Volcom 04.07.2004 13:27:18 | |
---|
niin, mitä mieltä olette siitä, että osaksi "improvisoi" soolot, kohdat mitä niistä ei osaa. osaan esim. war pigsin ja paranoidin soolot tuollein, eli vaikeimmissa tilulilukohdissa on improvisaatiota, tai niitä on jätetty pois. kehtaako tuolla tavalla soittaa missään? muuten biisit opettelen aina todella tarkkaan, mutta tilusoolot ei vain luonnistu. ps. sähkökitarointia nyt 7kk takana.. |
Aerodactev 04.07.2004 13:30:58 | |
---|
Soolot soitetaan toki omasta päästä. Ei sitä tarttee hävetä, jos ei osaa sooloa tarkalleen samalla tavalla kuin se on alunperin soitettu, minusta se on parempi ennemmin jos osaa soittaa siihen omanlaisensa soolon. (Paitsi Aqualungin soolo pitää vetää 1:1 alkuperäisen kanssa.)
Long = progressive = good
|
Härski 04.07.2004 13:35:56 (muokattu 04.07.2004 13:36:26) | |
---|
Paljon järkevämpää soittaa täysin omanlainen soolo, kuin noinsuurinpiirteinyksyhteenalkuperäisenkanssanätistinuotinvierestä, jolloin virheet todellakin tarjoillaan hopeatarjottimilta rock-poliiseille. |
mongoloidi 04.07.2004 14:05:35 | |
---|
Ennemmin improvisaationa koko soolo,kuin melkeinkuinalkuperäinen. |
Volcom 04.07.2004 14:17:56 (muokattu 04.07.2004 14:18:22) | |
---|
entä jos säilyttää vähän alkuperäistä... kehtaako omilla sooloilla soittaa missään? EDIT: mutta kiitos, teidän neuvonne auttaa... :) |
Jzci 04.07.2004 14:43:41 | |
---|
Riippuu kyllä soolosta mun mielestä. Ekana tuli itelle heti mieleen vaikkapa sweet child o' mine:n soolo. Eipä tulisi kyllä mieleenkään alkaa mitään omia räpellyksiä soittamaan siihen melodiseen alkuun jossa soinnut on Em, C , H7 ja Am. Tuon kohdan jälkeen sitten lähtee vähän semmonen ronskimpi fiilistely meno ja siinä on jo sallittua, jossei jopa vahvasti suositeltavaa mennä jo fiiliksen mukana että meininki on oikeanlainen. Kitarasoolo varsinaisessa merkityksessään pitäisi mun käsityksen mukaan olla oma hetkellinen tulkinta jostain. Eli fiiliksen mukana mennen ja antaen kitaran vain soida. |
lxi 04.07.2004 14:56:46 | |
---|
Se riippuu täysin biisistä. Ei Sultans of Swingin tai Comfortably Numbin viimeisiä sooloja vedetä hatusta, ehei. Mainostilaa vuokrattavana. |
hanipai 04.07.2004 15:06:48 | |
---|
Riippuu kyllä soolosta mun mielestä. Ekana tuli itelle heti mieleen vaikkapa sweet child o' mine:n soolo. Eipä tulisi kyllä mieleenkään alkaa mitään omia räpellyksiä soittamaan siihen melodiseen alkuun jossa soinnut on Em, C , H7 ja Am. Tuon kohdan jälkeen sitten lähtee vähän semmonen ronskimpi fiilistely meno ja siinä on jo sallittua, jossei jopa vahvasti suositeltavaa mennä jo fiiliksen mukana että meininki on oikeanlainen. Kitarasoolo varsinaisessa merkityksessään pitäisi mun käsityksen mukaan olla oma hetkellinen tulkinta jostain. Eli fiiliksen mukana mennen ja antaen kitaran vain soida. Olen kyllä eri mieltä. jos haluaa soittaa vaikka Mr.Crowleyn, niin soittaa sitten sen kans nuotilleen. Sooloilee sitten omiaan vaikka pidentämällä sitä biisiä, mutta ei muuta jo hienoa sooloa turhan takia. periaatteena se, ettei poista ainakaan mitään soolosta, jonka joku on jo rustannut. Tää on vaan mun mielipide. Kyllähän Sabbathin soolotkin muuttui Randyn myötä, parempaan suuntaan. Carpe Diem |
Torniojaws 04.07.2004 15:08:19 | |
---|
Vähän uutta, vähän vanhaa, vähän bluesia. Vai mitenkäs se meni. A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. |
Härski 04.07.2004 15:11:35 (muokattu 04.07.2004 15:12:10) | |
---|
Se riippuu täysin biisistä. Ei Sultans of Swingin tai Comfortably Numbin viimeisiä sooloja vedetä hatusta, ehei. No tämä on kyllä totta. Mutta esim. joihinkin (lähes kaikkiin) rock- ja bluesbiiseihin voi vetää melkein mitä tahansa, kunhan se pysyy edes jotenkin fiksuna ja järjellisenä. Ja tosiaan, Still loving youhun tai vaikka Stairway to heaveniin ei sovi mitkä tahansa femman laiho- soolo... |
hanipai 04.07.2004 15:11:55 | |
---|
Väittäisin, että se on monelle jonkinlainen oikotie biisin osaamiseen, kun soittaa sinnepäin ja vetää loput hatusta. Toki ymmärrän, jos ei kertakaikkiaan osaa jotain, mutta jos tarkoituksella jättää pois jotain, vaikka osaisi, niin sitä en ymmärrä. Carpe Diem |
hessurf 04.07.2004 15:15:43 | |
---|
Tottakai kehtaa, jos se vaan kuulostaa hyvältä |
zorro 04.07.2004 17:17:02 | |
---|
minun mielestä ne voi soittaa melkeenpä miten haluaa. itse tekisin silleen että se alkuperäisen soolon teema säilyisi samana, mutta että soittaa sen improna omanlaisenaan. mutta toki saa vetää kokonaan oman. kyllähän se on paljon mielenkiintosempaa katsojanakin seurata jos siihen vetää jonku oman. OSTETAAN: Digitech WH1 |
sarkjan 04.07.2004 17:33:07 | |
---|
Väittäisin, että se on monelle jonkinlainen oikotie biisin osaamiseen, kun soittaa sinnepäin ja vetää loput hatusta. Toki ymmärrän, jos ei kertakaikkiaan osaa jotain, mutta jos tarkoituksella jättää pois jotain, vaikka osaisi, niin sitä en ymmärrä. Niinpä. Useinmiten kuuntelijan kannalta kuitenkin mielekkäämpi on se alkuperäinen soolo kuin ns. improt. Riippuen tietysti soittajan improvisaatiotaidoista ja ko. kappaleen alkuperäisestä soolosta, mutta pääsääntöisesti näin. Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone |
stratocaster 04.07.2004 20:51:36 | |
---|
Jos mä harjottelen biisin niin mä en oikee ikinä harjottele sitä sooloo biisistä. Improvisoin omaa päälle. Oma tyyli paras (paskin) tyyli. Toisaalta on myös hyvä tietää minkälaisii sooloi ammattilaiset vetää. Taidot ehkä riittäisivätkin joihinkin sooloihin, mutta en oo harjotellu. :D Voimaa!! Nopeutta!! |
zorro 04.07.2004 21:01:57 (muokattu 04.07.2004 21:02:53) | |
---|
Niinpä. Useinmiten kuuntelijan kannalta kuitenkin mielekkäämpi on se alkuperäinen soolo kuin ns. improt. Riippuen tietysti soittajan improvisaatiotaidoista ja ko. kappaleen alkuperäisestä soolosta, mutta pääsääntöisesti näin. minua ainaki pistää aina vituttamaan kun joiltaki esimerkiksi metallica koverbändiltä saa aina kuulla ne p****t alkuperäset soolot. on se soittajanki kannalta mukavampaa päässä ite fiilistelemään ja enpä usko että se kovinkaan monen kohdalla ole siitä kiinni etteikö ne osais niitä alkuperäsiä sooloja eriasia on tietenki jossaki vaikka radioheadin paranoid androidissa.. siihen en usko että kukaan saa väännettyä lähellekkään yhtähyvän kuulosta improsooloa OSTETAAN: Digitech WH1 |
Ben_D 04.07.2004 21:42:16 (muokattu 04.07.2004 21:44:34) | |
---|
Ja sittenhän on esim Slayerin soolot, jotka ne vetää ties mistä skaaloista tai ei mistään. Ei niitä voi eikä kannata soittaa yks yhteen. Eivät taida herrat King ja Hannemankaan niitä vetää ikinä just nuotilleen niinkun ne ovat levyllä. No, kait siellä jotain perus tumman ja ilkeen kuulosia skaaloja/moodeja käytetään kuten molliskaala sekä fryyginen ja lokrinen moodi. Enpä ole analysoinut, mutta siltä ne kuulostavat. |
Torniojaws 04.07.2004 23:35:45 | |
---|
No, kait siellä jotain perus tumman ja ilkeen kuulosia skaaloja/moodeja käytetään kuten molliskaala sekä fryyginen ja lokrinen moodi. Enpä ole analysoinut, mutta siltä ne kuulostavat. Kyllä se vaikuttaa, että ne vetää soolot vähän sinnepäin, muutamat pääkohdat samanlailla kuin levyllä. A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. |
sarkjan 04.07.2004 23:46:16 | |
---|
Kyllä se vaikuttaa, että ne vetää soolot vähän sinnepäin, muutamat pääkohdat samanlailla kuin levyllä. Saman huomion olen tehnyt myös. Yllättävää kyllä. Niissä on sittenkin jokin syvempi logiikka, heh. Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone |
Ben_D 04.07.2004 23:47:55 | |
---|
Yllättävää kyllä. Niissä on sittenkin jokin syvempi logiikka, heh. Niin niissä taitaa olla. Kuulostaa, että ne vaan kurittaa kieliä ja kampee niin hemmetisti, mutta on niissä jotain logiikkaakin. Ottakaapas joku teoriaguru selvää, mikä se logiikka on. |