Closure 19.10.2003 13:13:23 | |
---|
En ole kauaa soitellut mutta nuo mun soolot on kaikki aika yksitoikkoisia.. miten saan lisää mielikuvitusta.. Mulla on paljon käytetty yhtä samaa skaalaa eri kohdista.. mutta en osaa enkä tajuu että miten saisin lisää sisältöä näihin sooloihin? On mulla vähän tappinkia mutta sekin alkaa kuulostamaan tylsältä.. Auttakaa tyhmempää! Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
lxi 19.10.2003 13:43:43 | |
---|
Mahdotonta neuvoa kuulematta sekuntiakaan tuotoksistasi. Etkä edes kertonut mikä tämä usein käyttämäsi skaala on. Rytmistä vaihtelua. Moniäänisyyttä. Poikkeuksellisia sävel- ja skaalavalintoja. Kromaattisia fillejä. Kokosävelfillejä. Toistoa tehokeinona. Toistoa tehokeinona. Toistoa tehokeinona. Oktaavihyppyjä. Muita intervallihyppyjä. Huiluääniä. Keinoja kyllä löytyy. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Fortune 19.10.2003 13:44:17 | |
---|
Unohda tekniikkakikkailut, kuuntele biisiä ja koeta keksiä hyviä melodiakulkuja ja teemoja sooloosi. Se on paras lähtökohta, fraseeraukset tulevat sitten soittaessa. Tyhjää lurittavia kitaristeja on liikaa, ajatusta peliin. Jollet keksi mitään oleellista sanottavaa soolollasi, niin älä soita sitä. |
Vilppu 19.10.2003 13:52:57 | |
---|
miten saisin lisää sisältöä näihin sooloihin? vinkuloita: - Koita luoda selkeä melodia sooloon. Mahdollisimman hieno sellainen (ei välttämättä kaunis, vaan hieno). - Jos on joku biisi, johon olisi tarkoitus soittaa soolo, kokeile ensin laulaa soolokierron päälle melodia. Tätä kannattaa harjoitella muutenkin, ja paljon. - Nauhoita itsesi improvisoimassa biisiin soolo ja sitten kuuntele & mieti mitä voisi tehdä paremmin. Tai jos tykkäät säveltää soolon valmiiksi, niin nauhotetuista improista voi poimia ideoita. - Soolo pitäisi ikään kuin kuulla päässään ennen kuin sen soittaa. Laulaminen auttaa myös tämän treenaamiseen. - Älä tunge väkisin sooloon täppäystä, tiluttelua, yms. kikkoja. Niiden pitäisi ikään kuin nousta & syntyä itsestään siihen sooloon jos ovat tullakseen. Muuten lopputulos on aika teennäisen kuuloinen. - Esim. reharmonisaatiotekniikoita kannattaa hyödyntää, jos harmoniaoppi on tuttua, mutta niistä ei saa tehdä itsetarkoitusta. Eli niiden täytyy palvella melodiaa. Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
-Viivi- |
Closure 19.10.2003 14:03:59 | |
---|
Mahdotonta neuvoa kuulematta sekuntiakaan tuotoksistasi. Etkä edes kertonut mikä tämä usein käyttämäsi skaala on. Rytmistä vaihtelua. Moniäänisyyttä. Poikkeuksellisia sävel- ja skaalavalintoja. Kromaattisia fillejä. Kokosävelfillejä. Toistoa tehokeinona. Toistoa tehokeinona. Toistoa tehokeinona. Oktaavihyppyjä. Muita intervallihyppyjä. Huiluääniä. Keinoja kyllä löytyy. Joo meinasin heti aluks laittaa nää tänne mut aattelin kuiteski joku alkaa taas valittaa että demopalsta on mainostusta varten.. Kuuntele ja kommentoi/valita http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=22776tai vanhempaa http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=22447 tai sitten jo nää ei toimi niin www.mikseri.net/wingsoffire t Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
kalkkuna 19.10.2003 14:27:22 | |
---|
|
Closure 19.10.2003 14:30:19 | |
---|
Ja se usein käyttämäsi skaala on? joku blues skaala.. pentatoninen tai jotain.. huomaa etten ole perehtynyt vielä näihin paljoa... Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
blastoff 19.10.2003 14:46:47 | |
---|
Muutamia sekalaisia ajatuksia ja kommentteja tuli mieleen: Kannattaa kokeilla jonkin totaalisesti omasta tyylistä poikkeavan musiikin kuuntelemista/soittamista. Ehkä sieltä löytyisi jotain uusia ajatuksia joita voisi soveltaa sitten omaan soittoonsa. Soolo pitäisi ikään kuin kuulla päässään ennen kuin sen soittaa. Laulaminen auttaa myös tämän treenaamiseen. Naulan kantaan. Tämä on kyllä IMO oleellisin asia koko improvisoinnissa. Vielä kun itsekin pystyisi sen täysin sisällistämään... :) Tosiaankin tuo tekniikkakeskeinen lähestymistapa ei välttämättä ole se kaikkein tyydyttävin. Kannattaa kokeilun vuoksi rajoittaa soittonsa vaikka yhdelle kielelle, niin siinä on jo pakostakin ryhdyttävä keksimään melodisia ajatuksia. Did you know that if you play New Kids On The Block records backwards... they actually sound better - Bill Hicks |
Closure 19.10.2003 14:54:23 | |
---|
Muutamia sekalaisia ajatuksia ja kommentteja tuli mieleen: Kannattaa kokeilla jonkin totaalisesti omasta tyylistä poikkeavan musiikin kuuntelemista/soittamista. Ehkä sieltä löytyisi jotain uusia ajatuksia joita voisi soveltaa sitten omaan soittoonsa.
Naulan kantaan. Tämä on kyllä IMO oleellisin asia koko improvisoinnissa. Vielä kun itsekin pystyisi sen täysin sisällistämään... :) Tosiaankin tuo tekniikkakeskeinen lähestymistapa ei välttämättä ole se kaikkein tyydyttävin. Kannattaa kokeilun vuoksi rajoittaa soittonsa vaikka yhdelle kielelle, niin siinä on jo pakostakin ryhdyttävä keksimään melodisia ajatuksia. mä oon hakenut jotain erilaista omaan musiikkiini.. oon alkanut kuuntelemaan kaikenlaista progea, klassista musiikkia jne.. viittiskö joku kertoo asiallisesti jonkun loistavan bändin.. Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
Antti1 19.10.2003 15:02:49 | |
---|
mä oon hakenut jotain erilaista omaan musiikkiini.. oon alkanut kuuntelemaan kaikenlaista progea, klassista musiikkia jne.. viittiskö joku kertoo asiallisesti jonkun loistavan bändin.. Mä en oikeen tiedä mikä tää sun loistava bändi on, mutta itse saan aika paljon potkua soittoon nykyään kuuntelemalla Paul Gilbertin soolotuotantoa ja Van Halenia. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Miikathebest 19.10.2003 15:37:37 (muokattu 19.10.2003 15:42:15) | |
---|
Kuuntele Bluesia, ja tuu tänne soittamaan! :) Vibratoa kehiin... vinguttele pitkiä jumituksia... vähemmän tilua... |
Jabe 19.10.2003 17:03:15 (muokattu 19.10.2003 17:09:11) | |
---|
huomaa etten ole perehtynyt vielä näihin paljoa... Olisiko tuossa vastaus kysymykseesi? Uuden oppiminen voi olla työlästä, mutta palkitsee pidemmän päälle. Ota oppitunteja. Opettele kitaralehtien oppitunteja. Hanki esim. Suuri Kitarakirja ja opettele muutama uusi skaala. Opettele joku suosikkilevysi soolo ihan yksi yhteen. Liity uuteen bändiin joka soittaa erilaista musaa, kuin mitä himassa soittelet. Noin alkajaisiksi. |
Closure 19.10.2003 17:30:03 | |
---|
Olisiko tuossa vastaus kysymykseesi? Uuden oppiminen voi olla työlästä, mutta palkitsee pidemmän päälle. Ota oppitunteja. Opettele kitaralehtien oppitunteja. Hanki esim. Suuri Kitarakirja ja opettele muutama uusi skaala. Opettele joku suosikkilevysi soolo ihan yksi yhteen. Liity uuteen bändiin joka soittaa erilaista musaa, kuin mitä himassa soittelet. Noin alkajaisiksi. Oppitunteja.. en vielä. Kitaralehdet.. hiukan. Suuri kitarakirja.. vähän enemmän kuin hiukan. Suosikkehevyni soolo.. mahdotonta tällä hetkellä. Uusi bändi.. on hakusissa.. Kuten huomaat yritystä on.. mutta ajattelinkin tulla tänne kysäisemään jotain hyviä vinkkejä.. Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
J.Ahonen 19.10.2003 17:37:15 | |
---|
Moodit. Sieltä sitä sävyä löytyy. |
Closure 19.10.2003 17:43:49 | |
---|
Moodit. Sieltä sitä sävyä löytyy. Mites ne sitten "toimii" Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune |
mikko1 19.10.2003 20:11:25 | |
---|
kuuntelet punkkia. "Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir |
Juugeli 19.10.2003 20:35:13 | |
---|
Revittele slide-putken ja Whammy pedalin kanssa jollakin avoimella vireellä.rock and/or roll!!!!!! |
KanZuu 19.10.2003 21:51:48 | |
---|
Juuh Steve Vain kuuntelua suosittelisin minäkin, ostin yhden levyn (passion and warfare) ja heti laitoin toisen tilaukseen. |
Keppi 20.10.2003 08:13:03 | |
---|
Melodia on nimenomaan avainsana! Duuri- ja molliskaaloillakin saa pelkästään jo tosi mielenkiintoista tavaraa, kun niitä osaa käyttää. Opin itse jo kauan aikaa sitt noi asteikot, mutt meni pitkää ennekun oivalsin, miten niitä kannattaa käyttää. Sillon tuli sitt vaan aivottomasti jouksutettua sormiaan, ku ei saanut muuten mitään järkevää aikaiseks vähillä äänillä. Kyllähän se tietysti kävi silleenkin, kun vaan osas valita oikeen asteikon, mutt ei se hirveen järkevältä kuullostanu, eikä ollu hirveen kiva ees soittaa. Sitt kun oppi hahmottamaan melodioita, ni kylläpä hommasta tuli heti paljon mukavampaa. Sama juttu koskee myös noita moodeja. Niiden sormitukset oppii suhteellisen helposti ja äkkiä ymmärtää, millon niitä voi käyttää...mutta niiden käyttäminen järkevästi ja mielenkiintoisesti onkin sitt ihan eri juttu;)...ja melodisuus siihenkin on ratkaisu. Mitä minä halusin tällä sanoo?;) On olemassa paljon kikkoja ja tekniikoita, millä saa väriä soolojen osiin tai vaikka koko sooloon, mutt ei se mun mielestä pelasta siltä tosiasialta, ett on opittava soittamaan melodioita saadakseen soittoon milenkiintoa. Sitäpaitsi sillon pärjää vähemmillä äänilläkin;) "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Fortune 20.10.2003 08:44:27 | |
---|
Revittele slide-putken ja Whammy pedalin kanssa jollakin avoimella vireellä.rock and/or roll!!!!!! Kuulostaa erikoiselta. Ettet wahwahia tarkoita? |