Aihe: Biisejä DGDGHD-viritykselle
1
Milkop
25.11.2004 15:15:27

Zeppelinin That's The Way biisiä olen soitellut tuolla virityksellä. Nyt olisikin haussa muita biisejä samalla virityksellä eli missä alkuperäinen esitys on soitettu tuolla. Kuulostaa aika makeelta soitella tuolla. Hyvä "rämpytysviritys".

http://getsome.org/guitar/olga/main/l/led_zeppelin/thats_the_way.tab
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
kkind
25.11.2004 17:18:21
Ainakin Rolling Stones ja Start me up.
hegemon
25.11.2004 18:47:19
Metallica - Sad But True
Kakemakeväke
25.11.2004 19:28:45
Metallica - Sad But True

? Eipä taia.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
hegemon
25.11.2004 20:25:51
? Eipä taia.

Eikun joo aivan. Ylin kieli onkin E eikä D.
Jake24-25
25.11.2004 21:13:32 (muokattu 25.11.2004 21:15:08)
Biisejä avoimelle G-viritykselle (DGDGHD-vire):
- Led Zeppelin: Dancin´ Days
- Rolling Stones: Tumblin´ Dice
- Rolling Stones: Sad, Sad, Sad
- Rolling Stones: Mixed Emotions

Siinä nyt muutamia mitä tulee minulle ensinnä mieleen. Mikäli muistan lisää biisejä avoimessa G-vireessä niin lisään ne mukaan listaan.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Funkyshiva
25.11.2004 21:41:43
Muddy Waters - I Can´t Be Satisfied
Funkyshiva
rattledad
25.11.2004 22:30:59

D G D G B D (5 R 5 R 3 R). Open G. Probably the most popular tuning for slide guitar. Often called Spanish tuning, referring to the popular open-G song "Spanish Fandango." Also favored by Hawaiian slack-key guitarists, who refer to it as Taro-patch tuning.

Jorma Kaukonen, "Water Song"

Leo Kottke, "Vaseline Machine Gun"

http://www.acousticguitar.com/issues/ag75/CoverStory.html

Robert Johnson esim. soitti paljon avoimella G-vireellä, slideä tosin enimmäkseen. Mutta siis googlettamalla 'Open G' tai 'Spanish tuning' pitäisi löytyä jotain.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Eccentr1c
25.11.2004 22:32:28 (muokattu 25.11.2004 22:33:33)
Edit edit: Anteeksi, olin väärässä. Pitäis taas lukee noi kysymykset kunnolla.
Ei...
Jake24-25
25.11.2004 22:47:29
http://www.acousticguitar.com/issues/ag75/CoverStory.html

Robert Johnson esim. soitti paljon avoimella G-vireellä, slideä tosin enimmäkseen. Mutta siis googlettamalla 'Open G' tai 'Spanish tuning' pitäisi löytyä jotain.

Robet Johnson käytti paljon myös avointa A-virettä. Avoimen A-virityksen huono puoli on se, että se vaatii kielten sävelkorkeuden nostamista jolloin kielet helposti katkeilevat ja lisäksi kaulaan kohdistuu normaalia suurempi jännite. Asiaa auttaa selvästi capon käyttö eli viritettyään kitaran avoimeen G:hen kiinnitetään capo 2:lle nauhanvälille ja näin on mahdollista soittaa samoja juttuja kuin avoimessa A:ssa. Mikäli avoimessa A:ssa soitettavassa Johnsonin biisissä on käytetty capoa esim. 2:lla nauhanvälillä siirretään tässä tapauksessa capo 4:lle ja jne.
rattledad
25.11.2004 23:13:43

Robet Johnson käytti paljon myös avointa A-virettä. Avoimen A-virityksen huono puoli on se, että se vaatii kielten sävelkorkeuden nostamista jolloin kielet helposti katkeilevat ja lisäksi kaulaan kohdistuu normaalia suurempi jännite. Asiaa auttaa selvästi capon käyttö eli viritettyään kitaran avoimeen G:hen kiinnitetään capo 2:lle nauhanvälille ja näin on mahdollista soittaa samoja juttuja kuin avoimessa A:ssa. Mikäli avoimessa A:ssa soitettavassa Johnsonin biisissä on käytetty capoa esim. 2:lla nauhanvälillä siirretään tässä tapauksessa capo 4:lle ja jne.

Joo. Enpä taas ajatellut, kuten yleensäkään... Siis avo-A = Avo-G soittamisen kannalta, molemmat on avoimen A-soinnun pohjalta viritetty, G vain normaalivireestä alaspäin.

A-virettä olen käyttänyt paristakin syystä: slidesoitto sujuu paremmin kun virittää kielet normaalivirettä kireämmälle ja siksi kun kitaran body tulee vastaan 12. nauhavälin kohdalla joten caponkin käytön kanssa on vähän niin ja näin... Joutuu käyttämään ohuempia kieliä, ikävä kyllä.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Jake24-25
25.11.2004 23:24:36
A-virettä olen käyttänyt paristakin syystä: slidesoitto sujuu paremmin kun virittää kielet normaalivirettä kireämmälle ja siksi kun kitaran body tulee vastaan 12. nauhavälin kohdalla joten caponkin käytön kanssa on vähän niin ja näin... Joutuu käyttämään ohuempia kieliä, ikävä kyllä.

Avoin A-vire kieltämättä helpottaa slidella soittamista kun kielet ovat korkeammalle viritetyt. Itse olen soittanut slidella avoimessa G:ssä ja ongelmia on tullut nimenomaan rätinän takia kun kielet ovat löysällä. Ettei tämä keskustelu menisi ihan off-topiciksi on todettava se, että pointti tässä avoimen A:n mukaan ottamisessa oli se, että Robert Johnsonin alunperin avoimessa A:ssa soittamia biisejä voi soittaa myös avoimessa G:ssä capon kanssa. Ketjun aloittajahan nimenomaan kysyi biisejä DGDGHD-vireessä eli avoimessa G:ssä.
Milkop
26.11.2004 08:30:32 (muokattu 26.11.2004 08:32:09)

Eikun joo aivan. Ylin kieli onkin E eikä D.

Eikös Sad But True mene kuitenkin ihan vaan koko sävelaskeleen alaspäin vireellä? Tai niin olen sitä ainakin itse soitellut. Kiitokset vastauksista, pitääkin kokeilla Dancin' Daysia ja slidea.
"I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Jimi
26.11.2004 15:00:16

Beatles - yesterday
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
Mrezzye
26.11.2004 19:10:16

Eikös Sad But True mene kuitenkin ihan vaan koko sävelaskeleen alaspäin vireellä? Tai niin olen sitä ainakin itse soitellut. Kiitokset vastauksista, pitääkin kokeilla Dancin' Daysia ja slidea.

Näinhän se on.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Strutsi
30.11.2004 09:30:45
Metallica - Sad But True

Minusta se alennettiin kyllä puolisävelaskel
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Mrezzye
30.11.2004 09:36:41

Minusta se alennettiin kyllä puolisävelaskel

Eiku koko.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Strutsi
30.11.2004 10:44:14 (muokattu 30.11.2004 10:45:13)
Oho. Sori niinpä olikin. Nuoteissa lukee: Tune down one whole step.
Ei pitäisi mennä väittelemään ennen kuin tietää

EDIT: Tuli varmaan siitä tuo puolisävelaskel fiksaatio, kun toi Fuel on 1/2 askel alennettu
"I've gone where the hand of man has never set foot."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)