Sen sijaan, että opettelet valmiita skaalasormituksia, kannattaisi opetella ymmärtämään, mistä nuoteista mitkäkin skaalat koostuvat ja rakentaa ne sen jälkeen itse, eli etsiä omin avuin kitaran kaulalta. Tämän kaltainen toiminta rakentaa musiikillista ymmärrystä ja soittimen tuntemusta paljon enemmän kuin puhdas ulkoa opettelu. Et tule katumaan jälkeenpäin, jos näet hieman itse vaivaa tässä vaiheessa. Tuo kehittää myös korvaa paljon. Googlella löytyy varmasti paljon sivuja, joilla kerrotaan, miten eri skaaloja muodostetaan. Ainakin kaikki duuriasteikon, harmonisen molliasteikon ja melodisen molliasteikon moodit kannattaa opetella. Näistä tulee 7 asteikkoa kustakin eli yhteensä 21. Vähintään puolet niistä on hyödyllisiä oikeastaan missä tahansa musiikissa ja ne "loput" ovat juuri niitä, joiden avulla monet soittajat ovat luoneet oman persoonallisen soundinsa. Näiden lisäksi myös pentatoniset (eli käytännössä mitkä tahansa viisisäveliset) skaalat, symmetriset skaalat (vuoron perään koko- ja puolisävel tai puoli- ja kokosävel sekä kumpikin kokosävelasteikko) ovat opettelemisen arvoisia. Musiikillinen ymmärrys on asia, joka kasvaa sen mukaan, minkä verran olet valmis uhraamaan sen eteen aikaa. Ei kannata haukata liian isoa palaa kerralla vaan edetä korkeintaan sellaista vauhtia, jossa pysyt itse kyydissä ja oikeasti ymmärrät ja osaat soveltaa oppimaasi käytännössä. Musiikillinen osaaminen pelkästään teoriassa ei paljon hyödytä, jos käytännön soveltaminen ontuu. "Take now what you need. Then come back for more when you're ready." Voimia uuden oppimiseen! Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
Ei kannata haukata liian isoa palaa kerralla vaan edetä korkeintaan sellaista vauhtia, jossa pysyt itse kyydissä ja oikeasti ymmärrät ja osaat soveltaa oppimaasi käytännössä. Musiikillinen osaaminen pelkästään teoriassa ei paljon hyödytä, jos käytännön soveltaminen ontuu. Jucciz puhuu asiaa! Plussaa tärähti... Itse olen hyväksi havainnut aikoinan sen tavan, että kun opettelee jotain uutta (esim. vaikka nyt uuden skaalan), niin soittaa jonkun biisin mukana siitä skaalasta, jolloin löytää ne hienot jutut, joita kyseisellä sillä skaalalla voi tehdä. Näin huomaa hyvin pian, mitkä ovat niitä itselle sopivia skaaloja, joista tykkää lirutuksia vedellä. |