Aihe: Nopea riffittely. Ranne jumissa.
1
KNud
12.05.2004 23:41:29
Menee hermot! Kun soitan nopeita riffejä, plektrakäden ranne ei välillä toimi ollenkaan niinkuin pitäisi! Erittäin vaikeita oikealle ranteelleni ovat esim. sellaiset riffit, joissa on neljä perättäistä dempattua ja yksi demppaamaton isku. En vain pysy tahdissa tämän tyylisissä riffeissä. Tämä siis joskus.

Toisinaan taas ranteeni toimii aivan mainiosti. Riffitellessä tulee sellainen tunne, ettei sitä rannetta tarvitse edes yrittää hallita, vaan se tekee liikkeen refleksinomaisesti. Tällöin liike jolla soitan, on erittäin pieni. Silloin kun mikään ei onnistu ja yritän väkisin vääntää riffiä, soittoliikkeeni taas on paljon suurempi, enkä pysy mitenkään tahdissa.

Ranteen "lämmittelyn" puutteestakaan ei kohdallani ilmeisesti ole kysymys, koska joskus puolen tunnin onnistuneen riffittelyn jälkeen voin yhtäkkiä kadottaa taitoni ja kaikki alkaa taas mennä päin persettä.

Olen treenannut ja treenannut, mutta ongelmaani en vain saa katoamaan. Kaverilleni, joka ei ole paljoakaan kitaraa soittanut, eivät nämä mainitsemani riffiliikkeet tuota ongelmia. Hän saa aina heti "refleksivireen" päälle kun yrittää.

Olisiko kellään vastaavia kokemuksia ja ehkä neuvoja, miten voisin kehittää soittotekniikkaani? Kaikesta päätellen käteni asento on jotenkin väärä tai jotain vastaavaa..
Krice
13.05.2004 01:45:12

Tuo kuulostaa siltä kuin yrittäisit väkisin soittaa sellaisia juttuja mitkä ovat taitojesi yläpuolella.
AoA
13.05.2004 10:05:55
Omituista että jollakin on plektra käsi jumissa, mulla kait on koko ajan sointukäsi jumissa, en tiedä tosin mistä johtuu, tilutustakaan en juuri harrasta.
-Anssi A-
JarnoH
13.05.2004 10:18:36

Koeta soittaa kokoajan rennosti. Kuulostaisi kuin alkaisit itse jännittämään rannetta liikaa ja se menee jumiin. No en tiedä, tämä oli vain arvaus..
Kauneus on ihmisen silimä.
Pande
13.05.2004 11:45:49

Omituista että jollakin on plektra käsi jumissa, mulla kait on koko ajan sointukäsi jumissa, en tiedä tosin mistä johtuu, tilutustakaan en juuri harrasta.

Tilutushan vaan notkistaa sormia, ainakin itselläni sointuja soitellessa käsi jäykistyy ja rasittuu paljon enemmän. Rentouden lisäksi kannattaa pyrkiä vaihtelemaan soitettavaa materiaalia usein eikä jyystää samanlaista tauhkaa kokoajan -- tai niin minä teen ja eipä ole koskaan (siis ensimmäisen kahden vuoden jälkeen) mitään vaivoja ollu jotka aiheutuis soittamisesta.
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
AoA
13.05.2004 20:43:48
Tilutushan vaan notkistaa sormia, ainakin itselläni sointuja soitellessa käsi jäykistyy ja rasittuu paljon enemmän. Rentouden lisäksi kannattaa pyrkiä vaihtelemaan soitettavaa materiaalia usein eikä jyystää samanlaista tauhkaa kokoajan -- tai niin minä teen ja eipä ole koskaan (siis ensimmäisen kahden vuoden jälkeen) mitään vaivoja ollu jotka aiheutuis soittamisesta.

No mulla se alkoi n. vuosi sitten kun menin bassoa soittamaan bändiin, siitä meni käsi kipeäksi eikä ole pois lähtenyt. On käyty kaikki kylän lekurit läpi, ei ole parannusta tullut.
-Anssi A-
Dreak
09.11.2004 20:56:26
Mulla on samaa vikaa. Välillä plekukäden ranne jumittaa riffeissä joita 2v sit oon pystyny soittamaan kun taas joskus Angel of deathinki pystyy vetää jumittamatta. Mitenköhän tällasista kanttis lähtee ratkomaan? Innostus laskee ku helpotki riffit käy liian vaikeeks.
Mrezzye
09.11.2004 21:33:32

Olisiko ylikunto tai alikunto? Tai jos puoli tuntiakin jyystää samankaltaisia riffejä, niin kyseessä voi olla myös väsymys. Lihastyöstähän siinäkin on kysymys. Kohtuu siinä treenaamisessakin. Ja treenattavien juttujen vaihtelu on hyväksi.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
MV
12.11.2004 15:34:17
Mulla tulee tosta kyynärpään kohdalta aina kipeeks kun sahailen. Semmoset kaks tuntia päivässä soittelen ja todellakin paljon tota sahausta. Tietty eihän ole ihme jos väsyy.
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
JCM
12.11.2004 16:01:46

Tuo kuulostaa siltä kuin yrittäisit väkisin soittaa sellaisia juttuja mitkä ovat taitojesi yläpuolella.

Siksipä hän treenaakin.

Threadin aloittajalle: Luova tauko on paikallaan, treenaa välillä jotain muuta.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
M1kk0
12.11.2004 18:24:11
Threadin aloittajalle: Luova tauko on paikallaan, treenaa välillä jotain muuta.

tai treenaa itku silmässä ja veri kiehuen sitä niin kauan kunnes se sitten menee hyvin :)
Blow me up Mr.Spock!
eza666
13.11.2004 15:29:44
Menee hermot! Kun soitan nopeita riffejä, plektrakäden ranne ei välillä toimi ollenkaan niinkuin pitäisi! Erittäin vaikeita oikealle ranteelleni ovat esim. sellaiset riffit, joissa on neljä perättäistä dempattua ja yksi demppaamaton isku. En vain pysy tahdissa tämän tyylisissä riffeissä. Tämä siis joskus.

Toisinaan taas ranteeni toimii aivan mainiosti. Riffitellessä tulee sellainen tunne, ettei sitä rannetta tarvitse edes yrittää hallita, vaan se tekee liikkeen refleksinomaisesti. Tällöin liike jolla soitan, on erittäin pieni. Silloin kun mikään ei onnistu ja yritän väkisin vääntää riffiä, soittoliikkeeni taas on paljon suurempi, enkä pysy mitenkään tahdissa.

Ranteen "lämmittelyn" puutteestakaan ei kohdallani ilmeisesti ole kysymys, koska joskus puolen tunnin onnistuneen riffittelyn jälkeen voin yhtäkkiä kadottaa taitoni ja kaikki alkaa taas mennä päin persettä.

Olen treenannut ja treenannut, mutta ongelmaani en vain saa katoamaan. Kaverilleni, joka ei ole paljoakaan kitaraa soittanut, eivät nämä mainitsemani riffiliikkeet tuota ongelmia. Hän saa aina heti "refleksivireen" päälle kun yrittää.

Olisiko kellään vastaavia kokemuksia ja ehkä neuvoja, miten voisin kehittää soittotekniikkaani? Kaikesta päätellen käteni asento on jotenkin väärä tai jotain vastaavaa..

No tottahan toki, olisit vaan puhunut suoraan, kaikilla on varmasti samoja mieltä kutkuttavia ongelmia. Tekniikkaa voit kehitellä käyttäen omaa mielikuvitusta ja kyllä se pili kertoo milloin käden asento on väärä.

Alan leffoja katselemalla ja "riffittelemällä" saa kyllä ennenpitkää tuon "refleksivireen" päälle.

Sori ala-arvoinen vastaukseni mutta en voinut kaksimieliselle kelalleni mitään!! :)
mikko1
14.11.2004 11:30:11
Minulla ilmenee samaa silloin harvoin, kun yritän soittaa Slayertyylisiä riffejä.
Volle
14.11.2004 13:15:50
Mullakin käsi "väsyy", kun soittaa nopeita komppijuttuja pitkään. Sitten täytyykin alkaa lintsaamaan ja siirtyä ylös-alas-rämpyttämiseen pelkästä down strokesta. Rennompi ja taloudellisempi tekniikka varmaan auttaisi tähänkin...

Joskus jouduin noin 2,5 minuutin biisin bassolinjan äänittämään viidessä osassa, kun väkisin halusin vetää pelkällä downstrokella. Sellain truu-jätkä mää olen. :)
Nam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)