Zeni 23.11.2004 12:29:11 | |
---|
Tästä on varmasti ennenkin ollut puhetta, mutten searchilla löytänyt. Itse olen paukuttanut ilman plektraa, jos sitäkin tulee kokeiltua, mutta lähinnä 15min jonka jälkeen sellanen ei tästä mitään tule ja pleku nurkkaan. Ajattelin vaan että olisko jotain syytä alkaa tosissaan harjoittelemaan tota plekun käyttöä ? Ettei tule tulevaisuudessa yllättäviä ongelmia. Ainakin telkussa ne tuntuu kaikki sitä käyttävän. En usko näppäilyn ainakaan helpottuvan ja tuntuu että aina osun vääriin kieliin jos pitää soittaa kahta kieltä, yksi kerrallaan plekullakin menee. |
Mrezzye 23.11.2004 12:41:03 | |
---|
Ei kai se välttämätöntä ole, onhan noita monia sormikitaristeja. Toisaalta plekun käyttö tuo oman soundinsa soittoon, joten mielestäni sitä kyllä kannattaa treenata. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Ben_D 23.11.2004 12:46:39 | |
---|
Mulla ainakin lähtis sormenpäät ja kynnet liikenteeseen 5 minuutin soiton jälkeen ilman plektraa. |
jhoik 23.11.2004 12:46:56 | |
---|
plekulla on helpompi soittaa nopeammin, mielestäni. Vapaata tilaa myytävänä. |
Juutas 23.11.2004 14:43:50 | |
---|
Eihän se pleku mikään välttämättömyys ole ja aika hyvinhän esim. Mark Knopflerin ura on sujunut ilman moisia härpäkkeitä... =) Jos kuitenkin haluat kokeilla plekun ja näppäilyn yhdistelmiä, niin suosittelen peukkuplekuun tutustumista. Eli sellainen pleku, joka tulee peukalon "ympärille" ja pysyy siinä ilman etusormen tukeakin. Hauki on kala - jos niin sovitaan! |
MV 23.11.2004 16:13:02 | |
---|
Mulla ainakin lähtis sormenpäät ja kynnet liikenteeseen 5 minuutin soiton jälkeen ilman plektraa. Saattaa olla joo mutta soittamasi musakin taitaa olla vähän erilaista. Ja itse kysymykseen, Kyllä se kannattaa opetella. Ihan just vaikka soundin vuoksi tai eihän sitä koskaan tiedä mitä haluaa soittaa jatkossa. Esim sormilla tilutus voi olla aikas rassaavaa. mitä tähän pitäis laittaa perkele? |
Super-Jari 23.11.2004 16:16:49 | |
---|
Mulla ainakin lähtis sormenpäät ja kynnet liikenteeseen 5 minuutin soiton jälkeen ilman plektraa. Puhumattakaan siitä että soitto kuulostaisi sen 5min aivan paskalle. "ollaan kaikki niin paskoja että myydään soittovehkeet ja ostetaan mopot"
- Vasara treenien jälkeen, 26.4.2004 22:52:09 |
Anoppi 23.11.2004 18:55:47 | |
---|
Joissakin biiseissä plekulla tule parempi "saundi" kun sormella, mutta ite soitan AINA plekulla paitsi jos käy ny sillee keikalla, että pleku sattuu tippumaan onneksi niin ei ole käynyt... "Usko,Toivo,Rakkaus Osta Plektra Pakkaus..." |
Mako 23.11.2004 19:11:45 | |
---|
Tämä on täysin yksilöllinen juttu, ja kiinni siitä mitä musiikkia/miten soitat. Plekusoittoakin kannattaa treenata tietysti sen verran, että saat kuvan, mitä siten voi saada aikaan. Tämän jälkeen päättää mikä on kohdallasi paras tekniikka. Mitä tulee sointujen soittamiseen näppäilemällä, niin 5 uloketta kielten kimpussa kuulostaa tehokkaammalta kuin 1.. :) Ja juu-u, helvetisti helpompaa. Etenkin tuollaiseen totuttuasi, kun plekulle ei tahdo löytyä kontrollia ja koordinaatiota.. "Kuka minä on?
Missä minä on?
Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston." |
Ben_D 23.11.2004 19:26:20 | |
---|
Puhumattakaan siitä että soitto kuulostaisi sen 5min aivan paskalle. No paskalle ja räkäselle se kuulostaa oli plektraa tai ei ;) |
Krice 23.11.2004 19:52:44 | |
---|
En usko näppäilyn ainakaan helpottuvan ja tuntuu että aina osun vääriin kieliin jos pitää soittaa kahta kieltä, yksi kerrallaan plekullakin menee. Lisää harjoittelua. |
Spiralmind 24.11.2004 02:31:09 | |
---|
Sormilla tulee erilainen soundi. Mä soittelen sekä että. Tietenki jossain hevissä pitää olla pleku, mutta jos vaikka koittasin soittaa jotain Dire Straitsin biisiä niin soittasin ehdottomasti sormin. Akustista sävellysmielessä rämpytellessä ei yleensä jaksa plektraa etsiä ja esim. silloin tulee sitä sorminsoittoa 'harjoiteltua'. Sanity is just the majority of lunatics
setting the standard. |
Henko 27.11.2004 14:33:46 | |
---|
Pinch harmonicit on varmaan vaikee vetää ilman lektraa. If it's too loud, you're too old. |
Henkka Hevimies 27.11.2004 15:37:26 (muokattu 12.12.2005 16:48:08) | |
---|
Kyllähän esim. Blues irtoaa ilman plekua,mutta mitään Thrash-paahtoa ei voisi edes kuvitella soittamansa ilman plekua! Se riippuu niin paljon musiikkityylistä! Suomi Finland Perkele! |
Christian 27.11.2004 17:06:03 | |
---|
Pinch harmonicit on varmaan vaikee vetää ilman lektraa. Onnistuu, etusormi ja peukku yhteen kuin plekuotteessa ja etusormen kynnellä isket ja peukkua perään vaan =D |
Jucciz 27.11.2004 17:06:59 | |
---|
No paskalle ja räkäselle se kuulostaa oli plektraa tai ei ;) Ei vaan 80-luvun pikametallille. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
monotone 27.11.2004 18:27:39 | |
---|
plekulla on helpompi soittaa nopeammin, mielestäni. Tää on hyvä syy soittaa sormilla. :-) No siis, molempiahan sitä käytetään riippuen mitä soundia haetaan tai mitä dynamiikka vaatii. Vaikee olis kuvitella että käyttäisi vain jompaa kumpaa tyyliä. "Bluusta Teksaksesta - siinä on tyyltä!" |
Lord of the strings 28.11.2004 00:14:44 (muokattu 28.11.2004 00:15:04) | |
---|
Sähkiksellä soitan useimmiten plektralla. Joitan biisejä, kuten The Call of Ktulun alun soitan sormilla. Akustisella soitankin useimmiten sormilla. Varsinkin klassiset biisit. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
toteemi 28.11.2004 01:29:03 (muokattu 28.11.2004 01:29:18) | |
---|
Ja noista nopeuskysymyksistä ei kannata ainakaan Paco De Lucian kanssa keskustella. Paskinkin Bach on parasta. |
Ze Kink 28.11.2004 11:41:59 | |
---|
Pinch harmonicit on varmaan vaikee vetää ilman lektraa. No kyllä mä ainakin osaan, tosin on se aika vaikeeta. Soitan klasaria sormilla ja sähkistä plekulla, joitain biisejä tosin sormin (esim. joku nothing else matters jne.). Kyllä mun mielestä molemmat tekniikat on tarpeellisia ja kannattaa opetella. Ja plekulla on tosiaan helpompi soittaa nopeasti, ainakin mun mielestä. En kuitenkaan väitä, etteikö sormillakin voisi soittaa nopeasti. |