalan kohdalta. Alan uskoa että katkeilu on kiinni pelkästään oikeata kädestä...
weelie
10.12.2003 15:45:03
Minä ainakin hion e-tallapalasta terävät kulumat pois. Tämä siis stratossani.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Timesby
10.12.2003 16:07:35

Mullakin katkes kielet aina tallapalan kohdalta. Mulla on tune-o-matic talla, eli gibson-tyylinen talla. Kun vaihdoin setin paksumpaan laitoin kielet "väärinpäin" stoptailista läpi. Eli otelaudan puolelta sisään ja toiselta luonnollisesti ulos ja käänsin kielet stoptailin ympäri normaalille paikoille. Kielten kulma tallapaloille tultaessa pienenee. Ei oo katkennu enää tosin kielet on ollu niin vasta ehkä vajaa 2 kuukautta, joka voi kyllä jollekkin olla pitkä aika samoilla kielillä, mutta ei minulle nuukalle pojalle.

Btw. voiko tämä wrap-around systeemin muuttaa intonaatiota, kun perskule on vaivaa noitten 1, 2 ja 3 kielien intonaation suhteen, kun tallapalan säätövara loppuu.
Es gang zum Vituiks!
Sir Härö
12.12.2003 14:09:42
Soittoharrastuksen alkuvaihees mulla katkeili kielii joka päivä. Pisti vähä vituttaa... Medium plekun käyttöön otto vaikutti asiaa eikä enää ol katkeillu vähää aikaa.
Rauhallisesti voi soittaa vaik soittas mimmost mättöö tahansa...
Fortune
12.12.2003 14:20:37
Soittotatsi ei tunnu vaikuttavan ainakaan meikäläisellä, viime sunnuntaina katkaisin a-kielen ja se oli ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun kieli katkesi. Sekin vanhuuttaan, kun ei jaksanut uutta settiä pistää koska vanha kuulosti niin hyvältä.

Enkä minä hipelöi soitinta ja soitan 10-setillä.

Säädöistä se taitaa olla kiinni, tune-o-maticissa kannattaa nostaa sitä peräkappaletta, että kulma pienenee ja kääntää ne tallapalat toisinpäin, jos tuntuu kieliä menevän.
"Look behind you, a three-headed guitar!"
Timesby
12.12.2003 14:59:18

Onko tallapalojen kääntöön joku kikka vai irtoavatko ne ilman onkelmia. Pitäis kääntää tallapaloja, ku säätövara loppu.
Es gang zum Vituiks!
Fortune
12.12.2003 15:00:49
Onko tallapalojen kääntöön joku kikka vai irtoavatko ne ilman onkelmia. Pitäis kääntää tallapaloja, ku säätövara loppu.

Ruuvaat vain sen ruuvin irti ja kampeat palan pois, käännät sen toisinpäin ja ruuvaat ruuvin takaisin. Very simple.
"Look behind you, a three-headed guitar!"
Timesby
12.12.2003 16:38:31

Asia selvä. Kiitän
Es gang zum Vituiks!
Paskaskitta
14.12.2003 20:26:14
Jos ne kosahtelee siitä tallan vierestä, niin otappa talla ihan irti ja kattele onko siellä joissain kohdissa jotain ihme teräviä reunoja. Jos keppi on uus niin vanha omistaja ei ole voinut tuota korjata joten sun täytyy. Tai kato vähän mihin kohtaan ja kuinka kovaa hakkaat kieliäs...
" Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain
Ze Kink
02.01.2004 17:22:58
Katkeiluun auttaa:

- Paksummat kielet

Mulla ainakin katkeilee paljon enemmän, kun vaihoin perussetikseni 0.10-0.46.. Yseillä ei katkennu ikinä, tosin ne oli liian lerput mun mieleen..
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
Torniojaws
02.01.2004 17:49:31

Mulla ainakin katkeilee paljon enemmän, kun vaihoin perussetikseni 0.10-0.46.. Yseillä ei katkennu ikinä, tosin ne oli liian lerput mun mieleen..

Saman valmistajan ?
Kokeile säätää kaulaa (truss rod) tai varmista, että on samaa ainetta kuin edellinen setti (teräs vs nikkeli/terässekoitus, esim.).
RIP Fallout 3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)