Aihe: Muita suht myöhään soiton alottaneita?
1 2 3
Eddie
03.12.2003 21:23:24

Maaliskuussa tulee ikää jo 18 eikä oo tullu soiteltua kitaraa aktiivisesti kun vasta n. 1 vuosi ja 3kk. Sitä ennen soitin kyllä kitaraa passiivisesti rumpujen ohessa mutten paljon mitään oppinut. Nuorempana poikana soittelin joskus ylä-asteella rumpuja mutta se ei syttänyt hirveesti. Kunnon inspiraatio iski vasta kitaran myötä. Harmittaa vaan kun se oma soitin löyty vasta myöhemmin. Kai sitä vielä näin pari vuotta jäljessäkin ehtii.
UP THE IRONS
Blue Moon
03.12.2003 21:33:40

- It's been a long time coming -
Jake24-25
03.12.2003 21:41:17
Maaliskuussa tulee ikää jo 18 eikä oo tullu soiteltua kitaraa aktiivisesti kun vasta n. 1 vuosi ja 3kk. Sitä ennen soitin kyllä kitaraa passiivisesti rumpujen ohessa mutten paljon mitään oppinut. Nuorempana poikana soittelin joskus ylä-asteella rumpuja mutta se ei syttänyt hirveesti. Kunnon inspiraatio iski vasta kitaran myötä. Harmittaa vaan kun se oma soitin löyty vasta myöhemmin. Kai sitä vielä näin pari vuotta jäljessäkin ehtii.

Kyllä ehdit varmasti oppia kitaransoittoa vaikka aloitat 18-vuotiaana, Eddie! Itse esimerkiksi aloitin skitansoiton 18-vuotiaana - juuri kuten sinäkin. Oppiminen vei aikansa, mutta nyt olen pätevä soittaja. Harjoittelin vain sitkeästi. Opettelin perusasiat hyvin ja aikaa myöten ne hioutuivat yhteen hyväksi kokonaisuudeksi. Tiedän myös erään toisen tyypin joka on nyt 18-vuotta ja aloitti elokuussa 2003 kitaransoiton. Hän on jo oppinut ihan hyvin ja uskon, että hänestä tulee hyvä soittaja.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Shields
03.12.2003 22:15:42
Opettelin perusasiat hyvin

Perustekniikka kannattaa tosiaankin opetella huolellisesti. Itse aloitin sähkökitaransoiton 15 vuotiaana, mutta opin vähän viallisen tekniikan, ja näin jälkeenpäin sitä on aivan mahdotonta korjata. Kyllä se siitä sutkeutuu...(mitä ihmettä)
onkohan tuota verbiä kuultu ennen... "just wondering"
"Ain't it funny how it is, you never miss it til it's gone away"
Torniojaws
03.12.2003 23:46:16

Aloitusiällä ei ole merkitystä (16v itse), vaan sillä kuinka ahkerasti harjoittelee.
Kun on soitellut kitaraa 40-50 vuotta, niin eipä sillä luultavasti niin merkitystä ole aloittiko 12 vai 20-vuotiaana.
Nuages
04.12.2003 01:38:28 (muokattu 04.12.2003 01:39:41)
Onhan näitä esimerkkejä myöhemmällä iällä aloittaneista ammattimiehistä/ja -naisista. Sen verran kaataisin kuitenkin kylmää vettä niskaan, että nuoremmalla iällä kannattaisi kuitenkin se motoriikkapuoli hoitaa kuntoon. Vanhemmalla iällä eivät ne sormet enää niin näppäriksi kehitykään, mutta varsinaisena rajoitteena tämä lienee ainoastaan klassisella puolella.

En puhu kokemuksen syvällä rintaäänellä, vaan sieltä täältä poimitulla nippelitiedolla. Itse aloitin kitaransoiton 17-vuotiaana.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
J.Granö
04.12.2003 12:57:35
Aloitin 'kunnolla' 16-vuotiaana ja nyt ikää 22.
Eddie
04.12.2003 13:56:39

Joo kyllä mulla tekniikkapuoli on ihan kunnossa ja soitto kulkee suht hyvin. Harmittaa vaan se, että jos soittoa olisi tässä vaiheessa juuri se vuosi tai kaksi enemmän takana homma toimisi reilusti paremmin. Mutta nyt pyrin soittamaan niiden "kadotettujen" vuosienkin edestä. Harmi vaan että kouluhommia on lukiossa reilusti enemmän kuin yläasteella eikä aina ole hirveästi aikaa eikä energiaakaan kouluhommien vuoksi reenata.
UP THE IRONS
Eddie
04.12.2003 13:57:35

Joo kyllä mulla tekniikkapuoli on ihan kunnossa ja soitto kulkee suht hyvin. Harmittaa vaan se, että jos soittoa olisi tässä vaiheessa juuri se vuosi tai kaksi enemmän takana homma toimisi reilusti paremmin. Mutta nyt pyrin soittamaan niiden "kadotettujen" vuosienkin edestä. Harmi vaan että kouluhommia on lukiossa reilusti enemmän kuin yläasteella eikä aina ole hirveästi aikaa eikä energiaakaan reenata kouluhommien vuoksi.
UP THE IRONS
Eddie
04.12.2003 13:58:26

Oho, tuli vähän sählättyä.
UP THE IRONS
skinkarde
04.12.2003 14:51:30
monikin täällä on sanonut, että kannattaa opetella perustekniikat kuntoon ensin.. niin siis mitä sillä meinaatte?? puhutaan vaikka nyt alternate-pikkauksesta, jos se siis on perustekniikka, niin pitääkö se reenata siihen kuntoon, että voi soittaa ihan mitä vaan sillä tekniikalla. esim. ala- ja ylä-e:tä vuorotellen tempoon 220, vai riittääkö jos osaa soittaa asteikoita 3 nuottia per kieli tempoon 160.. puhumattakaan mitä kaikenmaailman patterneja on olemassa.. no jep
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Spiridon
04.12.2003 16:31:50
Aloitusiällä ei ole merkitystä (16v itse), vaan sillä kuinka ahkerasti harjoittelee.
Kun on soitellut kitaraa 40-50 vuotta, niin eipä sillä luultavasti niin merkitystä ole aloittiko 12 vai 20-vuotiaana.

Kyllä sillä itseasiassa on. Varsinkin motoriikan kehittäminen on vanhana vaikeampaa. (ja muutenkin uuden oppiminen)
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Nuages
04.12.2003 17:55:03
Kyllä sillä itseasiassa on. Varsinkin motoriikan kehittäminen on vanhana vaikeampaa. (ja muutenkin uuden oppiminen)

Totta. Mutta kuten, sanoin se ei kevyen musiikin puolella ole niin vakavaa. Sitäpaitsi paras oppimisikä ihmisellä kestää pitkälle yli kahdenkympin.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
novo
04.12.2003 20:01:47
itse aloitin bassoa soittamaan 15-vuotiaana...siirryin kitaraan sitten tuossa pari vuotta sitten, nyt olen 19...soittotaito on mun kohdalla se että pändissä teen ja soitan liidit, meiän musiikki on tuommosta apishuttua...sitten ite soittelen kotona jotai pomppumetalliriffejä, heviä ja punkkia...iha pohjalta sointuja, mikää nopeesorminen ja loistavatekniikkainen en ole...mutta kitaransoitossa pitää olla se että ite siitä nauttii, myöhästä voi olla jos aiot yhtä kovaks staraks yhtä nopeesti ku Negativen Larry Love(naurua!!! ;) )eiköhä se oo iha itestäs kiinni millo oot mielestäs tarpeeks hyvä ym...eli ei muuta ku treenaamaan ja hyviä soittohetkiä.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Spiff
04.12.2003 20:09:34
25-vuotiaana. Eipä ole mitään hankaluuksia ollut jotka olisi voinut iän piikkiin pistää.

Vaan jos on käsistään tumpelo niin ei sitä varmaan opi vaikka aloittaisi kuinka nuorena. Kyllähän sen näkee jo pikkukakaroista kenellä on kädentaitoja ja kenellä ei.
Mitä sitä sontaa.
Negative creep
05.12.2003 14:35:47
ite alotin joskus ehkä 10-11 vuotiaana. alotinko liian myöhään???
You snooze, you lose - Dexter Holland
Miikathebest
09.12.2003 17:54:54

ite alotin joskus ehkä 10-11 vuotiaana. alotinko liian myöhään???

Juuri sopiva ikä! Pääsee sitten kingeilemään kun muut aloittelee 15-17 vuotiaina:)
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Eddie
09.12.2003 19:27:45

Onhan näitä esimerkkejä myöhemmällä iällä aloittaneista ammattimiehistä/ja -naisista. Sen verran kaataisin kuitenkin kylmää vettä niskaan, että nuoremmalla iällä kannattaisi kuitenkin se motoriikkapuoli hoitaa kuntoon. Vanhemmalla iällä eivät ne sormet enää niin näppäriksi kehitykään, mutta varsinaisena rajoitteena tämä lienee ainoastaan klassisella puolella.

En puhu kokemuksen syvällä rintaäänellä, vaan sieltä täältä poimitulla nippelitiedolla. Itse aloitin kitaransoiton 17-vuotiaana.

Perkele, musta ei tulekaan seuraavaa Ynkkää!
UP THE IRONS
PJS
09.12.2003 20:38:04

Muistakaa että harjoittelun määrä ei korvaa harjoittelun laatua. itse olen soiitanut n.8v mutta koska harjoittelen aina vaan sitä samaa bluessin renkutusta niin monet 2 vuotta soittaneet janut tiluttelee mut ihan suohon ku ne on trenannnu sellasia teknisiä kikkailuja. uskaltaisian olevani silti "parempi" soittaan ku ne vaik en nopee olekkaan.

Musiikin ja etenkin kitaran treenauksessa kannattaa keskittyä harjoittelemaan sitä mistä pitää. Jos se on sitä et sä vedät 8 vuotta niitä samoja rakkaita bluessejas nii ei mahra mittään.
23 päivää Jouluun
Stone
09.12.2003 21:08:18

Aloitin joskus 17 vuotiaana ja mitään en oikein oppinut, joten lopetin lähes heti. Aloitin uudestaan reilut 30 vuotiaana ja tässä sitä ollaan nyt soiteltu n. 9 vuotta. Eli kyllä sitä vanhempanakin oppii, kun vaan motivaatio on ok.
"It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)