Aihe: tasot keikalla
1
zorro
04.08.2004 13:15:47
En ole tätä juttua tullut aiemmin ajatelleeksi.

Kun minulla on säröt päällä huomattavasti kovempi ääni, niin pitöiskö minun aina keikalla sanoa miksaajalle että ottaa tasot siitä säröstä?

Entäpä kun laitan boostin päälle, niin siitä tulee vielä kovempi ääni.. sanonko että ottaa tasot boosti päällä?
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
Tmp
04.08.2004 13:26:26
En ole tätä juttua tullut aiemmin ajatelleeksi.

Kun minulla on säröt päällä huomattavasti kovempi ääni, niin pitöiskö minun aina keikalla sanoa miksaajalle että ottaa tasot siitä säröstä?

Entäpä kun laitan boostin päälle, niin siitä tulee vielä kovempi ääni.. sanonko että ottaa tasot boosti päällä?

No kun miksaaja sanoo että "tsekataan kitara kaks!" niin sitten soitat jotain. Mieluiten vamppaat vaikka yhtä juttua koko ajan, että miksaajan on helpompi kuulla että miten se soundi muuttuu.

Sitten jos sulla on särö kovemmalla niin soitat myös sillä, koska jos soitat vain cleanilla ja sitten keikalla vedät särön päälle niin sitten se hyppii silmille PAAALJON enemmän kun reenikämpällä.

Eli: Kannattaa myös soittaa sillä kovimmalla äänellä, ja muista että hirveitä heittoja ei kannata pitää vaikka se kuulostaakin reenikämpällä hyvältä että "nyt vielä vähä voimaa tänne", koska silloin miksaaja laittaa sen kovimman äänen "katoksi" ja jos ei sitten jaksa mikserin feidejä käyttää niin sun cleani ei kuulu ollenkaan sen jälkee.

Kannattaa nauhoittaa keikka ja kuunnella.
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
Tony Narrows
04.08.2004 13:42:19
Miksaajan kanssa käytte läpi saundit mitä käytät.
Puhtaat,rutmisäröt ja leadit.
Ja itse tietenki olet tarkistanut että sun omat henkilökohtaiset volumen tasot on ok eli että saundit on
balanssissa keskenään.Kitaristeilla on yleensä vikana se että kun särö lyödään päälle ni sen pitää tulla ja lujaa,ja yleensä
särön volumentasot on liian korkealla puhtaaseen nähden.
Ja jos on oma miksaaja ni reenejä voi vetää sillainb että sekin tietää mikä pitää olla kovemmalla ja mikä ei.
Ja hei..soundcheck....mikähän se mahtaa olla.
Toni A Salmi
Imper
04.08.2004 13:53:08

Joo, ehdottomasti omat soundit ihan ensiksi balanssiin. Ei tule mitään jos puhtaan ja särön välinen volume-ero on suuri. Joko clean ei kuulu tai sitten särö räjäyttää taivaan.
Everyone is a per-son
C
06.08.2004 13:49:27 (muokattu 06.08.2004 13:50:05)
Joo, ehdottomasti omat soundit ihan ensiksi balanssiin. Ei tule mitään jos puhtaan ja särön välinen volume-ero on suuri. Joko clean ei kuulu tai sitten särö räjäyttää taivaan.

Mulla taas on ollut ongelmaa siinä, että cleanin taso on sopiva, mutta särö ei tarvittaessa potkaisekaan riittävästi.

Soundcheckissä särökanava tuntuu potkivan hyvin (cleania kovempaa) ja siksi sitä jopa kääntää hiljemmalle. Keikan aikana sitten särö onkin liian hiljaisella. Tämä on etenkin ongelma silloin, jos esim. kertosäkeen pitää "räjähtää" polkaisemalla särökanava päälle. Miksaaja pyrkii helposti pitämään molemmat kanavat (puhtaan ja särön) balanssissa, jolloin tätä räjähdystä ei saa aikaiseksi.

Aika selvää onkin, että kitaristin täytyy itse huolehtia näistä spesiaaleista tasoeroista. Niistä on todellakin hyvä kuitenkin keskustella miksaajan kanssa. Joskus sitä vuorovaikutusta vain tuntuu olevan hankala saada aikaiseksi, kun se s.c. helposti on vähän sekava ja meluinen tilanne...
zorro
06.08.2004 14:33:53
hei..soundcheck....mikähän se mahtaa olla.

tässä olikin kyse siitä, että aina saundtsekissä se on pyytäny käyttämään säröä ja kliiniä.

mutta ajatteleeko ne miksaajat olevansa niin taitavia että laittavat aina särön tullessa hienosäätää tasoja?
-JiiTee-
06.08.2004 21:00:09
Elä ressaa... pidät vaan huolen että itse kuulet oman soittosi. Itse laittaisin tasot melko samoiksi säröllä ja cleanilla, voi sitten kitaran volumepotikalla tiputtaa jos tarvii.

Hyvä miksaaja kyllä huolehtii siitä että kaikki kuuluu balanssissa, tietty sille voi soundcheckissä vähän valaista, esim. sitä kuka vetelee soolot ja miten kitaroiden volumebalanssi tulisi olla (jos useampi kitara).
Paska miksaaja ei saa teitä kuulostamaan hyvältä vaikka miten selittäisit.

Itse olen ottanut sen asenteen, että koitan vain pitää huolen siitä mitä marsusta tulee ulos, siitä eteenpäin sitten herran haltuun...
Chemo
06.08.2004 22:44:01

Hyvä miksaaja kyllä huolehtii siitä että kaikki kuuluu balanssissa

Joo, siksihän se on siellä.

Mutta kuitenkin mäkin lähtisin ihan käytännön syistä siitä, että omat soundit tasapainoon ekaksi.
Ramalamadingdong.
zorro
07.08.2004 03:53:29 (muokattu 07.08.2004 03:54:10)
Joo, ilmeisesti huono miksaaja.. viimeksikkin mulla oli classicista volumet täysillä niin, että kliinit kuulu vielä puhtaasti.. (eli soitan pelkällä kliini-kanavalla ja otan säröt shredmasterista ja sd-ykkösestä)

Mutta silti kavereilta palautetta kysyessä ne sanoivat, että ei minun kitara kunnolla kuulunut, vaikka sooloissakin sd-ykkösellä buustasin.
Chemo
07.08.2004 09:16:04

Joo, ilmeisesti huono miksaaja..

Kannattaa muuten olla asiastaan ihan varma ennenkuin toteaa että vika oli miksaajassa:

-oliko soundien välillä tosiaan suuria volyymieroja?
-...ja jos oli, olitko tiedottanut asiasta miksaajaa riittävän perusteellisesti?
-olitteko etukäteen kuvailleet miltä musanne pitää kuulostaa?
-onko mahdollista, että kitaraa laitettiin hiljemmalle siksi, että esim. laulu saataisiin paremmin kuuluviin?
-Ovatko kaverinne päteviä arvioimaan tasoja? Mistä päin he kuuntelivat keikkaanne?

Jne. Bändi pystyy itse monilla tavoilla tekemään itsestään sellaisen että sitä on yksinkertaisesti mahdotonta saada kuulumaan keikalla kovin nätisti. En nyt tarkoita nimenomaan teitä, enkä kirjoita tästä minään ilkeilynä. Mielestäni miksaajaa vaan ei saa pitää syntipukkina kaikkiin ongelmiin.
Ramalamadingdong.
Torniojaws
08.08.2004 03:43:04

Kannattaa muuten olla asiastaan ihan varma ennenkuin toteaa että vika oli miksaajassa:

-oliko soundien välillä tosiaan suuria volyymieroja?
-...ja jos oli, olitko tiedottanut asiasta miksaajaa riittävän perusteellisesti?
-olitteko etukäteen kuvailleet miltä musanne pitää kuulostaa?
-onko mahdollista, että kitaraa laitettiin hiljemmalle siksi, että esim. laulu saataisiin paremmin kuuluviin?
-Ovatko kaverinne päteviä arvioimaan tasoja? Mistä päin he kuuntelivat keikkaanne?

Jne. Bändi pystyy itse monilla tavoilla tekemään itsestään sellaisen että sitä on yksinkertaisesti mahdotonta saada kuulumaan keikalla kovin nätisti. En nyt tarkoita nimenomaan teitä, enkä kirjoita tästä minään ilkeilynä. Mielestäni miksaajaa vaan ei saa pitää syntipukkina kaikkiin ongelmiin.

Ja yksi tärkeä seikka minkä monet tuntuvat unohtavan (en tiedä onko samasta kyse tässä tapauksessa):

Midscoopattu kitara ei erotu paskan vertaa livesoitossa.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)