Robert 04.03.2003 14:30:12 | |
---|
Olen tähän asti taivutellut kieliä etusormella ja keskisormella (samaan aikaan), mutta Suuressa Kitarakirjassa sanottiin että taivutus pitäisi suorittaa yhdellä sormella kerrallaan. Miten on? Vai onko sillä mitään väliä? |
lxi 04.03.2003 14:45:07 | |
---|
Olen tähän asti taivutellut kieliä etusormella ja keskisormella (samaan aikaan), mutta Suuressa Kitarakirjassa sanottiin että taivutus pitäisi suorittaa yhdellä sormella kerrallaan. Miten on? Vai onko sillä mitään väliä? Onkohan kirjassa painettu tosiaan noin? Yhdellä sormella venyttäminen on nimittäin melkoinen sankaritemppu. Venyttävä sormi on useimmiten nimetön ja sitä ovat tukemassa sekä etu- että keskisormi. Näin ainakin minulla. |
Fortune 04.03.2003 14:45:45 | |
---|
Olen tähän asti taivutellut kieliä etusormella ja keskisormella (samaan aikaan), mutta Suuressa Kitarakirjassa sanottiin että taivutus pitäisi suorittaa yhdellä sormella kerrallaan. Miten on? Vai onko sillä mitään väliä? Sitä väliä, että useammalla sormella saat enemmän voimaa ja tarkkuutta siihen venytykseen. Itse venytän enimmäkseen etusormi+keskisormi+nimetön -kombinaatiolla, jos on kunnon rokkivenytyksen tarvetta. Vähän tietysti riippuu venytystä seuraavasta jutusta, mutta ei siitä useamman sormen käytöstä ainakaan haittaa ole. "I know everything there is to know about monkeys since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Galleria avattu. |
Antti1 04.03.2003 15:00:09 | |
---|
Jos joku on kuunnellut Paul Gilbertin Down to Mexico:a niin varmaan tietää sen hauskan intron jossa venytellään kokosävelaskelia, niin mä ainakin soitan ne kaikki jutut siitä yhdellä sormella. Lähinnä nimettömällä tai keskarilla. Vaikeaahan alkaa jo tuollainen venyttely sillä vauhdilla olla, mutta ankara treenaus tuottaa näköjään tulosta jo ihan lyhyessäkin ajassa. Tai ainakin pirun kipeät sormet.. :) Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003 |
Fortune 04.03.2003 15:02:35 | |
---|
Yhden sormen venytyksistä tuli mieleeni tämmöisen "sitarefektin" tavoittelu, yhdellä sormella muljutellen saa semmoista sopivan randomia ja vapisevaa vibratoa nuottiin, joka voi etäisesti kuulostaa sitarilta. Tuli vain mieleeni, kun eilen soitin Gn'R:n "Pretty Tied Up" -tsipaletta levyn mukana akustisella. "I know everything there is to know about monkeys since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Galleria avattu. |
kusve 04.03.2003 18:45:23 | |
---|
mietin vaan että mitä teen väärin ku jotta saisin äänen nouseen yhen nauhavälin venyttämällä nii se päästelee jotain aivan ihme ääniä se laitos... en oo bendannu pitkään aikaan mut muistaakseni teen sen nii että jos bendaan esim. g-kielen nii vejän sitä ylöspäin ja jotenki pusken sormet sen seuraavan kielen alle. se siinä sitte jotenki tekee niitä sivuääniä mut jos tein toisinpäin eli että se toinenki kieli tulee mukaan nii sitte ne sivuäänet vasta selviä onki... kommenttia kiitos. ...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my party-life, now it is my time to die...! |
Paddle 04.03.2003 19:43:55 | |
---|
mietin vaan että mitä teen väärin ku jotta saisin äänen nouseen yhen nauhavälin venyttämällä nii se päästelee jotain aivan ihme ääniä se laitos... en oo bendannu pitkään aikaan mut muistaakseni teen sen nii että jos bendaan esim. g-kielen nii vejän sitä ylöspäin ja jotenki pusken sormet sen seuraavan kielen alle. se siinä sitte jotenki tekee niitä sivuääniä mut jos tein toisinpäin eli että se toinenki kieli tulee mukaan nii sitte ne sivuäänet vasta selviä onki... kommenttia kiitos. Olen kärsinyt täysin samasta ongelmasta. Ensinnä kannattaa alakaa reenaamaan niin, että sormi ei mene sinne alle. Elikkä pijät sormea siinä asennossa että se iho ottaa siinä sen vastaantulevan kielen vastaan, ei kynsi. Elikkä siis iholla vastaan, kynsi ei saisi olla missään tekemisissä. Itselläni sivuäänet ovat aika minimissä nykään pendatessa, kun nyt opettelin tuon oikean tyylin. Sivuääniä ei ainakaan pitäisi juuri yhtään syntyä jos näin teet. Tosimiehet pysyisivät hiljaa. |
JR 05.03.2003 00:53:16 | |
---|
Puhtaita isoja bendejä (1-2 sävelaskelta) saat esim g-kieleltä kun vedät itseäsi päis (ylöspäin) kieltä ja samalla plekukädellä vedät hiukan myös sitä d-kieltä ylöspäin pois tieltä. Tärkeintä on että kuoletat sen d-kielen sillä plekukädellä että häröääniä ei synny. En kyllä tiedä onko tämä "virallinen" tekniikka, näin itse oon soittanut välillä.. Minne suuntaan muuten yleensä bendaatte? itse vedän kolmea alinta kieltä poispäin (alas) ja kolmea ylintäkieltä itseäpäin (ylös). g-kieltä tosin tulee väännettyä kumpaankin suuntaan. Yksi tapa nostaa sävelkorkeutta on muuten napata esim. g-kieleltä g-nuotti välistä12 ja oikealla kädellä nopeasti nuotin vielä soidessa nappaa (nipistää) g-kielestä 5 nauhan kohdalta kiinni ja vetää ylös päin. Vatkuttamalla kieltä saat hyvän vibran... Jeff |
Ossi 05.03.2003 02:38:07 | |
---|
Minne suuntaan muuten yleensä bendaatte? itse vedän kolmea alinta kieltä poispäin (alas) ja kolmea ylintäkieltä itseäpäin (ylös). g-kieltä tosin tulee väännettyä kumpaankin suuntaan. Eipä ole tullut pantua merkille aikaisemmin mutta tarkemmin ajatellen tuohon tyyliin se tulee tehtyä ihan luonnostaan. "Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran." |
Rokkariarvid 06.03.2003 13:38:46 | |
---|
Onkohan kirjassa painettu tosiaan noin? Yhdellä sormella venyttäminen on nimittäin melkoinen sankaritemppu. Venyttävä sormi on useimmiten nimetön ja sitä ovat tukemassa sekä etu- että keskisormi. Näin ainakin minulla. Mulla Kans...
syö jo perse! |
Juniper 06.03.2003 14:15:58 | |
---|
Mulla tulee otettua bendit kaikilla mahdollisilla tavoilla. Yhden sormen bendi vaatii opettelua paljon, mutta jos tarvii vibraa lisätä bendiin niin silloin on yleensä muita sormia tukemassa. Kahden tai kolmen kielen bendit on myös kivoja ottaa. Alaspäin bendaus(venytys pitkittäin kohti tallaa) vaatiikin kolme tai neljä sormea, että saa pitoa kieliin. |
kunnasja 06.03.2003 15:50:11 (muokattu 06.03.2003 15:52:04) | |
---|
Kahden tai kolmen kielen bendit on myös kivoja ottaa. Alaspäin bendaus(venytys pitkittäin kohti tallaa) vaatiikin kolme tai neljä sormea, että saa pitoa kieliin. Paitsi silloin, jos soittaa noita A.H. -artificial harmonics -juttuja alimmalta (se on muuten se paksuin) kieleltä, jolloin on paras hoitaa homma: - yhdellä sormella - täysin liioiteltu liike, ainakin pari kolme sävelaskelta - nopea vibrato JooJooJOO!! Off topic, mutta ehkä tässä on vähän vastausta tämän foorumin ikiaikaiseen A.H. -tuskaan. ...Ja sitten se ON-Topic: Yleisimmän (?) ohjeen mukaan kolme alinta kieltä venytetään alaspäin (kohti lattiaa) ja muut ylöspäin. 7-kielisiä en ala tässä vatvomaan. Fiery sunset, the clouds are no longer gray - Burning crimson that soothes all my pain - The sun is burning down - Visit: http://www.helionprog.com |
Leper Messiah 07.04.2004 23:00:00 | |
---|
se kannattaa tehdä niin, miten itsestä parhaalle tuntuu. Itse teen sen 2 tai 3 sormella ja kaikki ( paitsi 6. kieli ) taivutan ylöspäin ( siis 6 eli paksuimpaan kieleen päin) |
Keppi 08.04.2004 10:58:45 | |
---|
Kyllä mäkin useampaa sormea käytän venytyksissä. Luulisin, ett jos opettelee venyttämään vain yhdellä sormella, ni kyllä varmasti ainakin sormivoima kehittyy?! Suosittelisin kuiteskin lämpimästi bendauksen treenaamista! ja vibraaton! Tuntuu, ett niitten harjoittelusta laistetaan. Liekkö sitt sitä, ku se ei oo tällanen nopea "soittotapa"?!;) Kuuntelin vaan noita sooloskaban tuotoksia, ni yllättävän paljon tökkää just noissa jutuissa...sellasillakin, joilla muuten soitto tuntuu luonnistuvan erinomaisesti. ...no ei vaineskaan;) |
Robert 08.04.2004 14:43:10 | |
---|
Hoho. Joku nosti tämän threadin esiin yli vuosi sen jälkeen kun kysyin tuota... No, onhan tässä tullut bendailua harjoiteltua aika lailla. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
kid ego 08.04.2004 14:49:51 | |
---|
Kolme paksuinta kieltä bendaan lattiaa kohti, kolme ohuinta katon suuntaan. Teen bendit AINA yhdellä sormella, oli se sitten etusormi, keskisormi, nimetön tai pikkurilli. Rauha-mumo myisi... mutta kuka häneltä ostaisi? |
Da Make 08.04.2004 14:51:01 | |
---|
Yleensä useampaa sormea, mutta "pikabendit" suoritan sillä sormella joka kerkeää... Esim. Iron Maiden- tyylinen bendi->Hamer on eri kielellä. |
Eddie 08.04.2004 14:57:27 | |
---|
Olisiko teidän mielestä syytä opetella käyttämään myös pikkurilliä bendauksissa mukana? Minä teen bendit nimettömällä ja keskisormella, etusormi tukee. "If you like metal, you´re my friend." |
Da Make 08.04.2004 15:03:52 | |
---|
Olisiko teidän mielestä syytä opetella käyttämään myös pikkurilliä bendauksissa mukana? Minä teen bendit nimettömällä ja keskisormella, etusormi tukee. Pikkurilli on niin matalla verrattuna muihin sormiin, että sen käyttäminen ei ole tarpeellista. Enemän haittaa, kuin hyötyä. |
Lord of the strings 08.04.2004 15:29:51 | |
---|
Mun kymppisetillä on aika paha yrittää venyyttää pulitoista sävelaskelta.. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |