Aihe: Musiikkipedagogin koulutus mitä vaatii?? 1 | |
---|---|
![]() 27.03.2004 19:32:51 | |
Eli lukion jälkeen ajattelin lähteä tälle linjalle, jos fysiikan luku jää vähemmälle. Eli mitä sisäänpääsy vaatii? Mitä siellä "opetetaan"? shto etta? | |
![]() 27.03.2004 20:00:23 | |
Periaatteessa pitäisi olla musiikkiopiston päästötodistus, tai sitten vastaavat tiedot ja taidot. Pääsykokeissa on teoria/säveltapailukoe ja ehkä haastattelu. Teoria/säveltapailukokeessa kysytään ihan perusteoria juttuja ja sitten pianolla soitetaan melodiadiktaatti, eli pitää osata blokata melodia ja soinnut kuulemalta. Ja olikohan siellä joku laulukoekin, eli piti osata lurauttaa melodia nuoteista. Eli kokemusta pitää olla teoreettisesta tietämyksestä kohtuullisesti. Lisäksi soittotaito pitää olla aika pitkällä. Ja tietenkin riippuu mihin pyrit ja mitä instrumenttia. Klassiseen kitaraan esim. Turkuun, mistä ite oon valmistunut otetaan oppilaita n. 2-4 vuodessa. Silloin kun itse pyrin, niin musiikkipedagogilinjalle otettiin 3 kitaristia. Pyrkijöitä voi olla kymmeniä, tai paljon vähemmänkin. Riippuu vuodesta. Silloin kun itse pyrin, niin kaikkien kitaristien pääsykokeet olivat Lahdessa ja kilpailu oli aika kovaa. Monilla (lähes kaikilla) oli Turku ekana vaihtoehtona, koska Timo Korhonen ja Ismo Eskelinen opettavat siellä. Lukion todistuksella ei ole oikeastaan mitään merkitystä pyrkiessä musiikkialalle. Soittotaito on tärkein ja teoriaa pitää osata jonkin verran, vaikka soittaisi kuinka hyvin. Suosittelen alaa. Pitkät lomat. Työpäivät alkaa vasta puolen päivän jälkeen. Saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Koulunkäyntikin on vapaata ja rentoa. Oikeastaan tylsiä teoriatunteja ei ole. Mitä nyt eka vuonna voi käydä kuvayms.taidehistoria tunneilla. Musiikinhistoriaa voi opiskella. Musiikinteknologiaa on ja oikeastaan aika vapaavalintaista meininkiä muutenkin. Oikeastaan hemmetin helppoa tuo koulu, jos tykkää musiikista ja on avoin asioilla. Tietty rentous auttaa. ...sellasta | |
![]() 27.03.2004 20:13:56 (muokattu 27.03.2004 20:15:06) | |
Eliks mulla pitää olla jonkun musiikkiopiston todistus? Olen lukiossa tällä hetkellä ja kokemusta kitaran soitossa lukion päätyttyä tulee oleen joku 6-7 vuotta. Edit: Kuka on Timo Korhonen? Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni... shto etta? | |
![]() 27.03.2004 20:21:13 (muokattu 27.03.2004 20:27:14) | |
www.timokorhonen.com Jos olet sähkärihemmoja, ni joku pop/jazz konsan kävijä voi valaista hieman sitä puolta. Itellä ei siitä ole tietämystä, vaikka pari kaveria sieltä on pedagogilinjalta valmistunutkin. Kannattaa lukea hieman kritiikkiä, mitä mieltä maailmalla miehestä ollaan: http://www.music.taide.turkuamk.fi/timo/kritiikit.html Joskus kännipäissämme opiskeluaikoina "haukuimme" Timoa maailman parhaaksi kitaristiksi, mutta sellasta huulenheittoa tuo on. :D ! On tosiaan aivan ylivertainen klassisen soittaja mielestäni ja tyyppinäkin mahtava. Mutta klassista paskaahan tuokin soittaa. Ois vaan alkanu soittaa ynkkää, ni ois maailmankuulumpi. :DDDDD!!! ...sellasta | |
![]() 27.03.2004 20:35:16 | |
Niin ja sähkökitaraa opettaa turkkuses Ilpo Murtojärvi ja klasaripuolen tyypitkin "joutuvat" Ilpon oppiin, jossa opetellaan vapaasäestyksen jutskia. Ilpo taitaa olla tuttu joillekin. Soittaa aika paljon telkkariohjelmissa. Tuttu Jutussa ainakin soitti ja kakkosen musaohjelmissa usein. ...sellasta | |
![]() 27.03.2004 21:31:46 | |
Eliks mulla pitää olla jonkun musiikkiopiston todistus? Olen lukiossa tällä hetkellä ja kokemusta kitaran soitossa lukion päätyttyä tulee oleen joku 6-7 vuotta. Onko sulla mitään todistuksia/tutkntoja suoritettuna? ~ 7ender $tratocaster ~ | |
![]() 27.03.2004 23:50:53 | |
Mitenkäs on, jos on vaikka päättötodistus musaopistosta klassisesta kitarasta niin voiko päästä kouluun pop/jazz-puolelle soittamaan sähkökitaraa? Vaikka aika eri soittimiahan noi on..... Tavallaan. Pop/jazz-puolesta ei oo itellä kokemusta ja ois kyllä aika mielenkiintoista tietää mitä kaikkea sillä puolella opetetaan kun tota klassista kitaran soittoa on tullu harrastettua.... | |
![]() 28.03.2004 10:36:03 | |
Pop/jazz-puolesta ei oo itellä kokemusta ja ois kyllä aika mielenkiintoista tietää mitä kaikkea sillä puolella opetetaan kun tota klassista kitaran soittoa on tullu harrastettua.... Voisin sanoa (hiukan arvata) että kaikkea muuta, paitsi klassista. ~ 7ender $tratocaster ~ | |
![]() 28.03.2004 13:57:10 | |
Onko sulla mitään todistuksia/tutkntoja suoritettuna? ööh, ei... shto etta? | |
![]() 28.03.2004 21:09:42 | |
Voisin sanoa (hiukan arvata) että kaikkea muuta, paitsi klassista. No itse asiassa ainakin musaopiston pop/jazz-puolella pääsee soittamaan jonkin verran myös klassista.Tutkinnossa soitan itsekin vapaavalintaisena pari klasarikipaletta.Asiaan voi tietysti vaikuttaa myös se,että opiskelen sivuaineena klassista kitaraa ja molemmissa on sama opettaja.Joka tapauksessa pop/jazz-puolella soitetaan rautalankapaskaa(pieninä annoksina tietysti sekin oikein hauskaa),bossa novaa,bluesia,heviä,funkkia ja mitä vaikeampia tutkintoja suorittaa,sitä enemmän tulee kuvioihin mukaan jazzia.Tolpassa ei taida juuri muuta enää ollakaan. Konservatorion systeemeistä en sitten paljon tiedäkään. Musiikki on elämä. | |
![]() 28.03.2004 21:43:32 | |
No itse asiassa ainakin musaopiston pop/jazz-puolella pääsee soittamaan jonkin verran myös klassista.Tutkinnossa soitan itsekin vapaavalintaisena pari klasarikipaletta.Asiaan voi tietysti vaikuttaa myös se,että opiskelen sivuaineena klassista kitaraa ja molemmissa on sama opettaja.Joka tapauksessa pop/jazz-puolella soitetaan rautalankapaskaa(pieninä annoksina tietysti sekin oikein hauskaa),bossa novaa,bluesia,heviä,funkkia ja mitä vaikeampia tutkintoja suorittaa,sitä enemmän tulee kuvioihin mukaan jazzia.Tolpassa ei taida juuri muuta enää ollakaan. Konservatorion systeemeistä en sitten paljon tiedäkään. Mä soitan "klassista kitaraa" ja oon soitellu nyt bossa nova-biisejäkin.. Ja musaopiston bändissä vähän kaikenlaista. Eli siis periaatteessa ois mahdollisuus päästä johonki pop/jazz-puolellekin vielä joskus? Vai kuinka vaikeita juttuja nää kaikki hommelit on jos oot soitellu vaan niinku klassista opistossa? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)