Quu 19.05.2004 09:40:17 | |
---|
Onko siinä mitään ihmeellistä kikkaa tms. Aina kun soitan jotain ja rupean laulamaan, niin soitto menee päin puita. Omaa bändiäni ajatellen tuon taidon hallitseminen olis plussaa. Onko se vain sitä, että otan sen kitaran käteen ja rupean soittamaan jotain tuttua biisiä ja koitan laulella siinä samalla? http://hevijammu.cjb.net
Hinta: 420e/En tingi. |
Bassballs 19.05.2004 09:43:49 | |
---|
Harjottelemalla se lähtee. Minulla menee jo ohjelmisto pieneen lastenkonserttiin ihan lonkalta..siperia..eikun sivarityö opettaa.. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On meneviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin. |
Chrissie 19.05.2004 10:07:11 | |
---|
Harjoituksen antamaa hyötyä ei voi kiistää eikä ainakaan mennä aliarvioimaan. Eli harjoittelemalla oppii. Ei musiikkia ilman hiljaisuutta. |
alphamale 19.05.2004 10:17:02 | |
---|
Harjoitusta vaan, itse muistelen että melkoista pään hakkaamista seinään se oli pitkään ennenkuin alkoi edes etäisesti sujumaan soitto sekä laulu. |
Absoluto 19.05.2004 10:36:02 | |
---|
Onko muuten kellään mitään tietoa soittamisen & laulamisen yhtäaikaisen tekemisen fyysisten ominaisuuksien vaatimuksista? Eli onkohan olemassa tutkimusta siitä missä aivojen osassa soittaminen ja laulaminen tapahtuu, tapahtuvatko ne eri paikoissa vai samoissa? Jotkut ihmisethän ovat lahjakkaampia käyttämään eri aivopuoliskoilla tapahtuvia toimintoja yhtäaikaa, joten voisikohan yhtäaikaseen soittamiseen ja laulamiseen olla jotain tekemistä fyysisillä ominaisuuksilla. "Vittu me teimme väijytyksen!" |
Kapt. Bratislava 19.05.2004 10:39:51 (muokattu 19.05.2004 10:41:55) | |
---|
Itse olen aina ihmetellyt bändejä joissa laulajakitaristi vetää hirveän riffittelyn ja kikkailun päälle vielä lauluakin. Esim. Megadethillä on kivoja kuvioita kitaralle ja päälle laulut - jos Daven ulinaa sellaiseksi voi sanoa:).. Holy Warsin säkeistöjä on aika kiva itse lähteä laulamaan&soittamaan kun komppikitarassa on samaan aikaan niin pirun vaikeita kuvioita. Ei tietenkään yksinään mutta yritähän laulaa siihen samalla:) Kannattaa aloittaa jostain helpommista biiseistä, ei siinä mitään taikatemppua ole, treeniä vaan. Parempi kuolema kuin tappio. |
Antti1 19.05.2004 10:58:48 (muokattu 19.05.2004 11:02:58) | |
---|
...tapahtuvatko ne eri paikoissa vai samoissa?... Nyt ei ole ihan varmaa tietoa, mutta ootas kun tota neuropsykologian opusta tosta hyllystä vähän vilasen. Enpä näköjään vilasekkaan, kun se on jollain lainassa. Sähelletään sitten, eli ihan mutulla ja vanhoilla muistikuvilla tulee. Perusideahan on se, että aivoissa on spesifisiä (=erikoistuneita) alueita, mutta ne ovat ikäänkuin limittäin. Kaiken lisäksi aivot vielä käsittelevät eri alueissa niihin "kuulumattomiakin" asioita. Esimerkiksi aivovaurion tapahtuessa aivot voidaan opettaa käyttämään eri kohtia vaurioituneiden osien toimintojen suorittamiseen. Jotenka sitten hataroihin päätelmiini. Molemmat tarvitsee motorista keskusta (laulu --> äänihuulet, pallea... kitarasta tuskin tarvitsee mainita), joten siinä tulee ensimmäinen konflikti. Toinen tulee siinä, että molempia tarvitsee ajatella, jos ei hallitse kunnolla. Elikkä tässä vaiheessa varmaankin vähintään jompikumpi (laulu, tai soitto) pitäisi osata ulkoa niin hyvin, ettei sitä tarvitse miettiä. Mä en nyt muista kuinka monta tollasta tiedostettua prosessia pystyi jonkin tutkimuksen mukaan harjoittelematta hallitsemaan. Oisko se ollu kaks tai kolme. Jokatapauksessa tuossa perusasioissa on jo neljä prosessia käynnissä. Jos on vielä epävarma tekniikasta ja laulun sanoista, niin aika hankalaksi menee. Näitä eri prosessejahan on mahdottomasti, kun niitä vaan penkoo. Eli aika paljon tapahtuu samoissa paikoissa. Luulisin ulkoa osaamisen olevan melko tärkeää onnistumisen kannalta. Eli kannattanee opetella sekä laulu että soitto ko. kappaleesta erikseen (niin että menee ilman muistilappuja) ja sitten harjoitella ne yhdessä. Ja älkää hyvät ihmiset vetäkö mitään kovin perustavaa laatua olevia tieteellisiä johtopäätöksiä tuosta mun hataralla tietopohjalla olevasta, osittain unohtuneesta, aivojen toimintojen selostuksesta. Aivot ovat niin monimutkainen asia, että tuskin kukaan täällä muusikoidennetissä tätä pystyy kovinkaan tarkasti selittämään. Ehkä ois ollu parempi kun en itsekään olis ruvennu miettimään. :) EDIT: Noista yhtäaikaisista prosesseista vielä sen verran, että niitä harjoittamalla niiden yhtäaikaista määrää pystyy lisäämään. Samalla myös harjaantuu kyky oppia uusia samankaltaisia (tässä tapauksessa lauluja) asioita entistä nopeammin. Eli ihan tietoisella harjoittelulla pitäisi alkaa helpottumaan. Eri asia sitten on, kuinka hyväksi siinä kehittyy. Sen määrää pääosin motivaatio, harjoituksen määrä ja ihan geneettiset rajoitukset. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Kukkis 19.05.2004 11:18:46 (muokattu 19.05.2004 11:19:28) | |
---|
Eli onkohan olemassa tutkimusta siitä missä aivojen osassa soittaminen ja laulaminen tapahtuu, tapahtuvatko ne eri paikoissa vai samoissa? Ihmisellä on kaksi aivopuoliskoa(varmaan kaikki tiesikin sen). Toinen on hallitseva ja toinen ei hallitseva. Laulaminen, tunteet, "Avaruuden"-hahmottaminen... on "ei hallitsevassa"(joka on yleensä oikea aivopuolisko). Mun tietääkseni kaikki koordinaatio jutut on sitten hallitsevassa aivopuoliskossa. Luulisin, että jos hallitsee laulamisen ja kitaran soiton erikseen niin on myös mahdollista harjoittaa ne toimimaan myös yht'aikaa. joku viisas saa selittää tarkemmin. EDIT: ohho joku viisas selittikin jo sillä aikaa kun kirjotin :) Puhut vähän, mutta huonosti. |
Antti1 19.05.2004 11:22:25 | |
---|
EDIT: ohho joku viisas selittikin jo sillä aikaa kun kirjotin :) No jätä toi viisas tosta pois. :) Ei vaan, kyllä tässä oli ihan hyvää täydennystä mun selitykseen noitten aivopuoliskojen saralta. Ongelmana noissa alueisiin jaotteluissa tosiaan on se, että ne eivät toimi yksinään. Ihan hauskana triviatietona on se, että motorisissa toiminnoissa oikea aivopuolisko ohjaa vasenta ja toisinpäin. Voitte sillä tiedolla elvistellä kavereille. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
lothari 19.05.2004 12:01:22 | |
---|
Itse olen sekä laulannassa, että kitaransoitossa märkäkorvainen aloittelija ja olen myös huomannut, että jos plekun iskut ei käy yhteen laulun rytmien kanssa niin kusessa ollahan. Jonkin verran oon asian tiimoilta nettiä selannu ja aisioita kyselly ja tällaisia neuvoja saanut: 1. Pidä soiton tahtia muistissa jalalla naputtain, aina. 2. Opettele laulu mahottoman hyvin ilman kitaraa pitäen kuitenki tahtia yllä kuten yllä. 3. Ota sitten kitaraa mukaan, ensin yksinkertaisemmin. 4. Veivaa, veivaa, sillä se siitä. Tällaisten olen havainnut auttavan ainakin aloittelijarääpälettä. -- lothari |
pihinen 19.05.2004 12:32:23 | |
---|
Ensin on hyvä opetella molemmat erikseen, eli miten biisi menee kitaralla ja laulumelodia ja sanat. Sitten voi soittaessaa vaikka hyräillä melodiaa, eikä miettiä sanoja ollenkaan. Ja harjoittelemalla vaan, niin kyllä siihen oppii. Kyllä aikanaan tuntui, ettei Sabbath bloody sabbathia saa ikinä menemään, mutta kyllä se sitten lähti menemään. Pahimpia tuppaa olemaan sellaset biisit, joissa on erikseen laulaja, kunten Iron Maidenilla ja Ozzyllä, mutta sekin riippuu aivan biisistä. Tällä hetkellä Maidenin Phantom of the opera tuppaa olemaan pikku probleema. Megadeth on sitten asia erikseen, mutta eihän Dave itsekään niitä kunnolla livenä osaa laulaa, soittaa kylläkin. Miten kuuro kuulisi sanoman?
Miten sokea löytäisi sanojan?
Miten mykkä vastaisi sanoilla?
Miten pimeys väistyisi runolla? |
kede 19.05.2004 12:55:41 | |
---|
Pätevimpiä kavereita tuossa hommassa mitä olen kuullut, on Les Claypool (passopeukuttelu ja laulu-puhe-sekoilu) ja Dave Matthews (akustinen ja laulu.) Jälkimmäisellä on monesti aikas hankalia ja "progeja" riffejä, ja laulut menee rytmisesti sitten aika kivasti siihen. Joitakin piisejä vetäny ite, vaatii kyllä hulluna reeniä. Ja joitakin on mahoton kyllä vetää. Primus - Tommy The Cat (live) on hyvä esimerkki Lesistä ja Dave Matthews Band - What Would You Say on sitten Davesta. Check 'em out :) |
Bassballs 19.05.2004 13:47:02 | |
---|
Pätevimpiä kavereita tuossa hommassa mitä olen kuullut, on Les Claypool (passopeukuttelu ja laulu-puhe-sekoilu) Bassonsoitto ja laulaminen ei suju minulta mitenkään samaan aikaan.. En tiedä johtuisiko siitä, että bassoa soittaessani ajattelen aina seuraavaa ääntä/kulkua minkä aion soittaa ja sitten menee laulumelodiat vituilleen. Kitaralla yleensä vain komppaan tai soitan jotain tosi helppoa riffiä laulun alle..ja sujuu jo paremmin kuin vajaa vuosi sitten. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, joista en pidä: On meneviä tyyppejä ja täysiä persreikiä. Sinä kuulut niistä ensimmäisiin. |
Quu 19.05.2004 14:24:27 | |
---|
1. Pidä soiton tahtia muistissa jalalla naputtain, aina. No sitten olisi jo kolme juttua mitkä pitäs saada pelaamaan yhteen... ApuVAH! :) Paranoidia ajattelin rämpytellä, koska sen biisin osaan ja sanatkin on jotenkin ulkomuistissa. http://hevijammu.cjb.net
Hinta: 420e/En tingi. |
Volle 20.05.2004 12:55:42 | |
---|
Bassonsoitto ja laulaminen ei suju minulta mitenkään samaan aikaan.. Basson kanssa on vaikeampaa kuin kitaran. Jos bassolla vetää esim. kahdeksasosia tasaisesti papattamalla, onnistuu laulaminen ihan ok:sti. Muuten ei oikein suju. Nam. |
Mako 21.05.2004 18:39:39 | |
---|
Riffien kanssa moinen on hankalaa, siis se itsenäisyys molemmissa hommissa samanaikaisesti. Pian ainakin itse alan "laulaa" soittamaani riffiä! Soinnuista jos on kyse niin homma lutviutuu kun soinnut/rytmiikka ja laulu molemmat ovat ensin kunnolla hallussa. Ajan kanssa onnistunee. Asiaa harrastavat tietävät paremmin. I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake |
metropolit 21.05.2004 21:25:39 | |
---|
Jos haluaa helpottaa laulua kannattaa soittaa Dire Straitsin Sultans of Swingiä. Eipä ole vissiin Knopflerillakaan ollu soiton ja laulun hallinta samaan aikaan totaalisesti hallussa, koska kaikki kitara kuviot soi eri aikaan kuin laulu Toisaalta Metallican Hetfield on kyllä melkoinen guru soiton ja laulun yhdistämisessä. Joka biisissä riffi on aivan erilainen kuin laulu eikä äijä sekoo koskaan |