Aihe: Auttakaa minua "bebop bluesissa"!
1
ICE
03.06.2004 23:18:24
Minulla on pieni probleema. Olen tässä viime aikoina soittanut "bebop blues" sointukuvioita, eli toisin sanoen treennannut uusia juttuja, eikä minulla ole harmaintakaan aavistusta mistään..

En vain tiedä mitään artisteja, jotka soittaisivat "bebop bluesia". Suositelkaahan joitain, jotta pääsisin lähemmäksi tätä vanhan jazzin johdannaista. Kiitos.

Ohessa linkki sointuprogressioon, jota olen viilannut. Bassot peukulla ja korkeat kielet etu- ja keskisormella sekä nimettömällä. Progressio on ruotsalaisen jazzkitaristi Peter Almqvistin käsialaa.

http://www.angelfire.com/bug/ice9/bebop.JPG
(Kuva on niin helvetin iso että meinaa järki mennä, olen mestari käsittelemään kuvaeditointiohjelmia.)
Miksi juuri mä?
rattledad
04.06.2004 00:25:06

En vain tiedä mitään artisteja, jotka soittaisivat "bebop bluesia". Suositelkaahan joitain, jotta pääsisin lähemmäksi tätä vanhan jazzin johdannaista. Kiitos.

Mulla on ollut jo toista vuotta joku tarjouslaarista ostettu Barney Kessel -nimisen herran kasetti auton mankassa, aika mukavan bluesahtavalla otteella soittaa. Tarkista onko sinne päinkään mitä ajattelit.

Tuolta jazz-bluesin alta voisi myös löytää jotain vinkkejä: http://www.allmusic.com/mus_Styles.html

Joe Pass, ehkä ainakin?

Ohessa linkki sointuprogressioon,

Ei näkynyt kuin joku logo yläkulmassa.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
rattledad
04.06.2004 20:32:34

Bassot peukulla ja korkeat kielet etu- ja keskisormella sekä nimettömällä

Vai tarkoititko jotain tällaista sormisoittojatsia:
http://www.howardmorgen.com/audio.htm
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
ICE
05.06.2004 00:47:27
Kiitos Rattledad. Ton linkin saat näkyviin kun avaat uuden ikkunan ja kirjoitat ko. osoiterivin siihen. Kiitos myös tosta Howard Mogenista, täytyykin tutustua.
Miksi juuri mä?
dfloreno
09.06.2004 13:09:57

Kiitos Rattledad. Ton linkin saat näkyviin kun avaat uuden ikkunan ja kirjoitat ko. osoiterivin siihen. Kiitos myös tosta Howard Mogenista, täytyykin tutustua.

Yks mikä on ihan ehdoton ja siihen pääsee samantien käsiksi on Kenny Burrell ja 'Midnight Blue' tai 'The Best Of Kenny Burrell' ja kumpikin on julkaistu blue notella ja varmasti löytyy kirajstosta :).

Ja jos pystyy kuuntelee muutakin kun kitaraa niin menee sitten suoraan alkulähteille, eli Charlie Parkeriin se on kirjamellisesti bebop-bluesia monet biiseistä.

-d
vasili
10.06.2004 15:12:22 (muokattu 10.06.2004 15:16:44)
Olen tässä viime aikoina soittanut "bebop blues" sointukuvioita, eli toisin sanoen treennannut uusia juttuja, eikä minulla ole harmaintakaan aavistusta mistään..

Pari perusasiaa eli vähän harmaita ja harmaampiakin aavistuksia :
-Jazzissa sointuja korvataan eri soinnuilla
-Tämä "bebop blues" ei ole varsinainen progressio

Varsinainen progressio on ihan perus blues. Tässä esimerkki ehkä yleisimmästä blues-progressiosta jazz-musiikissa:

I c7 I f7 I c7 I % I
I f7 I % I c7 I em7 a7 I
I dm7 I g7 I em7 a7 I dm7 g7 II

Suosittelen, että tutkit "bebop bluesia" tuon progression pohjalta: "bebop bluesissahan" on sama sointukierto, mutta tässä harjoituksessa luodaan jännitteitä soittamalla välillä hieman ulos.

"Tension"- and "release" -käsitteet pulpahtavat usein esiin puhuttaessa jazzimprovisoinnista. Tässä harjoituksessa on kyse nimenomaan samasta asiasta: jännite - "tension" - luodaan soittamalla ulos, eli tässä tapauksessa soitetaan sama sointu puolta sävelaskelta korkeampaa tai matalampaa. Purkaminen - "release" - tehdään taas palaamalla normaaliin harmoniaan.
Enlarge your penis NOW!
Mesa/Boogie
11.06.2004 14:40:52
Soittaisin ennemmin näin:

|:C7 |F7 |C7 |gm7 C7|
|F7 |(dm7 G7)|C7 |em7-5 A7|
|dm7 |G7 |C7 A7|dm7 G7:|

Mun mielestä toi on aika perinteinen... Sävellaji tosin vois olla Bb, mutta pistin C:stä kun toinenkin esimerkki oli...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)