RoniKy 23.12.2004 22:42:20 | |
---|
Miten te pidätte kiinni plektrasta? No.. peukalolla ja etusormella tietysti, joilla itekin pidän kiinni. Mut huomasin yhen kaverin pitävän plektrasta peukalolla ja keskisormella. Kun huomautin asiasta ni ei se kuulemma oo ikinä aatellu koko asiaa. Hyvin tuntuu soitto kulkevan. Jotkin pitää kiinni jopa peukalolla, etusormellla ja keski sormella. Et onx sil nyt sit oikeesti merkitystä miten siitä pitää kiinni? Rock 'n' Roll lives forever |
Jucciz 23.12.2004 22:59:16 | |
---|
Pidä juuri siten kuin se hyvältä tuntuu. Oikeaa tai väärää tapaa ei ole. Haulla löytyy tästä asiasta noin 324987 kirjoitusta. Hyvää joulua. |
Ze Kink 24.12.2004 11:05:44 (muokattu 24.12.2004 11:06:26) | |
---|
Ite pidän sillai etusormen ja peukun välissä "tavallisesti", eli plekun reuna on tossa etusormen nivelien välissä (kuva selventäisi reilusti). Sormet on auki soittaessa, vaikkakin joskus sahatessa puristuu nyrkkiin. Kuitenkin kattelin esimerkiksi netistä löytämääni Van Halenin Eruption -livevideota, ja siinä vaihteli plektra paikkaa etusormen ja keskisormen välillä, ja hyvinhän soitto kulki. Tunnen myös joitain jotka soittavat keskisormi ja etusormi plekussa kiinni. Vissiin tuo on "vääräoppinen" tapa, itsekin soitin aluksi niin koska se tuntui luonnollisimmalta, mutta opettelin "oikean" koska sitä sanottiin "vääräksi". Michael Angelohan myös pitää plekua ihan kummallisesti, etusormi on ihan suorana ja muutenkin se näyttää omituiselta, mutta kyllä soitto hyvin kulkee. Klinikalla kysyivät että miksi se pitää plekua noin, niin kertoi että oli ollut niin lyhyt aikoinaan että seisaaltaan soittaessa oli joutunut pitämään plekua sillä lailla että pystyisi soittamaan kunnolla. Sitten kun yhtäkkiä kasvoi niin sama soittotapa sitten jäi. Ja onhan noita varmasti muitakin tunnettuja soittajia jotka vetää eri tavoilla. E: Ja tosiaan, mikä tuntuu parhaalta on todennäköisesti paras. |
Kitarajeesus 25.12.2004 16:39:53 | |
---|
Tästä on tosiaan aika useasti keskusteltu. Itse olen sitä mieltä että ote vaikuttaa melko paljonkin soittamiseen. Esim. "pinsettiotteella" ei yksinkertaisesti pysty soittamaan kovin vaikeita juttuja. Toisaalta, tämäkin on pitkälti tottumuskysymys ja siksi kannattaa kokeilla erilaisia tyylejä jonka jälkeen sitten miettiä mitä käyttää. Musiikki on elämä. |
hene 25.12.2004 19:05:03 | |
---|
Joskus tartuin plektraan peukalolla ja keskisormella, mutta onneksi kaverit huomauttivat tuosta. Oli vähän hankalaa opetella pitämään plektrasta kiinni etusormella ja peukalolla, kun olin monta vuotta soitellut eri tavalla. Kyllä sen "oikean" tekniikan oppi muutamassa kuukaudessa. Taikuri käveli rannalla, mutta kukaan ei kaivannut häntä. |
Guitarist in the Night 25.12.2004 19:10:42 | |
---|
Minä pidän plektrasta kiinni kolmella sormella. Peukalolla, etusormella ja keskisormella. Oon pitäny jo neljä vuotta. Jos koitan pitää kiinni pelkästään peukalolla ja etusormella, plektran päällä on tapana kääntyä kättä kohti ja tämä ei ole hyvä asia. Vaikka kuinka puristaisin, niin näin käy. Kolmella sormella on iha jees. Hevi on ihan hyvää. |
Krice 25.12.2004 20:40:48 | |
---|
Jos koitan pitää kiinni pelkästään peukalolla ja etusormella, plektran päällä on tapana kääntyä kättä kohti Minulla taas plektralla on tapana kääntyä poispäin kädestä, varsinkin Jazz III:lla. Ikävä vaan, että en osaa enää muilla plektroilla soittaa nyt kun kokeilin tuota. Huomasin tosin sen, että kun laitan etusormen ja peukalon enemmän "ristiin" eli en pidä ihan sormien päillä kiinni niin pleku pysyy paremmin kädessä ja kontrolli on parempi. Toisaalta nopeissa tiluissa otetta pitää muuttaa vähän enemmän sormien päähän. Enkä siis tarkoita pinsettiotetta, vaan normaalia etusormen sivun ja peukalon välissä olevaa. |
tommiot 25.12.2004 20:44:33 | |
---|
Jazz III:lla. Ikävä vaan, että en osaa enää muilla plektroilla soittaa nyt kun kokeilin tuota Mä oon melkeen aina soitellu noilla. Kuukausi sitten opettelin niistä eroon kun alko nyppimään kun ne lenteli kourasta kokoajan. Ei siinä kauan mene kun opettelee käyttämään taas muitakin. Pastilli? |
Krice 25.12.2004 23:52:35 | |
---|
Kuukausi sitten opettelin niistä eroon kun alko nyppimään kun ne lenteli kourasta kokoajan. Totta puhuen se ei ole kääntyillyt nyt viime aikoina ja muutenkin pysyy kyllä jämäkästi kädessä. On se muuten vaan aika ihmeellinen plektra, luulisi ettei se niin paljon eroa muista. Normaalikokoiset plektrat tuntuvat toivottoman kömpelöiltä siihen verrattuna. |
punk 26.12.2004 00:17:49 | |
---|
sillä ei pitäisi olla mitään meritysstä... kunhan ittestä tuntuu hyvältä soittaa. ite pidän peukalolla ja etusormella. we fight to live we live to fight |
moottorisaha 26.12.2004 01:43:43 | |
---|
Kyllä edelleenkin se kolmen sormen "Hetfield"-ote (mitä oon täällä ennenkin mainostanut), on paras varsinkin jämäkkyyttää vaativiin riffeihin. ;) "Blow me up dude. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
Guitarist in the Night 26.12.2004 01:48:19 | |
---|
Kyllä edelleenkin se kolmen sormen "Hetfield"-ote (mitä oon täällä ennenkin mainostanut), on paras varsinkin jämäkkyyttää vaativiin riffeihin. ;) Näin on! Hevi on ihan hyvää. |
Ostinaatio 26.12.2004 01:56:22 | |
---|
Kyllä edelleenkin se kolmen sormen "Hetfield"-ote (mitä oon täällä ennenkin mainostanut), on paras varsinkin jämäkkyyttää vaativiin riffeihin. ;) Minäkin taidan käyttää tuota, vaikken Hetfield-otetta. Vaikka en kyllä mikään Metallica kuuntelija olekkaan. Se on vaan jotenkin luontasesti tullu, liekö vaikuttanut, että olen vasuri mutta soitan oikeakätisesti. kyl minä pystyn peukalolla ja etusormellakin soittamaan, mutta se tuntuu luonnottoman löysältä otteelta. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
moottorisaha 26.12.2004 03:47:04 | |
---|
Minäkin taidan käyttää tuota, vaikken Hetfield-otetta. Vaikka en kyllä mikään Metallica kuuntelija olekkaan. Juu, no henk.koht. huomasin käyttäväni tuota jo ennenkuin olin edes tarkastellut Hetfieldin otetta. Ja nimenomaan soittaessani Metallican riffejä. ;) "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
elbowski 26.12.2004 14:14:59 | |
---|
Ihan etusormi-peukku-yhdistelmällä. Mutta ne muut sormet. Yleensä pikkurillillä ja nimettömällä painan sitä bodya sieltä kielten alapuolelta, potikoitten yltä ja keskisormi sitten jää vapaaksi. Te? R.I.P. Darrell Lance Abbot AKA Dimebag Darrell
20.8.1966 - 8.12.2004
| Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25 |
Karipiirto 27.12.2004 13:09:46 | |
---|
Tämä on taas niitä asioita mitä ei voi selittää niin että sen ymmärtäisi. Kyllä se pitäisi näyttää mutta kun ei tässä voi. Itse olen neljästi joutunut vaihtamaan plekun asentoa että soitto sujuisi ja nyt se alkaa jo luonnistua eli kokeile ja omaksu. Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli? |
Guitarist in the Night 27.12.2004 16:55:04 | |
---|
Yleensä pikkurillillä ja nimettömällä painan sitä bodya sieltä kielten alapuolelta, potikoitten yltä ja keskisormi sitten jää vapaaksi. Juu oon itsekin huomannut tekeväni noin. Saa tukea ja pikkaus on (mahdollisesti) tarkempaa. Hevi on ihan hyvää. |