Aihe: Onko täällä itseopiskelijoita?
1 2
MacGyverfan
23.03.2004 12:24:44
Pianoa pimputan ja nyt sain sykäyksen kitaraan. Aika ei riitä kuin vain itseopiskeluun, joten mitä vinkkejä annatte?

Onko niistä kirjaston opuksista mihinkään? Sähkökitarasta on kyse, kun sellainen sattuu talossa olemaan.

Ja ensi alkuun kysymys: mitä tarkoittaa Barresointu?

"Barresoinnussa laitetaan etusormi koko otelaudan yli"

Koskeeko sormi kieliä vaikö eikö?
Flyygelin kun sais...
Brian May jr.
23.03.2004 12:26:59 (muokattu 23.03.2004 12:27:51)
Koskee toisinsanoen kaikkia kieliä. Eli tarkemminsanottuna peität kaikki kielet etusormella niin että ne soivat.

EDIT: Näin siis kokobarressa, sitten on esim. ½barre jossa peität vain puolet kielistä, jne.
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
leather rebel
23.03.2004 13:21:30
Näin siis kokobarressa, sitten on esim. ½barre jossa peität vain puolet kielistä, jne.

Eikös puolibarre tarkoita ylipäätään kaikkia osittaisia barre-otteita, eikä vaan kolmen kielen?
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Da Make
23.03.2004 13:25:33
Itse olen opiskellut. "Suuri kitara kirja" on ollut 2 kertaa lainassa, mutta nyt se on Helsingin kirjastoista napattu.
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
Brian May jr.
23.03.2004 13:28:03
Eikös puolibarre tarkoita ylipäätään kaikkia osittaisia barre-otteita, eikä vaan kolmen kielen?

No nuoteissa yleensä lukee ½ vaikka täytyisi peittää vain parikin kieltä, mutta opettajan kanssa kutsumme barreita sen mukaan monta kieltä täytyy peittää. Siis ei mitään 1/4 osa kielistä vaan sanomme että "barre näiden kahden kielen päälle" tai jotain siihen suuntaan, ja puolibarreita tietysti puolibarreiksi ja kokobarreita kokobarreiksi, ettei tule sekaannuksia.
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Dolmo
23.03.2004 13:49:03
Itse olen opiskellut. "Suuri kitara kirja" on ollut 2 kertaa lainassa, mutta nyt se on Helsingin kirjastoista napattu.

Loistava opus. Mikäli mahdollista niin kannattaa etsiä mokoma käsiinsä.
"Oma tyhmyyteni on minulle tärkeämpi, kuin vieras viisaus"
MacGyverfan
23.03.2004 14:10:54
OK, onkos asia sitten vain niin yksinkertainen, että jos alan treenaamaan Mull Of Kintyreä, niin siinä lukee itron kohdalla, että

A A A A

niin onko se vain, että esim tuolta
http://kotisivu.mtv3.fi/ponto/soinnut.htm
löytyvä A sointu soitetaan neljästi peräkäin?
Flyygelin kun sais...
tattis
23.03.2004 16:07:48
OK, onkos asia sitten vain niin yksinkertainen, että jos alan treenaamaan Mull Of Kintyreä, niin siinä lukee itron kohdalla, että

A A A A

niin onko se vain, että esim tuolta
http://kotisivu.mtv3.fi/ponto/soinnut.htm
löytyvä A sointu soitetaan neljästi peräkäin?

On.
Tanssiminen on turhaa pyörimistä hyvän "tavaran" ympärillä.
LaXu
23.03.2004 17:06:37

Näin. Suuri kitarakirja on kyllä erinomainen opus. Itse en ole koskaan tunneilla käynyt vaan omaa tahtia opetellut pääasiassa kirjoista, tabloista ja korvakuulolta.
hevimusamies
23.03.2004 18:02:45
Itse opiskelen!!! Olen ollut itseopiskelija jo melkein puolitoista vuotta ku ensin olin kansalaisopiston kirjoissa...
alkoi se opettajan vittuilu vituttamaan ja päätin että se oli sit siinä!!!
Bredius
23.03.2004 19:00:06
Ihan itse omin päin soittamista opiskelen. En ole edes mitään kirjoja aiheesta hankkinut, vaan kitaraa enemmän soittaneilta kavereilta opin tekniikkaa ja teoria-asioita. Ja muuten sitten vaan opettelen tabulatuureista biisejä.
Se ei johdu minusta vaan sinusta
kede
23.03.2004 19:43:29
En nyt varsinainen kitaristi ole, mutta minkä oon tässä 3 vuoden aikana rämpytelly, niin korvakuulolta ja tabeista. Enno kirjojakaan vaivautunu lainailemaan.
Hytne
23.03.2004 21:28:49
Usein olen lainaillu kirjoja, mutta ei niistä tuppaa tajuamaan mitään, ellei lue pirun tarkkaan, mikä tietenkin on idea. Ei vaan aina jaksa innostaa. Yleensä korvakuulolta ja tabeista opettelen, mutta kannattaa seurata kokeneempia kavereita. Ei pidä olla liian ylpeä. Kysyminen ei maksa mitään.
Deere on kone, muut on leluja!
Jani The Rock
23.03.2004 21:59:53

Itseopiskelija... guess so. Plokkaan levyiltä, kehittelen omia juttuja ja koitan aina mennä siitä, mistä aita on matalin... ja joskus jopa siitä, missä ei ole aitaa ollenkaan.
Rough and tough and plenty mean.
Nazareth
23.03.2004 22:05:37 (muokattu 23.03.2004 22:06:55)
En nyt varsinainen kitaristi ole, mutta minkä oon tässä 3 vuoden aikana rämpytelly, niin korvakuulolta ja tabeista. Enno kirjojakaan vaivautunu lainailemaan.

sama 3 vuotta. ja kyllä tuola kansalaisopiston tunneilla oli niin rasittavan kireä meininki että juuri opettajan antamat tehtävät ei inspiroinu ollenkaa

edit: oon nyt itekki iteopiskelija
"Yks kalja ja yks lapin kulta."
Valttu
23.03.2004 23:38:28
Itehän tässä yritän opetella, lähinnä soittelen tabuista ja jotain omia viritelmiä yritän kehitellä.
Lord of the strings
24.03.2004 15:50:29
Olen muuten itseoppinut, paitsi faija opetti minulle D-duurin.
"Onks Kekkonen viel hengissä?" - Ystäväni Emmi.
lothari
24.03.2004 16:45:27
Pianoa pimputan ja nyt sain sykäyksen kitaraan. Aika ei riitä kuin vain itseopiskeluun, joten mitä vinkkejä annatte?

Ite yritin ensin ala-asteen musiikilla opetella soittaan tabloista, ensimmäistä kertaa mitään soitinta näin waarina. Eihän siitä tullu hevon helekuttia, vaikka vuoden on/off koitin jotain nypertää.

Sitte hankin muutamaksi kuukaudeksi opettajan ja edistyin aimo harppauksia (yllätyksekseni). Oppi kaikkia sellasia pikkujuttuja apinamenetelmällä jotka vaan pitää tietää, ei niitä missään lue tai kukaan sulle voi selittää.

Nytten oon ittekseni rämpsiny minkä kerinny muilta kiireiltäni ja edistyn hittaasti mutta hoipertaen.

Mutta mun mielestä kannattaa hankkia joku kokenu ensin kattoon vähän päältä. On se alkuun pääseminen nopiampaa.
Volle
24.03.2004 17:03:10
Kirjoista olen opiskellut kitaran soittoa minäkin alusta pitäen. Pianoa myös. Sääli sinänsä, ettei ole tullut tunneilla käytyä. Nuoteista soitto voisi olla vähän paremmin hanskassa. Nyt menee suurin piirtein Ukko Noa -asteen biisit. Kitarallakin kehitys olisi varmaankin ollut aika paljon nopeampaa kunnollisen opettajan kanssa.

Vihjeenä aloittelevalle itseopiskelevalle kitarasankarille voisin antaa jo mainitun Suuren kitarakirjan. Mielestäni oikein kattava paketti tietoa soittamisesta, kitaroista ja lisälaitteista.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
kid ego
25.03.2004 00:22:24
Naskina otin klasaritunteja.

Sittemmin olen opetellut itse, hyödyntäen Muusikoiden.nettiä (iso kiitos tästä foorumista!!), tabulatuurikirjoja ja joitakin "kitaraoppaita", sekä www.guitartricks.com :ista ole jotain joskus opetellut. Tätini mies opetti mulle finger tappingin Van Halenin tyyliin.
Raibishkele.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)