Aihe: multiefektivuori, pedaalit vai styge+kitara+piuha
1 2 3 4
saturnzreturn
03.11.2003 13:42:45
mitä näistä käytät? haluatko kasvattaa multiefektivuortasi vuosi vuodelta isommaksi vai tyydytkö pariin bossin pedaaliin vai oletko kenties pedantti professorikitaristi jolla ei ole muuta kuin piuha kitaran ja vahvistimen välissä ja juttu pitää löytyä sormenpäistä.

itse suosin bossin pedaaleja (od, chorus, compressor, delay, jimi hendrix wah wah), mutta ainoa ongelma on että aina kaipaisi jotain hieman lisää, ja kalliiksihan tällainen pedaalejen kokoaminen tulee, mutta esim. keikalla ovat enemmän kuin käytännölliset..

lisäkysymys: mihin järjestykseen nämä pedaalit tulisi asettaa? sehän ei ole aivan sama asia kai?
ja entä sitten kun lisäät väliin vaikka jonkun räkkimultiefektijutun niin sittenhän vasta vaikeaksi meneekin..

ja eikös wahilla ainakin ole tarkka paikka joko ensimmäisenä tai viimeisenä (riippuen katsekulmasta), efektijonossa? kysyn tätä sillä "kotistudiossani" hyvin harvoin käytän muuta kuin yhtä efektiä kerrallaan.
ei naiset käy paskalla
vekku
03.11.2003 14:18:15
itse käytän tällä hetkellä vaan sd-1, morley pwa II wah ja vahvistimen säröt.. Mut suunnitelmissa olis että joskus tulevaisuudessa omistaisin joka kategoriasta yhden purkin, niinku delay, chorus jne..

Lisäkysymykseen sen verran että minun käsittääkseni: kitara,wah,särö,flanger/chorus/phaser,reverb(/delay,volume,amp
sit en oo varma mut luullakseni joku octaver pitäs sijottaa kaiun jälkeen?
Ei perkele! Taas meni väärä efekti päälle!
lxi
03.11.2003 14:38:33
Lisäkysymykseen sen verran että minun käsittääkseni: kitara,wah,särö,flanger/chorus/phaser,reverb(/delay,volume,amp
sit en oo varma mut luullakseni joku octaver pitäs sijottaa kaiun jälkeen?

Kamapalstalla efekti-FAQ:ssa on asiaa tästä efektien järjestyksen ikuisuuskysymyksestä.

Jotenkin minun pääni sanoisi että oktaaveri toimii sitä paremmin, mitä puhtaampaa signaalia se saa. Voin toki olla tapani mukaan väärässäkin.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Jani The Rock
03.11.2003 15:01:53

Kitara, piuha ja vahvistin. Edes kanavanvaihtopedaalia en suostu enää käyttämään. Ja vielä kun pääsisi eroon siitä piuhasta, jotten aina kompuroisi siihen. Kitaransoitto on kitaransoittoa, steppikilpailut on erikseen. 8-)
Lizard in a bottle yeah!
RjW
03.11.2003 15:42:25 (muokattu 03.11.2003 15:59:35)
Mieluiten ihan vain kitara ja vahvistin. Se kyllä sitten edellyttää että ne ovat tarpeeksi laadukkaita. Yksinkertainen on kaunista -periaate toimii kitaransoitossakin. Kamojen ja soundien säätäminen jää minimiin, ja ainakin minun mielestä efektit usein vain pilaavat hyvän perussoundin. Itse käytän kyllä silloin tällöin wahia ja delaytä sooloissa.
"If you're gonna scream, screm with me - moments like this never last"
PuNkKi
03.11.2003 15:50:01
Pelkkä kitara + Piuha + 5150 nuppi + kaappi
riittää loistavasti.. ei mitään efektejä tartte :)
..ainakaan vielä..
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Fortune
03.11.2003 17:41:25 (muokattu 03.11.2003 17:42:22)
Yksi multiefekti riittää, etusen ja päätteen väliin.

Wahi sitten heti kitaran perään ja eiköhän se tarvittava siinä ole.

Eri asia on sitten se, mitä innostuu ostamaan.

Ja efektilaite on oltava jo cover-poppoon laajan repertuaarin takia, olisi ankeaa vetää kaikki kasaripopista perinnerokkiin samoilla soundeilla.

Venymävaraa tarvitsen.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
L_Laiho
03.11.2003 17:58:26
Boss Gt-3 multi on kitaran ja kuulokkeiden,stereoitten tai stygen välissä........
?_LEgSA_?
Skebaristi
03.11.2003 18:51:43

Vahvistin-multiefekti-wah-skeba, sillä pärjää.....
"Älä koskaan soita niin nopeasti kuin pystyt, opettele soittamaan niin nopeasti ettei tarvitse soittaa niin nopeasti kuin pystyy"
Härski
03.11.2003 19:17:00 (muokattu 03.11.2003 19:17:10)
Tässä mun setti:

Kitara > Boss CS-2, Compression Sustainer > H&K Tubeman > Ibanez GE9 > Ibanez CS9, Stereo Chorus > Ibanez DE-7 > Vahvistin/Mikserivahvistin.
Safaweb
03.11.2003 19:23:09
Minustakin olisi ihan kiva saada hankittua kaikista efekteistä ainakin yksi kappale (mieluummin Bossin, niiden keräily on vähän niinkuin postimerkkeilyä :)).

Kalliiksihan se varmasti tulee, mutta jos tarpeeksi kauan jaksaa niiden kanssa leikkiä, niin voi saada uskomattomia saundeja aikaiseksi. Ehkäpä oman ominaissaundin. Perusajatuksena minullakin on, että homma lähtee sormista.
Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
KMT
03.11.2003 21:22:11

Nyt kitara-multiefekti-transistorivahvistin,
tulevaisuudessa multiefektin tilalle erilliset pedaalit
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
Tony Narrows
04.11.2003 12:48:13
Kamani lyhyesti:

Kitara --> Morley Volume pedal --> Morley Bad Horsie -->
Boss DS-1 --> Ibanez TS808 --> Mesa/Boogie mark IV
ja loopissa Boss CE-5 --> Dan-Echo --> Roland SRV-2000

tällä hetkellä kamojeni käyttö on aikalailla steppailua.
Tarkoitus olisi hommata midiohjaus pedaaleille,mutta
vermeet mitä tarvin,että saan kamani midi ohjattavaksi maksavat aika paljon joten en juuri nyt ole ostamassa niitä,mutta tarkoitus olisi tulevaisuudessa ostaa (eli loopperi ja midicontroller) ja räkkiin hankin kaiut ja kivat vilkkuvat valot =)

Ja mitä noihin kamojen järjestykseen niin itse käytän kaikkia
saundia kompressoivia ja saundia muokkaavia efektejä,ennen vahvistinta (esim. Wah,säröt,compressorit...)
ja looppiin sitten (esim.Chorus,Reverb,Delay...)
mutta ei ole mitään sääntöä minkä mukan laitteet pitäisi laittaa.Kannattee kokeilla mikä itsestä tuntuu parhaalta.
Ja kuten Nahkis tais mainita.... soittokamojen puolella tais aiheesta olla juttua,kannattee käydä lukaseen.

Ja mitä kamojen hankkimiseen tulee.. Minusta on hyvä että omistaa palon erinlaisia efektejä.Eihän niitä ole pakko aina käyttää,mutta minusta ei olisi kiva soittaa aina samoilla saundeilla ja efekteillä,mutta on ihan ok jos pärjäätte plug-in-and-play menetelmällä.
Toni A Salmi
sikanaama
04.11.2003 14:38:30
Kaiken maailman efektejä tykkään ostella vaikken niitä hirveästi ole vielä ostanutkaan, ainoastaan wahi ja särö ja echo. Heti kun rahaa kertyy sopivasti niin ostan mielelläni melkein mitä vaan vaikka jotain turhiakin. Nauhottaessa käytän efektejä mutta normaalisti soittaessa ei kitaran ja vahvistimen välissä ole kuin piuha.
Aveikkapatahelluvanoois!
PJS
04.11.2003 17:32:17 (muokattu 07.04.2004 09:27:56)

Tällä hetkellä pedaalilautani näyttää tältä:

Cry Baby-->Big Muff Usa--->Small Clone

Delay pedaalia etsiskelen edelleen....ja tohon vois ehkä ostaa jonkun vähän erilaisen säristimen, bossin sd-1 vois ollakova sana.
Elämme enigmaattisia aikoja...
LaXu
04.11.2003 17:38:26 (muokattu 04.11.2003 17:41:11)
Mies, kitara, piuha ja vahvistin on meininki tällä hetkellä. Vahvistimen oma jousikaiku riittää pitkälle, delayn ja choruksen hommaan kuitenkin jossain vaiheessa. Veikkaanpa, että ostan jonkun räkkimultiefektin siihen käyttöön.

Omistan kyllä wahin, mutta sitä ei tule oikeastaan lainkaan käytettyä.
Miikathebest
04.11.2003 17:56:00 (muokattu 04.11.2003 17:56:54)

Multiefekti...
Tarkoitus olisi kyllä saada paremmmalta kuulostavaa soitantaa kuulumaan samoilla vehkeillä turhauttavan pitkän ajan kuluttua.

Kyllä expressio-pedaalilla saa ihan kivoja juttuja esim. säädeltyä ring modulatorin taajuutta. kuulostaa ihan joltain rikkinäiseltä radiolta...
Kyllä niillä efekteilläkin voi soittaa, ja saada hienolta kuulostavaa kamaa aikaiseksi.

Wah on ihan vakio. Ilman ei tulisi toimeen(ainakaan hirveän hyvin).

Välillä tulee laitettua efektiä niin paljon että soittotaidot ei enää näy ollenkaan, mutta 80% ajasta kuitenkin pysyttelen ihan sillä perus linjalla: delay, reverb, overdrive..
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Vilppu
04.11.2003 18:41:02
Tarpeen mukaan kutakin.

Multiongelmia olen omistanut, mutta niiden kanssa tulee tuo midiohjattavuus mukaan kuvioihin (siis jos räkkivermeistä puhutaan), ja itse en ainakaan jaksa sitä ohjelmoimista. Oma paikkansa niilläkin silti on maailmassa.

Nykyisin omistan siis muutaman laadukkaan pedaalin, delay oikeastaan pitäisi enää joskus hommata. Noista lähtee sitten käytännössä kaikki tarvittavat soundit ja häröäänet, varsinkin jos vielä käyttää slidea hyväkseen. Monipuolisia kun ovat. Ja ehkä Ebowkin olisi ihan kiva...

Suuren osan aikaa on kuitenkin mukava vain iskeä piuha vahvistimeen. Eipä sitä paljoa muuta lopulta onneen tarvitse.
Ole jazzkitaristi - osta PM100.
Tinmo
04.11.2003 19:34:40
Jos olisi kunnon styge, en käyttäysi välttämättä edes Wahia. Nyt kuitenkin: SG - Morley - Jackhammer - Marsu.
"I can´t even say that word (disco), its too early to spoil rest of the day!" -Bon Scott
saturnzreturn
05.11.2003 08:48:34
itse asiassa tulipahan tässä mieleen vielä sellainen asia kun en ole noita bossin (tai minkään muunkaan) lootia tullut ostettua vähään aikaan ja pitäis ostaa ton supr od:n kylkiäiseks semmonen kunnon jytisevä ja puhdas 90-luvun alternative distortion ni oisko kellään vinkkiä? esim. onko kellään tietoa/heittää linkkiä sellasesta laitteesta kun big muff...joku ryssäläinen särö kuulemma???
ei naiset käy paskalla
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)