Aihe: Soitteletko arpeggioita?
1 2
Topah
29.03.2004 21:56:08

Aika tyhmä thread voi olla, mutta ois kiva tietää tuleeko teidän paljon soiteltua arpeggiojuttuja, eli sweeppejä? Onko se vielä nykyajan juttu? Oppilaani haluaa soittaa noita Laihojuttuja ja itsekkin on nyt pakko niitä nyt hanskaa hieman harjotella, ni voi sitten näyttää miten ne menee. Joskus alkuaikoina tuli harjoiteltua legendaariset duuri/mollisweepit. Onko ne siis vieläkin "muodissa"? Ihan vaan tulevaisuutta ajatellen tällaista kyselen, että pitäisikö paneutua noihin juttuihin enemmän ammatinkin puolesta.

Eli kuinka tarpeelliseksi koet sweeppaustaidon?
...sellasta
lxi
29.03.2004 22:16:57
Pedanttina välimerkkirakastajana tahtoisin heti huomauttaa, että arpeggio ei ole yhtä kuin sweep tai toisinpäin. Sweep on soittotekninen termi, arpeggio eli murtosointu taas yleinen musiikillinen käsite.

Arpeggioita käytän kyllä soitossa paljonkin ja muutamaa rake- tai sweep-juttua silloin tällöin. Suurin ongelma hommassa on minusta siinä, että ne muutamat sweepin perusjutut on hyvin pian lakaistu puhki ja sen jälkeen ne kannattaa lakaista vaikka maton alle. Keskitän oman huomioni mielenkiintoisempiin asioihin kuin siivousteknisiin juttuihin (eh eh).
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
Topah
29.03.2004 22:20:32 (muokattu 29.03.2004 22:25:02)

Kiitos korjauksesta. Itse en muistanut tarkottaako sweep samaa, ku arpeggio, mutta onneksi korjasit. Mutta tekniikka, mitä arpeggioitten soitossa käytetään on nimeltään sweep?
...sellasta
lxi
29.03.2004 23:03:49 (muokattu 29.03.2004 23:04:20)
Mutta tekniikka, mitä arpeggioitten soitossa käytetään on nimeltään sweep?

Joskus.

Sweep on se tekniikka, jossa (yleensä nopeussyistä) yhdellä liikkeellä soitetaan vierekkäisillä kielillä sijaitsevat sävelet, niin että kaikki sävelet soivat peräjälkeen, eivät yhtäaikaa.

E|-------4-|---------|
B|-----5---|-------9-|
G|---6-----|---6-9---|
D|-7-------|-7-------|
A|---------|---------|
E|---------|---------|

Molemmissa esimerkeissä on sama Amaj7-arpeggio eli sointu hajotettuna -- yksi ääni soitetaan kerrallaan. Mutta sweep ei ole ainoa tapa soittaa noita, ja jälkimmäistä ei edes oikein voi sweepillä soittaa. Sweep on periaatteessa vain erikoistapaus, jolla tietyt kuviot on mahdollista soittaa.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
Jani The Rock
29.03.2004 23:21:06

Mä en soittele mitään millä on noin vaikeita nimiä.
Rough and tough and plenty mean.
Topah
30.03.2004 00:41:34

No hitto. Tässä aikani kokeilin verestää vanhasta muistista aivan huvin vuoksi (siis ei todellakaan musiikin vuoksi) tuota plekusoittoakin ja eihän se ehkä niin vaikeeta olekkaan.

Tuossa koittelin hieman pikkausnopeuttani ja jotain arpeggioita koittelin. Mulla on vaan tollanen les pauli, eli pitäis varmaan ostaa joku hevikeppi, ni sais noitakin menemään paremmin.

PIKKAUSTA.mp3 on file ja ei tosikoille. Nauratti itteäkin tota soitellessa. Huh hellettä. :D ! Ja kuten äänityksestä voi huomata, ettei paljoo oo tullu hiottua noita juttuja lähiaikoina.
...sellasta
Klovnixx
30.03.2004 10:20:27
Mä en soittele mitään millä on noin vaikeita nimiä.

Ehdottomasti samaa mieltä.
Eemil
30.03.2004 10:31:39
Ovat kyllä arpeggiot ihan hyvänkuuloisia leadeissa tai sooloissa, mutta itse käytän yleensä vain korkeintaan neljän tai viiden nuotin arpeggioita. Nämä perus 7 nuotin sahaukset on kyllä niin loppuun kuluneita, ettei niitä monikaan jaksa kuunnella. Sitä paitsi niistä paistaa kaavamaisuuskin liikaa läpi varsinkin kun niitä kaahataan edestakaisin.

Ja sitä en ymmärrä miksi jotkut haluavat suurinpiirtein kompata arpeggioilla. Puhutaan nyt vaikka siitä Bodomista. Eikös se "komppausta" ole tai ainakin "riffi" toisen perään? Tai sitten koko biisi on yhtä sooloa?

Ei tapella, jookos?
weelie
30.03.2004 11:42:36
Mä olenkin tämmönen hömppä, mutta mä puhun rest stroke:sta enkä sweepistä. Asiasta on tällainen opuskin:
http://www.djangobooks.com/books/gypsy_picking/

Arpeggiot on oivia melodisten solojen luontiin, vaikka moderni heavy-shreaddaus ei mulle maistu.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
zapster
30.03.2004 12:26:27 (muokattu 30.03.2004 12:30:36)
Hitusen verran pitää arpeggioitakin sormeilla.
En jaksa pahemmin sahata kaikilla kuudella kielellä...no joskus tietenkin. Mun mielestä hyvä tapa on myös soittaa/miettiä arpsuja yhdellä kielellä, siitä sitten toinen kieli mukaan, kolmas jne.

Sitten joskus lurauttelen vaikka esim. A mollista

Ylhäältä-> alas
E17, E12, E8, B10, B6, G5, G4, D5, A7, A2

Näistä tykkään ite kun tulee mukavankuulosia intervalleja.
Sormitukset voi miettiä ihan itse, slidejä, hammereja ja
pullohveja käytetään vapaasti.

Ainii, arpsuissa kuulee usein perus sointurakenteen ( 1, 3, 5, 7 jne ) vaikka muitakin intervalleja SAA käyttää.

ps: there`s no boring music only boring mind`s.
Sound and technique are obviously two different thing`s, he`s got both, I´ve got volume. Nigel Tuffnel Joe Satrianista
PoLFus
30.03.2004 12:43:07

Arpeggio ei ole välttämättä sweeppi. Taisi sen jo joku mainitakin, mutta joo. ELi murtosointuhan se on.
~ 7ender $tratocaster ~
Joees
30.03.2004 14:09:36
Kai nuo kovat sahaukset ovat nykyäänkin muodissa. Itse soittelen kuitenkin vain silloin tällöin jossain soolossa jonkun pienen arpeggion. Yleensä vielä aika hitaasti, ja jos nopeammin niin sillon se on maksimissaan se 4 nuottia(yleensä 3). Tuota sweeppiä en niin erityisen hyvin hallitse, ehkäpä sekin on syy miksi en soita nopeita sweeppauksia? ;D
Mun mielestä arpeggiot tuo kivaa väriä soittoon jos niitä käyttää järkevästi.
Groooove is in heart!
BenGlenton
30.03.2004 15:27:21
I hate arpeggios!

http://archive.guitarplayer.com/archive/lessons/arpeggio.shtml

Mielenkiintoinen näkökulma arpeggioiden soittamiseen.
http://www.supremecourtband.fi
Herra Rapu
30.03.2004 15:58:58 (muokattu 30.03.2004 15:59:11)

I hate arpeggios!

Mielenkiintoinen näkökulma arpeggioiden soittamiseen.

Juu arpeggiot yleisesti yhdistetään liian usein noihin duuri- ja molli sweeppeihin.

Arpeggioitahan voi soittaa vaikka kuinka monella tavalla kunhan vaan mielikuvitusta on tarpeeksi.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Joees
30.03.2004 16:33:51
Juu arpeggiot yleisesti yhdistetään liian usein noihin duuri- ja molli sweeppeihin.

Arpeggioitahan voi soittaa vaikka kuinka monella tavalla kunhan vaan mielikuvitusta on tarpeeksi.

Näinhän se on. Minä en "onneksi" osaa sweepata kovin hyvin niin tulee pakostakin heitettyä nuo arpeggiot jollain toisella tavalla. Monesti tulee juuri käytettyä tuollaisia missä on kaksi nuottia per kieli.

Näissä kannattaa muuten kuunnella jazz basisteja. Heiltä löytyy joskus aina joitain mielenkiintoisia arpeggioita joita on hauska vetää kitarallakin. Tästä itseasiassa oli juttua jossain, heitän linkin jos satun löytämään missä se oli.
Groooove is in heart!
Topah
30.03.2004 16:40:40

Hitto ite en "osaa" kuin nuo mollit ja duurit ilman suurempaa mietiskelyä. Monen korvaan ne kuulostaa hienoilta. Toi linkki oli mielenkiintoinen. Kiitos siitä. :) !
...sellasta
Ewereth
11.04.2004 15:11:59

itse olen alkanut aika vasta huomata miten hyvin sweepit sopivat sooloihin ja olen alkanut harjoitella niitä paljon..
Kunniaa Teemu "Somnium" Raimorannalle(Paras Folk/Black kitaristi ikinä) ../ Hail Somppa!
Mako
11.04.2004 23:33:30

Eikös toi perhana ole Norah Jonesin bändin kitaristi..?
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
blastoff
12.04.2004 00:10:13
Eikös toi perhana ole Norah Jonesin bändin kitaristi..?

Kyllä se näyttäisi olevan.
I forgot my mantra
Horror of Night
14.04.2004 16:35:30
Tuleehan noita arpeggioita soiteltua ja varsinkin tulee sweepattua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)