Aihe: keskiaikaista musiikkia
1
aratik
30.03.2004 22:15:25
Mistähän löytäisi hyviä "keskiaika"-tyylisiä kappaleita klassiselle kitaralle? Vaikka jotain luuttumusiikkia, ihan sama kunhan kuulostaa hyvältä. Tasoltaan ehkä jotain keskitasoa eli ei mitään ihan peruskamaa yhden kielen pompotusta.
Jormaz
31.03.2004 00:36:34
John Dowland ainakin oli aikansa luuttumuusikoita.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
vantage
31.03.2004 00:46:58
Eikös Richie Blackmorelta löydy...
"Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla." -M Nykänen IHKK #5
Jormaz
31.03.2004 01:08:40

Kaippa siinä jotain on minkä takia kesällä pitää kolmatta kertaa mennä kattomaan kyseistä humppapoppoota..
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
hörhö
31.03.2004 11:14:14

Tasoltaan ehkä jotain keskitasoa eli ei mitään ihan peruskamaa yhden kielen pompotusta.

Suurin osa keskiaikaisesta musiikista on yksiäänistä melodiaa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
aratik
31.03.2004 17:00:15

Siis en nyt tarkoittanut että sen musiikin välttämättä pitäisi keskiajalta olla, kunhan se on "keskiaikatyylistä". Luulisi että tuollaisia kappaleita löytyy muutakin kun yksiäänisenä melodialla. Taisipa tuo Bachkin jotain luuttumusiikintapaista tehdä, enkä usko että se hirveän yksiäänistä on. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Kitarajeesus
31.03.2004 17:55:59
Kirjastosta luulisi löytyvän Francesco da Milanon ja Luis Milanin matskua.Brittilässä tehtiin keskiajalla paljonkin kitara/luuttumusiikkia,mutta vain harvojen kappaleiden tekijät tunnetaan,sillä tuohon aikaan ei säveltämistä juurikaan arvostettu ja niinpä kappaleiden säveltäjät eivät "signeeranneet" teoksiaan.Suurin osa keskiajan biisien säveltäjistä ovat(tai ainakin niistä nuoteista päätellen mitä minulla on)nimeltään Anonymouksia.Sama hommahan oli myös taiteen puolella aika pitkään.

Kannattaa tarkistaa myös Sylvius Leopold Weissin tuotanto,vaikka se barokin puolelle jo meneekin.
Musiikki on elämä.
PoLFus
31.03.2004 18:05:29 (muokattu 31.03.2004 18:06:06)

Mun mielestä tuo on aika poppis-kamaa (Blackmore's Night). Hyvä bändi! Purple ja Rainbow ehkä himpunverran kokonaispisteissä parempia.
~ 7ender $tratocaster ~
oliivi
31.03.2004 18:06:15
Keskiaikainen tanssimusiikki on ainakin oikein mukavaa. Sitä en tosin osaa sanoa miten hyvältä se kuulostaa pelkällä kitaralla tai luutulla, kun itse olen soittanut ja kuullut sitä vain yhdistelmästä kitara, viulu ja sello.

Jos ollenkaan kiinnostaa, niin kannattaa yrittää etsiä erilaisia branleja (Maltan branle, Branle official jne.) ja muita ns. kansantansseja.
Ei pitäisi olla näin vaikeaa, mutta silti vaan on.
Tony Narrows
31.03.2004 20:40:03
Blackmore's Night.
Toni A Salmi
Cletus Awreetus
01.04.2004 11:32:24

Muistanko väärin mutta eikös keskiajalla viljelty laulussa aika paljon 2 tai 3 -äänisiä stemmoja (1100-luvulta eteen päin). Renessanssi taisi olla polyfonisen laulun huippukautta.. vai olenko täysin väärässä?
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
hörhö
01.04.2004 12:25:33

Muistanko väärin mutta eikös keskiajalla viljelty laulussa aika paljon 2 tai 3 -äänisiä stemmoja (1100-luvulta eteen päin). Renessanssi taisi olla polyfonisen laulun huippukautta.. vai olenko täysin väärässä?

Oikeassa olet. Tosin ne moniääniset biisit rajoittuivat melko pieniin piireihin. Esim. kirkollisessa musiikissa tuota moniäänisyyttä ei aina suosittu, vaan veivattiin Gregoriaanisella perinteellä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
BenGlenton
01.04.2004 14:26:58
http://dirk.meineke.free.fr/

mainostetaan tähänkin threadiin ko. sivustoa. Löytyy paljon klasaribiisien tabeja .
http://www.supremecourtband.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)