J.T.K 25.09.2003 20:52:35 | |
---|
Itse olen aloitteleva kitaristi ja vaikka olen vasenkätinen niin aina olen oikeakätistä kitaraa soittanut ja siihen olen tottunutkin. Kysynkin nyt, että onko väärinpäin soittamisesta mahdollisesti jotain hyötyä tai haittaa vai onko se ihan sama? Kerran sitä vain eletään! |
Fortune 25.09.2003 20:55:13 (muokattu 25.09.2003 20:55:37) | |
---|
Mikä tuntuu parhaalta, on paras. Ei mitään väliä, jos soitto soi. Kaverini on vasuri ja soittaa "oikein päin", ei näytä haittaavan yhtään. |
noir 25.09.2003 20:55:42 (muokattu 25.09.2003 20:56:08) | |
---|
No, eiköhän se ole aivan sama. Miten vain paremmalta tuntuu. EDIT: Hö, Fortunen netti on nopeampi.. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. |
Shaft 25.09.2003 22:37:51 | |
---|
Esimerkiksi Steve Morse on vasenkätinen, mutta soittaa oikeakätisesti. Jos homma tuntuu toimivan, niin eipä siinä sitten mitään ongelmaa liene. |
Gypsy 25.09.2003 22:55:50 | |
---|
Juu ja joe perry on vasuri ja soittaa oikeekätisesti. Monet tiluttelijatyypithän sanoo, että vasenkätisen kannattaa soittaa oikeekätisesti ja siitä ei ole kun etua. Ja kyllähän se saattaa tiluttelussa näin ollakkin jos jaksaa sitten treenata pikkauskäden kuntoon. Mutta joe perrystä taas monet sanoo, että levyiltä kuulee kuinka sillä on "väärinpäin" soittamisen takia huono pikkauskäsi. Ja joe perryhän alotti soittaan oikeekätisesti sen takia, kun sillä oli ollu skidinä joku kitaransoiton opas ja siinä oli sitten sanottu, että pistä oikee käsi sinne ja sinne ja vasen sinne ja sinne... No, se on kuitenkin niin, että jos sä (vasenkätinen) soitat oikeekätisesti, niin sulla on otelautakäden kanssa siitä hyötyä, mutta pikkauskäsi kärsii ja sama pätee toisinkin päin. Eli sillon pikkauskäsi on vahvempi alue |
jannu 26.09.2003 00:13:07 (muokattu 26.09.2003 00:13:27) | |
---|
Cobainin Kurt oli oikeakätinen, mutta soitti vasurilta. Kumma jätkä. |
Gypsy 26.09.2003 00:36:20 (muokattu 26.09.2003 00:38:00) | |
---|
|
Super-Jari 26.09.2003 06:51:05 | |
---|
Minä tunnen yhen jätkän joka on vasenkätinen mutta soittaa oikealta ja vasemmalta, mutta mikä kummallisinta sama jätkä soittaa oikealle kielitettyä kitaraa vasemmalta eli kielet väärinpäin. Sairas yksilö on se. Miksi "sanos muuta!" ja "älä muuta sano!" paitsi A) tarkoittavat samaa myös B) ovat käskyjä, joita käskijä ei oletakaan toteltavan? - Kettunen - |
KanZuu 26.09.2003 07:32:59 | |
---|
Cobainin Kurt oli oikeakätinen, mutta soitti vasurilta. Kumma jätkä. Olen lukenut, että soitti sen takia vasurilla kun Jimi Hendrixin soitti ja oli Seatlesta. |
weelie 26.09.2003 11:13:30 | |
---|
Itse olen aloitteleva kitaristi ja vaikka olen vasenkätinen niin aina olen oikeakätistä kitaraa soittanut ja siihen olen tottunutkin. Kysynkin nyt, että onko väärinpäin soittamisesta mahdollisesti jotain hyötyä tai haittaa vai onko se ihan sama? Soita oikeakätisesti. Näin voit soittaa jokaista kaverin ja kummin kaiman ja kaupassa näkemääsi kitaraa. Vasurikitaraa on vaikea ostaa ja myydä. Kitaran soittaminen on kaksi kätistä touhua jokatapauksessa. Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
pasakoski 26.09.2003 11:21:29 | |
---|
Mun mielestä kannattaa soittaa oikeelta, koska vasuriskebat on rumia. Esim. vasuri strato on ihan eri näkönen ku oikeen puoleinen tele;) Joo seki on totta että vasuri kitaroita o vaikeempi löytää, saati sitte vasurin kieliä tai plekuja!! |
poppamies 26.09.2003 12:58:30 (muokattu 26.09.2003 12:59:53) | |
---|
Itse olen aloitteleva kitaristi ja vaikka olen vasenkätinen niin aina olen oikeakätistä kitaraa soittanut ja siihen olen tottunutkin. Kysynkin nyt, että onko väärinpäin soittamisesta mahdollisesti jotain hyötyä tai haittaa vai onko se ihan sama? No jos olet jo oppinut soittamaan oikenpäin niin ei siinä silloi ole mitää syytä edes miettiä asiaa. Sitten on eri asia kun ottaa ensimmäistä kertaa kitaran käteen. Joltain vasenkätiseltä yksinkertaisesti vaan tuntuu luonnollisemmalta soittaa "väärinpäin". Silloin helpoin ratkaisu on tehdä kuten Hendrix teki. Yksinkertaisesti heittää kitara nurinpäin ja samaten kielet. Sähkiksessä se vielä käy jotenkuten helposti. Akustisen kanssa tulee vähän ongelmia. Sittenhän se "ultimate" ratkaisu on että vaan heität sen kitaran nurinpäin ja annat kielet olla niin kun ne on. Tämä on ehkä se mielenkiintoisin ratkaisu, ja sanoisinpa että tällaisesta ratkaisusta voi syntyä todella innovatiivista tulosta. Noin soittamalla olet enemmän tai vähemmän omillasi. Soittotyylistä tulee takuulla omalaatuinen. Olen kerran ollut Jake's Bluesbandin keikalla ja muistaakseni Jake soittaa just noin , kitara väärinpäin ja kielet samoin, eli paksu E alhaalla. http://www.musaa.org/jakes/ "G-strings are for strippers" |
Dr. Love 26.09.2003 14:12:16 | |
---|
Itse olen aloitteleva kitaristi ja vaikka olen vasenkätinen niin aina olen oikeakätistä kitaraa soittanut ja siihen olen tottunutkin. Kysynkin nyt, että onko väärinpäin soittamisesta mahdollisesti jotain hyötyä tai haittaa vai onko se ihan sama? itsekkin olen vasenkätinen ja soitan "oikealta puolelta", eikä siitä mulle ainakaan haittaa ole ollu. soittaa just sille perin kun tykkää, kaikkein järkevintä. Jack Daniel's, it's what's for dinner. |
Skywalker 26.09.2003 16:36:09 | |
---|
Vähä oi metkaa soittaa varpailla Anaali Skywalker palveluksessanne. |
littlemick 26.09.2003 17:26:42 | |
---|
Itse olen aloitteleva kitaristi ja vaikka olen vasenkätinen niin aina olen oikeakätistä kitaraa soittanut ja siihen olen tottunutkin. Kysynkin nyt, että onko väärinpäin soittamisesta mahdollisesti jotain hyötyä tai haittaa vai onko se ihan sama? mä onn vasuri mutta voin kertoa vain omista kokemuksista, nää on niin yksilökohtaisia juttuja. rupesin soittaan -96 aluksi oikeakätisesti sitten vasen käsi kipeytyi soittamisesta -98 ja käden parantumista odotellessa käänsin kielet soittimista ja ajattelin käden toipumisen ajan soitella vasuristi käsi parani mutta jostain syystä jatkoin vasuristi soittamista nyt pystyn soittaan kumminkin päin en tiedä kumminpäin on helpompaa se on ERILAISTA soitan suurimman osan ajasta vasuristi koska niin päin on parempi pikata mutta jos olisin lead-kitaristi niin ehdottomasti soittaisin oikeakätisesti. bassoa, mikä on mun ykkössoitin soitan nykyään vain vasuristi monet tunnetut kitaristit on vasureita mutta soittavat oikeekätisesti heti tulee mieleen: steve morse,gary moore, noel gallagher,janick gers, michael angelo, c.c deville,joe perry jos soitto tuntuu luonnolliselta oikeakätisesti niin kannattaa varmaan soittaa oikeakätisesti ainakin on hyvät lähtökohdat vahvoihin otelautakäsijuttuihin bendauksiin,drilleihin vibratoon.... ja hyviä soittimia on vasuriversioina melkein mahdoton löytää suomesta, monia soittimia ei edes valmisteta vasurina kyllä mua nykyään vituttaa kun rupesin soittaan vasuristi kun nyt haluaisi joka soitinta molemmat vasuri ja oikeakätisen version mutta sun kannattaa soittaa niinkun susta tuntuu hyvältä eikä kuunnella muiden neuvoja kai? |
J.Granö 26.09.2003 20:12:28 | |
---|
Paul McCartney on oikeakätinen, mutta soittaa kitaraa ja bassoa väärinpäin. |
Diablero 26.09.2003 20:19:06 | |
---|
Mä oon oikeekätinen ja soitan aina väärin Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet |
Brian May jr. 26.09.2003 20:34:40 | |
---|
Olen lukenut, että soitti sen takia vasurilla kun Jimi Hendrixin soitti ja oli Seatlesta. Samaa olen lukenut minäkin. Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
jannu 26.09.2003 20:49:13 | |
---|
Olen lukenut, että soitti sen takia vasurilla kun Jimi Hendrixin soitti ja oli Seatlesta. Joo Jimi oli syynä. Mutta Seattlella tuskin on mitään tekemistä asian kanssa koska Kurthan oli kotoisin Aberdeenista. Nooh, tiedä näistä.. |
Joees 26.09.2003 23:20:45 | |
---|
Tuli tässä mieleen että Jimi oli vasuri, ja syy siihen miksi hän soitti Stratoa väärinpäin oli se että siihen aikaan ei valmistettu vasuristratoja. Off-topic Groooove is in heart! |