Aihe: Teorian alkeita - mitä ja mistä?
1
ixa
02.08.2004 20:16:49
Kesäloman jo häämöttäessä ajattelin panostaa jonkin verran teoriapuolenkin petraamiseen, mutta ongelmana nyt on lähinnä runsaudenpula. Tarvitsisin ehdotuksia, että mistä (sähkö)kitaraa soittelevan kannattaa lähteä liikkeelle, jos oletetaan, etten tiedä teoriasta mitään (mikä nyt ei kauhean kauaksi mene). Aloittaa voisi ihan alkeista ja listaa jatkaa sinne sointujen muodostamisen toiselle puolelle jonkin matkaa. Ja lukusuositukset tai linkit olisivat myöskin hyvin tervetulleita, kiitos.
PoLFus
02.08.2004 20:17:21 (muokattu 02.08.2004 20:17:43)

katso Teoria ja säveltäminen - palsta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=39
"polfus, eipä tuolla väittämällä sun sanomana ole pohjaa eikä merkitystä" - Tianzi
leather rebel
02.08.2004 20:29:51
Kirjoista opetteleminen on aika nihkeetä, jos ei omaa mitään pohjaa. Tee itsellesi palvelus ja hanki teoriaa osaava kitaraopettaja. Hoituu homma kivuttomammin.
Maikka kääntää teoriaopin suomeksi. Ja saat kaupan päälle jamikaverin.

Itse opin kitaramaikan johdolla noin vuodessa enemmän teoriaa kuin koko sitä edeltäneenä aikana.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Ben_D
02.08.2004 23:30:54

Kirjoista opetteleminen on aika nihkeetä, jos ei omaa mitään pohjaa.

Riippuu motivaatiosta. Mä olen opetellut kaiken teorian itsenäisesti enkä ole kokenut, että se olis jotenkin nihkeetä. Jos asiaan on mielenkiintoa niin mikä ettei. Harmi, että www.ultimateguitarpage.com ei ole enään toiminnassa. Siellä oli selvitetty teoriaa niin helposti, että tyhmempikin ymmärtää.
leather rebel
03.08.2004 09:44:05
Riippuu motivaatiosta. Mä olen opetellut kaiken teorian itsenäisesti enkä ole kokenut, että se olis jotenkin nihkeetä. Jos asiaan on mielenkiintoa niin mikä ettei.

Kyllä se onnistuu noinkin. Väittäisin kuitenkin että maikan kanssa on helpompaa.
Quark
03.08.2004 13:56:25
linkit olisivat myöskin hyvin tervetulleita, kiitos.

No, jos englanti taittuu, niin täällä on ainakin jotain.

http://www.cyberfret.com/theory/index.php

Skaalojen ja sointujen muodostuksesta, sävellajeista jne...
Hevonen on kävelevä meetwursti. Ja mäyräkoira on maastonakki. Nuo luontomme einekset...
ixa
03.08.2004 20:49:38
Kiitoksia mielipiteistä ja linkeistä, mutta edelleenkään kukaan ei ole vastannut ensimmäiseen kysymykseen, eli _mitä_ kannattaisi opetella ja missä järjestyksessä? Saattaa olla tyhmä kysymys, johon on itsestäänselvä vastaus, mutta eipä tuo ainakaan mun kristallipallosta näy.
Leviathan
04.08.2004 07:08:12
aloita opettelemalla intervallit ja sen jälkeen siirry sointuihin ja asteikkoihin. katso muusikoiden.netin FAQ-kirjoitukset musiikin teoria palstalta.
leather rebel
04.08.2004 11:17:14 (muokattu 04.08.2004 13:57:12)
aloita opettelemalla intervallit ja sen jälkeen siirry sointuihin ja asteikkoihin. katso muusikoiden.netin FAQ-kirjoitukset musiikin teoria palstalta.

EDIT : Pidensin vähän tätä lässytystä...

Intervallit haltuun, sen jälkeen pentatoniset ja diatoniset (ainakin luonnollinen duuri) skaalat, kolmi- ja nelisoinnut. Nämä ovat tällaisia yleisiä perusasioita. Siitä voi sitten alkaa laajentaa.

Vielä paljon tärkeämpää kuin monien skaalojen ja sointujen osaaminen on niiden käytön osaaminen. Eli yritä myös soveltaa musiikkiisi kaikkea oppimaasi.

Kannattaa jonkun verran valikoida mitä opettelee. Jos bluesia soittaa niin symmetrisillä skaaloilla ei paljoa tee. Vastaavasti jos soitat jotain tappoheviä, ei välttämättä tarvitse osata kiljoonia eri voicingeja 9- ja 11-soinnuille.
Ei siitä tiedosta haittaakaan ole, mutta kannattaa (ainakin aluksi) keskittyä olennaiseen.
Keppis
04.08.2004 11:30:55
Eikös guitar proosta oo kans jotain hyötyä? Sillähän esim. kaikki d-skaala sävelet näkyyn otelaudalla.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)