Aihe: Riffien keksimisestä
1 2
author
01.08.2004 23:06:46
Käykö teille koskaan niin, että keksitte jonkun hienon kuuluisen riffin. Mutta myöhemmin tajuatte sen olevan lähes samanlainen kuin jossain lähiaikoina kuulemassasi kappaleessa ?

Mulla käy näin harmittavan usein. Sitä vaan "säveltäessään" alitajuisesti hakee samat nuotit kuin päässä olevassa riffissä nuotit soi.
Kirjoitukset, joissa HUUDETAAN tai kiroillaan poistetaan!
DJ Lattialuukkukoira
01.08.2004 23:10:26
Aika paljonkin. Tulee mieleen: "Täähän on tosi hyvä! Kuulostaa vaan jotenkin tutulta..." Sitten äkkää että onkin keksinyt uudelleen jonkun riffin.
Lähetään vittuun. Let's go to the fuck. - Simon Garfunkel
kimmokel
01.08.2004 23:29:53 (muokattu 01.08.2004 23:30:38)

Noin käy kyllä tosi monesti. Joskus taas jos kauemman jotai riffiä hinkkaa niin alkaa tuntumaan että on taas joku jo keksitty riffi, vaikkei olisikaan.
Mysli
01.08.2004 23:47:25
Joo äsken just soitin Smoke on the waterin vähän erikoisella tavalla. Ajattelin vaan, "Vittu keksein ekan kunnon riffin. Tää kuulostaa oikeesti hyvältä, mutta jotenkin kuluneelta.". Siinä sitten pienen aikaa soitettuani tajusin, että Deep Purpleahan tämä on perkele. :)
Leper Messiah
02.08.2004 00:06:04
mulla käy noin vähän väliä
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
author
02.08.2004 00:10:35
Sit se on kaikkein nolointa ku soittaa tämän uuden sävellyksen bändikavereille ja nämä töksäyttävät saman tien: "toi on sen ja sen biisi". Sitten tulee semmonen ai niinpäs perkele onkin fiilis.
Kirjoitukset, joissa HUUDETAAN tai kiroillaan poistetaan!
Super-Jari
02.08.2004 08:22:06
Ei nykyään. Joskus tulee keksittyä riffi joka on jollain muulla käytössä mutta itse ei ole aiemmin kuullu.
GuitarMonster
02.08.2004 11:37:04
Aika paljonkin. Tulee mieleen: "Täähän on tosi hyvä! Kuulostaa vaan jotenkin tutulta..." Sitten äkkää että onkin keksinyt uudelleen jonkun riffin.

Sama täällä
Miikathebest
02.08.2004 12:39:21

Sama täällä

Kyllä vain.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
lapio
02.08.2004 12:46:00

Minulla ihme kyllä ei nykyään kovin usein tule tällaisia ongelmia. Ehkäpä teen niin huonoja riffejä ettei kukaan ole kehdannut laittaa levylleen sellaisia.
Minuun on käytetty poltetun maan taktiikkaa... Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
Joees
02.08.2004 13:41:07
Jos väkisin haluaa näin ajatella niin kaikki kuulostaa joltain toiselta nykyään. Nyt onkin kyse siitä että kuka osaa viedä hommaa eteenpäin. Se, että riffi kuulostaa jonkun toisen riffiltä ei voi millään estää käyttämästä sitä - ellei se ole sitten täysin samoin soitettu. Paitsi tietysti siinä mielessä se on idioottimaista jos on tarkoituksella kopioinut sitä ja väittää sitä omaksi riffikseen. Vahingossa näitä tulee vaikka kuinka paljon.

Mulla itselläni käy välillä jammaillessa niin, että tulee joku riffi(jos tulee) ja sitä sitten veivataan hetki. Se tulee yleensä täysin spontaanisti, niin ei se voi olla väkisin kopioitu jos sen myöhemmin huomaa että perkele tää muistuttaa jotain toista. Tietysti, jos se on aivan sama niin ei sitä sitten kehtaa käyttää, mutta jos se poikkeaa siitä tarpeeksi niin miksi ei, kun ei sitä tarkoituksella olla kopioitu.

En taas välttämättä osaa kirjoittaa ajatuksia lauseiksi.
Groooove is in heart!
saturnzreturn
02.08.2004 14:27:22 (muokattu 02.08.2004 14:30:04)
mullon ollut plakkarissa noin 2 vuotta yksi helvatan hyvänkuuloinen riffi, mutta en ole kehdannut väsätä siitä sen enempää, sillä on jollain lailla helkkarin tutun kuuloinen, ja melko varmasti jostain toisesta biisistä.

oon soittanut sen kaikille kavereilleni, jotka musiikista vähänkään ymmärtävät, kaikkien kommentit ovat samoja: "kyllä toi jostain on, mutten kyllä osaa sanoo..."

edit: tosin kerran oli samanlainen tapaus, joskaan en ollut kuullut kyseistä allman brothersien biisiä ikuna, mutta olinpahan keksinyt identtisen riffin. kaveri vaan reeneissä totes, että ihan saatanan hyvä, ja by the way toi on yks allman brothersien biisi
my wallet's fat and so is my head
Feggy
02.08.2004 15:06:37

mullon ollut plakkarissa noin 2 vuotta yksi helvatan hyvänkuuloinen riffi, mutta en ole kehdannut väsätä siitä sen enempää, sillä on jollain lailla helkkarin tutun kuuloinen, ja melko varmasti jostain toisesta biisistä.

oon soittanut sen kaikille kavereilleni, jotka musiikista vähänkään ymmärtävät, kaikkien kommentit ovat samoja: "kyllä toi jostain on, mutten kyllä osaa sanoo..."

Silloin se on sun riffi. Levyt ovat täynnä riffejä, jotka ovat "jostakin".
Less is more.
Eddie
02.08.2004 19:08:09

Ei nykyään. Joskus tulee keksittyä riffi joka on jollain muulla käytössä mutta itse ei ole aiemmin kuullu.

Kovin tuttua. Näissä tapauksissa en välitä asiasta ollenkaan.
"If you like metal, you´re my friend."
saha
02.08.2004 22:11:06
mulla kävi niin että kun mulla oli ollu kitara vasta jonku 3 päivää, kekkasin sen blues brothersin biisin riffin, ja kovistelin kaverille ku keksin hyvän homman...

sitte sain kuulla etä se on jo olemassa.
sahalla voi sahata ja maailman ruminta soitinta voi ihailla täällä: http://www.ampland.com/humor/04/0407.jpg
carlos
02.08.2004 23:49:10 (muokattu 02.08.2004 23:49:46)
kyllähän näitä tulee. Vielä kun sellasta hellacopters-Flaming sideburns-Hives tyylistä musaa on koittanu tehdä, ni sitte on vaa huomannu,että kappas. täähän olikin jo täällä levyllä :)

EDIT: mutta sitä en ymmärrä,että miks jonku musa ei sais kuulostaa toisen bändin musalta.
Rahat pitää tuhlata ennenkuin ne loppuvat.
Von Härskiburg
03.08.2004 14:55:06

Kyllä, ja usein. Lähiaikoina keksin vahingossa Sweet Leafin kertosäkeen uudestaan, ainakin melkein. Olen kyllä pari biisiäkin saanut väsättyä tuollaisten sattumien pohjalta. Soittelin kerran vahingossa erästä CMX:n Pilvien Kuninkaan riffiä vähän eri tavalla kuin mitä pitäisi. Tuli sellainen fiilis, että "ohhoh, kuulostaapa hyvältä...eiku saatana, tämähän on melkein tämä toinen biisi!" Mutta kun se kuulosti niin kivalta, niin muutin rytmitystä ja tein lopullisesta sävellyksestä niin erilaisen, että ei se alkuperäiseltä kuulosta lainkaan. Jotain samaa fiilistä siinä kyllä edelleen on. Ja Achilles Last Standin kanssa sama.
"Fantastista!", myhäili nekrofiili kalmistossa.
nahkalipsi
03.08.2004 19:25:40
Silloin se on sun riffi. Levyt ovat täynnä riffejä, jotka ovat "jostakin".
Ota jonkun riffi, soita se eri tavalla = sun riffi :)

muutamat on syntyny niin et otan jonku riffin "käsittelyyn" ja muutaman minuutin päästä on uus riffi keksitty, jonka pohjana käytin jo-olemassa olevaa...

niinky äändy sano:
"mitä vaa sfä teet, on jo dehty. sun pfitää waa kekfii toine tapa tehdä sfe"

ja bäk tu alkuperäne kyssäri:
on, liia monta kertaa :)
roses are red, violets are blue, all my base are belong to you
Sir Härö
04.08.2004 08:30:04
Mitäköhän Jouni Hynynen sanois, jos kertoisin et mä oon säveltäny niitten biisejä!

Nimittäin jostain kumman syystä olen pari kertaa saanut aikaan riffin, joka kuulostaa vitun hyvältä, mutta paljastuu Kotiteollisuuden kappaleeksi...

En kuitenkaan ole saanut aikaan muiden artistien kappaleita, kotiteollisuutta vain... Viim. Kuningas Mammonan "verse"...
Syyttäkää sukuani! Hulluus on periytyvää! ...niin ja justise for alll...
Feggy
04.08.2004 08:38:04

Mitäköhän Jouni Hynynen sanois, jos kertoisin et mä oon säveltäny niitten biisejä!

Nimittäin jostain kumman syystä olen pari kertaa saanut aikaan riffin, joka kuulostaa vitun hyvältä, mutta paljastuu Kotiteollisuuden kappaleeksi...

En kuitenkaan ole saanut aikaan muiden artistien kappaleita, kotiteollisuutta vain... Viim. Kuningas Mammonan "verse"...

Sä oot varmaan tietämättäsi sukua niille...
Less is more.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)