Aihe: Metallica-One soolon tapping
1 2 3
Goodfellas
03.12.2004 22:03:01
Jees elikkä onnistuisko tuo Onen soolo "one-hand" tappingillä eli oikean käden etusormi löis noi laitimmaiset kohdat ja vasurin etusormi ja nimetön hoitais noi muut? Eli esimerkiks täs kohtaa:
-20-15-12-..oikea etusormi 20-väli, vasurin nimetön 15.väli ja etusormi 12.väli.. ei ainakaan kuulostanu iha paskalt, vaik tarkkuut pitää hioa viel. Toi ainaki tuntuis helpommalta ku se et vetäis plekul ja pelkäl vasurin kolmel sormel ton homman läpi..mites porukka on yleensä tottunu soittaan ton?
Jormaz
03.12.2004 22:30:58
Se on saatettu täpätä plekulla, en nyt muista ihan varmasti.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
Nikke
03.12.2004 22:38:28
Aika keisari oot jos ton soitat ilman tappingia. Kyllä se tappingilla helpommin menee, usko pois.
Jumala on pilvessä.
biibob
03.12.2004 23:15:26
Joo kyllä saa sormet olla aika pirun venyväistä sorttia, jotta ton pystyy vetämään pelkällä vasemmalla kädellä. Tappingilla se kyllä on huomattavasti simppelimpi.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Goodfellas
03.12.2004 23:23:47
Joo kyllä saa sormet olla aika pirun venyväistä sorttia, jotta ton pystyy vetämään pelkällä vasemmalla kädellä. Tappingilla se kyllä on huomattavasti simppelimpi.

Joo tappingiähän sen pitää olla:) Ehkä tuo alkuselitykseni oli hieman epäselvä, mutta meinasinkin lähinnä, että vasurista olisi käytössä vain nuo kaksi sormea ja oikean etusormi hoitaisi tuon 20. tai 19.kohdan painamisen. Eli sillonhan vasuri ei joutuisikaan mahottomaan tehtävään. Voi olla että sitä tarkoitittekin, mutta on itellä toi tappingin teoriapuoli hieman puutteellinen vielä, kun sitä ei ketään ole varsinaisesti opettanut, vaan itse kokeilun kautta yrittänyt hakea sitä oikeaa tekua, niin voi olla termit ja käytäntö hieman puutteellisia vielä..
overthewall
03.12.2004 23:52:47

Mun mielestä se on kyllä soitettu keskarilla. Videossa ainakin se soitetaan niin. Tai ainakin näyttää siltä.

Toki voihan samat nuotit soittaa kahdella kielellä jos on vaan Economypicking hallussa.
kunnasja
03.12.2004 23:53:48
Tarkoitat siis normaalia tappingia, ja sillä laillahan tuo pätkä soitetaan levylläkin.

One-hand-tappingissa ei käytetä kuin yhtä kättä, eli tässä tapauksessa soittaisit pelkästään vasemman (tai pelkästään oikean) käden sormilla.

Two-hand tapping taas mielletään tappingiin, jossa käytetään molemmista käsistä useampia kuin yhtä sormea. Usein niin, ettei plektralla soiteta juuri ollenkaan.

Korjatkaa jos olen väärässä, näin olen itse asian tajunnut.
Visit http://www.helionprog.com - download http://www.helionprog.com/audio/Helion-GodofFire.mp3
jerry_field
04.12.2004 11:53:12
mun mielestä tota ei kannattais ees opetella, koska se kuulostaa Hammetinkin soittamana ihan hirveeltä..
pitää olla fjongaa et on stÜld håjttiii!
Nikke
04.12.2004 13:32:49
Ei se välttämättä niin hienon kuulonen oo, mutta hyvää reeniä jos tappingia alottelee... Ite tykkään. :)
Jumala on pilvessä.
Spez
04.12.2004 15:27:28
Ei se välttämättä niin hienon kuulonen oo, mutta hyvää reeniä jos tappingia alottelee... Ite tykkään. :)

Ensimmäinen tappingjuttu jonka ikinä opettelin :) Erittäin helppo, mutta opettele herrajumala heti alkuun täppäilemään oikean käden etusormella, tai mielummin keskisormella, niin ei tarvitse murehtia plektran sijoituspaikasta. Plektralla tulee tietty terävä attackki siihen iskuun, mutta kun nostat plektran kieleltä, niin soimaan jäävä ääni jää suhteessa hiljaiseksi, etkä saa sellaista lentävää soundia.
Jason Becker.
rakula
04.12.2004 15:33:10
jep, ennen soittelin sen plekulla, sen oikean käden tap osuudet, mutta nykyään vedän ihan keskisormella vain, niin sen saa mielestäni soundaamaan parhaiten (nintendo)

Ei se loppuen lopuksi ole paha soolo, aluksi ehkä joillekin hiukan nopea, mutta aluksi hidastaen niin kyllä se siitä.
Se on Viidakon laki
Booligan
04.12.2004 17:59:36

Hammett kai levylle täppäili sen plekulla, mutta livenä käyttää aina sitä kuuluissaa keskisormeaan.
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
overthewall
04.12.2004 21:28:41 (muokattu 04.12.2004 21:29:13)

Hoho. Nyt tuli hyvä juttu. Ehkä vähän off topic mutta menkööt. Kuulin vaan mun faijan mielipiteen muusikoiden netin keskusteluista. Sano vaan että lapsentasoisia keskusteluja kun mielipiteet on epäkypsiä. Kenelläkään ei ole omaa kokemusta asiasta, sanotaan vaan että kai ja ehkä.
mikko1
05.12.2004 15:03:04
mun mielestä tota ei kannattais ees opetella, koska se kuulostaa Hammetinkin soittamana ihan hirveeltä..

treenasin sitä äsken, hassu, helppo ja härön kuuloinen, eli hyvä. :)
Rot Gut
05.12.2004 21:17:20
Aika Gheisari oot jos ton soitat ilman tappingia. Kyllä se tappingilla helpommin menee, usko pois.

Höhö.
Hail to the king baby! Pastilli?
kapako
06.12.2004 00:15:49 (muokattu 06.12.2004 00:17:07)

Hoho. Nyt tuli hyvä juttu. Ehkä vähän off topic mutta menkööt. Kuulin vaan mun faijan mielipiteen muusikoiden netin keskusteluista. Sano vaan että lapsentasoisia keskusteluja kun mielipiteet on epäkypsiä. Kenelläkään ei ole omaa kokemusta asiasta, sanotaan vaan että kai ja ehkä.

Noh, voit näyttää faijalles tän, ni johan muuttuu ääni kellossa :)

"---my favourite is the lead in "One" from ...And justice for all, especially the two-handed tapping bit at the beginning---"

"Actually, I tap this part with my middle finger, not with a pick---"

Kirk Hammett (Septemeber 2000). The sound and the fury, Tapping into tone, s.111. Guitar World.

On oikeen akateemiset lähdeviitaukset ja kaikki :)

EDIT: Lisäsinpä kuukauden tuohon kun jäi pois ekalla kerralla.
Ei apina posetiivia käskemättä veivaa.
Jackson Dinky
06.12.2004 19:29:47

mun mielestä koko turhaa metallicaa ei tarvi opetella.
Jau jau!
Kakemakeväke
07.12.2004 09:23:19
(Septemeber 2000) akateemista...

Kommenttia vaan siitä Onen soolo-osuudesta, että on helvetin hienon kuuloinen kohta kappaleessa, kun siinä lähtee ne tupla-basarit, sitten kitaroilta mieletön thrash-sahaus-mättö-blast-riffi, ja lopulta livenä "No...no...no!"-huudoilla höystetty soolo. Aivan mieletöntä, yksi parhaita ikinä.
Mun mielipide ja mieltymys.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
kapako
07.12.2004 11:38:56

akateemista...

Kah, krooninen typotus vaivaa... Noh, ei toi oo läheskään niin paha kun kavereilla. Laittoivat harkkatyön kansilehteen väärän laitoksen nimen... Tekevälle sattuu.

Off-topiccina tämäkin.
Ei apina posetiivia käskemättä veivaa.
Jackson Dinky
07.12.2004 12:28:32
Aika keisari oot jos ton soitat ilman tappingia. Kyllä se tappingilla helpommin menee, usko pois.

Joo mulla kyllä onnistuu vasemmalla kädellä sen hammeroida mutta kyllähän se parhaimmalta kuulostaa ku täppää.
Jau jau!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)